Inderesin kahvihuone (Osa 4)

No joo muotoilu oli vähän huono. Ajelen siittä ohi lähes joka päivä työmatkojen vuoksi ja kyllä vauhti on selkeästi hiljaisempaa.

Joo kyllä markkinoilla selkeästi hinnoitellaan voimakasta jäähtymistä nykytasoista.Taitaa esimerkiksi Brunswickin p/e olla 6-7. Toki Brunswickin kaltaisiin jättiläisiin alan sakkaaminen vaikuttaa varmasti ja voimakkaasti, jotkut pienet toimijat voivat pystyä kuitenkin edelleen kasvattamaan liiketoimintaansa huonompina aikoinakin ja niiden yli. Nyt ei toki olla vielä lähelläkään venemyynnissä vanhoja kulta-aikoja ja esimerkiksi Yhdysvalloissa taidettiin myydä tyyliin 50% enemmän veneitä ennen finanssikriisiä. Nyt karkaa vähän kahvihuonekeskustelun tarkoituksesta, mutta alaa seurannut nyt jonkun aikaa niin oli pakko tarttua :sweat_smile:

Se on tuo ekologisuus jännä juttu. Meidän talo on rakennuttu 60 luvun alussa ja lämmitys kulut on maalämmöllä 12000kWh vuodessa sisältäen käyttösähkön. Lisä eristyksiä ei ole tehty, ikkunat alkuperäiset ja neliötä 150. Kaverilla on viisi vuotta vanha talo jossa ilmavesilämpöpumppu ja sähköä menee sama 12000kWh vuodessa, talo 120 neliötä. Melkosta paskan jauhantaa kastelli-talojen toimarilta

7 tykkäystä

Osakesijoittaminen ei ole nolla- vaan ennemmin plussummapeliä koska sijoitus eli yhtiön oma kasvu/tuotto lisää sen arvoa. Uhkapelit taasen tyypillisesti nollasummapeliä. Yksittäisen panoksen arvo ei kasva vaan se pysyy samana.

2 tykkäystä

Firma jonka kautta Jukka on treidannut on eri. Taloustiedot ovat ihan julkisia.

6 tykkäystä

Ei se noin yksinkertaisesti mene. Onhan tässä jo viime syksystä lähtien nähty useamman firman kohdalla, ettei markkinalle riitä välttämättä pelkkä ennusteisiin yltäminen tai lievä ylitys. Vaikka Harvia yltäisi Inderesin ennusteisiin esim seuraavat 12kk niin siitä huolimatta markkina voi olla sitä mieltä, että sopiva arvo osakkeelle on tämän päivän päätöskurssi.

Todellakin, varallisuuden kasvu tulee markkina-arvojen noususta (+osingot jos niitä haluaa tarkastella erillisinä). Todellisessa nollasummapelissä pottiin ei tule lisää arvoa vaan panosten määrä on vakio, ja toisen voitto on suoraan toisen tappio.

Tuntuu olevan monellakin virheellinen käsitys siitä mitä nollasummapeli tarkoittaa.
Täällä esim. on määritelmä:

peli, jossa kokonaismäärä ei kasva ja erilliset toimijat kilpailevat siten, että toisen saama on toiselta pois; kun tappiot ja voitot summataan tulos on nolla

Minun voitto kyllä pienentää seuraavan voitto-osuutta mutta ei suoraan vähennä toisen jo hallussa olevaa omaisuutta.
Nollasummapeliä vastaan sotii myös se, että pörssin arvo/kokonaismäärä on jatkuvasti kasvanut.

Mutta, annan senverran nyt periksi että pörssin voi nähdä nollasummapelinä siinä vaiheessa kun sen arvo putoaa nollaan eli silloin on todennäköisesti maailmanloppu käsillä. Maailmanloppua ei ole vielä tapahtunut, joten toistaiseksi touhu on plussummapeliä.

@Juippi hyvä havainto. Pörssistä pois putoavien yhtiöiden vaikutus indeksiin ei taida olla ihan selviö. Jos yhtiö menee indeksissä ollessaan konkurssiin, niin silloin arvon lasku näkyy suoraan indeksissä. Jos indeksissä oleva yhtiö vain putoaa pois ja tilalle tulee uusi, ei esim. SP500 perusteella tietenkään voi päätellä kuin 500 suurimman arvostustason. Mutta onhan kaikkien maailman pörssien arvostuksista ym. olemassa myös käppyröitä, ja tutkimattakin tiedän että myös ne on nousseet “aina”.

Mä henkilökohtaisesti voisin lisätä tähän treidaamisesta keskusteluun sen inputin, että en oikein ymmärrä miksi treidaajien tuomalle likviditeetille rahoitusmarkkinoille ei anneta mitään arvoa. On mielestäni hyvinkin ilmeistä, että markkinoiden tehokkuudelle likviditeetin lisäys tekee vain hyvää kun hinnanmuodostus on mahdollisimman tehokasta (ts. ihmiset pääsevät mukaan osakkeeseen X tai pois osakkeesta X paljon paremmin kuin ilman treidaajia). Eli itseasiassa voidaan sanoa, että treidaajat tekevät kaupankäynnistä halvempaa meille kaikille, kun emme joudu maksamaan ostaessa tai myydessä kasvaneiden spreadien kautta hirveitä summia pahimmillaan.

44 tykkäystä

Diskleimeri: Sisältää kovan luokan mutua ja keittiöpsykologiaa tyypiltä, joka on sijoittamisessa vielä alokas ja jolla ei ole varaa arvostella muita varsinkaan sijoittamisessa. :slight_smile:

Olen siitä tyytyväinen, että täällä ei ainakaan yleisesti ottaen olla kokonaisuudessaan vähätelty ketään sijoittajaa. Myönnän sen, että kaikenlaista toki mahtuu satoihin tuhansiin viesteisiin.

Ymmärrän sen hyvin, että kenen tahansa kommenttia, myyntiä tai ostosta voidaan ihmetellä. Itsekin olen välillä miettinyt, miksi esimerkiksi Buffet, Mäkisen Mikko tai Verneri on toiminut niin kuin on toiminut. Jos jotain pidetään guruna tai varsinkin, jos henkilö itse luo mielikuvaa itsestään kovana sijoittajana, niin ymmärrän monien toiveen nähdä esimerkiksi kyseisen henkilön tuottoprosentit.

Joskus olen törmännyt jossain, että on jopa dissattu jotain sijoittajaa kokonaisuudessaan itkunauruhymiöiden kera, siitä en tykkää. Yleensä anonyymilla dissaajalla ei ole itsellään todisteita menestyksestä, kun taas dissatulla saattaa olla julkistakin näyttöä, jos ei ole antanut “julkista todistetta” niin saattaa muuten olla antanyt isosti tietoa ja apua muille sijoittajille.

Se on hyvin ymmärrettävää, kun joskus ihmetellään joidenkin lausuntoja ja kommentteja, lisäksi pitää todeta myös ettei mielestäni kaikista ihmisistä tai kommenteista tarvitse tietenkään pitää. Varmaan yleisesti ottaen pidetään ihan asiallisena, jos asiantuntijana esiintyvältä pyydetään “näyttöjä”, että miten on itse osannut tuottoisasti hyödyntää omia oppejaan. Tulee myös samalla ymmärtää ettei joku halua niitä jakaa ja syitä voi olla monenlaisia.

Eräänlainen esimerkki:
Tunnen sijoittajan, joka on omasta mielestäni auttavainen, fiksu ja saavuttanut paljon ikäänsä nähden. Hän on omilla ansioillaan luonut keskituloisena 7-numeroisen omaisuuden eikä ikää ole tosiaan paljon, mutta ei hän sentään mikään parikymppinenkään ole. Välillä hän jakaa kirjoituksiaan eri paikoissa, mutta joskus hän on ollut väärässä ja epäonnistumisia ollut. Tässä kohtaa monet anonyymit ovat tulleet ilkkumaan ja mielestäni arvostellut häntä jopa sijoittajana, mutta kas kummaa… monet omalla nimellään kirjoittelevat kiittelevät häntä siitä, miten jakaa tietoa ja kannustaa toisia sijoittajia. Hänellä olisi aika pitkän aikavälin “träkki” ja omaisuus, jota voisi esitellä, mutta hän ei sitä tee. Toisaalta ymmärrän sen, jos jotkut kysyvät sitä “träkkiä”.

Yleisesti pitäisi kunnioittaa kaikkia ihmisiä, jos mietin omaa elämääni, niin itseäni ei ole koskaan arvostellut ilkeästi tai oikein muutenkaan mukavat elämässään pärjänneet ihmiset. Toki monet ovat ihmetelleet (syystäkin), miksi olen toiminut miten olen toiminut ja usein olen sitten saanut apua sekä ajatuksia, miten jatkossa voisin toimia.

Hyvällä itsetunnolla varustettu tyyppi yleensä kunnioittaa toisia ihmisiä ja auttaa, mutta samalla hän voi ymmärrettävästi ihmetellä ja kysellä asiallisesti. Tällaisia tyyppejä on tämä Foorumi täynnä. :pray: :+1: :muscle:

34 tykkäystä

Treidaajan yhtiölle liikevaihtoa kertyy varmaan aika roppakaupalla, kun kaikki myynnit taidetaan laskea liikevaihdoksi. Ellei sitten käytä vain viputuotteita ja suuri osaa knockaa arvottomina.

Tää on vähän haastava, koska taitaa olla aikalailla valmistaja kohtaista miten tupla-simmit toimii. Suosittelen vaan soittamaan ja testaamaan. Tarviaa toki pari kaveria siihen… :slight_smile:

Jos käytän numeron 2 dataa, voinko käyttää sen kautta normaalisti numeron 1 whats appia, googleappsia yms?
-Voit käyttää. 2 whatsupin (numeron) käyttäminen vaatii tuen puhelimelta.

Kahta puhelinta en itsekkään jaksa kantaa. Duuni simmin saa asetuksista pois päältä halutessaan hyvin helposti. Muistaa vaan laittaa päälle kun menee takaisin töihin. :grinning:

1 tykkäys

Jahas… tämä lähtee heti kuunteluun. :sunglasses:

Aiheet:

00:00 Aloitus
01:10 Q1’22
10:27 Voittajat ja häviäjät
15:52 Talous
30:30 Kiina
38:58 Fiskaalinen elvytys
41:12 Inflaatio
46:47 Rahapolitiikka
1:02:52 Tuloskasvunäkymät
1:15:45 Sijoittajakäyttäytymisen muutos & sentimentti
1:22:56 Yhteenveto

19 tykkäystä

Ei kai se noinkaan mene, pörssi on siitä hieno, että jos yhtiö jatkaa tuloksen tekemistä, niin siinä voi voittaa, sekä myyjä että ostaja

Kuvasit tuossa uhkapeleja, jossa ei ole tuottavaa työtä mukana. Uhkapeleissä kaiken rahan lapiovat osallistujat omasta taskustaan, jonka joku on jo aikaisemmin hankkinut tuottavalla työllä, pelin ulkopuolelta

Pörssit käytännössä keskimäärin nousee vain kuin ne on kiinni. Päivänsisäisesti trendi on itseasiassa hieman negatiivinen. Tästä oli graafi jollain @Verneri_Pulkkinen videolla.
Päivätreidaaja joka säntillisesti sulkee positionsa joka ilta ei siis hyödy markkinan keskimääräisestä noususta yhtään. Nousumarkkinassa tietenkin kaikki on guruja.
Tämän takia arvostan voitollisia treidaajia vieläkin enemmän. Mäkisen Mikon firma tehnyt ainakin hyvää tulosta vuosittain.

15 tykkäystä

Onneksi (päivä)treidaajalle ei ole väliä nouseeko vai laskeeko markkina. Kunhan on liikettä. Mutta totta tuo sanomasi varmaan on, sillä usein tuntuu suurimmat liikkeet tapahtuu heti markkinan auettua, ja siihen ei pääse käsiksi jos ei tehnyt peliliikettä edellisenä päivänä (Swing treidaus eli muutamia päiviä kestävät vedot korjaisi tätä ongelmaa.)

Olen ennen treidannut vain nouseviin kursseihin, koska ei ole ollut järkevää mahdollisuutta käydä kauppaa laskuihin (tämä lienee monelle ainakin Suomessa ongelma). Nordnetissa on mahdollisuus shortata mutta vain osaa pohjoismaisista osakkeista, ja viputuotteet ilman stop losseja katoavine laitoineen… plaah!

Vaan pian minäkin laitan asiat kuntoon ja hommaan työkalut jenkkiosakkeiden shorttaukseen (prosessi loppusuoralla jo.) Sitten ei ole väliä mitä markkinoilla tapahtuu - kunhan tapahtuu. Ja se oikeastaan onkin minulle suuri tulikoe, sillä jos en sitten pysty tekemään voittoa markkinatilanteesta riippumatta, niin on pakko tunnustaa tosiasia että muutaman vuoden “ura” treidaajana on perustunut vain tuuriin ja jatkuvasti nouseviin kursseihin. Jos voittoja ei tule, niin tunnustan tosiasian ja palaan sitten varmaankin jollain aikavälillä takaisin osakepoimijaksi.

P.S. Unohdat sen, että päivätreidaaja voi pelkkiin päivänsisäisiin nousuihinkin treidatessa tehdä teoriassa enemmän tuottoa, kuin mikä on avauksen jälkeinen nousu päivän lopussa. Vaikeaa se on mutta mahdollista. Jotkut siinä varmaan onnistuukin. (Minä en ainakaan tällähetkellä.)
Osake X tai koko markkina voi tehdä päivän aikana hyvinkin pieniä liikkeitä mutta joku osake/hyödyke tekee aina isompia liikkeitä. Teknisen analyysin avulla on treidaajan mahdollista etsiä niitä isoimpia nousijoita/(tai laskijoita) joka päivä, jolloin keskimääräisen osakkeen päivänsisäisen liikkeen määrä ei niin paljoa merkitse kuin luulisi.

P.S.2 Jos on voitollinen päivätreidaaja, niin maltillisella vivulla voi tietenkin vaikuttaa huomattavasti lopputulokseen. (Toki myös pidempiaikainen sijoittaja voi vivuttaa.) Silloinkin osakkeen keskimääräisen nousun määrä päivän sisällä merkitys pienenee.

2 tykkäystä

Kyse onkin vain odotusarvoista. Indeksisijoittajan ja osakepoimijan odotusarvo on markkinatuotto joka on positiivinen pitkässä juoksussa.
Päivätreidaajan odotusarvo on nolla miinus kulut. Joten pitkässä juoksussa kaikki treidaajan tuotto on taitoa eikä vain markkinan myötätuulta.

Ps. @terva_xyz Hyvässä hengessä halusin vain selventää mitä aikaisemmin tarkoitin.

3 tykkäystä

Mihin perustat väitteesi, että treidaaminen vähentää bid-ask spreadiä, vähentää kuluja ja on tehokkuuden kannalta hyväksi? Näkisin mielellään näyttöä tästä, sillä päinvastaisesta on näyttöä

Itse kiittäisin treidaajia nimenomaan siitä, että vähentävät tehokkuutta, lisäävät volatiliteettiä ja ainakin tietyissä tapauksissa vähentävät likviditeettiä, joka myös hinnoitellaan riskipreemioksi

2 tykkäystä

Joo, ymmärsin. Ja ei ollut tarkoitus väitellä/dissata tai mitään. Mä vaan lähdin vähän rönsyilemään sun kirjoituksesta innostuneena :slightly_smiling_face:

1 tykkäys

Tuolle voisit pistää linkin tolle yksittäiselle otteelle mielellään, nyt mulla ei ole minkäänlaista hajua mistä lähteestä otat tuon yksittäisen sitaatin. Koska keskustelu on minusta itsessään hyvin binäärisen oloinen lähtökohdiltaan (pitäisikö treidaajia olla ollenkaan -tyyppinen lähtökohta joillain), niin mietin tässä sellaista tilannetta, jossa treidaajia ei olisi ollenkaan (ja he eivät kävisi kauppaa myöskään missään muussa muodossa, tai heidän kaupankäynti muistuttaisi enemmän buy and hold -sijoittamista). Tällaisessa skenaariossa on minusta varsin selkeästi argumentoitavissa, että kun aktiivisten markkinaosapuolien määrä kummallakin laidalla (bid ja ask -puoli) vähenee, niin yksittäisten positioiden avaaminen suoraan laidasta (market order) tapahtuisi korkeammalla spreadilla kuin normaalisti, koska order bookissa ei olisi kumpaankin suuntaan aktiivisia kaupankävijöitä suhteellisen lähellä absorboimassa yksittäisen kaupankävijän volyymia (= osto- tai myyntitoimeksiantoja).

Toki sen allekirjoitan täysin, että asia on konseptuaalisesti haastava jos tätä tutkitaan ei-binäärisistä lähtökohdista. Olen itse vain närkästynyt sellaisista kommenteista, jotka ovat sävyltään sitä luokkaa, että treidaajat ovat kaikki kokonaisuutena suorastaan haitallisia, kun mielestäni on täysin selvää, että jos treidaajat poistettaisiin kokonaan markkinan systematiikasta, niin likviditeettihaitta olisi aika ilmeinen lyhyellä aikavälillä. Etenkin jos ja kun tähän tarkasteluun sisällytetään esim. HFT-algot yms. treidausta tekevät algoritmit.

12 tykkäystä

Markkinatilanne.

2 tykkäystä