Inderesin kahvihuone (Osa 4)

En ole HS:n juttua vielä lukenut kun se on maksumuurin takana mutta kommenton yleisemmältä taholta.

Itse annan tälläisissä median esiintuomissa jutuissa muutaman päivän aikaa muodostaakseni mielipiteeni. Usein ensimmäisen jutun jälkeen tulee vielä lisää vettä myllyyn. Uusia tapauksia, todisteita, näkökulmia, puolustajia, vastajuttua yms. Joskus ei tule mitään tai osoittautuu uutisankoiksi.
Jos hyppää heti ensimmäiseen johtopäätökseen voi huomata ettei se sitten ollutkaan edes oma vaan toimittajan.
Silti vahva veikkaus että ura Kokoomuksessa ohi ja uusi osoite Perus suomalaiset.

20 tykkäystä

Me too - näkökulmaa. Nuoret, tytöt ja pojat, ovat ryydmiehille kuin vapaata riistaa. Toimivat niin, että nuorille saa ehdotella rivoja, juottaa, koskea, puhuttaa ja jujuttaa hankalaan paikkaan. Tähän asti HSn mukaan Rydman olisi edennyt. Mutta tottakai aikuisen lopullinen tavoite seksi. Tämä on aikuisen vallankäyttöä suhteessa yhä kokemattomaan ihmiseen,hyväksikäyttöä. Nuori ei ehkä ymmärrä seksuaalioikeuksiaan, eikä aina osaa sanoittaa epämääräistä huonoa kokemusta.

Haitallisia ja pitkäaikaisia vaikutuksia uhreihin ei pidä aliarvioida.

Mahdollisesti Rydman on puoluetoiminnan vuoksi ollut osaan tytöistä auktoriteettiasemassa. Silloin suojaikäraja on jopa 18-v.

20 tykkäystä

Näihin toteamuksiin kiteytyy Suomen työmarkkinajärjestelmän ongelmat. Kateus jyllää täälläkin. Jäsenet tarvitsevat tietyn palkan ja se on saatava kurmuuttamalla toista osapuolta.

Riku Aalto Teollisuusliitto toteaa veronkevennyksistä :

"Kun inflaatio on 7–8 prosentin luokkaa, meitä ei hirveästi lämmitä se, että yritysten ei tarvitsisi maksaa palkankorotuksia, kun se ikään kuin kompensoitaisiin valtion väliintulolla, Aalto sanoo. "

"Teollisuusliitto on esittänyt, että sosiaalivakuutusmaksut siirrettäisiin taas työnantajien maksettaviksi. "

Että näin.
Palkansaajan ostovoimalla ei siis ole niin suurta merkitystä, tärkeämpää on se että se saadaan yrityksen kassavirtaa pienentämällä.

21 tykkäystä

Tää rydman keissi on niitä juttuja milloin häpeää taas miehenä olemista…

2 tykkäystä

Rydmanin vastine, jota jostain syystä täällä ei vielä ole linkitetty:

26 tykkäystä

Toivottavasti tutkitaan koko juttu perinpohjin. En tiedä onko siitä kyse, mutta aika helppoa näyttää olevan tuhota poliittisten kilpailijoiden maine ja potentiaalisesti poliittinen ura melko tulkinnanvaraisilta vaikuttavien lausuntojen, huhujen ja jopa täysin nimettöminä pysyvien “ilminantajien” avulla.

Tällä hetkellä ennenkuin selvitetään mitä oikeasti on tapahtunut, mua hävettää eniten niiden puolesta jotka säntäävät yhden lehtijutun perusteella lynkkaamaan toisen ihmisen elämän. Olisi nyt ihmisillä kärsivällisyyttä odottaa edes pari päivää tai viikkoa ja muodostaa sen jalkeen mielipiteensä kun siihen on saatavilla edes vähän paremmat perusteet. Ei se Wille minnekään pakene sillä välin. Mä en ainakaan noista parista uutisesta ja blogikirjoituksesta tullut vielä kovin tietoiseksi tapahtumista. Tai ainakaan pitäviä kohun aineksia on aika vaikea nähdä.

20 tykkäystä

Sen syvemmin asiaan perehtymättä ja mistään mitään ymmärtämättä todella toivon että Hesari on tehnyt pohjatyönsä huolella ja syytökset pitävät paikkansa, koska muuten tilanne on syytetyn näkökulmasta todella karu. Poliittinen ura taitaa olla joka tapauksessa mennyttä, kävi miten kävi.

Toki jos väitteet pitävät paikkansa niin todella vastenmielistä käytöstä ja sietääkin ura loppua siihen.

7 tykkäystä

Kannustan kaikkia muuten lukemaan kyseisen jutun, jos ette ole sitä vielö tehneet. Aihe on iljettävä ja toivottavasti yksittäistapaus, mutta itse juttu on hyvin poikkeuksellinen.

1 tykkäys

Eiköhän syy ollut se, ettei kukaan ollut sitä aiemmin tänne linkittänyt. :slight_smile:

Itsetutkiskelu on aina tervettä ja lopputulos kertoo itsetutkiskelijasta. Minua hieman häiritsee se, että Rydman on itsetutkiskelussaan päätynyt siihen, että “arvostelukyvyn pettäminen” tarkoittaa sitä, että hän on luottanut vääriin ihmisiin ja kertonut huonoja vitsejä.

Tässä itsetutkiskelussa sosiaalisten suhteiden heikkoudet, eli omat heikkoudet, ovatkin vääränlaisten ihmisten läheisyys ja huono huumorintaju. Eli eivät oikeastaan omia heikkouksia lainkaan.

Mielenkiintoinen tapaus. Muutaman kuukauden takainen Lehtimäen case oli suoraviivaista toimintaa ja naisten ahdistelua, mutta tässä tapauksessa koko juttu on hyvin pehmeällä pohjalla. Ei savua ilman tulta vai kohtuuton mustamaalausyritys poliittisin motiivein?

Ehkä asiaa voi ajatella niin, että minä ja moni muu tämän palstan lukija ei ole koskaan ajautunut tällaisiin ongelmiin vaikka vastakkainen (tai sama) sukupuoli on kiinnostanut. Vaimo tokaisi tästä jutusta hieman syyllistävään sävyyn, että jos kiinnostusta nuoria naisia (täysi-ikäisiä!) kohtaan pitäisi rikollisena voisi melkein kaikki oman nuoruutensa jo ohittaneet miehet pistää linnaan.

– Sosiaalisissa suhteissa arvostelukykyni on pettänyt monesti. Parisuhde-elämäni on ollut töyssyistä ja rikkonaista. Olen luottanut vääriin ihmisiin ja vitsaillut asioilla, joista ei pitäisi vitsailla, Rydman kirjoittaa.

3 tykkäystä

Miten tämä Rydman-keskustelu liittyy sijoittamiseen? Pyydän teitä siirtymään Politiikkanurkkaukseen, jos haluatte jatkaa keskustelua.

8 tykkäystä

Kahvihuoneessa on ollut tapana keskustella ajankohtaisista asioista. Naisten ja teinien ahdistelu ei onneksi ole vielä politiikkaa.

Miksi harmitus?

19 tykkäystä

En halunnut nähdä Indereresin foorumin muuttumista jodeliksi. Siinä harmituksen syy. No, jatkakaa vaan. Eihän tätä ketjua ole pakko lukea.

7 tykkäystä

Tuskin siitä on vaaraa. Tämäkin kohu tyyntyy nopeasti myös kahvihuoneessa. Yhteiskunnan eturivin poliitikot ja suhtautuminen heidän aiheuttamiin kohuihin peilaa hyvin muutakin yhteiskuntaa – siis myös yritysmaailmaa.

Yritysmaailmassa Rydmanin kaltaiset tapaukset ovat yleisiä, vaikka asenteet ovat mielestäni muuttuneet parempaan. Vielä viime vuosituhannella naisten piti sietää työpaikalla vaikka mitä. Silloista “normaalia” käsiteltäisiin nykyisin käräjäoikeudessa.

Hyvänä esimerkkinä muutoksesta on viime viikolla silmiin osunut juttu MetsoOutotecin selittämättömistä palkkaeroista naisten ja miesten välillä. Jos nyt oikein muistan oli yhtiö sijoittanut aukon paikkaukseen 2,2M euroa. Täytyypä kaivaa juttu uudestaan esille.

Moni yritys ottaa tällaiset nykyään tosissaan oli kyse sitten palkkauksesta, tasa-arvosta tai työympäristön turvallisuudesta.

Edit. Olikin oikein pörssitiedote. Ja summa oli 2,2M.

3 tykkäystä

Kaipa Rydmanilla on ollut tietynlainen auktoriteettiasema ainakin osassa Hesarin jutussa mainituissa tapauksissa, kansanedustajakin vuodesta 2015 alkaen ja Helsingin kaupunginvaltuustossa vuodesta 2012. Keississähän vilahtelee viittauksia Kokoomus-nuorten tet-harjoittelijaan yms. Eipä Hesarilla edes olisi juttua, jollei tähän liittyisi poliittinen valta-asema nuoriin tyttöihin/naisiin. Eli siinä mielessä aika vahvasti poliittinen aihe varmaan. Oma mielipiteeni, kyllä tämä vahvasti haiskahtaa ja suuresti epäilen, viekö Rydman juttua eteenpäin, rikostutkinnassa kun todistajien(Kokoomuksen sisäpiiri) täytyy puhua totta.

Lisäys: Ja @OldFeki , olet ihan oikeassa siinä, että peilaahan tämä vahvasti myös koko yhteiskuntaa, tällä kertaa “sattumalta” ympäristönä poliitikkopiirit.

Lisäys 2: Kyllähän tämä aihe voi tosiaan hiukan raskas olla kahvihuoneessa, itse jotenkin mieluummin näkisin tämän osion sellaisena kevyenä rupattelupaikkana esim. henkilökohtaisista asioista tai vaikkapa hauskoista anekdooteista eikä niin, että tänne voi kirjoittaa kaiken, josta ei ole varma, mihin kategoriaan kuuluu. Harvassa tosielämän kahvihuoneessa esimerkiksi politiikasta keskustellaan ja työilmapiirin säilyttämiseksi kovin vahvoja kannanottoja vältetään(toki en ole ollut läsnä kaikissa kahvihuoneissa, joten vahvasti subjektiivinen arvaus). Ainahan voisi olla myös “Jurrihuone”-osio, jossa sallitaan vähän vahvemmatkin kannanotot :slight_smile: Oma viestini voidaan kyllä siirtää vaikka politiikka-osioon, ihan miten vaan vaikkapa @Sijoittaja-alokas parhaaksi katsoo. Liian tiukkakin moderointi voi toisaalta karkoittaa käyttäjiä, tosin pidempään foorumilla vaikuttaneet pystynevät itse arvioimaan kirjoitelmiensa oikean paikan.

2 tykkäystä

Avocadot ovat kevyttä purtavaa ja korkean inflaation ympäristössä selvästi parempi sijoitus kuin Bitcoin. Itsekasvatetut voivat maistua paskalle, mutta olen oman avocadopuuni suhteen toiveekkaampi kuin pörssien kehityksen.


(Sininen viiva on US CPI)

17 tykkäystä

Luin tuossa uutta Nokian Renkaiden rapsaa ja nyt lieneen konsensus hiukan eri raiteilla 2024 EBIT osalta. On tätä kyllä vaikea analysoida 2024 kesään eli kahden vuoden päähän. Itse olen ostolaidalla, koska NRE on näyttöä kummin valmistuksesta kannattavasti.
Tämä on lottoa mutta en usko että NRE tästä case Venäjä ihan kiville menee kuitenkaan….

Minua on aina tavallisen palkanmaksajana ihmetyttänyt vasemmiston hinku “siirtää työeläkemaksuja jne palkansaajalta yrityksen maksettavaksi”. Tosiasiassa kun palkansaajan työstä ne aina sivukulut aina loppuviimein veloitetaan, oli maksajana sitten yritys, valtio tai palkansaaja itse.

Toki hetkellisesti tilanne voi muuttua, jos maksajaa veivataan edes takaisin, mutta yritys saa palkkaan ja sivukuluihin vaadittavat rahat myymällä työntekijän työpanosta tai hänen tuottamiaan tuotteita tai palveluita.

Jos otetaan esimerkiksi vaikka konsulttifirma, joka laskuttaa työntekijänsä ajasta toista yritystä. Siirtämällä sivukulut palkansaajalle, voisi yritys maksaa samalla tuntilaskutuksella sivukuluja vastaavan summan enemmän palkkaa, josta kuitenkin palkanlaskija tekee automaattiset veloitukset sivukuluihin. Erona tässä on se, että palkansaaja näkee paljonko palkasta häviää, kun “työnantajan osuus” ei palkkalaskelmassa käsittääkseni näy.

Paras vaihtoehtohan olisi, että kaikki sivukulut olisi työntekijän itse maksettava. Kyllä siinä moni katsoisi huuli pyöreänä miten omasta työstä jää ehkä 30% sinne nettoriville.

30 tykkäystä

Ei liene mitään estettä laittaa palkkakuittiin näkyville kaikkia sivukuluja. Tosin tietojen tullessa palkanlaskenta ohjelmistosta vaatisi tuo säätöä.

Silloin tällöin olen päässyt palkkoja maksamaan (vuosia sitten viimeksi). Olen aina kirjannut palkkatositteeseen näkyville myös kaikki työnantajan maksamat kulut sekä prosentteina että euroina. En edes ajatellut sitä minään poliittisena kannanottona, vaan pelkkänä läpinäkyvyytenä. Eikö kaikki voisi tehdä näin, jotta ymmärrys leviäisi?

18 tykkäystä

Zelenskyyn myöhempien aikojen potretti

image

7 tykkäystä