Inderesin kahvihuone (Osa 4)

Muutaman kuukauden laskumarkkina on selvästi kiristänyt tunteita.

Ei tämä niin vakavaa ole. Kaikkihan me sijoitamme vain niitä rahoja, jotka voimme hävitä?

Ilman huumoria oleva keskustelupalsta näivettyy. Olen myös samaa mieltä mitä joku kirjoitti tuolla ylempänä, että täällä on keskimäärin fiksua porukkaa ja vinkkejä tulee jokaiselle vähän oudommaltakin alalta.

Mutta Foorumin omistaja tietenkin päättää linjan. Ehkä sitten vain huippu-analyytikot jatkossa pelkästään opettavat ja uutisoivat täällä :grinning:

72 tykkäystä

Kun foorumit kasvavat koossa, niin ei ole mitenkään tavatonta nähdä erilaisten piirien syntymistä foorumin sisälle. Sehän on nimenomaan se pointti, miksi siellä foorumilla ollaan: siellä on samanmielistä keskusteluseuraa, jonka kanssa on kiva jauhaa kiinnostuksen kohteista. Eiköhän meistä lähes jokaisella ole täällä ketjuja ja aihepiirejä, jotka liippaavat lähempää kuin toiset ja joissa on mielekkäämpää keskustella. Tämä on useimmiten ominaisuus eikä bugi.

Minähän en Venäjä-ketjua tainnut edes avata, joten olen vähän väärä ihminen kommentoimaan, mutta se käyköön nyt hyvästä esimerkistä. Liittyykö Venäjän tilanne teemaan nimeltä “sijoittaminen”? Suomalaisen näkökulmasta löyhästi ja vaihtelevasti. Liittyykö Venäjän tilanne teemaan nimeltä “makrotalous”? Paljon selkeämmin kyllä. Makrosta keskustelu on tällä foorumilla selvästi tietyille kommentoijille antoisaa ja keskustelu erittäin aliarvostetun laadukasta. Samoin autokeskustelu ei liity sijoittamiseen, mutta henkilökohtainen talous ja sijoittaminen ovat taas lähes erottamattomat osat toisiaan, ja niistä keskustelu "sijoitus"foorumilla on vähintäänkin perusteltua. Näiden asioiden määrittely on järjettömän vaikeaa, eikä se kyllä onnistu kriteerillä “on/ei ole sijoittamiskeskustelua”. Huomautetaan tässä, että epäasialliset viestit ovat kokonaan eri asia kuin aiheen/teeman vierestä menevä keskustelu, ja ne kuuluukin käsitellä erikseen.

Ja mistä ratkaisu? Olen kirjoitellut siitä aiemmin kehitysideoihin, ja se on tässä mainittu aikaisemminkin: tarkempi aluejaottelu. Discoursen rajoituksia tietämättä on vaikea sanoa, että mikä on mahdollista ja mikä ei, mutta tämä nykyinen malli on todella epäedullinen etenkin niille, jotka haluavat jutella tietyistä teemoista. Kaikki ketjut näkyvät aikajärjestyksessä samassa listassa, oli aihe mikä tahansa, ja kustomointimahdollisuudet ovat heikot. Tuo vaikeuttaa oman “erikoisalan” sisällä keskustelua, ja samalla edesauttaa vieraisiin pöytiin huutelua, joskin se on täällä mukavan harvinaista.

75 tuhatta ihmistä eivät tule ikinä olemaan kaikesta samaa mieltä, kuten varmasti kaikki ymmärtävät. Siksi olisikin oikeasti hyvästä hyödyntää sitä asiaa ja tarjota jokaiselle jotakin omaa, ennemmin kuin tarjota halukkaille jotain tiettyä ja samaa. Siinä mun kaksi senttiäni.

38 tykkäystä

Kirjoitin juuri tuolla ylempänä, että Foorumilta ei ole tarkoitus poistaa huumoria. Voisin muotoilla näin, että tarkoitus on siivota ylimääräisiä rönsyjä, tai vaihtoehtoisesti tiettyjen ketjujen kohdalla (esim. autoketju, mahd. palkkakeskustelun ketju) ohjata keskustelua muualle (esimerkiksi henkilökohtaiseen talouteen keskittyvään ketjuun, joka sitten liittyy sijoittamiseen).

8 tykkäystä

Hyvin paljon samaa mieltä, käyn lukemassa eri yhtiöiden ketjuja ja niissä olevaa pohdintaa ja analysointia, mutta nautin paljon myös muista ketjuista, kuten auto- ja palkkakeskusteluista. Vaikka eivät suoranaisesti sijoittamiseen liitykään, niin säästämiseen ja elämänhallintaan yms. liittyvät vahvasti ja sehän on pohjana koko sijoittamiselle. Ainakin tällaiselle amatöörille, joka sijoittaa sen mitä saa kuukaudessa säästöön. Ketjut ovat asiallisia ja laadukkaita, kuten täällä foorumilla on tapana.

16 tykkäystä

Itse en noita suljettuja ketjuja ole isommin katsonut (koronaketjua lukuunottamatta 2020), mutta omasta mielestä kaikentyyppisestä varallisuudesta olisi suotavaa voida keskustella foorumilla yleisellä tasolla (autotkin tähän lukeutuvat). Mahdollisesti aiemmin mainituilla “alatasoilla” jos sellaiseen foorumi taipuu. Tai sitten keskitetysti jossain ketjussa. Toisaalta itseä ei haittaa, jos joissain yleisen tason ketjuissa keskustellaan vähemmän asiapitoisestikin, kunhan se pysyy niissä ketjuissa, eikä siirry yhtiöketjuihin yms.

Olen kuitenkin samaa mieltä @Johannes_Sippola ja muiden kanssa, että kahvihuone-ketjua lukuunottamatta muut ketjut voisi pitää hieman “asiapitoisempina”, ettei foorumi muutu “spämmäysfoorumiksi”. Ja mitä tulee @Sijoittaja-alokas, ehdottomasti jatkossakin meemejä kiitos, niitä on hauska katsoa ohimennen. Hieman vähemmän päivittäistä “copy&paste” Hyzon maniaa voisi olla ehkä hyvä, jos mahdollista? Koskee muitakin :stuck_out_tongue_winking_eye:

12 tykkäystä

Ihmettelen yleinen-osaston ketjujen sulkemisia.


Toki jos asiallisuudesta on lipsuttu.

Foorumin seuraaminen helpottuu, kun tänne kirjautuu. Itsekin Seurasin foorumia liian kauan kirjautumatta.

5 tykkäystä

Itse en näe ongelmaa eri ketjujen ja vapaampien aiheiden olemassa ololle jossain päin foorumia.

Ongelma tulee siinä vaiheessa kun asiaketjut (esim. yhtiöketjut, pörssin suunta) täyttyvät 8h työpäivän aikana sen verran, että ei ehdi illalla ennen kymppiuutisten alkua kaikkea lukea läpi.

Mikäli käyttäisin näin paljon aikaa asiaketjuissa asiasisällön lukemiseen niin pitäisi sen kyllä näkyä jo salkun tuotossakin ihan eri voimalla kuin nyt :slight_smile:

Valitettavasti asiaketjuissakin on vielä paljon nolla-postauksia, joiden siivoamiseen pitäisi mielestäni panostaa enemmän kuin erillisten hupiketjujen valvomiseen.

16 tykkäystä

Sen verran kommentoin, että itseäni ei ylimääräiset höpöttelyt haittaa kun ne ovat omissa ketjuissaan. Tärkeimpänä pidän yhtiöketjujen tiukahkoa asialinjaa, muualla puhuttakoon sitten taloudesta, politiikasta tai muista foorumilaisia kiinnostavista asioista (siitä nimitys “yleinen”). Päätös siis on lievä pettymys. Nyt siirryn katsomon puolelle.

giphy

30 tykkäystä

Vuosi modeilla meni huomata, että auto vaurastumisen jarruna kuuluukin muille kanaville. :thinking:

Kevyemmät topikit nähdäkseni tukisivat lupsakkaa keskustelukulttuuria. Kaikkea keskustelua ei mielestäni ole hyvä pakottaa kahvihuoneessa tai “päätopikkeihin”, koska itselläni ei riitä aika niiden kaikkien viestien kahlaamiseen ja toisinaan tahdon rajata tutustuttavaa aihetta.

Foorumin alkuaikoina rönsyiltiin paljon enemmän. Nykyisellä käyttäjämäärällä vastaava offtopick tuskin on toimiva konsepti.

Auto vaurastumisen jarruna sopii mielestäni Yu:n määritelmässä sijoitustyyleihin ja -strategioihin.

Wuhan ja Venäjä-Ukraina vaikuttavat tiettyihin markkinoihin, mutta nämä rajat on jossain määrin veteen piirrettyjä ja määritelmiä on varmasti yhtä monta kuin käyttäjiä.

4 tykkäystä

No minäkin nyt sitten oman mielipiteeni annan, on se tarpeellista tahi ei.

Pidän erittäin paljon foorumista nykymuodossaan ja kaikkine ketjuineen, vaikka osaa niistä luenkin harvoin. Ko. suljettu ketju kuului niihin, välillä kävin sielläkin ja ihan asiallista ja hyvää keskustelua.

Kun aloitin foorumin seuraamisen, sain täältä erinomaista tietoa ja opastusta firmoista ja sijoittamisesta.

SEN LISÄKSI foorumista nykymuodossaan on tullut minulle myös paikka viettää aikaa ja esim. @Sijoittaja-alokas meemeineen on ehdottomasti minulle vain ja ainoastaan palstaa rikastuttava asia. Jos ko. meemit näkee pumppaamisena, on seuraava paikka kyseiselle henkilölle peilin edessä.

Ei voi olla huono asia keskustelupalstalle, jos siitä on tullut myös jonkinlainen hengailupaikka!
Pliis, jatketaan niin kuin tähänkin asti!:heart:

46 tykkäystä

Vanhat kunnon vaalit olisi pitänyt järjestää. Nyt ei ollut demokratiaa ei sitten yhtään🤝

13 tykkäystä

Nyt kun jonkinlainen Pandoran lipas avattiin, niin kommentoin hieman miten itse näen tämän foorumin. En kovin paljoa kirjoita, mutta lueskelen juttuja muutamilta aihealueilta lähes päivittäin. Luen myös yhden nimeltä mainitsemattoman talouslehden keskusteluja, mutta en sinne kirjoita. Se mikä minua vetää tänne on juurikin tämä sopiva annos huumoria ja sopiva annos tietoa, näkemyksiä ja kokemuksia sijoittamisesta ja muustakin. Ainakin itse pystyn helposti täältä suodattamaan mitä lukea ja mikä ei kiinnosta. Meemit ym. ymmärrän ja on hyvä lisä, koska joskus on niitä haastavia päiviä näiden tuottojen kanssa, niin täältä saa ns. vertaistukea. Mutta halutessaan niidenkin ohi on helppo selata kun omasta mielestä tämä alusta toimii hyvin ja helposti. Nostan hattua jotka ylipäänsä näitä jaksaa moderoida. Mitenkään ei tänä päivänä voi kaikkia miellyttää ja aina joku pahoittaa mielen. Veikkaan että tämän foorumin yhteisö ymmärtää pitää sopivan linjan. Liika suodatus rämettää tämänkin alta aikayksikön, joten pientä joustoa ja omaa sensuuria, niin varmasti jokainen saa halutessaan äänensä kuuluviin jatkossakin. Itseltä kiitos kaikille jotka tänne kirjoittaa.

95 tykkäystä

Toivottavasti palstalaisia kuunnellaan hyvin tarkkaan tässä asiassa. Oma viisisenttinen on, että yhtiökohtaiset ketjut pidetään täysin vailla offtopiccia, mutta muuten kaikki taloutta ja sijoittamista liippaavat aiheet pidetään auki.

#avoinnanormaalisti vai mikä se ajankohtainen hästäki olikaan…

30 tykkäystä

Ymmärrän että venäjän tilanne ei tällä hetkellä paina esimerkiksi suurinta osaa suomalaisista osakkeista juurikaan, mutta se aiheuttaa esim venäjän markkinaa seuraaville merkittävää päänvaivaa tai niille joilla on venäjä-riippuvaisia osakkeita salkussaan. Täytyy kyllä sanoa että on kyllä vaikea nähdä miksi on perustellumpaa käydä tota keskustelua erikseen kahvihuoneessa päivän uutisiin liittyen ja rinnakkain sijoituksiin liittyen rinkuloiden, fortumin ja maariskit ketjussa ja vielä erikseen raakaineketjussa jos gazprom keskustelu lähtisi laukalle. Joukkoälystähän tässä haetaan voimaa loppuenlopuksi.

Ja siis vaikka monen foorumistin suosikkiosakkeisiin noi venäjän aggressiot eivät vaikuta niin reaalimaailmassahan ne saattavat hyvinkin realisoida erilaisia maariskejä joiden arviointi on hyvinkin relevanttia. Ei ne koko pörssiä heiluttele vaan sen osasia minkä vuoksi ei se kuulu pörssien suuntaan vaan ainoastaan tiettyä nicheä seuraavaan osaan. Kuten tässä näkyy niin jonkinlainen vaikutus on tainnut tolla maariskin toteutumisella ollut, joten näkisin että siitä on myös ihan relevanttia keskustella.

Kuitenkin venäjä-ketjun osalta oisin toivonut varoituksen sanaa että nyt on keskustelun taso liian matalaa tai nivokaa se jotenkin paremmin markkinareaktioihin. Itse aiemmin siellä totesinkin että pidetään taso korkealla ja laitetaan lippu heilumaan mutuilusta.

Nyt vähän näyttää siltä että meni tossa venäjä ketjussa vähän helposti vainaaksi hyvä keskustelu koska se ei sovi ylläpidon mielikuvaan siitä että mitä on sijoittaminen tai että mikä liikuttelee pörssiä.

Muuten olen samaa mieltä että täällä on jonkin verran turhia ketjuja ja rakentavana ehdotuksena toivoisin itse mahdollisuutta piilottaa ketjun jos se ei miellytä (kuten se kuuluisa autoketju).

Kuitenkin täytyy sanoa loppukaneettina että wuhan-ketjulla ja siitä johdetuilla reaktiolla tein enemmän voittoa kuin olen osakepoiminnalla hävinnyt sen jälkeen :smiley: joten näkisin että tämmösessä ennakkosensuurissa jossa todetaan että mahdollisista mustista joutsenista ei ole sopivaa puhua avoimesti foorumilla on mahdollisuus myös tehdä todella paljon hallaa. Tällä samalla logiikalla oisi voinut wuhan ketjun sulkea helmikuussa 2020 kun thl sanoi että riittää jos pesette käsiä.

44 tykkäystä

Samaa mieltä asiasta ja aion kyllä äänestää jaloillani, jos alkaa olemaan mielivaltaisesti moderoitua tämä foorumi.

Asiaa ei saa puhua talouteen ja maailmanmenoon liittyvistä asioista, mutta hyzon-vastustaso-meemit saavat tukkia foorumia päivittäin.

28 tykkäystä

Vielä sen verran että juurikin nuo yhtiöketjut pelittää hienosti ja sisältö on asiallista. Mielellään lueskelen sitten muista ketjuista hieman levottomampaa materiaalia, ja kaikki tämä yhdessä saa minut liiankin usein kuluttamaan aikaa täällä. Ehkä se tässä huolestuttaa eniten.

13 tykkäystä

Olenko muuten ainoa, jota ihmetyttää se, että tämä keskustelu pyörii akselilla foorumi - Johannes. Missä kaikki Inderesin täysipäiväiset yhteisötiimin jäsenet lymyävät?

Jos tässä tehdään laajempia linjojenvetoja suuntaan tai toiseen, niin itse kaipaisin paikalle foorumin omistavan yrityksen edustajat myös avoimesti kommentoimaan. Mieluiten toki tälläiset linjanvedot tehtäisiin etukäteen viestimällä ja hallitummin kuin ehkä nyt tapahtui.

Itse aiheesta olen samaa mieltä kuin @III21 tuossa yllä. Ketjujen sisällön tiukemmalla moderoinilla voisi olla enemmän (IMO) tilausta näiden tilanteiden välttämiseksi.

Edit: Kiitos tarkennuksesta @Johannes_Sippola , saattoi minultakin mennä jokin viesti ohi kun noita tuossa aika monta oli plärättävänä.

50 tykkäystä

Sen verran kommentoin että jos en analyysien ja kurssien ja tunnuslukujen tuijottamisen ja ekseleiden väsäämisen lisäksi näe ajoittaista H**** rakettimeemiä niin jotain sisälläni särkyy.

22 tykkäystä

@Musti taisin viestiä asiani tässä kohtaan huonosti: meillä oli tänään juuri tossa palaveri Foorumipoliisien kanssa, ja tuo päätös minkä tein oli yksimielinen myös muiden moderaattorien kesken. Puhuin itsestäni ehkä ylipaljon tuossa kun minä olin se, joka suoritti itse toimenpiteet.

16 tykkäystä

Älkäähän ressatko. Jos modet näkee jotaki järkeväksi poistaa tai suitsia niin mitä sitten. Sijoitusfoorumihan tämä ensisijaisesti on.

Jos kotiudut liikaa tänne ja alat tykkäämään nimimerkeistä kuin kuin perheenjäsenistä (laajasti elämästä ja maailmasta keskustelu itse sijoittamiseen liittyvien asioiden lisäksi altistaa tälle), ne vaikuttavat kohta liikaa sijoituspäätöksiisi. Et osaa tehdä kylmiä objektiivisia valintoja kun kiva nimimerkki hehkuttaa jotakin osaketta.

Ääriesimerkki/-ilmiö:
Ihan yhtään en ole esim. Hyzoniin perehtynyt yhtiönä, mutta pelkään pahoin että moni opiskelija ja/tai aloittava sijoittaja on polttanut rahojaan siihen kun kurssilla spekuloidaan paljon ja itseään rahakkaaksi sijoittajaksi anonyymisti brändäävä “kertakäyttökupponen” hehkuttaa hyzonia kolmenkymmenen rakettiemojin kanssa.
Sen verran monta “en malttanut olla ostamatta lisää kun kurssi laski niin paljon” postausta on tullut vastaan ja nimimerkit hehkuttavat…

Olkaamme kollektiivisesti vastuullisia… :nerd_face:

Edit. Niin siis kun satun tietämään kuinka vajavaisella ymmärryksellä osakesijoittamista toisimaan aloitellaan ja kuitenkin summat voivat olla tuntuvia.

20 tykkäystä