Inderesin kahvihuone (Osa 4)

Niinkuin joku twitterissä totesi, jotkut pörssiosakkeet ovat tulleet osta-suosituksella enemmän alas kuin bittikolikko.

En omista bittirahaa, mutta olen tutustunut asiaan. Olen selvittänyt, mistä ostaisin, jos ostaisin. Se, kuka on päätynyt ostamaan voi olla aika pienestä mielijohteesta/vaikutelmasta/toiveesta kiinni. Varmaan on monet ainakin pienellä siinä mukana. En osaa vielä sanoa onko oma poisjäämiseni silkkaa satttumaa vai tervettä vaistoa.

Olin myös vahvasti hajulla näistä nettirahajutuista jo ihan vuosituhannen alulla, kun käytin erilaisia verkkolompakoita yms. Tutustuin bitcoiniin myös sen ensi metreillä, perustin lompakon, mutta ostokynnys ei silloinkaan ylittynyt. Jäin odottamaan sitä jotain, joka laukaisisi päätöksen. No, sitten se raketoi ja katsoin myöhästyneeni junasta.

1 tykkäys

Markkinat tänään miettimässä taittuisiko inflaatio 0,75 % koronnostolla, kun 0,5 % ei ihan riittänyt.

3 tykkäystä

Nousussa Bitcoin oli kuin uskovaisten pakkotuputus. Sitä tungettiin joka paikassa naamaan eteen ja sen omistaminen oli ainoa järkevä teko mitä ihminen voi tehdä. Hulluimmat postaukset mitä olen nähnyt, niin joku myi asuntonsa ja työnsi kaiken bitcoiniin tuossa kuukausi pari sitten. Ymmärrät varmaan ettei tuollaista toimintaa voi ihan vakavalla naamalla katsoa?

En ole nähnyt sellaista käytöstä täällä ja uskon, että vaikkapa sinä ja @KalleH tuskin istutte kalsarit jalassa pahvilaatikossa all in bitcoinissa luottaen sokeasti että tähän kannattaa lyödä koko omaisuus kiinni. Enkä minä ole pätevä analysoimaan onko se hyvä tai huono sijoitus, mutta lähtökohtaisesti all in yhteen asiaan ymmärtääkseni harvoin päättyy hyvin.

16 tykkäystä

No joo, sallittakoon pieni naureskelu pahimmille tuputtajille ja huipulla asuntonsa Bitcoiniin vaihtaneille. :smiley:

Henkilökohtaisesti täällä taitaa olla pari prosenttia omaisuudesta kiinni Bitcoinissa eli ei asuta pahvilaatikossa. :stuck_out_tongue:

2 tykkäystä

Kai se yleinen markkinasentimentti on poltetun maan taktiikka. Kaikki sileäksi ennen lähtöä ja sen jälkeen nousukkaiden muutettua muualle, käärii sinnikkäimmät tontit halvalla ja alkaa uudelleenrakentaa. Niinkauan kuin siellä poltetulla maalla oli yksi upouusi tornitalo (kryptot) pystyssä niin nousukkaat jäivät notkumaan tontille. Osana saattoi olla myös harmitus jos oma pienkasvuasutus oli poltettu maantasalle (pre-korona tasot) ja tämä nousukkaiden maanviljelystä mitään tietämättömien moukkien tornitalo oli vieläkin melko hyvin pystyssä (esim 1vuoden pohjissa).
“Ettekö te moukat ymmärrä että kaikki on ohi?! Toi teidän tornitalo on seuraava joka romahtaa!”.
‘ok boomer. Pidä hauskaa köyhänä. Yolo. Ostin juuri toisen kiinteistön kun hinnat tippuneet’

Cramer se jakaa käänteisiä sijoitusvinkkejään

43 tykkäystä

Sillä kävi pilkkuvirhe… paremmissakin piireissä noita sattuu. 47,50 on selvästi hyvä hinta :smiley:

4 tykkäystä

Kiitos @Pyoratar :smiling_face_with_three_hearts:

Tosi epätodennäköistä että pääsee pitkällä aikavälillä pörssissä tuntipalkoille sillä että pohtii paljon isoa kuvaa. Mutta se sattuu mua tällä hetkellä kiinnostamaan. Ajattelen sitä harrastuksena lähinnä.

12 tykkäystä

Kiellätkö, ettet myös ammatiksesi? :slight_smile:

Juu, olen täysi amatööri.

6 tykkäystä

No voi hitsinpimpulat, olen tässä veikkaillut, että jonkun pankin ekonomisti kirjoittelee tänne omaksi huvikseen nimimerkin takaa :grin: Hyvätasoista juttua amatööriksi :muscle:

5 tykkäystä

Itse olen ajatellut, että nimenomaan ottamalla onnistuneen näkemyksen makrossa olisi tehtävissä paljon rahaa. Ongelma on, että harva siinä onnistuu: on huomattavasti haastavampi asia tehdä hyvin kuin osakepoiminta, joka sekään ei ole helppoa.

2 tykkäystä

Noh, se että pohdit ääneen juuri tuota isoa kuvaa, tuo meille lukijoille lisäarvoa. Ajattelen, että ehkä me maksamme vähemmän oppirahoja, kun pääsemme osaksi sinun monipuolisia, historian huomioivia kirjoituksiasi.

Ajattelen todellakin, että foorumi olisi ilman sinua - noh, vähemmän opettavainen paikka sijoittamisen opiskeluun.

Foorumille tuottamasi tekstin määrä ja laatu ansaitsevat monta hattua päästä - vaikka et tuntipalkoille pääsekään😊

14 tykkäystä

Kiitos :slight_smile:

Eiköhän @Marianne_Palmu ole noissa asiavirheitä huomannut mutta on liian kohtelias oikaistakseen niitä :wink:

11 tykkäystä

Menis melko lähelle turkinkielistä lausuntatapaa, kun sanottais vain Turkie ilman y:tä.

Kyllä se on niin, että takin nimi pitää vaihtaa.

1 tykkäys

Monelta se Darth Va… Eiku Jeremi pommi puhuu?

3 tykkäystä

Eikös.se ole klo 21.

Kyllä mulla sentään yksi operaatio oli liittyen tuohon isoon kuvaan.




Mutta pääsääntöisesti olen vain keskittynyt murisemaan ja unohtanut että sitä netto-ostajuutta täytyy myös käytännössä toteuttaa eikä vaan äksyillä.

EDIT:

Ja oon 24.2. alkaen tehnyt ostoja jotka olen tänne laittanut mutta ei niistä mikään ole ollut sellainen että olisin jotain hyötyä isosta kuvasta niihin yrittänyt löytää.

40 tykkäystä

2020 Black Friday oli hyvä hypätä itsellä kyytiin. Ei ihan pohjilta, mutta nonneroiden 0-kuluin… image

6 tykkäystä