Inderesin kahvihuone (Osa 4)

Edelleenkään ei aukea logiikka sen takana, että “tavoitehintaa lasketaan, koska tuottovaatimus nousee”. Eikö silloin ole pienempi nousuvara, kun tavoitehinta tulee lähemmäs nykyhintaa? Tämä varmaan jonkun kaavan avulla selkiytyisi, mutta ei kyllä mielessään hahmota noilla verbaalisilla selityksillä.

Osaisiko joku selkeyttää ytimekkäästi?

Tänään olen törmännyt monessa keskustelussa tapaan lyhentää TavoiteHinta ‘tp’.

Amerikkalaisilla itsellään on tapana lyhentää Toilet Paper tällä tapaa.

Olen myös sisäistänyt (joskus raskaimman kautta) että kannattaa lukea analyysit eikä vain tuijottaa tavoitehintoja, mutta en minä niillä nyt pers*ttä pyyhkisi.

Viikonloppuja :v:

18 tykkäystä

Juu, viime kvartaalilla ei antanut, mutta viimeksi kun antoi… :grin:

1 tykkäys

Pörssiyhtiö Jaskan Grilli Oy tekee tulosta 2 markkaa per osake. Yhtiö ei kasva ollenkaan ja tulos pysyy aina samana.

Jos sinun tuottovaatimus on 5% niin voit maksaa Jaskan Grillin osakkeesta 40 markkaa.(2 / 0.05).
Jos päätätkin että 10% tuottovaatimus on tälläisestä nakkikioskista sopivampi niin haluatkin maksaa tästä vain 20 markkaa.(2 / 0.1).

21 tykkäystä

Joitakin voisi kiinnostaa nämä, jos ko. alueet ovat jollekin aivan tuntemattomia, niin suosittelen tutustumaan. Tunnen useita, jotka ovat kokeneet voimaantuneensa kun ihan perusasioista ovat päässeet kärryille.

Vähintäänkin vaihtoehtoinen tapa käyttää aikaa kun tuijottaa alati osakekursseja (tai lukea niitä jonninjoutavia ainaisia analyysejä joista täällä jatkuvasti meuhkataan.)

Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen osasto tarjoaa avoimia laadukkaita ja ilmaisia verkkokursseja kaikille. Aloittelija voi lähteä liikkeelle Ohjelmoinnin MOOCista tai tekoälyn perusteisiin keskittyvästä Elements of AI -kurssista. Osaamistaan päivittävä voi syventyä vaikkapa tietoturvaan tai Fullstack -ohjelmointiin.

https://www.mooc.fi/

2 tykkäystä

The Mindset of the Bottom Fisher

17 tykkäystä

Heti aukes, kun sen esitti kaavalla P:n ja E:n avulla, jossa P (tavoitehinta) onkin ikään kuin käypä arvo, eikö? Kiitos.

1 tykkäys

Tuottokäyrää keväältä 2020 alkaen

5 tykkäystä

Kysymys öljykauppaa seuraaville: Voisiko joku selittää kolumnin käsitteet backwardation ja calendar spread?
Menee valitettavasti teknisempi englanti yli hilseen itsellä…

"LONDON, Jan 28 (Reuters) - Oil prices are showing signs of overheating as traders anticipate a severe shortage of petroleum this year: inventories are already low and there is little spare capacity to raise production in the short term.

Spot prices are climbing rapidly and the futures market has moved into one of the most extreme backwardations in the last three decades, a classic signal the market is expected to become very tight."

"Front-month Brent futures prices have risen by more than 20% over the last two months as fears about an Omicron-driven slowdown in consumption have been replaced by concern about the slow increase in production.

Brent’s six-month calendar spread has surged into a backwardation of more than $6 per barrel, which puts it in the 99th percentile for all trading days since 1990."

Vanhemmat nyt ostamaan lapsille (ja tottakai kaikki muutkin) Remedyn ja Rovion pelejä, niin saadaan lapset kehittymään ja osakkeenomistajat tyytyväiseksi.

3 tykkäystä

Lehto on yhtä hyvä arviomaan omaa tulostaan, kun op oli omaa osakesäästötilin aikataulua :joy:
Alle kuukausi sitten ruotsin liiketoiminnan lakkautuksella ei ole merkittävää taloudellista vaikutusta —> nyt - 7miljoonaa euroa.

Tästä tullut oppirahat maksettua, mutta kyllä lehto pettää aina :rofl:

Tietääkö joku pitkään markkinoita seurannut, että onko tämä jo uusi ennätys tulosvaroitusten määrässä?

6 tykkäystä

kuva

Cramer ei enää tykkää Spaceista yhtään :smiley:

6 tykkäystä

Todennäköisesti. Lukematon määrä niitä on tullut. Sekosin laskuissa jo kymmenen negaria sitten.

Olisi mielenkiintoista tietää kuinka paljon Nesteen tai UPM keskustelupalstoilla pyörii haudallatanssijoita kertomassa kuinka he tiesivät ja kuinka edelliset tavoite hinnat olivat väärässä. Ei minua edelleenkään harmita, että ostin korona pohjilta QT enkä Nestettä. Se kyl harmittaa, että 8€ ostetut Nesteet myin 16€, kun maksoin Visalaskut pois, ennen kuin jäin isyyslomalle ja sijoituksen olin tehnyt juuri uusiutuvien polttoaineiden takia. Myös se voisi harmittaa, että myin n. 70€:ssa QT:sta 1/3 osan pois, kun Inderesillä oli hetken negatiivinen mielipide. Ne olisivat edelleen melkein 30€ voitolla. Mutta ei harmita, ei analyytikot ole mitään yli-ihmisiä, hekin peilaavat asioita vallitsevaan ympäristöön. Samoinhan asuntojakin peilataan, siinä on vain hinnan muodostus hitaampaa. Myllykoski, Kouvola omakotitalo 100/159m2 hinta 59 000€. K-Supermarket Ruokamyllyyn 288 m. Veikkaan ettei Myllykoski Oy:n ollessa voimissaan, hinta ei olisi olut tuo, mutta silti siellä olisi ihmetelty miksi kukaan maksaa 2500€/m2 Helsingissä. Minusta QT:n arvoa ei voi edelleenkään arvioida minkään DFC mallin mukaa tarkasti ja siksi ymmärrän, että tavoite hinnat heiluu vähän markkina ympäristön mukaan. Itse olin eilen 5 tuntia omistamatta QT:ta margin call:in takia ja heti tuli Posari :slight_smile: Marcin Call ei johtunut QT:sta vaan eräästä toisesta yhtiöstä, josta olen markkinan kanssa eri mieltä, enkä suostu luovuttamaan ennen ensi viikkoa. Koska QT:lla oli pienin vakuusarvo omistamistani yhtiöistä ja muutenkin sentimentti edellisen päivän korkokokouksen takia oli huono, ajattelin hetkeksi luopua siitä. No näpeille tuli heti. Ostin eilen pienen salkun pyörittelyn jälkeen QT:a vähän takaisin ja tänään lisää. Ja toivottavasti haudallatanssijoiden mieliksi QT maksaisi ensi viikolla 70€, niin ostaisin paljon enemmän lisää. Ainut vaan EV/S=14 kohdalla saattaa olla ostaja ovella, jotka haluaa ostaa sen kokonaan pois. Ja ostakoot Stockmannin talon kylkiäisinä, mokoma täysin yliarvostettu rakennus :slight_smile: . Olen edelleen sitä mieltä että QT on ainut yhtiö Suomessa, jota haluan omistaa pitkäaikaisesti ja anteeksi eilinen hairahdukseni :pray:.

28 tykkäystä

Pitäisi tehdä foorumille joku vastuuttoman bulleroinnin Hall of Fame, johon voitaisiin säilöä tämänkaltaisia klassikoita.

24 tykkäystä

Mulla nousee ehkä kerran pari kuukaudessa lauantaiaamuisin “stressimigreeni”, eli päätä sattuu ja pitää halata pönttöä. Sama juttu myös lomien alkaessa, mutta tänään tuli tällainen kohtaus aamulla ja pidin (pitkän) lounastaukoni nukkuen jo yhdeksän jälkeen aamulla. Unien jälkeen olenkin touhunut alkuiltaan asti työjuttuja ja tulinpa sitten joku aika sitten treenaamasta salilta; kyykystä painona vähän 2xoma paino, jolla sain tehtyä lyhyen sarjan - olin tyytyväinen, sillä nykyään en treenaa voimaa sillä tavalla kuin ennen. Olin tänään siis kuin Feenix-lintu. :grin: Salikäynnin jälkeen tais olla yli 30 ketjua lukematta, sitä ennen ei yhtään. :grimacing:

Asiaan:

Haluan kertoa teille, mitä mokaa olen toistanut useamman kerran lyhyen sijoitusurani aikana. On toki useita eri mokia, mitä olen toistellut, mutta nyt puhun sellaisesta virheellisestä ajattelusta, mistä ei niin kauhean paljon ole kai puhuttu. Selitän tämän omalla persoonallisella tavallani, kun en parempaan kai pysty. :grin:

Aloitin sijoittamaan noin 3,5 vuotta sitten ja siitä lähtien olen aika pitkään ajatellut ennakkoluuloisesti tietynlaisista yrityksistä ilman mitään kunnon konkreettisia tietoja. Aluksi taisin ajatella, että en osta todella isoja firmoja, koska eivät voi enää nousta ja logiikka oli melkein siinä kaikkinensa. Randomisti valitsin Applen esimerkiksi ja sitähän, minä en ostanut:
image
Esimerkiksi erästä kiukaita valmistavaa firmaa en ainakaan olisi ostanut, kaikilla on jo saunat eikä saunoja joka vuosi rakenneta ja kiukaita ei uusita oikeastaan koskaan. Alakin tuntuu niin tylsältä. Siinä teille Harvian kurssia:
image
Revenioon en ainakaan olisi sijoittanut, koska ala on niin kovin pieni ettei se voi pahemmin kasvaa. Kyllä, about tällä logiikalla, minä tein valintoja.
image
Mitä minä valitsin… no esimerkiksi syksyllä 2018 otin salkkuuni mm. Biohitin. No miksi? Koska se on bioteknologiayritys ja se, kun keksii jotain mullistavaa, niin se voi kymmenkertaistua.
image

En tiedä, onko muilla ollut jotain hassuja ennakkoluuloja tietynlaisia yrityksiä kohtaan, mutta itselläni saattaa vieläkin olla huomaamattaan hassuja tahattomasti olevia ajatuksia, jotka perustuvat “ennakkoluulomutuiluun”. :grimacing: Toivottavasti tämä herätti ainakin tuoreemmissa sijoittajissa jotain ajatuksia; ennakkoluulot ovat huonosta myös sijoittamisessa eikä mutuilullakaan pitkälle pötki. :slight_smile:

Mukavaa perjantai-iltaa kaikille! :slight_smile:

112 tykkäystä

kaikki jossa lukee Pharma, johtaa tuhoon, paitsi NattoPharma!
Laita alle NattoPharman kurssi kehitys :smiley: Kiitos @Pohjolan_Eka !!! tuolla kuitattiin muut Pharmat
Ai niin, ei se NattoPharma ole enää pörssissä, kun se ostettiin heti pois.

5 tykkäystä

Minä välttelin Kamuxia sen perusteella että olin joskus kuullut uutisista jotain hämärää bensakorvauksiin liittyen. Olisi pitänyt vältellä pitempään.
Nyt minulla on 2190kpl keskihinnalla 12.97 euroa tätä käytettyjen autojen jobbaria. Välityskuluja Kamuxin pyörittelyyn on jo mennyt näppärän kesäauton verran. Ostin tätä myös vaimon salkkuun. Kysyttessä vinkkasin myös kaverille.
Uskon pääseväni vielä voitolle mutta indeksiä näillä tuskin kiinni saan ihan heti. Olisinpa pysynyt erossa ja vasta tämän viikon maanantaina antanut nämä Kamuxin oletetut synnit anteeksi.

38 tykkäystä

Aika hupaisaa, että kaikki laskee, mutta useampi yhtiö on antanut jo posarin tai hienon Q4 raportin. Yhtiöt sentään ei ole pettäneet. Kävi toki mielessä, että millaisen käsittelyn ne sitten saisivat?

hyviä suorituksia mm. Kamux (posari), Kaspi (tulee hyvä, q3 nostettiin ohjeistusta), Ses Imagotag (tänään q4), Qt (eilen), Inmode (posari), Digia (posari) aika iso osa vielä tulematta… pitää kytätä, uskaltaisiko sitä ostaa jotain…

4 tykkäystä

Tuohon migreeniin, oletko koettanut magnesiumia lisäravinteena? En muista mistä tuosta luin aikanaan, mutta vähensi kohtauksia olemattomiin itselläni.

6 tykkäystä