Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Jos talous olisi noin tiukilla, silloin ei kannattaisi osakkeisiin sijoittaa. Osakkeisiin voi sijoittaa vain ylimääräistä eli sen verran kuin pystyy (kokonaan) häviämään.

18 tykkäystä

Murjaisuhan oli hauska varmaan aika monen mielestä. En kuitenkaan pidä tästä asenteesta, että vitsin johteeksi joutuvien pitäisi vain niellä reaktionsa ja ”kantaa vastuu omista virheistään” jos kyrpii moinen haudoilla tanssiminen. Kyllä läpänheittäjälle kuuluu myös vastuu mahdollisista negatiivisista reaktioista(vastuu, joka ei häviä anteeksi jos -alkuisilla lauseilla). Naurahdin otsikolle, tein turskaa tecnotreellä, otsikonvaihdon jälkipuinti saa musta jo aika kiusaamismaisia ulottuvuuksia.

4 tykkäystä

Tecnotreehen liittyen tulee mieleen että jos Padman ~10M€ kaupat peruuntuvat - syystä tai toisesta - tulee muuten tämä lappu tonttiin kuin meteoriitti katastrofileffassa.

Rauhaisaa ja stressitöntä päivänjatkoa kanssaomistajille :slightly_smiling_face:

30 tykkäystä

Hauska läppä oli, mutta toisaalta ymmärrän ongelmallisuudenkin jos otsikon muuttaja tavallaan kävi pistämässä naapurin puskan leikkaukset uusiksi vaikkei vieraissa muutoin kävisikään.

Yleisesti jos otsikointia katselee nettikulttuurin puolesta niin ei ole tullut muualla vastaan / käynyt mielessäkään että myös toisten otsikkoja voi muuttaa kuka vain. Voisi siihen jotain rajaa laittaa, koska esimerkiksi minunlainen uudempi (ehta sijoittaja-alokas) saattaisi hämääntyä hassun hauskasta läpästä otsikossa.

Se on myös hankala lukea uutta ketjua, jos otsikko on mallia “Miljoonasti turpaan - Mokia” ja sitten se ei matsaa ollenkaan varsinaisten kommenttien kanssa, muuta ku että Mokiasta puhutaan (nimi muutettu, tarkoitus ei ole bashata mitään firmaa). Herkästi tietämätön saattaa ajatella otsikosta että ko. firma on tuhoontuomittu foorumin taholta.

Ja toisaalta sitten kun kuitenkin ollaan tarkkana kommentointien moderoinnissa ettei “turhia” viestejä laiteta tai liikaa röllätä (mikä on oikein), niin otsikko on toisaalta miltei vapaa mikä on vähän hassuhkon kuuloinen yhdistelmä. :slight_smile:

Ei kyllä toisaalta maailman isoin juttu, saatan saada nukuttua ensi yönäkin jos oikein kokkelia vetelen pannulle (siis kananmunaa). Se on harmikin että kirjoittamalla (ehkä tarkoituksellisesti tai tarkoittamatta) mielipiteet polarisoituu rankasti aina suuntaan tai toiseen ja sitten se on tivoli ja kaikilla paha mieli.

Tässä minun viisi senttiäni, sitten kadulta etsimään uutta viiden sentin kolikkoa menetetyn tilalle.

10 tykkäystä

Naurahdettiin ja naarattiin turskaa täälläkin :whale:

1 tykkäys

Olet kauhistellut ainakin Evon, Qt:n, Talenomin ja Revenion arvostuksia, varmaan muitakin. En ole huomannut, että olisit ehdottanut mitään tilalle. Mitkä kymmenen kovemman kasvun laatufirmaa nappaisit pörssistä salkkuun? Minua ainakin kiinnostaa mikäli näitä parempia löytyy hyvin hajautettu salkullinen.

21 tykkäystä

Ei ole nyt muutamaan viikkoon postannut mitään Voxturista ainakaan :smiley:

2 tykkäystä

Tai ketjuun sukellusvene meemejä?

2 tykkäystä

Voisikohan tämän “Mestari” tittelin vaihtaa vaikka “vaki luuta” tms. Nyt kyseinen titteli antaa ymmärtää että henkilö oikeasti olisi mestarisijoittaja, mikä ei voisi olla kauempana totuudesta (minä itse hyvänä todisteena asiasta).

18 tykkäystä

Eka osaa räväyttää, enkä tätäkään tyylikkäänä otsikointina kyllä pidä. Mutta aidosti ilkeä vaihtoehto olisi ollut “Tecnotree - kohti miljoonan markkina-arvoa”. Faktasisältö olisi parantunut tuolla muutoksella, mutta SE olisi ollut silkkaa kettuilua. Nyt sentään huomio kiinnittyi ajankohtaiseen liiketoimintanäkökulmaan. Olen periaatteessa Ekan kanssa samaa mieltä, että värikkäätkin otsikot ovat hyvästä ja elävöittävät keskustelua. Toteutus ei kuitenkaan nyt ollut tyylikäs.

9 tykkäystä

Kohti miljardin myyntisaamisia voi ollakin iha relevantti tieto. Kyllähän Modulight alaskirjasi myyntisaamisensa ja haave miljardin saamisista hautautui :frowning:

7 tykkäystä

Hui, ei saa noin pelotella herkkiä yksityissijoittajia. Saattavat vielä pelästyä ja horjahtaa, jolloin laput katoaa kyydistä yli laidan… :grimacing:

5 tykkäystä

En tiedä olenko ainoa ketä on ruvennut hieman närästämään yhden nimimerkin huutelut että kaikki on kallista ja kauheat arvostuskertoimet ja sit postataan yhtä meemikuvaa kun ”oma” osake noussut 1%

Kukin tosiaan tallaa tyylillään. Toivon kaikille onnistumisia koska se tietää myös hyvää omalle salkulle

Hyvää torstaita! :beers:

23 tykkäystä

Noo puhetta tänne mahtuu. Jos jollakin on tarve tuoda noin itseään esille, niin siitä vaan kunhan viestit eivät ole asiattomia.

Tässä arvostuskerroin asiassa jokaisen meistä arvaus on ihan yhtä hyvä. Joskus kertoimmet venyy pitkäksi aikaa, joskus ne laskee. Ja aina joku on ollut oikeassa.

Hypetys ja fanitus aiheuttaa aina vastareaktion. Vahingonilo on tunnetusti paras ilo ja jos joku näkee vuosia hypetettyjen lappujen rommaavan, niin iloiseksihan siitä voi tulla. Yleensä se syy tohon hypen inhoamiaseen on oma missattu tilaisuus. Joskus myös se, että joku yhtiö tai ala saa tolkutonta hypeä osakseen.

3 tykkäystä

Itseä ei sinällään otsikoiden hieman vapautta käyttävät nimet haittaa, mutta eihän Lehdonkaan otsikko ole "kohti konkurssia? " (vielä) :smiley:. Jatkossa(kin) voisi olla hyvä kysyä ketjussa nimenmuutosta ennen sen tekemistä.

Ps. Älä katoa foorumilta Eka, ei tämä mikään eduskunta ole jos välillä ajattelematon lipsahdus tulee🤣

1 tykkäys

Kommentoin vielä nyt kerran tätä otsikkokeskustelua kun mielestäni pointtiani ei ymmärretty oikein.

En ole nyreissäni päivän osarin takia tai muutenkaan yhtiön kurssikehityksestä (tai oman salkkuni kehityksestä) ja pura pahaa oloani Ekaan. Minua ei haittaa huumori foorumilla (eikä yhtiöketjujen otsikoissa), viljelen sitä paljon itsekin ja Ekan kanssahan ollaan välillä heitelty puolin ja toisin ihan nasevaakin kuittailua hyvässä hengessä. Pidän Ekasta ennen ja jälkeen tämän “episodin” ihan yhtä paljon, eli ei minulla mitään häntä vastaan ole.

Pointtini oli se tapa, jolla otsikko muutettiin. Itse miellän ketjujen otsikot “ketjulaisten” yhteiseksi omaisuudeksi. Seuraan Tecnon ketjua hyvin aktiivisesti ja nostaessani asian esille en edes muistanut, että Eka olisi ko. ketjuun koskaan mitään kirjoittanut (joku oli ilmeisesti kaivanut, että muutaman kerran oli, nämä olivat menneet ilmeisesti itseltäni ohi). Siksi olin hieman yllättynyt, että minun näkökulmastani käyttäjä, joka ei osallistu yrityksestä keskusteluun mitenkään tulee ja vaihtaa ketjun otsikon ilmoittamatta/kommentoimatta siitä edes ketjussa mitenkään. Että onko tämä ainoa kontribuutiosi tähän yhtiöketjuun? Mielestäni olisi vähän mautonta mennä ketjuun johon ei kirjoita muuten mitään ilkkumaan ihan jo viestinkin muodossa (todennäköisesti tällainen kommentti liputettaisiin), mutta ilkkumisen siirtäminen ketjun otsikkoon on saman tekemistä megafonin kanssa.

Foorumilla on ollut monta muutakin vastaavanlaista “itsevaltaista” otsikonvaihdosta. Tähän keissiin halusin kuitenkin puuttua, koska olen ko. ketjussa aktiivinen ja Eka on yksi foorumin arvostetuimpia ja näkyvimpiä (ehkä jopa näkyvin) käyttäjiä ja toiminta ei ollut mielestäni foorumin hengen mukaista. En haluaisi, että tällainen kulttuuri leviää foorumilla ettei tämä mene ihan kauppalehdeksi (mitä isot edellä sitä pienet perässä). Itse ainakin olen viihtynyt foorumilla (tietysti sen asiasisällön vuoksi) sen takia, että täällä on ollut rakentava ja positiivinen henki ja tällaiset trollaukset jne. on siivottu pois.

97 tykkäystä

Samoin näihin “epäonnistuneisiin maailmanvalloituksiin” (Kamux, Harvia, QT, Fortum-Uniper), toivon että kollektiivisesti oltais ennemminkin että perkele totta kai koko maailma haluaa saunoa, sehän on The Juttu.

Kaikki Nokian nähneet tietää että mikä lumipalloefekti hyvään suuntaan siinä tapahtuu kun suomalaisia menestystarinoita syntyy.

Mielummin annan naapurille satasen ja itselle kympin, kun ei kummallekaan mitään.

5 tykkäystä

No tuo on kyllä vaurastumisen jarru, jos voi vain ylimääräisiä hiluja sijoittaa, tai sitten on jo vauras. Ehkä parempi ohje olisi että turbowarrantteihin voi sijoittaa vain sen verran kuin pystyy häviämään :wink:

5 tykkäystä

Mitä ihmettä? Olenhan monesti toitottanut avoimesti että omistan esimerkiksi Evolution, Stockmann ja Serviceware

Mikä tarkalleen Harvian ja Qt:n bisnesten kehityksessä kertoo epäonnistuneesta leviämisestä Suomen ulkopuolelle? Kurssilasku taitaa olla väärä vastaus.

Muuten toki samaa mieltä, ei ole multa pois jos vaikkapa Efectestä tulisi jättimenestys josta en itse hyötyisi omistajana. Ei tämän kokoisessa maassa voi ikinä olla liikaa menestystarinoita.

8 tykkäystä