Kiitos!
Ja sattuipa sopivasti. Nimittäin eilen illalla nukkumaan mennessä (aika usein päivän viimeiset ajatukset tuntuvat käsittelevän tavalla tai toisella sijoittamista) mietin juuri sijoitusyhteisön erinomaisuutta.
Mietin, että mikään harrastusyhteisö tai vastaava ei ole ainakaan minun kohdallani ollut niin ystävällinen, avulias ja sivistynyt kuin sijoittajien ja sijoittamisesta kirjoittavien ihmisten joukko. Kirjoittelu, kommentointi ja viestintä on poikkeuksetta erittäin ystävällistä ja hyväkäytöksistä. Ja tätä jos mitä huomaa arvostavansa vuosi vuodelta enemmän. Jos on asioita, jotka mietityttävät, tai asioita, joita ei ymmärrä, niin sijoittajayhteisöstä saa aina apua, ja lähes poikkeuksetta positiivisella kulmalla annettuna.
Tottakai mulla on myös oma lehmä ojassa. Olen huomannut, että mitä enemmän kirjoitan, sitä enemmän pitää pureskella ja ymmärtää käsittelemäänsä asiaa. Monesti sitä huomaa, että itse asiassa tämä tekstini onkin ihan epärelevanttia sontaa ja sen jättää julkaisematta. Ja mitä enemmän hyvää palautetta saa, sitä enemmän se ruokkii kirjoittamaan lisää ja paremmin. Positiivinen kierre.
Tietysti myös kriittisempi palaute on tervetullutta ja kehittävää, kunhan se osataan antaa ilman henkilökohtaisuuksiin menemistä. Ja sijoittajapiireissä tämä kyllä toteutuu hienosti. Olen saanut niin erinomaista ja ystävällistä “työnohjausta” monilta analyytikoilta ja kanssasijoittajilta, että sillä on väkisinkin ollut positiivinen vaikutus omaan osaamisen. Ja tietysti metsä vastaan siten kuin sinne huudetaan. Olen muistaakseni saanut vuosien aikana täällä yhden liputuksen ja sekin peruttiin aiheettomana. Kuvastaa mielestäni hyvin niitä periaatteita, joilla haluan itse osallistua.
Aloitin Twitterin puolella sijoitusjutut n. 1,5 vuotta sitten. Muistan kun parin kuukauden jälkeen muutamat tunnetutkin sijoittajat antoivat hyvää palautetta, jakoivat mun juttuja ja lähettivät jopa privalla viestejä, että jatka hyvää duunia ja tervetuloa porukkaan. Viime viikolla sain yhdeltä kotimaiselta sijoituskirjailijalta postissa hänen teoksensa omistuskirjoituksella. Pelkästään tämän kirjoittamisesta meinaa mennä kylmät väreet.
Mielestäni Inderesin rooli keskusteluympäristön muokkaamisessa on ollut ihan ratkaiseva. Muistan kun muutamia vuosia sitten näppis täristen lähettelin Qt Groupin ja Revenion ketjuihin muutamia ensimmäisiä toimitusjohtaja-kysymyksiäni ja ehdotin, että josko @Mikael_Rautanen voisi kysyä niitä Vareliukselta ja Hildeniltä. Mikael taisi kehua kysymyksiä, kysyä ne haastateltavilta sellaisenaan ja kiittää aktiivisesta osallistumisesta. Silloin mietin, että ei jumaleissön tämä Inderesin homma on paitsi lisäarvoa tuottavaa, niin myös uskomattoman tyylikästä ja ystävällistä. Tämän jälkeen olen käynyt useiden analyytikoiden kanssa niin uskomattoman opettavaisia keskusteluja, että tuskin millään muulla tavalla olisin voinut oppia vastaavia asioita niin innostavasti ja helposti. Olen tuntuvasti saamapuolella, vaikka koko ajan koitan itsekin tuoda pöytään oman panokseni.
Persoonallista twistiä kirjoituksiini tuonee se, että oma tausta on puolihumanistisella LuMa-alalla. En ole koskaan työskennellyt missään kovin kaupallisessa tehtävässä, enkä varsinkaan minkäänlaisissa sijoittamiseen liittyvissä pesteissä. Kaikki sijoittamiseen liittyvä on aika itseopiskeltua ja vieläpä niin, että menen opiskeluissakin ensisijaisesti sinne, mikä eniten kiinnostaa. Pyrin lukemaan paljon ja laajasti, ja sekä koulutukseni että työni käsittelevät todella laajoja ja kompleksisia kokonaisuuksia syy-seuraussuhteineen. Ehkä sitä kautta voi tuoda hyviä keskustelunavauksia.
Olen huomannut viimeisten vuosien aikana, että ihan suorastaan rakastan sijoittamista ja kaikkea mitä siihen liittyy. Siitä se kaikki kai lopulta lähtee.