Inderesin kahvihuone (Osa 4)

Kiinnostavaa, Nordnet on myös lukinnut ko. blogisivun kommenttiosion peukutukset. “voit jättää äänesi vain kerran” jos mitään kommenttia yrittää peukuttaa. Saisikos suomeen kilpailevan osakevälittäjän joka ei ole näin ääliömäinen?

24 tykkäystä

Tähän sivuhuomiona, että ei tuo kuitenkaan mitenkään äärimmäisen poikkeuksellista ole. Mitä tässä on vasta 10 vuotta erilaisia rahastoja seurannut, niin paljon on tapahtunut erilaisia sulauttamisia sekä seurantaindeksin muutoksia. Viimeisimpänä nyt vaikka käytännössä kaikkien Handelsbankin tarjoamien osakerahastojen seurantaindeksien muuttaminen ESG indekseiksi 2021.

Ei nämä yksipuolisesti tehtävät muutokset minustakaan toivottavia ole, mutta mielestäni se on kuitenkin yleinen rahastosijoittamiseen liittyvä “riski” joka on hyväksyttävä jos tällaisiin kohteisiin sijoittaa.

4 tykkäystä

Olisiko bugi. Itse peukutin juuri jotain kommenttia kännykällä.

2 tykkäystä

Pakko kai tuohon jotain sääntelyä on liittyä? Ei kai S&P500 -indeksiä seuraavaa rahastoa voisi muuttaa kannabisosakkeita seuraavaksi, vai voisiko? :thinking:

EDIT: Tai mitä jos ostettaisiinkin rahaston varoilla Nordnetin omia osakkeita :slightly_smiling_face:

No, on tuokin mahdollista. Eipä olisi ensimmäinen eikä viimeinen kerta kun jotain Nordnetilla on rikki. Todennäköisesti joku cookie solmussa jälleen vaihteeksi kerran.

Edit: Kokeilin toisella browserilla joka ei koskaan ole Nordnetissa käynyt. Ensimmäinen peukku sai virheen ettei kyseistä kommenttia voi peukuttaa ja kaikki yritykset sen jälkeen kertovat että äänen voi antaa vain kerran. Eli eipä liity cookieihin.

En ole moisia rahastoja omistava, mutta jos olisin, todennäköisesti saattaisin kysellä FIVAn kantaa (jos kampaviinereiltään kerkeävät) tällaiseen yksipuoliseen tuotteen muuttamiseen. On ihan OK että indeksin sisällä yhtiöitä vaihtuu ja on ihan OK jos Nordnet haluaa myydä rinnalla uutta ESG viherpesukone-mallia, mutta olemassaolevan tuotteen indeksikohteen muuttaminen lennosta, ja vieläpä nollavaroitusajalla on mielestäni varsin kyseenalaista.

1 tykkäys

Kiitos! :pray:

Ja sattuipa sopivasti. Nimittäin eilen illalla nukkumaan mennessä (aika usein päivän viimeiset ajatukset tuntuvat käsittelevän tavalla tai toisella sijoittamista) mietin juuri sijoitusyhteisön erinomaisuutta.

Mietin, että mikään harrastusyhteisö tai vastaava ei ole ainakaan minun kohdallani ollut niin ystävällinen, avulias ja sivistynyt kuin sijoittajien ja sijoittamisesta kirjoittavien ihmisten joukko. Kirjoittelu, kommentointi ja viestintä on poikkeuksetta erittäin ystävällistä ja hyväkäytöksistä. Ja tätä jos mitä huomaa arvostavansa vuosi vuodelta enemmän. Jos on asioita, jotka mietityttävät, tai asioita, joita ei ymmärrä, niin sijoittajayhteisöstä saa aina apua, ja lähes poikkeuksetta positiivisella kulmalla annettuna.

Tottakai mulla on myös oma lehmä ojassa. Olen huomannut, että mitä enemmän kirjoitan, sitä enemmän pitää pureskella ja ymmärtää käsittelemäänsä asiaa. Monesti sitä huomaa, että itse asiassa tämä tekstini onkin ihan epärelevanttia sontaa ja sen jättää julkaisematta. Ja mitä enemmän hyvää palautetta saa, sitä enemmän se ruokkii kirjoittamaan lisää ja paremmin. Positiivinen kierre.

Tietysti myös kriittisempi palaute on tervetullutta ja kehittävää, kunhan se osataan antaa ilman henkilökohtaisuuksiin menemistä. Ja sijoittajapiireissä tämä kyllä toteutuu hienosti. Olen saanut niin erinomaista ja ystävällistä “työnohjausta” monilta analyytikoilta ja kanssasijoittajilta, että sillä on väkisinkin ollut positiivinen vaikutus omaan osaamisen. Ja tietysti metsä vastaan siten kuin sinne huudetaan. Olen muistaakseni saanut vuosien aikana täällä yhden liputuksen ja sekin peruttiin aiheettomana. Kuvastaa mielestäni hyvin niitä periaatteita, joilla haluan itse osallistua.

Aloitin Twitterin puolella sijoitusjutut n. 1,5 vuotta sitten. Muistan kun parin kuukauden jälkeen muutamat tunnetutkin sijoittajat antoivat hyvää palautetta, jakoivat mun juttuja ja lähettivät jopa privalla viestejä, että jatka hyvää duunia ja tervetuloa porukkaan. Viime viikolla sain yhdeltä kotimaiselta sijoituskirjailijalta postissa hänen teoksensa omistuskirjoituksella. Pelkästään tämän kirjoittamisesta meinaa mennä kylmät väreet.

Mielestäni Inderesin rooli keskusteluympäristön muokkaamisessa on ollut ihan ratkaiseva. Muistan kun muutamia vuosia sitten näppis täristen lähettelin Qt Groupin ja Revenion ketjuihin muutamia ensimmäisiä toimitusjohtaja-kysymyksiäni ja ehdotin, että josko @Mikael_Rautanen voisi kysyä niitä Vareliukselta ja Hildeniltä. Mikael taisi kehua kysymyksiä, kysyä ne haastateltavilta sellaisenaan ja kiittää aktiivisesta osallistumisesta. Silloin mietin, että ei jumaleissön tämä Inderesin homma on paitsi lisäarvoa tuottavaa, niin myös uskomattoman tyylikästä ja ystävällistä. Tämän jälkeen olen käynyt useiden analyytikoiden kanssa niin uskomattoman opettavaisia keskusteluja, että tuskin millään muulla tavalla olisin voinut oppia vastaavia asioita niin innostavasti ja helposti. Olen tuntuvasti saamapuolella, vaikka koko ajan koitan itsekin tuoda pöytään oman panokseni.

Persoonallista twistiä kirjoituksiini tuonee se, että oma tausta on puolihumanistisella LuMa-alalla. En ole koskaan työskennellyt missään kovin kaupallisessa tehtävässä, enkä varsinkaan minkäänlaisissa sijoittamiseen liittyvissä pesteissä. Kaikki sijoittamiseen liittyvä on aika itseopiskeltua ja vieläpä niin, että menen opiskeluissakin ensisijaisesti sinne, mikä eniten kiinnostaa. Pyrin lukemaan paljon ja laajasti, ja sekä koulutukseni että työni käsittelevät todella laajoja ja kompleksisia kokonaisuuksia syy-seuraussuhteineen. Ehkä sitä kautta voi tuoda hyviä keskustelunavauksia.

Olen huomannut viimeisten vuosien aikana, että ihan suorastaan rakastan sijoittamista ja kaikkea mitä siihen liittyy. Siitä se kaikki kai lopulta lähtee. :smiling_face_with_three_hearts:

125 tykkäystä

Rahastojen sääntöjen muuttamisesta, sulautumisesta, jakautumisesta jne on säädetty sijoitusrahastolaissa (213/2019)

Tässä hetkessä käytössä olevalla ajalla en ehtinyt tarkasti tuota kahlaamaan, ehkä joku muu ehtii?

1 tykkäys

Todellakin alkaa riittämään tämä Nordnetin toiminta kotimaassa. Kaupankäyntipalkkiot ovat edelleen n. tuplat ruotsalaisiin verrattuna ja tämä ESG indeksiin pakkovaihto perustamatta uusia rahastoja katkaisi kamelinkaulan. Joko joukkovoima on kaivanut parhaan korvaajan mihin siirtää roposensa?

13 tykkäystä

Kun viestiä ei voi kahdesti tykätä on pakko kommentoida!
Viimeistään tämän viestin jälkeen (ja yhden päiväkaljan rohkaisemana) sanon, että olet Mauri mun foorumin mancrush!

Joka viesti aina pelkkää lisäarvoa, huikea paneutuneisuus asiaan ja mahtava asenne. Nöyryys ja oppimisenhalu paistaa ruudun toiselle puolelle asti.

Kiitos ja jatka samaan malliin!

17 tykkäystä

Liittyisiköhän Nordnetin ESG-tempaus tähän:

2 tykkäystä

Miksi on hyvä että Suomen armeija marssii miten sattuu? Siksi, että meillä keskitytään oleelliseen… :v: :wink:

Katselen parhaillaan puolustusvoimien lippujuhlan ohimarssia iltalehden videosta. Selostaja on sangen verkkainen ja taukoja tulee välillä. Hetken ihmettelin "Moukarin " valuessa kuviin, kun selostaja kertoi vallankumouksellisesta laitteesta, jolla korvavaikut saadaan tehokkaasti poistettua, kunnes tajusin, että Youtube oli taustalla auki ja mainos paukahti päälle. Ei sinänsä, kyllä tuolla varmaan korvavaikutkin lähtee.

11 tykkäystä

Turkkiin vaan jemmaan lännen sanktioilta.

6 tykkäystä

Tuo Nordnetin ESG-sekoilu on kyllä täysin perseestä.

Mutta kun itsellä on pelkästään hajautuksen vuoksi pienet panokset Ruotsi- ja Norjarahastoissa niin en taida realisoida veroja vaan olen lammas ja pysyn mukana (yhteensä paino vivutetussa salkussa yhteensä noin 5%).

Itse pidän enemmän "synti"osakkeista, mutta sellaista vähäkuluista rahastoa joka sijoittaisi niihin en ole löytänyt.

13 tykkäystä

GPRSaaS olisi aika pieni mutta pippurinen…

:grinning:

29 tykkäystä

Huono päätös indeksirahastojen suhteen kyllä Nordnetillä. Indeksirahaston pitää olla indeksirahasto, ei mikään lautakunnan päättämä luettelo yhtiöitä poissulkevalla menetelmällä.

Paljon negatiivisia kommentteja tullut aiemmin linkattuun Nordnetin omaan viestiketjuun. Kävin nyt kurkkaamassa ja oma perjantaina lisäämäni asiallinen negakommentti perusteluineen oli poistettu näkyvistä. Muitakin perjantaina siellä näkyneitä kommentteja oli poistettu näkyvistä.

24 tykkäystä

Toivottovasti zombie-paasi pureutuu tähän esg-sekoiluun seuraavassa podissa.
Hänellähän on lupa ja tarkoitus olla sijoittajien puolella, ei Nordnetin. Odotan mielenkiinnolla mielipidettä.
(uusin rahapodi on kyllä kuuntelematta, että en edes tiedä onko puitu jo siellä)

Toisaalta muistuu hyvin mieleen “smartin paasi”-jakso jossa käytiin silloin läpi uudet smart-rahastot, kyllähän niitäkin silloin kehuttiin ja pidettiin pommin varmoina. Nyt kun katselee miten niillä on mennyt niin… :smiling_face_with_tear: Eipä ole tienannut kuin Nordnet niillä rahastoilla.

9 tykkäystä

Paasi puolusteli twitterissä muutosta (argumentilla että onhan se omxh25:kin aktiivinen kun aktiivisesti valitaan 25 suurinta yhtiötä) esg:hen kun kävin siellä(kin) inisemässä rahastojen muuttumisesta aktiiviseen suuntaan.
Edit: kuva alle etten laita vain sanoja toisen suuhun.

5 tykkäystä

Aika heikko argumentti Paasilta. 25-indeksien yhtiövalintakriteeri on kaikille etukäteen selvä eikä sisällä tulkinnanvaraa (25 vaihdetuinta yhtiötä) kun taas ESG-indeksien yhtiövalintakriteerit vaikuttavat mielivaltaisilta.

37 tykkäystä