Inderesin kahvihuone (Osa 4)

Yhtiö perii vastikkeen omistajalta, ja omistaja
asukilta.
Pääsee molemmat maksamaan.

1 tykkäys

Kunnon teurastusta, toki oli tuossa hyvä nousu voxturin avulla ja sehän tuo nyt myös alas.

Mutta vähän kaikki muukin laskee näemmä. Pitää juosta kovaa, että pysyy edes paikoillaan…

Noh. Vähän on vielä kassaa jäljellä, mutta taidan sen kanssa holdata.

6 tykkäystä

@Verneri_Pulkkinen, eikös kasvusijoittajia pidetä hulluina, kun katsotaan tulosennusteita… nythän voisi käänteisesti tarjota arvosijoittajille toteutuneita tuloksia, jotka on paineessa

2 tykkäystä

Tulevaisuus on arvaamaton ja mennyt ei ole tae tulevasta.

Siinä kasvu- ja arvosijoittajien haasteet pähkinän kuoressa. :smiley:

Tottakai oikeasti arvoon ja kasvuun jakaminen on hieman teennäistä. Kaikki sijoittaminen missä yritetään ostaa jotain alle käyvän arvon on periaatteessa arvosijoittamista.

11 tykkäystä

Mikään ei ole mukavampaa kuin kahtiajako! :smiley:

Näinhän se on… Pörssien suunta -ketjuun en viitsinyt kyseistä kommenttia sotkea, nii piti tarjota kahvihuoneessa pienen siveltimen kanssa.

3 tykkäystä

Samoilla linjoilla CocktailJetin kanssa ja veikkaan, että kyllä lyödään huomenna jonkin verran. Tässä poistui positiivisen jymypaukun mahdollisuus osarista, joten kurssinousu lienee taputeltu pitkäksi aikaa.

Tokmannin ostaminen kieltämättä jo houkutteli, mutta nämä selitykset ovat yksi syy lisää jäädä asemalle tästä junasta. Ostovoima siis heikkenee, mutta Kesko antaa posaria ja halpakauppa negaria. Minulla painaa toki vaakakupissa myös työvoimapulasta julkisesti valittaminen samalla kun tarjotaan mielin määrin osa-aikatyötä.

Kaukana menneisyydessä siintää ne Tokmannin tähtiajat kun kurssi viiletti melkein tuplalukemissa ja firmalta nähtiin ennusteita ylittäviä suorituksia. Sama homma esim Kamuxin, Harvian ja monen muun kohdalla. Jännä nähdä kuinka moni kääntää kurssinsa nousuun hyvällä osarilla ja kuinka moni jatkaa löysää menoa.

12 tykkäystä

Kieltämättä alkaa palata mieleen parin vuoden takaiset ajat kun Tokmannit, Harviat ja Kamuxit sai kaikki alle kympillä. No Kamux on jämähtänyt toki. Ja Quutin sai kahdella kympillä :slightly_smiling_face: Puhumattakaan hyvistä arvo-osakkeista.

No sinne on toki matkaa. Mutta taitaa olla kahtiajaon aika edessä. Nyt punnitaan mikä ja kenen business kestää.

17 tykkäystä
19 tykkäystä

Romahdus ohi? :smiley:. Vielä kun Nordea jakaa vastaavanlaisen varoituksen niin pohjat varmaan nähty.

49 tykkäystä

2022-04-27_09.12.39

Nordnetin tuotekehitys on keksinyt tälläiset hienot hymiöt kuvaamaan sijoittajan tuskaa päivinä jolloin indeksi on paremmassa nousussa kuin salkku :smile: Heti alkoi tehdä mieli ostaa Tesla Longia x12 vivulla tilanteen korjaamiseksi.

57 tykkäystä

On kyllä hämmentävän erikoinen fiilis kun miettii tän päivän pörssikeliä. Tälläkin foorumilla muutama pitkänlinjan sijoittaja näki metsän puilta, ja bullerot kuten minä, ajeli täydellä osakepainolla ja vivun kanssa rotkosta alas. No ei siinä mitään, rahaa se vain on ja sijoitusvuosia toivottavasti on vielä vuosikymmeniä edessä.

En osaa yhtää arvella kauanko lasku saattaa jatkua, mutta jos minä tästä jotain toivon oppivani, on tuo taito oppia hahmottamaan markkinasykliä ja uskallusta toimia. Jälkikäteen luettuna @DayTraderXL ja @musa_2 @Kale-possu kirjoittelut tuntuvat kuin itse itseään toteuttavina ennustuksina.

Se mikä laulaen tulee se viheltäen menee.

73 tykkäystä

Hyvä teksti Mika Heikkilästä

13 tykkäystä

Hyvää veteraanipäivää kaikille, etenkin veteraaneille🇫🇮

Kylmät väreet tuli kun miettii mitä ovat kokeneet kun ovat puolustaneet isänmaatamme. Ei koskaan ole tullut näin paljon sotajuttuja kuin lähikuukausina…

39 tykkäystä

Huhtamäen ja Kemiran IR:issä on näköjään julkistuksen ajankohdan lisäksi synkattu myös julkaisujen otsikot :grin:
Screen Shot 2022-04-27 at 9.18.08

20 tykkäystä

image

36 tykkäystä

Olen tässä pohtinut semmoista, että minulla on ollut jo pidemmän aikaa “korvamerkittyä” rahaa käteisenä odottamassa mahdollista Fazerin antia. Näin osakesijoittajana tuntuu jotenkin hölmöltä pitää (etenkin inflaation kiihtyessä) käteistä seisomassa nollatuotolla, etenkin kun a) ei ole tietoa, milloin anti toteutuu (tai toteutuuko ollenkaan) ja b) että osallistunko koko antiin (riippuu kokonaisuudesta).

Jos en muuta keksi niin varmaan “parkkeeraan” osan näistä rahoista osakemarkkinoille, vielä pitää löytää sopiva tapa hoitaa se. Ehkä joku edullinen S&P500-rahasto tai ETF olisi sopiva, pitää miettiä. Nykyisiä papereita ei viitsi ostaa lisää, kun niitä on entuudestaan niin paljon (hajautus ei ole kauhean hyvä tällä hetkellä).

Turhaa panikoitte:
S&P 500 vuosittainen tuotto (osingot ei mukana)

2021: 26.89 %
2020: 16.26%
2019: 28.88 %
2018: -6.24 %
2017: 19.42 %
2016: 9.54 %
2015: -0.73 %

Historiallinen tuotto ollut luokkaa 10,5 %. Ihan jo maalaisjärjellä pääteltynä voisi ajatella, että heikompia vuosia on edessä. Kyllähän se varmaan ärsyttää jos on tullut markkinoille mukaan viime vuosien aikana ellei jopa viime vuonna. Kaikki osaavat sijoittaa nousumarkkinaan.

Pidemmällä aikavälillä nämä ovat “kliseisesti” ostopaikkoja.

Erinäköiset sijoitusryhmät, keskustelualustat ovat hiljentyneet. Ehkä sekin kertoo jostakin.

Minulle eräs sukulainen sanoi, että osakkeilla ei voi tehdä rahaa. Hän itse oli ostanut Nokiaa 2000-luvulla huippuhintaan ja veti katkeroituneena tästä johtopäätökset. Onneksi itse en uskonut ja lähdin mukaan markkinoille suhteellisen nuorena ja ihan hyvin on mennyt.

Tästä harrastuksesta joutuu joskus maksamaan

21 tykkäystä

Toisaalta potentiaalisen annin hinta lienee laskenut viime aikoina?

5 tykkäystä

Fiilikset, kun salkun viimeinen luotettava sotaratsukin kaatuu :cry:

incap

64 tykkäystä

Mitä missasin rapsassa että tämmöinen lahtaus oli tuloksena Incapille? Odotin pientä punoitusta koska eilinen jenkkipulkka ja lievä kannattavuusnotkahdus vaikka kasvu jatkuu kohisten, mutta että tämmöinen rysäys…? Ei voi olla markkinalle yllätys että tässä makroympäristössä tulee kustannuspaineita jotka näkyvät suhteellisessa liikevoitossa.

4 tykkäystä