Inderesin kahvihuone (Osa 4)

Minulla sama homma kännykän ja auton suhteen.Vaikka vois ostaa kalliimmankin niin en näe mitään lisäarvoa sille.Nykyisellä autolla ajanut 9 vuotta ihan, perushuoltoja tarvinnut,maksoin siitä 2900 €.Kukin toimii tietenkin tyylillään,sallittakoon ilman arvostelua.

13 tykkäystä

Puhut Apple vs Android ja tuot esille Applen ylivoimaisuuden kertomalla ominaisuuksista jotka ovat pitkään löytyneet Androidista. Sanoit ettet ole trolli, mutta et ilmeisesti myöskään ole perillä Androidin ominaisuuksista.
Minulla on Windows 11 kone ja Oneplus 9. Olen jo vuosia tehnyt kauppalappuni tietokoneella ja aina ne päivittyvät välittömästi Android puhelimeeni. Aika harvoin tallennan salasanojani, mutta joka kerta kun tallennan, ne on välittömästi käytettävissä Androidissa ja Windowsissa. Jos sohvalla luen Androidilla nettiä ja haluan sen Windows koneelleni, se on siellä muutamalla klikkauksella ja sama toisin päin. Arvon pitämisestä en osaa sanoa, en ole koskaan myynyt tai ostanut käytettyä puhelinta. Yksityisyydensuoja taas on paljon muustakin kiinni kuin pelkästä laitteesta.
En osaa sanoa mistä johtuu että pingpongeja täytyy vaihdella mutta iPhoneja ei. Kyllä niillä Androidellakin pärjää vuosia heittämällä. Entä mihin perustuu väite, että vuosia vanha iPhone on parempi kuin uusi OnePlus?
Mielenkiintoista, että läppäreistä nostat esiin vain rungon materiaalin. Se on minulle viimeinen asia mitä katson. Paljon enemmän kiinnostaa koneen sisuskalut, näyttö, akun kesto, näppäimistö yms.
Myös autovertauksesi on hieman ontuva. Jos ostaa 1000 euron Applen ja 1000 euron Androidin, ero ei todellakaan ole sama kun 3 tonnin Renaultissa ja 50k Mersussa.

Tästä olen samaa mieltä. Applella on erinomainen ekosysteemi. Kannattaa kuitenkin muistaa, että Android on Googlen kehittämä. Jos ottaa myös tietokoneella Googlen tarjoamat palvelut haltuun, pääsee aika helpolla. Mutta pelkkä ekosysteemi ei kuitenkaan ole se mitä minä tarvitsen töissäni ja vapaa-ajalla, joten valintani on aina ollut Windows + Android. Siksi Apple on vain yksi salkkuni suurimpia, mutta ei päivittäisessä käytössä.

Kaikki mikää ajaa Applen ylivoimaisuus-narratiiviä eteenpäin on parempaa Applessa. Turha katsoa vaikkapa specsejä, koska se ei hyödytä tätä argumenttiä :cowboy_hat_face:

11 tykkäystä

Odotin koko ajan jotain sarkasmimerkintää. Kai se oli tuo hymiö? Jos lasket nuo asiat tosissaan Applen eduksi niin todennäköisesti et osaa käyttää Androidia.

Jaahas, @Copium ehti jo vastata kattavasti tähän.

2 tykkäystä

Täällä kahvihuoneessahan alkaa kohta olla Tesla-ketjusta tuttua pöhinää :rofl:

49 tykkäystä

Laitetaan oma lusikka tuohon energiantuotanto soppaan, kun juuri omankuntani kohdalla sitä pyörittelen.
Keskustelu meni hieman juupas eipäs, mutta siellä oli hyviä argumentteja. Yhteen tuotantotapaan on turha keskittyä, kun ei sovi kaikkialle. Tuulivoiman ja aurinkovoiman kanssa tarvitaan säätövoimaa ja varastointi infra. Vety lienee pisämällä ja sille on valtion lähtöinen infrarakenta olemassa. Sitten akuissa löytyy joitain varastoja ja uusimpana on käyttöön otettu hiekka akku, sielläkin on vielä kehitettävää, mutta hyvässä vauhdissa ollaan.
Pienydinvoima on tulossa ehkä 10 vuoden aika jänteellä. Isojen ydinvoimaloiden rakentaminen vie paljon aikaa. Itse odotan pienydinvoimalta paljon.
Aiemmin ketjussa sanottiin, että tuulivoimaan käytetyt varat olisi laitettu ydinvoimaan, niin oltaisiin omavaraisi. Tähän en usko ja luulen, että tilanne olisi muutaman vuoden vielä huonompi, koska ydinvoimalat eivät olisi vielä valmiita. Tuulivoima on kohtuu nopea rakentaa.
Sähkön hinnoissa ei auta vaikka oltaisiin omavaraisia ja otat pörssisähkösopparin. Itsellä vielä reilu vuosi jäljellä kiinteähintaista alle 6 sentin sopparia.

3 tykkäystä

Itse kun olen vanha ja tyhmä niin jotenkin vain kaikki on helpompaa sen jälkeen kun siirryin käyttämään Applen laitteita. Täytyy tuosta hinnasta sanoa sen verran että olen ostanut kaikki iPhonet käytettynä ja niistä saanut vielä myydessäkin kelpo hinnan. En osaa edes kuvitella että varsinkaan Ipad menisin vaihtaamaan johonkin Android tapplettiin.

6 tykkäystä

Tehkää nyt hyvät ihmiset erillinen ketju tuolle lelumerkkivänkäykselle. Tuo aihe on vähän sellainen rikkaruoho, joka valtaa alleen kaiken järkevän keskustelun, jos sen annetaan levitä vapaasti.

44 tykkäystä

Ylläpidolta terveisiä,

Tässä on ollut muutamia keskusteluja, joissa on ollut erinomaisiakin pointteja ja hyvin argumentointuja näkökulmia puolin sekä toisin, mutta runsas määrä “chattimaisia” viestejä alkavat häiritä useampia.

Jos keskustelu jatkuu ja jatkuu eikä ehkä synny enää lisäarvoa tuovaa hedelmällistä keskustelua, niin sitä ei ole välttämättä tarvetta jatkaa. Kahvihuoneelle sopii lähes kaikki aiheet, mutta pidetään täälläkin keskustelussa sopiva meininki yllä.

Kiitoksia ymmärryksestä ja mukavaa tiistaita! :slight_smile:

55 tykkäystä

Tiedoksi kahvihuoneelle, että Avidlystä on tehty 20 minuuttia sitten ostotarjous hintaan 5,5 €/osake. Inderesin tavoitehinita on 5,0 euroa.

Tässä vielä Avidlyn kurssin lyhyt pörssihistoria, jonka perusteella monella mahdollisuus ihan hyvään tuottoon :slight_smile: Keskustelua voi jatkaa yhtiöketjussa.

13 tykkäystä

Pakko vähän hupina tarttua tähän. Yllä mainitut olivat eräässä markkinajohtajassa pitkälti ylivoimaisia. Sitä merkkiä ei tosin enää ole.

4 tykkäystä

-Se on pitkälti tyhjän panttina silloin kun tuulee, ja teknisesti kalliimpaa toteuttaa koska tarvii hallitun säädän joka megawattiluokassa on hankala toteuttaa.

Näitä varavoimalaitoksia on vaikka kuinka, eikä säätö ole mikään ongelma. Esim. kaasulla turbiini käyntiin ja homma pelittää. Toteutus ei ole mitenkään kallis ja seisottaminen ei maksa juuri mitään.

2 tykkäystä

Vähän kaksijaksoiset fiilikset tästä. Omat tuli myytyä päälle 5e:lla ja puolison vähän alle 5e:lla. Ei siis isoa vahinkoa tullut, paitsi ostotarjous olisi toki säästänyt tilalle ostettujen firmojen laskulta. En yllättyisi jos tässä markkinatilanteessa vastaavaa nähtäisiin paljon enemmän. Tulee entistä enemmän intoa ostella näitä paljon laskeneita pienempiä firmoja, joilla ei kuitenkaan liiketoiminta ole mennyt ainakaan pahasti huonompaan suuntaan. Mahdollisen tuloksen parantamisen ja kurssinousun lisäksi tulee ostotarjousoptio, jolla kurssi saattaa ponkaista kerralla kunnolla. Qt, Efecte ja Leaddesk tulee ainakin heti mieleen.

Toisaalta taas isommat syö pienempiä. Olen hieman seuraillut isompia ruotsalaisia firmoja. Kyllähän esimerkiksi Atlas Copco, Sandvik ynnä muut alansa jätit napsivat pikkufirmoja kitusiinsa hyvällä tahdilla. Siispä isompien, hyvällä ostokassalla varusteltujen firmojen kyydissäkään ei ole hassumpaa istuskella.

7 tykkäystä

Mulla on ollut vuosien aikana tabletti, läppäri ja jopa hetken älykello. En yksinkertaisesti tehnyt niillä mitään, niin myin/annoin ne pois.

@Perttu_Hamalainen se oli sitä aikaa, kun akkukin kesti helposti viikon :slightly_smiling_face:

5 tykkäystä

Tämä pörssiyritysten poisostamisen viriäminen uudestaan on eräs merkki mahdollisen pohjan saavuttamisesta kasvuyhtiöiden osakekurseissa. Olisihan Adelis voinut odottaa vielä ja tarjota hieman vähemmän. Mutta ei odottanut. Tietysti ammattilaisetkin voi tehdä virheitä :slight_smile:

6 tykkäystä

-Pääomasijoittaja, eli täytyy olla erittäin edullinen että ostavat.

Yleisesti ottaen, nyt noin 8kk ajan joka aamu tullut katsottua tilanne, noin 200 päivää. Niistä salkku on ollut avauksessa miinuksella noin 196 päivänä, alkaa tuntumaan onko tässä hommassa mitään mieltä. Lisäostot pitäneet miinusprosentit aisoissa mutta kun aina vaan mennään alemmaksi riippumatta mistään yrityksissä tapahtuneesta positiivisista asioista. Muutama sata tuntia täysin hukkaan heitettyä aikaa opiskella sijoittamista, lukea firmojen tietoja ja markkinaa. Niillä ei ole mitään merkitystä isossa kuvassa.

2 tykkäystä

Miksi se on hukkaan heitettyä aikaa? Tietysti jos sijoitushorisonttisi on äärimmäisen lyhyt, kannattaa harkita jotain muita keinoja vaurastumisellesi.

8 tykkäystä

Kuinka moni täällä meinaa olla osakkeiden netto-ostaja vielä vuosikausia?

Luulen, että ylivoimainen enemmistö.

Huolimatta tästä faktasta, on meillä kollektiivina kummallinen tapa juhlia nousevia osakeita ja voivotella laskevia kursseja.

Laskevat kurssit ovat netto-ostajan unelma*. En yhtään enempää yhteiskuntaa järisyttäviä kriisejä sinällään toivo, mutta kyllä minä ainakin ottaisin tähän väliin enemmän kuin mielellään pitkän ja kurjan karhumarkkinan. Kunhan vain työpaikka säilyy, niin eihän se ole kuin pistää jenit poikimaan yhä paremmalla tuotto-odotuksella.

*Yleisesti ottaen. Yhtiökohtaiset syyt ovat tietenkin aina asia erikseen.

37 tykkäystä

Pitäisi varmaan tutustua tohon Evolutioniin joskus, kun tuntuu että jokainen sitä haluaa ostaa.
Että onko kyseessä oikeasti hyvä keissi vai lauman stampede-ilmiö, kun innoissaan ostetaan laskutrendissä olevaa suht.korkean PE:n uhkapelifirmaa aikana jolloin ihmisillä tulee jäämään vähemmän ylimääräistä kukkaron pohjalle?
Vai onko sitten lähinnä treidaukseen suosiossa.

Jotain selkeästi missaan, mutta tämähän ei omassa sijoituselämässä ole mitään uutta. Nimim. pappaportfolio 4 lyfe.

EDIT: onhan firmalla näköjään tuotot kasvaneet aivan tuhottomasti vuosittain
EDIT2: Nopealla FCF laskelmalla PE20, 10% vuotuinen kasvu 10 vuotta, 15% turvamarginaali saisin ostohinnaksi 552,15 SEK. Omat kasvuodotukset mille tahansa firmalle ovat yleensä hyvin pessimistiset. 20% vuosittaisella kasvulla ostopaikka olisi tänään.

9 tykkäystä

Tämä on omaankin Arvopappa strategiaan sokeapiste mutta selitän ainakin itselleni ostavani Cheap Profits.

Arvofaktorikolikon toinen puoli on tuottofaktori josta Professori Robert Novy-marx on kirjoittanut tässä paperissa:

Näen tässä ”anomalian” kaltaisia piirteitä, halpoja tuottoja joita iso osa sijoittajista hylkii ESG syistä, tämä sitten painaa kurssia alemmas. Ei kurssi varmaan korjaa koskaan sille tasolle mitä se näillä luvuilla pitäisi olla ilman ESG leimaa, ei se minua haittaa.

1 tykkäys