Inderesin kahvihuone (Osa 4)

Mikä muuten on vikana jos jonkun firman kotipaikka on Israel, niin sellaisia saa alennuksella? Vaikka business olisi kaikkialla muualla? Vai onko kaikki vaan alessa.

1 tykkäys

Tätä me Perion Networkin omistajat ollaan piiiiiiitkäääään pohdittu.

2 tykkäystä
18 tykkäystä

presis! olen ollut omistajana itsekin vähän puolivillaisesti pitkään, mutta nyt olen katsellut, että p/e matala ja kassa pullottaa käteistä ja kauhean isoa tuloskasvua ennustetaan ja loistava eka q

1 tykkäys

Siis hetkinen, mites tämä riskitön voitollinen veivailu toimii? Ja miksei tällaista arbitraasia joku botti hyödynnä niin että sitä ei enää ole?

5 tykkäystä

Kiitos @Juha_Kinnunen tarkennuksesta. Pappiksella joka päivä on nykyisin lauantai, kun ei tarvitse töihin raahautua. Ei siis voi muistaa onko pörssi huomenna auki vai kiinni :slightly_smiling_face:

Mutta olet taas oikeassa ±0.

5 tykkäystä

Kyllä kai pienen pientä arbitraasia boteilla veivataankin, ns. Front runnataan, kun osakkeet vaihtavat omistajaa. Nopein botti pääsee välikädeksi, muttei itse arbitraasi poistu mihinkään.

Michael Lewisin Flashboys-kirja on yksi harvoista, joka aihetta käsittelee.

Tätä löytyy salkusta valmiiksi 30kpl juurikin tuosta syystä. (Tosin se piti ostaa Torontosta, jossa sen tikkeri on tylsästi GWM)

1 tykkäys

Botit toki yrittävät, ja tekevätkin todella hyvää tiliä normaalitilanteessa. Mutta toimivat kuitenkin erittäin yksinkertaisten algoritmin perusteella ja ne pystyy helposti selvittämään, ja sitä kautta manipuloimaan. Algon on pakko olla yksinkertainen, muutoin tapahtuisi viime viikon kaltaisia hallitsemattomia tilanteita jatkuvasti(Droppi), jossa itse asiassa testattiin uudenlaista kehittyneempää algoritmia, huonolla menstyksellä.
Joutuu vain pitämänä “kynttilä vakan alla” ettei joudu FIVA:n hampaisiin. Robot nimittäin saa vapaasti manipuloida markkinaa, mutta jos manipuloit robottia joudut syytteeseen. Täysin käsittämätön juttu sinänsä.
Nyt kun botteja alkaa oleman jokaisen osakkeen laidalla useita voi niitä ohjata ulkopuolelta helpommin koska reagoivat toistensa toimenpiteisiin.
Esimerkiksi, yksinkertaisimmillaan; jos lasken myyntitasoa 0.1€, neljä bottia laskee jokainen myyntitasoaan perässäni vastaavasti 0.1€ ja yhteensä silloin myyntitaso laskee 0.4€. Ostat tuosta alimmasta, ja sen jälkeen teet vastaavan liikkeen ostotasolla siirtäen bottien ostoja 0.4€ ylemmäksi ja myyt siihen. Tuota voisi tehdä vaikka sata kertaa päivässä.

3 tykkäystä

Jokohan korona alkaisi olla voitettu? Tuli vedettyä yöelämässäkin ihan pitkän kaavan mukaan ensi kertaa pariin vuoteen :face_with_spiral_eyes:

Sijoittamiseen tämä viesti ei liity, mutta halusinpa vain muutoin hillitystä linjastani poiketen kertoa, että on hyvä fiilis!

43 tykkäystä

En luota siihen, että Venäjä koskaan muuttuu siten, että osaisin selittää itänaapurimme tekemisiä whatsupissa asiasta kyseleville entisille ulkomaalaisille kolleegoille, jotka ilmeisesti kuvittelevat suomalaista parhaaksi asiantuntijaksi.

Mutta sen olen asiaa ihmetteleville todennut, että ylivoimainen enemmistö suomalaisista kohtaa tämän hulluuden mieluiten NATOn kanssa. “Ei koira karvoistaan pääse” ei oikein taivu ymmärrettävästi kansainvälisille kielille, mutta “you can’t teach an old dog new tricks” toimii tavallaan sekin.

image

22 tykkäystä

Hmm. Itse 50+ ikäisenä kolmesti rokotettuna koronatilanne edelleen arveluttaa. Varmaankin palstan nuoremmilla asia on eri. Tuntuu että nyt eletään vaarallisimpia aikoja, kun kolmannen rokotteen teho vanhemmalta ikäluokalta heikkenee, mutta virus ei ole kadonnut minnekään, päinvastoin.

Sitäkin porukkaa taitaa vielä olla joka ei vielä esim. julkisiin kulkuvälineisiin pidemmille matkoille uskalla lähteä. Itsekin olen “vapaaehtoisesti autoton”, ja eipä ole lähtemistä oikein minnekään. Tietysti varaa olisi ostaa auto, ja varmaan olen tyhmä (saita?) kun en sitä tee.

Miten muut keski-ikäiset uskallatte esim pitkän matkan junissa liikkua, nehän on aika sillipurkkeja?

4 tykkäystä

Kyllä koitan massatapahtumista pysyä poissa vieläkin. Vaikea sanoa onko osaksi uutta kulutustottumusta, joka jäi koronan jäljiltä. Työmatkustus sisämaa ja ulkomaa alkaa olla ihan normaalia. Samoin kaupassakäynnit ja perhejuhlat. Lehtien palstoilta korona hävinnyt, niin kai toi on vähän jo unohtunut Ukrainauutisointiin.

5 tykkäystä

Muutaman neuvoa-antavan jälkeen viesti oli hitusen hutiloitu, mutta tarkoitin lähinnä tuota fiilistä minkä ihmisistä sai; korona ei näkynyt käytännössä mitenkään ja baareissa oli porukkaa lähes entiseen malliin.

Toki ymmärrän tilanteen vakavuuden vieläkin, mutta korona on kovasti puheenaiheena vaimentunut Venäjän hyökkäyksen jälkeen. Omissa ympyröissä siitä ei käytännössä puhuta. Välillä kuulee jonkun taas sairastuneen (lievemmin tai vakavammin), mutta sekin on vähän business as usual. Sellaista turtumista omalla kohdallani ainakin.

No kyllähän tästä tällainen lynchmainen analyysi kuitenkin tuli :sunglasses:

3 tykkäystä

Ihan alkaa olla innostunut fiilis, kun tutukii firmoja ! jee! Toivottavasti ei katajaan kapsahda!

Miltä kuulostaa esimerkit: softafirma pe 14-15, kassaa n. 40% arvosta, velaton, tuloskasvuodotus lähes 100%?

Tai miltä kuulostaa: Softafirma Arvo 145 milj. cad, kassassa 110 milj netto cash, tehnyt n. 10 milj. tulosta. Uusi tuote joka kasvaa kovaa vauhtia ja on 33% liikevaihdosta (alle vuoden myynnillä) q1, raportoi tappiollisen kvartaalin, mutta ohjeistaa 20-25% kasvua liikevaihtoon ja kassavirta alla positiivinen.

uuden tuotteen avulla tarkoitus pärjätä varmasti paremmin kuin aikaisemmin.

On vaan tullut niin pelokkaaksi, että ei uskalla kuin ostella pikkusummilla :smiley:

Ekan kurssi polkee paikallaan (pari piikkiä ollut ylös, mutta markkina sentimentti, keskittynyt asiakaskanta riski), toisen kurssi about -80% :smiley: (paljon asiakkaista mm. matkailu sektorilta)

14 tykkäystä

P/B ja myös P/E (ja ROE) kärsivät molemmat samasta isosta ongelmasta että book ja earnings ovat kirjanpitäjien keksimiä fiktiivisiä lukuja, joilla voi olla muttei välttämättä ole yhteyttä yhtiön tekemään vapaaseen kassavirtaan. Tämän vuoksi nämä luvut eivät mielestäni ole suoraan käyttökelpoisia, ellei sijoittaja ole tilinpäätöksestä erikseen varmistanut ettei lukuihin ole tungettu mitään poikkeuksellisia eriä.

Ja jos kerran tilinpäätös on auki, niin melkein samalla vaivalla voi sitten jo katsoa että mikä on firman EV/FCF, jolloin saa huomattavasti paremman kuvan että mikä on yrityksen arvo ja paljonko se tekee sijoittajalle rahaa. Henkilökohtaisesti uskon että nämä P/E ja P/B ovat sijoittajien suosiossa vain koska ne ovat yleisiä, helppoja ja nopeita lukuja käyttää ja olisi koko sijoittajakunnalle hyödyllistä jos Indereskin alkaisi yhtiösivuillansa siirtyä käyttämään vaikkapa P/FCF ja ROIC-lukuja niiden sijaan.

31 tykkäystä

viljo googlettaa, mikä on Roic, mikö on P/FCF? :D. Eka ilmoitteletko sitten privana, jos Medexus saa luvat kuntoon :smiley: your number one!
Nyt alkaa olla vähän enempi intoa tutkailla, vois oikeasti vähän kehittää taitojaan!

edit: P/FCF tulee varmaan tuon yllä olevan esimerkki 2. kautta hyvälle käytölle… sama mulle jos jotain alas kirjataan ,jos uusi tuote onnistuu ja kuitenkin tehdään firmaan rahaa.

Samalla firma investoi nyt isommin, niin ROIC olis paras olla hyvä sitten :smiley:

Laitoin sulle @Pohjolan_Eka privaa.

9 tykkäystä

:laughing:

8 tykkäystä

Mutta eihän Apple ole varsinainen teknoyhtiö, vaan teknologiaa hyödyntävä kuluttajatuoteyhtiö. (Joo, tiedän että se luokitellaan teknoksi mutta de facto kyse on business-logiikaltaan kuluttajatuoteyhtiöstä, joka hyödyntää korkeaa teknologiaa tuotteissaan. Rajanveto on vähän häilyvää, missä menee se teknologinen raja, jonka jälkeen kuluttajatuoteyhtiö muuttuu teknoyhtiöksi.). Nojoo, tämä on miten minä näen asian, ei mikään absoluuttinen totuus. Mutta business-logiikka toimii aika selkeästi ihan kuluttajatuotelogiikalla. :smiley:

1 tykkäys

:smiley:

17 tykkäystä