Olen vielä kaukana miljoonasta mutta päätös muuttaa heti koulun jälkeen, ellei jo koulun aikana pois Suomesta tuntuu päivä päivältä järkevämmältä. En minä tätä laskua halua olla maksamassa enää hetkeäkään kauemmin kuin on pakko.
Vaalit on lähestymässä, niin puolueille tulee tarve heitellä ehdotuksia, jotka lämmittävät kannattajiaan, mutta joilla ei ole mitään mahdollisuutta mennä läpi.
Tavallaan sellanen on paras heitto, kun ei tarvi kantaa vastuuta sen toteutuessa, mutta pääsee huutelemaan puskista. Politiikka on viihdettä kansalle. Vähän niin kuin urheilujoukkueen kannattaminen.
Juuri nyt olet asian ytimessä. Ja itse haluan tässä korostaa vesivoiman ja tuulivoiman yhteistyötä. Vesivoimaa saadaan vesivoimavarannoista, joita voidaan käyttää vapaasti silloin kun tarvitaan. Tuulivoima auttaa onpa se tuotettu milloin vain siten että se säästää vesivoimavarantoja jotta niitä voitaisiin käyttää kun ei tuule.
PS. Joskaan en pidä kummastakaan mutta ei se mitään. Terveisin nimim. “Kemijoki oli aikoinaan Euroopan paras lohijoki.”
Eikös tällainen varallisuusvero ollut Suomessa pitkään ja hyvin paljon alhaisemmalla rajalla kuin miljoona? Eipä tuossa ehdotuksessa mitään ihmeellistä ole, kun se tulee vassareiden toimesta. Itse asiassa yllättävän korkeata varallisuusrajaa ehdottavat.
Suomen miljonäärikannalla ei edes 100 % veroprosentti tuottaisi valtiolle merkittäviä tuloja
Suomeen pitää saada jatkojalostusta ja vientiä, ei palveluita ja verokiristyksiä. Se onnistuu parhaiten antamalla miljonäärien päästä rakentamaan bisneksiä.
Tässä kun oli Applen vs Android laitteista keskustelua, niin kyllähän se Applen systeemi on vaan ylivoimainen kaikilla mittareilla. Vaikkapa iPhone + Macbook, on kyllä niin hyvä yhdistelmä kun kaikki toimii keskenään ilman säätämistä. Teet vaikka muistilistaa kauppaan puhelimella tai tietokoneella, niin molempiin päivittyy heti samat tiedot. Taikka laitat salasanan nettisivulle toisella laitteella, niin molemmilla laitteilla se on heti käytössä. Taikka sohvalla luet puhelimella nettiä ja haluatkin avata se macbookilla, niin se aukeaa yhdellä klikkauksella koneella tai sama toisinpäin. Laitteet myös pitävät arvonsa, jos jälleenmyy ja päivittää laitteita, toisin kuin Android viritelmät. Applella on myös huomattavasti parempi yksityisyydensuoja, halvalla moni myy tietonsa eteenpäin
Aikanaan käytin itsekkin paljon Androidia, aina piti olla kalleinta ja parasta mallia taskussa, koska mielenkiinto laitteisiin. Appleen siirtyessä jo säästänyt rahaa, kun ei tarvitse pingPongeja vaihdella, vaan iPhonella menee vuosia heittämällä ja silti se vanhanakin on parempi kuin yksikään uusin OnePlus . On nimittäin ollut Huaweitä, Samsungia, OnePlussaa, Sonya ja ties mitä Androidia "huippu"päästä. Läppäreissä taas Macbookin laadun tuntu on aivan omaa luokkaansa vs 1500 euron muoviset natisevat Asukset ja kumppanit.
Applen laitteiden vastustajia yhdistää aina sama tekijä, - se oma 3612 euron Renault on aina parempi kuin naapurin 50 000 euron mersu
Oikeasti, erittäin toimiva ekosysteemi, joka toimii ilman purkka viritelmiä
Vaikka nyt trollaatkin, niin kerro nyt ihan omin sanoin miten se pelkkä iPhone on parempi kuin saman hintaluokan OnePlus?
-akkukesto?
-kamera?
-suoritin?
-muistin määrä?
-dual sim?
-yleinen suorituskyky?
-näyttö?
Kun nyt sijoitusfoorumilla ollaan, harvalla tuskin on pelimerkeistä kiinni maksaako se puhelin satasen vai pari tonnia, joten tuo autovertaus ontuu aika pahasti. En henkilökohtaisesti ymmärrä muutenkaan, miksi kenenkään pitäisi olla kateellinen jonkun toisen ihmisen omaisuudesta
Oikeasti, kannattaa kokeilla avoimin mielin. En trollaa, vaan Androidin käyttäjille se on ilmeisesti trollaamista, kun latoo faktat tiskiin. Kaikki on parempaa iPhonessa
Ehkä joku yläasteikäinen noita speksejä tuijottaa kuin raamattua, käyttökokemus on se mitä aikuinen mies arvostaa.
Siitä on nyt jo hetki kun asiaa kyselin, tiivistettynä vastauksissa oli että ekosysteemi on ylivoimainen. Tekniikan kehuminen torpattiin suoraan toisten Apple-käyttäjien puolesta.
Sellaiselle jolla ei ole tablettia, kelloa tai läppäriä hyöty Androidiin verrattuna on edelleenkin mielestäni lähellä nollaa, kun puuttuu se kuuluisa ekosysteemi. Kauppalistatkin tykkään kirjoittaa ihan kynän ja paperin avulla.
Minua kiinnostaa pitkä akkukesto, pikalataus, hyvä kuuluvuus, näyttö ja puheääni. Puhelimen pitää toimia oli pakkasta, satoi vettä tai mitä tahansa normaalisti Suomessa vuoden aikana tapahtuu. Siinä vaiheessa kun tuollainen löytyy Applelta järkevään hintaan, voin aivan hyvin ostaakin.
"Suurin osa sijoittajista haluaa vilkuilla salkkuaan koko ajan ja säätää pieniä yksityiskohtia, ostaa ja myydä jatkuvasti. Ei kuitenkaan kannattaisi. Perussijoittajan tulisi katsoa salkkuaan vain harvoin, ja keskittyä isoihin linjoihin, Ilmanen neuvoo.
Hän myöntää, ettei itsekään ole immuuni houkutuksille.
”Vilkuilen salkkuani jatkuvasti, mutta teen muutoksia omaan salkkuuni hyvin harvoin. Synnit houkuttavat aina, niin kuin nuo konvehdit tuossa kahvilan tiskillä. Niitä houkutuksia vastaan pitää taistella jatkuvasti.”
Ilmanen kertoo olevansa sydämeltään vastavirtaan kulkija. Hän pelkää usein kurssilaskua, eikä haluaisi ostaa mitään, kun kurssit liikkuvat ennätyskorkealla. Ne ovat ennemmin tunnepuolen asioita kuin suuriin tilastoihin pohjaavia rationaalisia johtopäätöksiä. Sellaisia psykologisia piirteitä, jotka voivat johtaa sijoittajaa harhaan.
”Omat luonteenpiirteet ja heikkoudet pitää tunnistaa. Ihannesijoittaja olisi varmaankin täysin tunteeton kone, mutta sellaista ihmistä ei olekaan.”
Meitä elää sitten samoilla havinoilla useampia täysin tyytyväisinä ilman omenatuotteita. Royal Gala kyllä menee.
En edes harkitse ylihintaisia ja huonosti muiden järjestelmien kanssa toimivia Applen tuotteita. Macbookit on jo pannassa sen takia, että pelaa ammattimaisesti rahapelejä.
OnePlus-puhelimet ovat kyllä hinta-laatusuhteeltaan olleet mainioita. Tosin kun puhelin tulee omilla rahoilla ostettua, niin ostan yleensä 1-2 sukupolvea vanhemman puhelimen alennusmyynnistä.
Ihmeen hyvin Apple on kyllä onnistunut selkeästi hinta-laatusuhteeltaan heikommat vekottimet myymään iUskovaisille.
On mielenkiintoista, miksi yhä uskotaan applen olevan hinta-laatu suhteeltaan niin huono. Nykyään lähes kaikilla valmistaja (Samsung, Oneplus) on noita 800€+ puhelimia, joiden sekaan myös Applen laitteet sijoittuvat. Laadultaan on totta, että Apple käyttää eri osia kuin muut valmistajat, mutta ovatko ne pakosti huonommat? Eivät. Lähes kaikissa käyttö testeissä Apple pääsee eri osilla yhtä hyvään tulokseen kuin muutkin. Mitä akkun kokoon tulee, ei Iphoneissa tarvita yhtä isoja 6000mAh akkuja kuin android laitteissa, koska IOS käyttöjärjestelmä. IOS itsessään kuluttaa niin järjettömän paljon vähemmän kuin Android, joka mahdollistaa koko päivän akunkeston 50% android vehkeiden akun koolla.
Ps. En omista applea osakkeina enkä laitteina
Minulla on ollut aina 100-150€ puhelin. Minusta näillä tekee ihan samat jutut minkä 10 kertaa kalliimmallakin, kaikki osakekaupat onnistunut hienosti tähän asti.
Minulla sama homma kännykän ja auton suhteen.Vaikka vois ostaa kalliimmankin niin en näe mitään lisäarvoa sille.Nykyisellä autolla ajanut 9 vuotta ihan, perushuoltoja tarvinnut,maksoin siitä 2900 €.Kukin toimii tietenkin tyylillään,sallittakoon ilman arvostelua.
Odotin koko ajan jotain sarkasmimerkintää. Kai se oli tuo hymiö? Jos lasket nuo asiat tosissaan Applen eduksi niin todennäköisesti et osaa käyttää Androidia.
Jaahas, @Copium ehti jo vastata kattavasti tähän.
Täällä kahvihuoneessahan alkaa kohta olla Tesla-ketjusta tuttua pöhinää
Laitetaan oma lusikka tuohon energiantuotanto soppaan, kun juuri omankuntani kohdalla sitä pyörittelen.
Keskustelu meni hieman juupas eipäs, mutta siellä oli hyviä argumentteja. Yhteen tuotantotapaan on turha keskittyä, kun ei sovi kaikkialle. Tuulivoiman ja aurinkovoiman kanssa tarvitaan säätövoimaa ja varastointi infra. Vety lienee pisämällä ja sille on valtion lähtöinen infrarakenta olemassa. Sitten akuissa löytyy joitain varastoja ja uusimpana on käyttöön otettu hiekka akku, sielläkin on vielä kehitettävää, mutta hyvässä vauhdissa ollaan.
Pienydinvoima on tulossa ehkä 10 vuoden aika jänteellä. Isojen ydinvoimaloiden rakentaminen vie paljon aikaa. Itse odotan pienydinvoimalta paljon.
Aiemmin ketjussa sanottiin, että tuulivoimaan käytetyt varat olisi laitettu ydinvoimaan, niin oltaisiin omavaraisi. Tähän en usko ja luulen, että tilanne olisi muutaman vuoden vielä huonompi, koska ydinvoimalat eivät olisi vielä valmiita. Tuulivoima on kohtuu nopea rakentaa.
Sähkön hinnoissa ei auta vaikka oltaisiin omavaraisia ja otat pörssisähkösopparin. Itsellä vielä reilu vuosi jäljellä kiinteähintaista alle 6 sentin sopparia.
Itse kun olen vanha ja tyhmä niin jotenkin vain kaikki on helpompaa sen jälkeen kun siirryin käyttämään Applen laitteita. Täytyy tuosta hinnasta sanoa sen verran että olen ostanut kaikki iPhonet käytettynä ja niistä saanut vielä myydessäkin kelpo hinnan. En osaa edes kuvitella että varsinkaan Ipad menisin vaihtaamaan johonkin Android tapplettiin.
Tehkää nyt hyvät ihmiset erillinen ketju tuolle lelumerkkivänkäykselle. Tuo aihe on vähän sellainen rikkaruoho, joka valtaa alleen kaiken järkevän keskustelun, jos sen annetaan levitä vapaasti.