Inderesin kahvihuone (Osa 4)

En oo tarkasti seuraillut näitä liputuksia, mutta on varmasti myös väärinkäyttöäkin, moderaattorit vissiin näitä tarkastelee myös?

Yleensä kuitenkin pidemmät ja fakta tai perustelupohjaiset viestit ovat melkolailla turvassa liputuksilta ja poistoilta, mutta tälläiset parin lauseen pikakommentit ovat helpommin liipaisimella.

Teoriani on että ihmiset tuppaavaat, ja itseasiassa ihan hyvä niin, lähestymään täällä foorumilla asioita posin kautta. Asiaankuulumattomimmat hehkutukset on kokemukseni mukaan liputeltu tai vähintäänkin siirretty. Silloin kun kirjoittaa haastoa niin on ihan ymmärrettävää, että ihmiset kaipaavat vähän lihaa luiden ylle. Linkkaa muutama haasto tai negatiivissävytteinen perusteltu kirjoitus, joka mielestäsi tulisi palauttaa koska se on väärin liputettu? Lyhyet posi ja nega kommentit molemmat hyvä filtteröidä pois - Discord on esimerkiksi IMHO parempi paikka sen tyyliseen kirjoitteluun.

8 tykkäystä

Harmi kun en ehtinyt näkemään, mutta siis olet sitä mieltä että Kamux on hypeosake? :smiley: :smiley:

Jos olet yhtään pidempään Kamux -ketjua seurannut, niin sinne on pesiytynyt kulttuuri, jossa renkaanpotkija saapuu kanavalle kertomaan kuinka paljon paremmin asiat ovat Sakalla. Toinen hyvin perinteinen aloitus on, että en ikinä sijoita Kamuxiin, koska se ei ole muuta kuin jobbari.

Näistä aloituksista voit päätellä lopun sisällön, niin eipä ihme että ne sieltä aika nopeasti poistuu.

3 tykkäystä

Ikävä juttu, että olet päättänyt jättää laivan. Olen huomioinut, että lippua tulee herkästi. Itse olen täällä juuri siksi, että haluan tutkia erilaisia mielipiteitä. Joskus haastaminen voi olla haasteellinen homma! Perustelut on aina hyvästä ja erilaiset katsantakannat ruokkivat järkevää keskustelua.

1 tykkäys

Kai osakekurssia ja epsiä voi käyttää yhtälailla kuin nettotulosta ja markkinaarvoa?

Tarkoitus ei ole nostaa kyseistä käyttäjää tikun nokkaan mutta tätä näkee aivan liian usein tällä foorumilla että ihmiset luulee että osakkeen arvosta voisi päätellä yrityksen arvon.

Toivottavasti taas muutama saa tästä sen tiedon että koska eri yrityksillä on eri määrä osakkeita ei osakkeiden hintoja voi verrata keskenään ja päätellä yritysten keskenäisiä arvoja niistä

53 tykkäystä

Hieman keskustelua sivuten, sivuhavaintona: Taannoin kun lueskelin TOP FLOP 2022 -ketjua, totesin ketjun parhaaksi anniksi hyvin perustellut syyt nimitysten taustalla, joita ei välttämättä niin paljoa oltu nostettu esiin yhtiökohtaisissa ketjuissa.

On totta että yhtiöketjuissa on usein jossain määrin positiivinen bias, osittain varmaan siksi että aktiivisimmat kirjoittelijat ovat myös lähtökohtaisesti omistajia joilla syy omistaa = postiivinen pitkän tähtäimen näkemys osakkeeseen. Olisi kuitenkin hienoa nähdä enemmänkin rakentavaa haastamista yhtiöistä, sekä tämän kirvoittamaa rakentavaa keskustelua.

1 tykkäys

Perustelut haastamisessa on välttämättömyys eikä vaan hyvästä.

Haasto ilman perusteluja = nollapostaus, jotka toivottavasti aina myös liputetaan ja poistetaan foorumin tason ylläpitämiseksi. :slightly_smiling_face:

9 tykkäystä

On mahdollista, että kirjoittaja jotenkin viittaa P/E:hen Q4 tuloksesta extrapoloiden? Molemmat kirjoittajan mukaan teki Q4 noin saman suuruisen EPS:n, mutta toinen osake 3x kalliimpi. Näinhän yritysten “kalliutta” tai arvotuseroa voi toki katsoa tuntematta osakkeiden määrää. Toki tuo liiketoiminnan koosta puhuminen siinä kontekstissa on hassua / sekoittaa ajatusta kieltämättä tuohon tulkintasi suuntaan.

7 tykkäystä

Niille tulee taisteluväsymystä. Kannattaisiko käyttää niille kuntovalmentaa, jotta jaksaisivat koko päivän?

1 tykkäys

Eikö viestissä ihan oikea oppisesti vertailtu epsiä, jos epsit ovat vastaavat?

Yhtiö 1: eps 1, kurssi 10, osakkeiden määrä 10, pe 10. Markkina arvo taas 100 ja nettotulos 10, pe 10.

Yhtiö 2: eps 1, kurssi 20 osakkeiden määrä 10, pe 20. Markkina arvo 200 nettotulos 10, pe 20.

Osakekohtaisesti ja kokofirmaa tarkasteltaessa Yhtiö 2 on 2 kertaisesti arvostettu.

Ps. Ehkä olisi osakkeiden määriä pitänyt myös muuttaa, mutta sama harjoitus silti

5 tykkäystä

Olet oikeassa, voihan tuon niinkin lukea jolloin siinä on järkeä :+1:

Eli tässä kirjoittajalla on varmasti ollut oikein tiedot, itse aina vain huolestun näistä kun puhutaan osakkeen hinnasta ja sitten vertaillaan yrityksiä koska useimmat niistä on luokkaa: qtn osake on 100€ ja Sampo 50€ miksi qt on tuplasti kalliimpi.

7 tykkäystä

Kiitos aktiivisuudestasi ja tiedon jakamisesta! Kävin katsomassa salkkuni lainoitustilannetta ja siellä tosiaan olivat jo käytössä näiden tuoreiden IPO:jen uudet lainoitusasteet.

Sellainen huomio vielä, että vaikka tuollainen 10 % lainoitusaste/-arvo vaikuttaa vaatimattomalta, niin hajautetussa salkussa siihen voi tulla päälle lisälainoitusarvoa ja hajautuslisää.

Esimerkiksi minun salkussani Lamorin ja Norrhydron 10 % on käytännössä 39 %. Kempowerin 30 % on puolestaan efektiivisesti 50 %. Näillä prosenteilla alkaa jo olla merkitystä käytettävissä olevaan luottolimiittiin.

5 tykkäystä

Kunnon Inderes-efekti menossa Kamuxissa. Eiliseen asti NONnerot myi pää märkänä ja tänään ostavat kalliimmalla.

8 tykkäystä

Eiköhän kirjoittaja tarkoita tuossa, että samasta osakekohtaisesta tuloksesta joutuu Teslan tapauksessa maksamaan 900 kun taas microsoftia ostamalla sen saman EPSin saa 300 dollarilla. Eli Tesla on 3 kertaa kalliimpi. Ja siis nimenomaan kalliimpi, ei arvokkaampi. Näin ainakin itse ymmärsin.

9 tykkäystä

Näinhän se on! Perustelut olisi silti yleisestikin kiva vaikkei edes haastaisi yhtään mitään tai ketään.

2 tykkäystä

Hehkutus ilman perusteluita = nollapostaus
Jostain syystä puutteelliset haastot liputetaan, mutta samalla puutteelliset hehkutukset menevät sukkana sisään. :face_with_monocle:

4 tykkäystä

Aivan hirveää tuubaa ovat nuo web 3.0 -pöhinät mielestäni. Web 2.0 oli samanlaista tyhjänpäiväistä höpinää.

2 tykkäystä

No helpommin noita “hehkutus ilman perusteluita” katselee vs joku tulee haukkumaan firman ilman perusteluita, jonka voi helpommin tulkita trollaamiseksi.
Monesti oon kyllä itse liputellut molempia jos on eteen tullut.

2 tykkäystä

Web yksi piste nollasta puuttui tyhjänpäiväiset höpinät…

31 tykkäystä