Inderesin kahvihuone (Osa 4)

Kyllähän tuo tietynlainen ilottomuus ainakin kuvaa hyvin omaa mielentilaani, mitä tulee kaupankäyntiin osakkeilla tällä hetkellä. Sikäli olen hyvässä tilanteessa, että olen osakkeissa lähes “all in”, kuten yleensäkin ja seuraavia päätöksiä joudun tekemään vasta parin-kolmen viikon päästä, kun kevään runsas osinkosato alkaa tuloutumaan tilille. Joka tapauksessa tein tärkeimmät allokaatiopäätökset jo koronakriisin alussa, joten varsin rauhallisin mielin olen seurannut kurssilaskua(taitaa olla oma pääsalkkuni YTD -15,5%).

Toki tietyt osakkeisiin liittyvät rutiinitoimenpiteet teen aamuisin ja seuraan talousaiheista uutisvirtaa, mutta ajatukset ovat enemmän Ukrainan sodassa ja varsinkin siviilien kärsimyksissä. Myös sodan eskaloituiminen on vielä täysin mahdollista, joskaan ei kovin todennäköistä kuitenkaan. Sen verran realiteetintajua haluan uskoa eri osapuolilla olevan.

Itse olen aina kuulunut siihen koulukuntaan, jonka mielestä Venäjää ei voi eristää vaan vuoropuheluun pitäisi pyrkiä. Taloudellisesti ja sosiaalisesti hyvinvoiva naapuri olisi meidänkin etumme. Tämä ajatustapa valitettavasti kärsi pahan kolauksen Venäjän hyökättyä Ukrainaan. Kaiken muun arkeen liittyvän lisäksi, olen joutunut pohtimaan myös Nato-kantaani, onneksi meillä on toimiva demokratia ja hyvä ulkopoliittinen johto eli olen kyllä luottavainen, että pärjäämme jatkossakin, olipa suunta mikä hyvänsä.

Hieman liiankin kanssa on tullut viimeiset kaksi viikkoa tullut seurattua koti- ja ulkomaalaisten asiantuntijoiden, poliitikkojen ja sotakirjeenvaihtajien päivityksiä Twitterissä, sijoitusfoorumin Venäjän aggressiot- keskustelua olen välillä vilkaissut ja olen edelleenkin sitä mieltä, että kaikilta osin keskustelu ei ole kunniaksi myöskään Inderesille, vaikka vastuu kirjoituksista toki ensi sijassa kuuluu aina itse kirjoittajille. Osakkeenomistajana olen kuitenkin asiaan kiinnittänyt huomiota ja teen siitä omat johtopäätökseni.

Kevät kuitenkin tulee kovaa vauhtia ainakin tänne Etelä-Suomeen, muistakaa ulkoilla ja nauttikaa auringosta. Läheisten kanssa ei ole pakko puhua sodasta vaan parempi keskittyä arjen pieniin ja suuriin asioihin :slight_smile:

28 tykkäystä

Kieltämättä tullut seurattu sota uutisia liiankin paljon. Vaikka pitäisi oikeasti käyttää aikaa yhtiöiden fundan tarkasteluun…

Oma taktiikka on tällaista portaittain ostelua hajauttaen… Tietysti toivon parin kärki osakkeen monin kertaistumista…

Käteinen pitäisi periaatteessa saada markkinoille ja sille kassavirtaa (kun ei nää kasvuyhtiöt maksa edes osinkoa, ainakaan paljoa).

10 tykkäystä

-Eikö esim öljy ole pitkälti futuurikauppaa eli tulevaisuuden tuotantoa ja käyttöä ostetaan ja myydään. Jos jonkunlainen sopu alkaisi edes häämöttää Ukrainassa ja sivulauseessa edes mainittaisiin että pakotteiden höllentämistä voisi ajatella liitettäväksi sopimuksen ehtoihin mukaa, niin öljyn hinnan pitäisi romahtaa parissa päivässä ennakoiden Venäjän öljyn tuloa takaisin markkinoille(Iso ylituotantotilanne). Futuureja työnnettäisiin laitaan kilvan ettei jää öljyt käsiin niin kuin taannoin Korona romahduksessa taisi joillekin ‘öljypörssipelureille’ jäädä konkreettisesti laivallisia öljyä avomerelle ankkuriin, vaille ainuttakaan ostajaa pörssissä.

1 tykkäys

Tässä Repinin teoksia tähän päivään tuotuna. Aika osuvia omasta mielestäni.

ps. Nämä (tai siis ne alkuperäiset) teokset oli muistaakseni Ateneumissa nähtävissä viime kesänä. Repin on yksi suosikeistani.

13 tykkäystä

Lähellä, lähellä

69 tykkäystä

Perus ”foorumilainen myy omistuksensa ja sitten se ponkasee” :sweat_smile:

20 tykkäystä

Pystyisin ottamaan “mestari” tittelin tuohon nimeni viereen. Otan sen vasta kun itselläni on 10 kpl 50-tykkäystä tai 5 kpl 100 tykkäystä sisältävää viestiä. En ansaitse sitä vielä.

5 tykkäystä

Jengi osti Orocoa Emeritasin tänään noustua :joy: eiköhän se alas valu pian taas.

7 tykkäystä

Huhhuh, taitaa olla ennätyksellinen dislike/like ratio Harvian uudessa rapsassa. Ei tainnut olla tervetullut noin hävytön ennusteleikkaus :grin:
image

17 tykkäystä

En kyllä ymmärrä. Hintaan matkaa, kassassa on rahaa, kertoimet kohtuulliset ja osinko kasvava. Eikä johtokaan ole hassumpi.

Ehkei juuri nyt kannata takertua niihin 60€ hintoihin.

15 tykkäystä

Sopii toivoa pikaista öljyn hinnan rommausta. Kyllähän se voi palata alemmalle tasolle 80-100usd, mutta tuskin kunnon rommausta saadaan ihan hetkessä aikaan kun kysyntä kasvaa kokoajan ja pakotteita vasta asetetaan, ei höllennetä…Ja vaikka höllennettäisiin, niin silti kysyntä. Vinkki katsoa uusin rahapodi.

…ja toinen foorumilainen servaa kurssin takaisin alas, antihan sieltä tuli :face_holding_back_tears:

4Q2021 operating expenses

  • Rivian $2.071B
  • Tesla $2.234B

4Q2021 deliveries

  • Rivian 909
  • Tesla 308600
21 tykkäystä

Repinin mestarillisessa historiamaalauksessa, tangon ympärille kierretyissä lipuissa on sekä kelta-sininen Ukrainan lippu että musta-oranssi Moskovan lippu. Kasakat koostuivat useista kansallisuuksista tuolloin.

1 tykkäys

40 tykkäystä

Tavoitehinnan leikkaaminen on kuitenkin aina negatiivinen asia. Ei siitä voi tykätä. Harvian kohdalla jonkinlaiseen leikkaukseen oli toki selkeät perusteet.

Nykyään trendinä näyttäisi olevan, että jos kurssi karkaa liikaa alas niin silloin nipistetään tavoitettakin väkisin alemmaksi. Senpä takia nostan hattua esimerkiksi Remedyn analyytikolle siitä, että näkemyksessä pysyttiin. Viime raportin aikaisen kurssin puolesta tavoitehintaa olisi voinut “tarkistaa” vaikka 20% alemmaksi ja sekin olisi riittänyt Osta-suositukseen.

1 tykkäys

Minä ajattelen niin, että pidetään mieluummin ne hinnat realistisena markkinatilanteeseen nähden. En sano, että joka liikkeen takia pitäisi hintaa hilata ees taas, mutta onhan tuo Venäjän sotiminen isosti vaikuttava asia maailmanlaajuisestikin.

Kuitenkin tavoitehinta katsoo 12kk eteenpäin, enkä usko että pakotteet ovat siinä ajassa muuttuneet mihinkään. Toivottavasti sota on kuitenkin ohi.

Niin ex. analyytikon puhaltama kupla on puhjennut Harvian osalta. Nyt ollaan realistisissa tulevaisuuden haaveissa.
Kamuxille on käynyt samoin… Voitais pitää taas hatunsyönti-live…

7 tykkäystä

Hyvin kuvattu ja luulen itseni lisäksi monen muunkin ajattelevan täsmälleen samalla tavalla. Osakekauppa ja yhtiöiden seuraaminen voittoineen ja häviöineen on haastavaa, mielenkiintoista ja iloista touhua. Putinin levitettyä pahuuden pimeyden Euroopan ylle ei ole kauppa maistunut ainakaan minulle. Olisi ehkä kannattanut. Pandemiassa oma tunnelma oli onneksi toinen. Sille ihmiset eivät mahtaneet mitään.

Mutta miettikääpä presidentti Niinistön viikonlopun alkua. Hänen eilisistä kommenteistaan kuvastui jonkinlainen haluttomuus tämän päivän tehtävälistan toteuttamiseen, mutta työ täytyy tehdä Euroopan eteen ja Macronin pyynnöstä.

Haluaisitko itse soittaa suoraan pahuuden ytimeen ja keskustella itse pahuuden ruhtinaan kanssa ihmisten tappamisesta Ukrainassa? On sitä omankin uran aikana ollut epämiellyttäviä puheluita, jotka on vain pakko hoitaa, mutta Salen perjantaipuhelua Kremliin ne eivät pääse lähellekään.

41 tykkäystä

Pelipiireistä on tuttu käsite tilttaaminen. Kun tappiot ylittävät sen mihin pelaaja on henkisesti millään lailla varautunut, omaa asemaa lähdetään parantamaan silmittömän raivon vallassa. Kaikki analyyttisyys lentää roskakoriin. Todennäköisyydet, kertoimet ja kassanhallinta unohtuvat.

Jos miettii sodan vaikutuksia Venäjän kansantalouteen, Putin meni tilttiin jo sodan ekana viikonloppuna. Eilen raportoitu leasing-koneiden varastaminen osoittaa vaan että tilttitila on betonoitunut entisestään.

Tilttitila ei lähde helposti purkautumaan, joten naapurissamme oleva ydinasevalta on menossa kohti talouden totaalista romahdusta ja kaaosta.

Mikä olisi reaalipolitiikkaa USA:lta ja EU:lta?

Reaalipolittisessa diplomatiassa off-the-record pyrittäisiin kaikin tavoin imartelemaan, mielistelemään ja hellimään Putinin egoa.

Selitettäisiin että olemme demokratiamme vankeja siinä että meidän pitää julkisesti päivä päivältä pöyristyä enemmän ja huutaa ja halveksua. Mutta sen sijaan privaatisti olemme kiinnostuneet tekemään kanssasi diilin tasaveroisena suunnattoman mahtavuutesi kanssa.

Putin on yksi iljettävimmistä olioista maailmankaikkeudessa. Mutta ilman tuollaista reaalipolitiikkaa on vaikea nähdä miten tapahtuisi muuta kuin inhimillisen kärsimyksen ja taloudellisen tuhon eskaloituminen.

Tällä hetkellä en näe mitään merkkejä tuollaisesta reaalipolitiikasta. Putin kokee olevansa totaalisessa taloudellisessa sodassa lännen kanssa. Ultimaattinen kansantaloudellinen hinta on jo lukittu, ja sille pitää saada kompensaatio tuhoamalla Ukraina.

Kaikki nämä tunteet exää kohtaan ovat eskaloituneet Putinin kuumeisessa päässä:

Pääkirjoitus: Putin toimii kuin omistushaluinen puoliso – perheväkivallan uhrina on ”Ukraina-kaunotar” - Pääkirjoitus - Ilta-Sanomat

36 tykkäystä