Inderesin kahvihuone (Osa 4)

Täytyy kyllä ihmetellä, että sijoittavatko ihmiset suoriin osakkeisiin mukailemalla tavoitehintoja. Taitaa indeksi olla parempi paikka, jos tavoitehinta on peruste sijoitukselle eikä jakseta tutkia omin voimin. Analyysitalojen vastuusta/epäkohdista tavoitehintojen suhteen voidaan puhua, mutta luulisi, että täällä foorumilla ihmiset, jotka aktiivisesti seuraavat osakkeita muodostavat syvällisempiä perusteluja sijoituksilleen. Eihän 12kk eteenpäin katsovilla tavoitehinnoilla ole mitään merkitystä oman pitkän ajan teesin kanssa.

15 tykkäystä

Hyvä että tätä keskustelua käydään nyt.

Mikähän olisi tunnelma jos korot ja inflaatio nousisikin paljon korkeammalle tai ajautuisimme stagflaatioon ja ennusteet sekä tavoitehinnat että tietysti kurssit ajautuisivat vuosien laskukierteeseen. :ghost:

58 tykkäystä

IIIIK, ei saa kertoa kummitusjuttuja sijoitusfoorumilla. :cold_sweat:

29 tykkäystä

Joka eilen fomotti qt karvan alle 110€ niin tuotto odotus tämän hetkisellä tavoitehinnalla 10%. Vanhemmista raporteista osa on osittain vanhaa tietoa korkoympäristön muutoksen takia ja tavoitehinta kannattaa ottaa suolan kanssa.

Tämä omaa havaintoa, kun esimerkiksi koronan tullen alkoi tavoitehinnat laskea reilusti. :slightly_smiling_face:
Itse yritän välttää fomoa, koska näissä tilanteissa tulee tehtyä usein vääriä liikkeitä.

3 tykkäystä

Onko Inderesillä tai onko joku tutkinut sijoittajien keskimääräistä tietämystasoa? Tämä olisi erityisen mielenkiintoinen tutkimus nyt kun viimeisen parin vuoden aikana markkinalle on tullut ennätyksellinen määrä uusia sijoittajia. Sijoittaako jengi tavoitehintojen ja suositusten perusteella, kuinka paljon keskimääräinen sijoittaja ymmärtää tunnusluvuista?

11 tykkäystä

Kiitos linkistä. Kiinnostuin tuosta case Fazerista vähän enemmän. Nyt luettuna 2020 tilinpäätös ja lukuun menee 2021 tiedot heti kun julkaistaan. Tuo linkitetty artikkeli tarjoaa kyllä hyvää pohjatietoa ja hyviä heittoja verrokeista. Lähinnä ajatus on itselle tehdä ensimmäistä kertaa vähän laajempi syventyminen yhtiöön, josta tarjolla kohtuullisen hyvää tietoa, mutta josta ei tarjolla valmista analyysia ja markkinahintaa. Ongelmaksi voi toki tulla se, että Fazer julkistaa pörssipykimyksensä ennen kuin ehdin itse saada mitään valmista aikaiseksi. Sen verran kiirus talvi/kevät tiedossa töissä, ettei iltaisin meinaa olla energiaa mihinkään ajatustyöhön. Jos yhtiö pyrkii pörssiin kevään aikana, silloin tarjolla onkin jo niin paljon tietoa ja muiden näkemyksiä, että en voi itse rehellisesti sanoa tulleeni johonkin johtopäätökseen. Ideaali olisikin, että ehdin kesälomalla vääntää tämän ajatustyöni loppuun ja yhtiö listautuisi aikaisintaan loppusyksystä.

En siis ole vielä ikinä rakentanut itse esim. DCF-mallia, mistään yhtiöstä. Logiikka/periaatteet toki tuttuja koulun penkiltä liian yksinkertaistettujen tehtävien pohjalta, ja samalla tullut diskontattua yhtä sun toista. Mielenkiintoista lähteä treenaamaan ja perustelemaan itselleen ratkaisuja. Ja toki arvostuskerroinpohjaiset & suhteelliset arvostukset pitäisi myös kasata sanallistetun tarinan kylkeen. Ehkä tuon avulla syventyy entisestään ymmärrys analyytikkojen valinnoista. Niin pitkällä olen, että sain nimetyksi excel-tiedoston ja kasasin lyhyen yhteenvedon wordiin 2020 tilinpäätöksestä.

Lisäksi nämä innostukset tulevat minulle puuskissa ja välillä mojuvat pitkäänkin pöytälaatikossa, joten mitään lopullista aikataulua en pysty itselleni tai toisille lupaamaan. Saattaa asiaan toki vaikuttaa myös se, että niin kauan kuin lunta riittää, pätee seuraava yhtälö: hiihto > excel-jumppa.

Ja tämä kaikki liittyy siis siihen, että tulin luvanneeksi itselleni, että laadin (harjoituksen vuoksi) jostain yhtiöstä analyysin. Fazer siis nyt valikoitui kohteeksi.

6 tykkäystä

@Sauli_Vilen kiitos kommentista tänne foorumin huudeille.

Hyvä, että analyysejä päivitetään myös markkinamyllerryksen ollessa päällä! :blush:

Nyt vaan jäitä hattuun ja pitkällä tähtäimellä mukanaolevat (kuten itsekin olen) muistetaanhan se OMA sijoitussuunnitelma.

8 tykkäystä

Tämän voisi jopa johtaa askeleen pidemmälle: Inderesillä voisi olla jonkin sortin “sijoitustietämyksen taso” -testi jonka voisi halutessaan tehdä ja osaamisen perusteella ehdotettaisiin sitten Inderesin sisältöjä (esim. sijoituskoulu tai makrokommentit), kirjoja, ym. joihin kannattaa tutustua seuraavaksi :smiley:

Toki iso sisältö laadittavaksi jne. mutta tuosta saisi myös tutkimustietoa samalla :wink:

4 tykkäystä

Foorumilaiset “äänestävät jaloillaan”, kun tavoitehintoja muutetaan alaspäin :crazy_face: :face_with_hand_over_mouth:

image

54 tykkäystä

Olisi ihan aiheellista kysyä että kenelle nämä tavoitehinnat ja suositukset ovat tarkoitettuja kun niitä kuitenkin annetaan?

3 tykkäystä

Jaahas, tavoitehinnan lasku (ja osta) johti siten kurssilaskuun, enkös mä haaveillu siitä 40-42 tasosta :slightly_smiling_face:

4 tykkäystä

No se oli päivänselvä juttu, että Harvian tavoitehinnan lasku johtaa tähän. Kyllä Inderes-efekti on niin voimakas.

2 tykkäystä

Mä voin ainakin ihan hyvin myöntää, että alussa tuli sijoitettua periaatteella: “Tavoitehintaan matkaa +20%”
Varmasti löytyy mun viestejäkin kyseisellä kommentilla varustettuna. En tajunnut oikein mistään mitään. :see_no_evil: Omaksi onnekseni hylkäsin kyseisen tyylin jo hyvissä ajoin ennen laskun alkamista.
Nykyään en enää anna suurta painoa tavoitehinnoille.

13 tykkäystä

Tosin reiluuden nimissä sanottakoon että tuo kurssi nousi suunnilleen saman verran eilen. Vähävaihtoisen lapun heiluntaa.

7 tykkäystä

No jos tarkkoja ollaan niin se johti nousuun, jonka jälkeen se johti veivari-veijareiden hätään myydä kiireesti siihen nousuun kun se varmasti ”kuitenkin laskee” :joy:

3 tykkäystä

Eikö kukaan tosiaan tartu tähän?

66 tykkäystä

Myönnän itsekin aluksi kokeilleeni tuota naiivisti. Salkku olikin pian täynnä verkkiksiä, innofactoreita ja marteloita joskin Martelaa olin ostanut jo ennen Inderesillä aloittamista. 12-vuoden lyhyen sijoitusuran aikana ikinä ei ole mennyt salkulla niin huonosti ja sitten vaihdoinkin tyyliä täysin. :smiley:

(tämä siis 2016–2017 tarkennuksena!)

35 tykkäystä

Tykkään todella paljon Heikkilä&Vilén Show´sta. Puhutaan paljon asiaa, mutta sopivan humoristisella ja rennolla otteella. Uusi listautumisbuumista kertova jakso oli todella mielenkiintoinen ja tuli esille kaikenlaista, mitä en ole osannut edes ajatella. Upea kaksikko! :sunglasses:

Seurasin Saulin makroilmeistä, miten hän näkee tulevan kehityksen markkinoilla. Voi olla, että makroanalyysini ei ole täydellinen. :thinking:

48 tykkäystä

Tavoitehinta on mielestäni vain yksi indikaattori. Harvemmin kuitenkaan sijoitan yhtiöön jonka kurssi huitelee reilusti tavoitehintojen yläpuolella.

8 tykkäystä
28 tykkäystä