Inderesin kahvihuone (Osa 4)

Ainakin PKSeudulla kilpailu osaavista softareista on oikein kireää tällä hetkellä ja palkat ovat erittäin kovassa nousussa. Turha laittaa tähän tarkkaa prosenttia, mutta viimeaikaiset näkemäni pyynnöt ovat jo hävyttömiä. Kansanedustajat jäävät kakkoseksi, no, kullekin kykyjensä mukaan.

Tilannetta vaikeuttaa osaltaan myös geopolitiikka, olikohan se supercell kaveri joka mainitsi että helsingin houkuttelevuus on selvästi laskenut. Aika näyttää jääkö tämä osan vaikutus väliaikaiseksi.

Mutta ne runsaat aukiolevat paikat eivät kaikki ole mitään orgaanista kasvua vaan toivoton taisto korvata palkanperässä lähteneet.

2 tykkäystä

Teknopuu palkkaa lähinnä kyllä Intiaan… Kaikki avoimet ~100 posiitiota on Bangaloreen. Joku voi kaivaa tarkemmin miltä rekrymarkkina siellä näyttää, itse en niin kiinnostunut yhtiöstä ole että tuon tekisin, mutta tuo PKS kommentti osui silmään.

My bad - yhdistin kommenttisi jostain syystä sitä edeltäviin viesteihin Tecnotreesta vaikket sitä missään maininnutkaan. :man_facepalming:

1 tykkäys

en tiedä miksi lainasit tekstiäni, ei liittynyt tecnotreehen, vaan näihin suomalaisiin softataloihin yleensä

toki intiasta sitten joudutaan muihinkin firmoihin ottamaan kun muuta ei saa. Ilman toimistoa intiassa tuon järkevyydestä voi olla montaa mieltä

Tässä nyt jokainen itsekseen joutuu pohtimaan omia valintojaan, mutta kyllähän valtaosalle täällä (oletan siis, että suuri osa meistä on 30-39v miehiä), niin meillä on olettavasti sijoitusuraa vuosikymmeniä jäljellä. Meidän kannalta paras tilanne, niin hullulta kuin se kuulostaakin olisi viiden vuoden jakso, jossa ei nousua tapahtuisi ollenkaan.

Osakevalinnoilla laskumarkkinoissa tehdään ne voitot. Aiemman nousumarkkinan menestyjät eivät ole lyhyellä aikavälillä niitä parhaita vaihtoehtoja, mutta koska meillä useimmilla on horizontti pitkä, niin tässä voi tulevien vuosien aikana tulla elämämme tilaisuuksia ostaa todellisia laatuyhtiöitä kelpohintaan.

Ja en tosissaan itse usko edes mihinkään romahdukseen. Jos yhtiöt tekevät edelleen jatkossa mahtavia tuloksia minun on hyvin hankala itse nähdä, että sellaisessa ympäristössä tulisi joku pidempi kestoinen romahdus. Toivon vain sitä, että kurssit pysyvät alhaalla. Haluaisin ostaa mieluummin Applea tai Harviaa p/e 8 kuin näillä nykyisillä hinnoilla :smile:

13 tykkäystä

Tällä foorumilla on tapana kaivata tällaiselle tilastollisella numerodatalle lähteitä, vaikka olisikin kyseessä vain oletus. Löytyykö?

2 tykkäystä

Muistan nähneeni ikägallupin jonkin aikaa sitten ja mielestäni tämä oli suurin joukko. Niin ketterä en ole tän sivun käyttäjänä, että osaisin löytää sen. @Verneri_Pulkkinen löytyykö tämmöistä viestiä vai olenko nähnyt omiani :smile:

3 tykkäystä

Näinhän se menee. Kurssien nousu laajalla rintamalla on pitkäjänteisellä sijoittajalle joka nettona ostaa osakkeita, useimmiten vain myrkkyä. Hyötyä siitä on lähinnä vivulla sijoittavalle, kun salkun vakuusarvon kasvaessa saa koko ajan lisää vipua käyttöön. Välillä jopa koomista kun täällä sama käyttäjä ensin kertoo aloittaneensa pitkäjänteisen osto-ohjelman johonkin osakkeeseen ja sitten toisessa ketjussa ilakoi kun sen osakkeen hinta nousee eli oston kohde kallistuu

1 tykkäys

Foorumista meillä ei ole tuollaista dataa suoraan, mutta GA:n (Google analytics) mukaan Inderesin palvelun isoin käyttäjädemografia on 25-34v miehet joskin sitä vanhempi pykälä 35-44 on iso myös. Ja nuoremmat.

Naispuolisia Googlen mukaan noin 1/3 käyttäjistä mutta epäilen foorumilla osuuden olevan pienempi.

Inderesin jäsenten ikähaarukka on kyllä leveä, käytännössä 15-90 :sweat_smile: Hieno juttu miten laji ei katso ikää.

36 tykkäystä

Matkaa on vielä, mutta tuohon ylärajaan tähtään :slight_smile:

6 tykkäystä

En siis minäkään epäile, etteikö tuo olisi suurin ryhmä. Olisi vain kiva nähdä lukuja ja ehkä jopa yllättyä. Yksi tämän foorumirakenteen hankaluuksista on, että kaikki tieto kasautuu vähitellen jonnekin digitaalisiin pohjasedimentteihin, joiden kaivamiseen vaaditaan vähintään maisterin paperit media-arkeologiassa.

Näyttökuva 2022-4-29 kello 10.07.41

:expressionless:

29 tykkäystä

Tänä vuonna “tuottoja” pörssisalkun sijaan on tarjonnut viime kesänä otettu kaksivuotinen määräaikainen sähkösopimus :smiley:

Kuka pistää paremmaksi?:
4,6c/kWH yösähkö
5,2c/kWH päiväsähkö

4 tykkäystä

Incapin ja Tecnotreen omistajana olen tyytyväinen, että on sentään vappu tulossa. Pääsen ostamaan torilta itelleni pellenenän. Se on ansaittu🤡

42 tykkäystä

No laitetaan nyt sitten pyynnöstä. 4,46c/kWh kellon ympäri ja huom kk-maksu 0€.

2 tykkäystä

Kyllä Twin Enginen ja Coeuksen startti on kivinen kurssien kohdalta. Tottakai pitkä aika ja ammattilaiset, mutta hankalaan kohtaan startti :slightly_frowning_face:

29 tykkäystä

Olet selkeästi ollut hyvin kärryillä tän Siilin suhteen, mutta jotenkin toi hieman katkeran oloinen ulosanti tökkii.
Ihan turhaa “lällättelyä”. :smirk:

Antaa vähän kökön kuvan teikäläisestä. :man_shrugging:

12 tykkäystä

Ikäkyselyä sitten vaan kehiin! Toki iällä ei ole mitään merkitystä ja täällä on jo törmännyt superfiksuihin parikymppisiin, mutta olisihan tää ihan hauska, mutta ei välttämättä niin olennainen tieto.

Ja kaikki kunnia ysikymppisille! Itse olen jo tehnyt suunnitelman kuinka rahani ja omaisuuteni riittävät 83 vuotiaaksi saakka. Mieleni voi tuki vielä muuttua, mutta toi on tavoiteikäni.

@Geologiopiskelija vastaan täällä. Teknopuu on minulle täysin uusi tuttavuus ja haenkin sillä vain pientä veiviä. Stokkassa olen ollut longina jo pitkään. Ostin sitä pitkin viikkoa aika reiluun ylipainoon, niin laitetaan osa kiertoon ja yritetään poimia alempaa takaisin, näyttää kyllä että olen (taas kerran väärässä) =)

1 tykkäys

Hetkellinen paluu vanhoihin hyviin aikoihin kun Ostin/myin-ketju täyttynyt viesteistä kun stokka printtaa ja Tecnon osaridippiä kurotaan kiinni

a-lot-of-good-memories-here-danny-devito

22 tykkäystä

Toivottavasti olet kanssani omistajana mukana Siilissä ja nautit yrityksen menestyksestä. Siili on parantanut kannattavuuttaan jo ~20 kvartaalia putkeen ja selvästikin suurempi kasvukäänne oli nähtävissä. Toivottavasti seurasitte minun näkemystäni vahvasti ettekä Inderesiä tässä asiassa. Olen Siilistä kirjoitellut jo vuosia eikä näkemykseni ole horjunut missään vaiheessa. Ja kaikkien aikojen paras kvartaali takana.

3 tykkäystä