Inderesin kahvihuone (Osa 4)

Sellainen päivittyvä graafi aloitusviestiin jossa alkupiste on ketjun aloitus. Sijoittajat ymmärrettävästi tykkäävät nousevista kursseista.

Aloitin oman Macy’s ketjuni tässä pisteessä:

Keskustelu oli alussa hyvää, mutta skeptistä. Kurssikin romahti -50 % aloituksen jälkeen ja pysytteli pitkään erittäin matalalla tasolla (oli kurssi mikä tahansa, se voi aina romahtaa -50 %). Ehkä sentimentti vaikuttaa siten, että nousevien kurssien yhtiöitä pidetään hyvinä juuri siksi että kurssi on noussut ja jos kurssi romahtaa niin luodaan pessimistisiä narratiiveja. Minulle onnistuminen osakesijoittamisessa on onnistumista fundamenttien ennustamisessa, eli miten yhtiön taloudellinen asema ja tulos kehittyy ostohetken jälkeen. Macy’s treidaa nyt P/E 5,18 ja arvostuskertoimen kasvu johonkin P/E kymppiin tuplaisi kurssin, mutta ei markkinoihin voi vaikuttaa.

7 tykkäystä

Kyllä Pohjolan eka on käynyt ansiokkaita keskusteluja ja herättää varmasti ajatuksia kanssa sijoittajissa, vaikkakin joillekin ne voivat tehdä tilanteessa kipeää… odottelen aikaa jolloin Eka on bullina yleisesti :smiley:

Tykkään Pohjolan Ekasta.

Harmittaa, että en myynyt enempää 2021. Harmittaa että olin tottunut hiukan korkeisiin arvostuksiin ja rahaa valui vähän hölmöihin kohteisiin liian aikaisin.
Harmittaa, että vaikka oli fiilis, että kaikki tulee laskeman ja laadukasta firmaa tulee alas kiinnostavalle tasolle en vähentänyt “riski” positioita, joiden houkuttelevuus suhteellisesti laskee…
Harmittaa, että omahyväisyydessäni en käyttänyt normaalia stoppi strategiaani, kun olin noussut riittävän varakkaaksi ja minulla oli iso kassa…
Harmittaa, että suljin SP500 Shortin ottamatta uutta.
Harmittaa, että ei ole enempää kassaa jäljellä.

Tämä on sijoittamista, olen ollut kuuntelematta sisäistä ääntäni (tosin osin onnistunut aikaisemmin siinä).

Miten paljon harmittaa, noh jonkin verran.

Samalla kaikki halventuu ja kassaa on kuitenkin kohtuullisesti. sijoitusten arvo on laskenut, mutta vähän aikaa sitten olin varma, että kestäv vähän laskua ja kyllä ne palautuvat jne. noh. pitäisikö sitten olla sitä mieltä systemaattisesti (koko ajan epäilyttää tehdä tälllaisia periaate päätöksiä (huonoja olleet).

Silti: Käteistä on jolla ostaa pohjilta (kunhan keksin milloin ne on), strategia säädetty siten, että käteisellä saadaan riittävät osinkokassavirrat (nimimi tavoite) vaikka Voxturit ja Orocot menisi päin persettä…

Harmittaa verot 2021 vuodelta :smiley: (mutta laskennallisesti kannatti laitta Qt gropit laitaan)…

Tää on tätä, milloin siirrytään taas ihanaan loppumattomaan nousuun? Please.

Miksi en ole nyt niissä tankkereissa? Miksi en ole nyt Panoro Energyssä?

Good luck everyone!

Ps. Useat osakkeeni ovat nousseet kuitenkin (vaikka ovat diipa daapa kasvuyhtiöitä jotka valloittavat maailman), joten tuho ei ole täydellinen.

Pss. olen ollut joskus myös erimieltä Ekan kanssa ja oikeassa, mutta myös samaa mieltä ja oikeassa ja samaa mieltä ja väärässä :slight_smile:

41 tykkäystä

:kissing_heart:

Sijoittaminen on tosiaan parhaimmillaan varsin pitkäjänteistä puuhaa ja on hyvä että osa kärsivällisemmistä sijoittajista osaa katsoa kvartaalien sijaan myös kauemmaksi tulevaisuuteen :sweat_smile:

29 tykkäystä

Olenko seurannut valtavasti Ukrainan kriisiä: kyllä
Onko se huonontanut yhtiökohtaista seurantaa:kyllä

Kannattaisiko käyttää vain vähän aikaa Ukrainan kriisiin ja nukkua kunnolla: Kyllä!

11 tykkäystä

Sitä oltiin niin hyvää pataa karhun kanssa tässäkin tapauksessa. Kielareita ja ties mitä muuta… kunnes kävi hassusti.


“pain in the ass” →


Hyökkäävät karhut lopetetaan aina lopulta ja kipu takalistossa helpottaa – ja Massen opein mennään eli ostetaan halvalla ja myydään kalliilla. Yksinkertaista.

EDIT. Sain tiedon, että joku ei tykännyt, että keskustelupalstalla anonyymin keskustelijan jakama kevennys lainasi yhteisin verovaroin ylläpidettävän YLEn uutisjuttuja.

Eli, ylläolevien juttujen lähde on Suomen Yleisradio. Löytyivät duckduckgo:n haulla. Ja liputtaja voi hankkia elämän. :slight_smile:

17 tykkäystä

Onko? En ole hetkeen rahapodia kuunnellut, mutta tammi-helmikuussa Zombi-Exxon oli vielä tarinoidsa mukana.

Olet @ciscou jäänyt mieleeni tekemisen meiningistä ja siitä, että ei turhia selitellä. Ainakin itselleni olet antanut tietynlaista lisämotivaatiota tekemiseen. :+1:

Kova salitreeni tuo hyvän fiiliksen ja poistaa ainakin hetkellisesti stressin pois mielestä. :slight_smile:

Nostan muutamia juttuja, mitä susta on jäänyt mieleeni:

image


Lainauksistani ja kuvakaappauksista jo näkee, että teet tätä sijoitushommaa intohimolla ja täysillä yrittäen. Olet varmaan salillakin ollut niitä kavereita, jotka ovat antaneet kaikkensa eivätkä jää turhia selittelemään. Minun itse tulee välillä turhaan seliteltyä asioita. :roll_eyes:

Inderes ja @Verneri_Pulkkinen ovat tyytyväisiä tuollaisista kavereista, joilla on lukuaikaa 3 kuukautta sekä luettuja viestejä 338k. :smiley: Varmaan Foorumi on antanut sulle paljon ja oletan sun olevan myös Inderesin Premiumin intohimoinen käyttäjä? :thinking:

On kaikenlaisia sijoittajia ja sijoittajatarinoita, mutta tällaiset sunlaiset sijoittajat jäävät kyllä itselleni parhaiten mieleen sekä antavat tiettyä positiivista optimismia omaan tekemiseen.

19 tykkäystä

Jossain ihan lähiaikojan jaksossa tuota pakiteltiin. Ehkä jopa viimeisimmässä.

No huh huh, pitää aikalailla paikkansa, luen toki paljon näitä juttuja mutta se etä asiat sisäistää on haastavaa,pelkkä lukeminen ei aina riitä. Asiat oli henkilökohtaisesti itsellä joskus aika huonosti mutta liikunta, sali ja sit lopuksi tämä Foorum nosti kovalla työllä asiat kuntoon joten tällä on myös paljon merkitystä muutenkin kuin pelkkä salkun koko! Kiitos sanoistasi jatketaan “harjoituksia”!

16 tykkäystä

:thinking:

1 tykkäys

Cramerin listan osalta ei näytä hyvältä. Kuusi seitsemästä on kanveesissa ja Teslakin vähän mörnii.

Ehkä tuloksilla sittenkin on väliä! Osakemarkkina toimii sittenkin.

2 tykkäystä

Pitää hajauttaa, sanovat…

Niin tein ja löysin totta tosiaan synkkyyteen valoa… tai noh, valonpilkahduksen. Ja sitten on vielä perjantaikin.

Happy dance time!

Terveisin, “Happy Outsa owner”.

4 tykkäystä
3 tykkäystä

:laughing:

7 tykkäystä

Muutin Inderesin Sisältökirjeen ulkoasua enemmän itseni ja kaltaisteni sijoittajien näköiseksi. :upside_down_face:
image
P.S. Tämä uusi Sisältökirje vaikuttaa ihan mainiolta jutulta. :slight_smile:

39 tykkäystä

Koska kahvihuone:
Tietoevry: On kyllä justiin niin shitti osakkeena, kun on firmana minkä kanssa on ollut tekemisissä.
Valitettavasti on myös tämän maineensa vanki. Kun firmalla pyyhkii keskinkertaisesti niin arvostus vedetään alas koska kasvua ei arvella tapahtuvan. Kun supertrendy IT-firmalla pyyhkii yhtälailla keskinkertaisesti mutta kasvua pitäisi joskus tulla arvostus lätkitään vastaava määrä yläkanttiin. Kaikessa on kyse siitä mihin firman arvellaan tulevaisuudessa menevän. Sellaista uutista ei olekaan mikä muuttaisi tämän maineen. Tietoevrylle auttaisi vain nimen vaihtaminen.

Toisena asiana:
Kiinalaisten firmojen arvomuutokset: On kyllä todellista seurattavaa… “Bloomberg spekuloi, että ehkä regulaatiot jenkkitarkastajien kanssa menevätkin odotettua paremmin!” +30% / pvä.

Jack Ma:n näköinen mies nähty pihistävän Keravan shellillä eilisen päivän kierrepullan. -30% / pvä.

USA:n regulaattorit lisäävät firman PingPingin jäätelöbaari Oy ADR osakkeet (siihen jo ennestään tiedettyyn pitkään) listaan firmoja jotka poistetaan pörssistä 3 vuoden päästä jos jenkkitarkastajat eivät saa läpinäkyvyyttä. -30 % / pvä

Ja nämä heilunnat pätevät heti kaikkiin kiinafirmoihin sektorista riippumatta. Ja firmoihin jotka kuitenkin tekevät järkyttäviä määriä rahaa.

Väitän: Joku tässä taas tekee rahaa jonkun kustannuksella ja paljon

11 tykkäystä

Ei kai välttämättä? Minä olen siis hieman pidemmän sihdin sijoittaja. olen huomannut, että kun joskus ostan tai myyn, niin ihan aina ei päivän sisäinen ajoitus osu ihan nappiin (lue. menee aivan päin …).
Jos treidari onnistuu osumaan kahden tällaisen tumpelon väliin, niin voi tienatakin ruokarahansa.

Ei meidän volyymi taida kuitenkaan riittää kovinkaan monen treidarin elättämiseen???

Paras tapa tuhota pääomaa on jatkuvasti ostaa yhtiötä jonka liiketoiminta menee kohti kaakkoa. Odottaisin ennemmin Harvia lisäystä :harviaraketti: :money_mouth_face:

7 tykkäystä

Liiketoiminta, operatiivinen toimittaminen. Tarpomista pettymyksestä toiseen tämän kanssa.

4 tykkäystä

Eiköhän mallisalkkuun löydy nippu parempia yhtiöitä kuin TietoEvry tällä hetkellä. Siis sellaisia joilla liiketoiminta kasvaa ja kurssi on nyt perusteettoman alhaalla. Harvia hyvä esimerkki yhtiöstä, joka on nyt alennuksessa, juuri päivitetty tavoitehinta 42€.

3 tykkäystä