Inderesin kahvihuone (Osa 4)

Mua kyl kiinnosteli noi pharmatkin joskus! :joy:

Amatööri, katsos näitä mun Kamux-ostoksia. :sunglasses:
Anna tappioiden juosta ja katkaise voitot!” -Alokas

En ole, kiitos vinkistä! Meinasin kirjoittaa, että migreenille olisi muutenkin tarvetta. :smiley: Joo ja magnesiumilla voisi olla muutenkin tarvetta. Ehkä menen ostamaan sitä huomenna. :slight_smile:

20 tykkäystä

Itse onnistuin melko hyvin Kamuxin kanssa ensimmäisellä kierroksella ja hyvin osui lähelle huippua ekat myynnit ja hyvin tuli voittoa. Sitten onkin hiukan tutumman näköinen tuo käyrä viime elokuusta lähtien, kun tuli ekan tiputuksen jälkeen palattua omistajaksi “nopeaa ja 100% varmaa” swingiä varten :smiley:

Toisin kävi, kuten alemmasta kuvasta näkyy, mutta onneksi tajusin irtautua ajoissa ennen Q3 julkaisua ja tappioksi muodostui lopulta pienen veivailun ansiosta -500€, vaikka pahimmillaan oli kaikki alkuperäiset voitotkin syöty.

Nyt sitten mukana 3 kierroksella eli saa nähdä mitä tästä seuraa. Vielä ollaan plussalla ja posari kuitenkin alla, eli hiukan varmempi olo nyt.

Tarinan opetus on se, että kannattaa olla tarkkana, kun kunnon nosujen jälkeen alkaa puukkoja poimimaan. Usein se tulee tehtyä liian aikaisin ja alamäelle on usein hyvä syy. Liian isolla ei myöskään kannata heti iskeä sisään, koska rahat loppuu nopeasti kun alkaa kunnolla keskihintaa tiputtamaan ja siltikään ei ole edes taetta saada omiaan pois.

18 tykkäystä

Jos menet, niin oxidia ei kannata ottaa. Imeytyy huonosti ja pistää mahan sekaisin. Mikä tahansa -aatti on ok, esim sitraatti.

4 tykkäystä

Viimeksi kun kommentoin Lehto ketjussa sain 3 kk banaania… nyt en kommentoi, vaikka mieli vähän tekisikin.
Aika huolestuttavalta näyttää.
Liekkö kahvihuonekaan oikea paikka… sitten. noh… se on rakentamista se.

Viilipyttymäisesti poistun taka vasemmalle ja nukkumaan, salkkukin plussalla tänään. Mukavaa viikonloppua kaikille. Tehkää hyviä osake poimintoja.

33 tykkäystä

Toukokuussa 2020 kysyin et miten olis Harvia? Vastaus oli, että toimari pilas Lumenen niin kyl se viel pilaa Harvian. Sellasen 10€ välein oon sit kysynyt oisko pitänyt ostaa. Niitä kertoja tuli uuseempi :slightly_smiling_face:. Et välillä tää on sattuman kauppaa ja ei ole hyvä lukittautua yhteen asiaan yhtiössä, vaikka se olisi jopa toimari.

5 tykkäystä

Täällä kun intouduttiin pitämään galleriaa Kamux veivailuista niin tuossa foorumin Kamux-ikibulleron “veivailut”. Harmittavan paljon punaista kertynyt jo :smiley:

Nousevin kursseihin on helppo ostaa yhtiöitä, joilla menee hyvin ja jos osake tuntuu halvalta, mutta huipulla myyminen on vaikeaa, koska ei haluaisi maksaa raskaita veroja (tuo myynti huipulla johtui salkun 20% painorajasta ja oli huimat 250e, mutta sainpahan kurssigraafille nätin palluran) :rofl:.
Ja kurssilaskuissa taas tulee “hyviä yhtiöitä” ostettua liian aikaisin kun ajattelee, että tuskin se enää enempää laskee kun tuntuu jo nyt liian halvalta :smiley:. Tosin koronaromahduksessa liian aikaisin ostaminen ei suuremmin haitannut. T. Marimekkoa 33e hinnalla ostanut juuri ennen 22e hintoja (josta tosin lisäsin myös)

Ps. ja disclaimer osakepopulismista: Kamux on ehkä laskenut 35% 17e hinnoista, mutta nousu takaisin sinne onkin sitten jo 55% tuottoa :stuck_out_tongue_winking_eye:

8 tykkäystä

Nojoo, meikäläisten salkkujen pahimmat koirat on juuri noita suuryhtiöitä ja kovimmat plussat on enemmän REIT/bumtsibum/teknot -akselilla :smiley:

Kamux -19 %
Harvia -15 %
Tietoevry -12 %
Sampo -5 % (pois lukien vanhemman pojan salkun koronakuopasta napsittu +50 % :stuck_out_tongue: )

Onneksi suht pieniä positioita koko salkussa :slight_smile:

Plussalla taas omassa salkussa:

Ares Commercial REIT +34 %
Voxtur +28 %
Apple +21 %
New York Mortgage Trust +19 %

6 tykkäystä

Erittäin hyvää ulosantia käyttäjältä @Juha_K1 tuolla Baba-ketjussa, ja näkee että tietoa asioista on! :clap:

14 tykkäystä

Laitetaan tänne koska mitään vahvaa tietoa tai näkemystä ei ole NIOsta, mutta olen ostellut sitä tasaisesti laskeviin. Kurssi on tullut hupuistaan alas n. 65%. Yleensä stressaisi suht paljon, koska sijoitus ikää on vasta pari vuotta ja vaikka monen firman kanssa on ajatus holdata useita vuosia, niin tuoreessa muistissa on koronadipin jälkeinen huuma :slightly_smiling_face:

Perstuntuma on se, että kun Nio alkaa tekemään plussaa, niin kurssi tulee varmasti nousemaan reippaasti. Ja jo ennen varsinaista plussaa, hyvien uutisten ja tuloskehityksen jatkuminen voi sinnittää kurssin mukavaan lentoon. Ampukaa mielellään alas nämä mutuilut, vai onko foorumillakin uskoa Nion tulevaisuuteen?

Läksin eilen Prismaan hakemaan noutosushia unohtaakseni “tammirallin” harmituksen, niin eikös heti sisäänkäynnillä mainoksetkin ala nälvimään.

196 tykkäystä

Tämä on ihan mielenkiintoinen artikkeli. :slight_smile:

"JOS ylikulutuksen linjalle on lähdetty, siitä on vaikea päästä pois. Siksi olisi hyvä opettaa lasta alusta alkaen harkitsemaan hankintoja. Joskus on myös hyvä toteuttaa pitkään haluttu toive.

– Lapsen haluama asia voi vaikuttaa aikuisesta turhalta, mutta sillä saattaa olla hänelle iso merkitys, Oksaharju sanoo."

"Oksaharjun mukaan vanhempi tekee lapselle karhunpalveluksen, jos pitää yllä keskimääräistä selvästi korkeampaa elintasoa, johon hänellä ei enää itsenäistymisen jälkeen ole ansioillaan varaa.

– Haluaisin siirtää lapsille perinnöksi enemmän ajattelua kuin rahaa."

38 tykkäystä

Juuri samaa luen. Oksaharju on fiksu jäbikäs. Rispek.

7 tykkäystä

Tekaisinpa muutaman kyselyn ihan mielenkiinnosta, että kuinka vauraan porukan kanssa täällä keskustellaan.

(Ykkös)autosi arvioitu arvo:

  • 0 - 500 €
  • 500 - 1000 €
  • 1000 - 3000 €
  • 3000 - 6000 €
  • 6000 - 10 000 €
  • 10 000 - 15 000 €
  • 15 000 - 20 000 €
  • 20 000 - 30 000 €
  • 30 000 - 40 000 €
  • 40 000 - 50 000 €
  • 50 000 - 70 000 €
  • 70 000 - 100 000 €
  • yli 100 000 €
  • ei autoa

0 voters

Omistustesi yhteenlaskettu arvo (osakkeet, rahastot, asunnot, metsät jne.):

  • 0 - 100 €
  • 100 - 1000 €
  • 1000 - 10 000 €
  • 10 000 - 50 000 €
  • 50 000 - 100 000 €
  • 100 000 - 500 000 €
  • 500 000 - 1 000 000 €
  • 1 000 000 - 5 000 000 €
  • 5 000 000 - 10 000 000 €
  • yli 10 000 000 €

0 voters

Vuositulosi:

  • ei tuloja
  • alle 10 000 €
  • 10 000 - 20 000 €
  • 20 000 - 30 000 €
  • 30 000 - 50 000 €
  • 50 000 - 70 000 €
  • 70 000 - 100 000 €
  • 100 000 - 200 000 €
  • 200 000 - 500 000 €
  • yli 500 000 €

0 voters

20 tykkäystä

Olisko ikäkysely hyvä lisä tuohon?

6 tykkäystä

Lisätään myös ikäkysely:

  • alle 20
  • 20 - 25
  • 25 - 30
  • 30 - 35
  • 35 - 40
  • 40 - 50
  • 50 - 60
  • yli 60

0 voters

8 tykkäystä

Kyselyn tulosten perusteella voi odottaa iltapäivälehden artikkelia otsikolla “Toimittajamme löysi ahneen ylemmän keskiluokan vaietun keskustelupalstan! Lue shokeeravimmat kehuskelut!”

94 tykkäystä

Kirjoitus liittyi etenkin QT-ketjussa havaitsemaani ärsyttävään piirteeseen, jota kutsun haudallatanssijoiksi. Minusta voidaan ottaa yhteen kyseisestä arvostustasosta puolin ja toisin. Silloin on myös todennäköisempää ne joilla on rahat kiinni siinä lapussa puollustavat vahvemmin näkemystään. Välillä tekisi mieli sanoa, jos jossakin ei ole omat rahat kiinni, niin ei ole näkemystä, voi ennustella mitä haluaa. Mut omaa käyttäytymistä seuratessa joudun toteamaan, sekin on näkemys et jättää ostamatta. En ole tuhonnut omaisuutta bumsibum osakkeilla. Mutta dipeissä, minulla iskee Fomo liian aikaisin, enkä malta kuunnella sentimenttiä. Optimistina uskon liian usein, et huominen päivä on jo parempi, vaikka olisi syytä odottaa kunnes kukko laulaa kolmesti. Sitä ennen mennään enemmän tunteella ja automaattinen kaupankäynti pyrkii ottamaan osansa volan kautta tai myy tunteettomasti laitaan. Eräs salkunhoitaja pienessä kirjassaan, kertoi heidän tekevän päätökset vasta 3 päivää tuloksen julkaisun jälkeen, siksi hän sanoi yksittäiset kurssiliikkeet tuloksen tai uutisen jälkeen, eivät tee kurssireaktiosta totuutta. Ehkä olin edes vähän kirjasta oppinut, enkä osallistunut QT:een posarin jälkeiseen huutokauppaan. Mutta 104€ minun oli edes vähän otettava yhtiötä, että sieluni rauhoittuisi. Seuraavana päivänä sainkin lisää halvemmalla, mutta en ole edelleenkään määrässä samalla tasolla kuin ennen margin callia. Odottelen miten minun käy ensi viikolla, sen erään yrityksen kanssa. (Osa voi sen toki päätellä tutkimalla historiaani täällä.)

Täytyy vielä tunnustaa, ei minun olisi margin callin takia olisi tarvinnut kuin luopua 10 kpl QT:een lapuja, mutta olin jo pari päivää taiteillut luottolimiitin limiitillä, niin tuli vaan hetkeksi tunne otetaan nyt kunnolla siihen tilaa. Toki ehdin osalla rahoista nykäsemään UPM:ään pelkkien lukujen perusteella ja UPM oli -4%. Sen jälkeen kuuntelin taustat UPM tuloksesta, Antti Viljakainen tuloslivestä pika kelauksella ja myin UPM:ät -6%. No ei ne hölmöilyt edes siihen loppunut. QT:een posarin jälkeen. Päätin vielä ottaa näkemystä Teslan julkkariin. Hyvät luvut oli tulossa ja kurssi vähän alla päin ennen julkistusta. Ajattelin että kyllä on Tesla on sellainen, jos tulee hyvät luvut, niin mikään sentimentti ei estä sen pientä pomppua ylös. No -10% takkiin. Ne oli ekat Tesla omistukset, alta vrk omistuksella. Mikä meni vikaan? Annoin tunteille vallan. Rupesin reakoimaan ja taas reakoimaan. Yritin hetkessä paikata hölmöilyt. Ainut mikä auttoi, kone kiinni, pullo hyvää punaviiniä ja 4 jaksoa alastomia selviytyjiä jossakin rämeellä. Ei tarvinnu analysoida mitään. Kierrokset laski päässä.

Olen lukenut palstoja noin 2019 vuoden lopuilta asti, niin minusta sellainen käytös on nyt vaan lisääntynyt, että käydään kritisoimassa toisten päätöksiä/sijoituksia jälkikäteen. 2020 korona dipissä harva kritisoi muita huonoista sijoituspäätöksistä. Ja nämä sijoittajat tuntuvan tulevan enemmän juuri vanhoillisimmista yrityksistä. En itsekkään käy Nesteen tai Harvian sijoittajille sanomassa, he olisivat olleet väärässä kun eivät myyneet 60€ tai saati joidenkin on täytynyt ostaa myös sieltä, kaupoissahan on aina kaksi puolta. Ja miksi menisin, voihan nekin olla vielä 100€, en tunne yhtiöitä kovinkaan hyvin. Vähän lähti sitten oma tarina käsistä, kun yritin kuvata ettei sijoittaminen, saati QT:hen, ole niin mustavalkoista, saati jotain eksaktia tiedettä. Jokainen sijoituspäätös ei perustu johonkin lukuun, vaan taustalla voi olla useita vaikuttavia tekijöitä. Oli ne sitten yrityksen näkymiin, markkinaan, talouteen tai muihin henkilökohtaisiin asioihin liittyviä. Yritykset tarvitse meitä hölmöjä optimisteja sijoittajiksi, jotta kehitys kehittyisi, samanlailla kuin musiikki teinejä, joille vanhempien musiikki ei sovi sitten millään vaikka se olisi vanhemmista ainutta ja oikeaa. (Olen itse se vanhempi)

Hyvää viikonloppua :slight_smile:

23 tykkäystä

Eikö sijoittajalle auto maksa aina tuplasti enemmän :wink:

5 tykkäystä

Kun suurinta tulohaarukkaa ja autojen hintaa katsoo, paremminkin pätee vanha sanonta ei ne suuret tulot vaan pienet menot…

@Wappie pistä vielä nettovarallisuudesta kysely jos viitsit. Kuvannee parhaiten kokonaistilannetta.

7 tykkäystä

Olisiko vielä hyvä kysyä velan määrä? Suhteellisen ja absoluuttisen. Millasia vipuveikkoja täällä pyörii?

1 tykkäys