Inderesin kahvihuone (Osa 4)

Hyviä opintoaikoja @Laatumies

Merja Mähkää seuranneena hän on ollut intohimoinen osakepoimija edeltävät vuodet. Viimeisin kirja minkä kirjoittanut on rahastokirja. Sijoittaa toki edelleen useamman välittäjän kanssa. Vielä on muutama torstai kun on Instagramissa kirjalukupiiri. Näistä tuokioista jää tallenne jos ei livessä ole ollut mukana.

En itse usko suureen romahdukseen.
Miksi Hajauttaja1 siis sijoittaa 8 vuotta vielä rahastoihin kun omaa karhumentaliteetin? :thinking:

1 tykkäys

Minä mietin voisitko olla oikeassa. Toivottavasti sinäkin mietit voivatko muut olla oikeassa :slight_smile:

Mutta koska olemme kahvihuoneessa: kuva liittyy.

Aku

35 tykkäystä

Tästä puuttuu enää että kohtahan kaikki on jo Suomessa uusineet kiukaansa. :grin:

Mikäs Valmetille tuli, -7%

Huono osari tuli, ei yltänyt ennusteisiin.

Ihan mielenkiinnosta pakko kysyä, että miksi edes säästät rahastoihin, jos näkemys markkinoiden tulevaisuudesta on Malisen tasoista karhuilua ja “suuri puhdistuskin” on tulossa?

Esimerkiksi QT taisi käydä pahimmassa rommissa 2020 siellä 15€ paikkeilla ja 12€ Harviat vastaisivat firman nykyisella tasolla varmaan jotain 4-5€ hintoja 2020, mihin saakka ei koskaan edes päästy. Molemmat firmat siis kasvaneet älyttömästi 2020 maaliskuun tilanteesta ja tuollaiset hinnat siis käytännössä vaatisivat indeksitasollakin sinne koronakuoppaan tai alemmassa menoa.

Jos sitten otetaan mikä tahansa mainitsemistasi rahastoista esim tämä:

Niin nähdään, että koronapohjista on noustu tällä hetkellä yli 100%. Jos ideksit pakittavat sinne maaliskuun 2020 tasoille takaisin, niin tuossahan on jokaiselle sijoitetulle 1% sijoitusvarallisuuden kuukaisierälle luvassa melkoiset tappiot. Ajallinen hajautus tietty auttaa, mutta jos nyt on ihan varmasti ainakin -50% luvassa kaikkeen, niin miksi heittää rahojaan kaivoon? Vai ovatko nämä sellaisia maagisia rahastoja, joihin “puhdistus” ei lainkaan kajoa?

8 tykkäystä

https://keskustelut.inderes.fi/t/ostin-myin-juuri-asken-ketju-osa-4/28088/1641?u=rigor

Nää aina pistää vähän mietityttämään, silloin tällöin näkee Ostin/myin -ketjussa. Euron merkki perään :thinking:

3 tykkäystä

Onko yhtään sotaa vielä käyty tällaisilla arvostuskerroin mitä monissa yhtiöissä on ja Varsinkaan jos maailman suurvallat alkavat keskenään sotimaan.

10 bäggeri ja saadaan omat pois…

3 tykkäystä

[quote=“Jarnis, post:1399, topic:28564, full:true”]

Markkinat hinnoittelee eurooppaan useita koronnostoja.

https://twitter.com/schuldensuehner/status/1489133552025288704?s=21

4 tykkäystä

Ymmärsinkö tuon oikein, markkinat hinnoittelevat koron nousun miinus 0,55 aina miinus 0,3 tienoille??

Jösses, tätä menoa joutuu asuntolainasta maksamaan muutakin kuin marginaalia vielä tällä vuosikymmenellä :astonished:

14 tykkäystä

Heh, näin ennusteen, jossa 12kk euribor olisi 0,6% vuonna 2028.

6 tykkäystä

“Leave me alone, I know what I’m doing” - the best of Raikkonen on race radio

“Leave me alone, I know what I’m doing” - the best of Raikkonen on race radio (formula1.com)

15 tykkäystä

Huomaa, että indekseissä on lasku päivä.

Ei millään pahalla, mutta aliarviointia toteutat tuossa lainauksessa ihan itsekin. Vaikka en itsekään usko, että SP500 laskee alle 1500 pisteen, niin tunnut myös itse tietävän paremmin kuin alkuperäinen kirjoittaja. Miten voit historiadatan perusteella olla varmempi kuin toinen, koska taloudellisen tilanteen vertailukohtaa on käytännössä mahdoton hakea? Vertailun vuoksi Sammon osake laski finanssikriisissä noin 57 %:a (ja tämä siihen 80-90 %:n laskuihin). Aina voidaan tosin esittää vasta-argumentti, että maailma oli toisenlainen jne.

Perinteisesti valtaenemmistöstä eriävät mielipiteet aiheuttaa kitkaa, massan mukana on aina helpompi mennä. Niin se on ollut jokaisessa edellisessä kriisissä, mitä itsekin olen ollut todistamassa. Meistä kukaan ei tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan, on vain valistuneita arvauksia ja arvauksia parempia ennustuksia.

Tiedostan, että tämä vastaus ei kerää tykkäyksiä. Tosin en ole niitä hakemassakaan.

19 tykkäystä

Eipä siinä sitten mitään, kun näytät olevan äärimmäisen rautainen ammattilainen ja omaat super pitkän jopa usean sadan tunnin kokemuksen näistä firmoista. Sama on varmasti alla myöskin Brasilian, Venäjän yms rahastojen firmoista ja tuottoa tulee puhdistuksessakin markkinaa vastaan :wink:

2 tykkäystä

En tiedä miten indeksin laskupäivä liittyy tähän? Ei ainakaan omaan kirjoitustyyliin ole vaikuttanut mitenkään :slight_smile:

Et ilmeisesti lukenut noita edellisiä viestejä kunnolla? Alkuperäinen väittämä oli, että historian perusteella on tullut AINA tuollaisia korjauksia mitä @Laatumies väitti. Minä katsoin kylmästi vain pörssihistoriaa ja totesin, että väittämä on absoluuttisesti väärin - tuollaiset laskut ovat äärimmäisen harvinaisia ja niitä ei todellakaan tule “aina”. Mitä minä tuossa aliarvioin? Olen useasti sanonut että tuollainen lasku on mahdollinen, mutta epätodennäköinen myös historian valossa. Minulla ei ole mitään hajua miten tulee lähivuosina käymään, olen varautunut kaikkeen. Ja tämän olen sanonut useita kertoja.

Muutenkaan en ymmärrä lähestymistapaasi viestiini. Minä olen korostanut nimenomaan pragmaattista lähestymistapaa, jossa otetaan kaikki mahdollisuudet huomioon eikä lukittauduta johonkin yhteen ajatukseen niinkuin @Laatumies on tehnyt.

24 tykkäystä

Eli ainoastaan sinun valitsemasi rahastot ja tätä kautta niissä olevat firmat eivät tule muuta, kuin tuottamaan rahaa samalla, kun indeksitasolla kaikki muu tippuu ainakin sen -50%. Aika hyviä rahastoja sitten. Täytyypä tutustua.

Todennäköisesti parempi kuin 99% muista sijoittajista.

Ainakaan oman kehun ja itsevarmuuden puutteesta ei voi syyttää :slight_smile:

21 tykkäystä

Se oli yleinen toteamus tämän päiväiseen keskusteluun, eikä liittynyt millään tavalla sinuun.

Pörssiromahdus on väistämätön, se että onko se vuoden vai viiden vuoden päästä on täysin mahdotonta sanoa. Se, että kuinka suurena se tällä kertaa tapahtuu - on mahdotonta sanoa, eikä edellisten pörssiromahdusten perusteella minusta voida arvioida seuraavan pörssiromahduksen laajuutta. Pörssiromahdukset tapahtuu eri syistä, niin kuin varmasti tiedät, kun olet varmasti niiden dynamiikkaa aiemmin opiskellut.

Hmm. Mutta sehän on täysin subjektiivinen kokemus. Tämä riippuu siitä, että miten parametrit omassa pääkopassa asettelee. Jos kaikki ajattelisivat noin, niin eihän minkäänlaista ääriajattelua suuntaan tai toiseen olisi, mikä minusta olisi aika erikoista. Parametrit aseteltuaan toiset ihmiset ovat valmiita ottamaan ehdottomampia kantoja kuin toiset ja sitä kutsutaan myös päätöksenteoksi!

1 tykkäys

Karhu tässä hei. Shorttaaminen vaatii ajoitusta. Voin pitää arvostustasoja liian korkeina sijoittamiseen, ilman että se olisi paikka shorttaamiseen. Arvostustasot voivat venyä vuosia korkeammaksi ennen kuin palautuvat itselle järkeville tasoille. Tai sitten eivät koskaan palaudu kyseisille tasoille vaan pysyvät yliarvostettuina aina. Se on ihmisestä itsestä kiinni kuinka isoa riskiä haluaa ottaa arvostustasojen ja tuntemattoman tulevaisuuden kanssa.

Onko karhuilu nykyaikana jo trollaamista?

4 tykkäystä

20220203_133354

Tälle vuodelle hinnoitellaan yhtä koronnostoa. Viiden vuoden päästä nykyhinnoittelulla korot 0,6%

Mariannen kommentteja odotellen :slightly_smiling_face: