Totta!
Kiitoksia hyvästä artikkelista. Sieltä löytyikin tällainen kohta juuri sopivasti.
2004 Alahuhta erosi Nokiasta ja KONEen hallituksessa hön on ollut vuodesta 2003. Mähän sanoin. Olen fani. ![:grinning: :grinning:](https://emoji.discourse-cdn.com/facebook_messenger/grinning.png?v=12)
Tuohon aikaan oli valtioilla erilaisia tapoja paukutella henkseleitään ja varmaan kaikki muistaa hetken, jolloin uutisissa pyöri juttuja toinen toistaan korkeammista rakennuksista. WTC:tä nyt emme unohda. Toinen toistaan korkeampia pilvenpiirtäjiä ihailtiin.
Toki henkseleiden paukutteluun liittyy myös toinen toistaan korkeammat maailman pyörät tai isommat areenat, mutta ne ei kuulu tähän keskusteluun
Maailmalla on lääniä ihan reippaasti, mutta me laumaeläimet tavataan haluta sinne, missä muutkin ovat. 2008 finanssikriisi muistetaan juuri asuntojen hintojen kuplautumisella, Dupaikin nousi sen verran nopeasti, että oli mennä konkurssiin ja Kiinaan perustettiin kokonaan uusia miljoona kaupunkeja tyhjästä. Villi meininki… Juu-u…
Hinnoilla on tapana polarisoitua ja suosituilla alueilla tonttimaasta tulee arvokasta. Silloin on mielekästä rakentaa ylöspäin. Tän kaikki täällä toki tietää.
Moni pohtii nyt, mikäs tämä Ultra Rope-juttu on ja miksi tuo on nyt niin hieno juttu?
Ultra Rope pystyy siis nostamaan enemmän painoa nopeammin ja korkeammalle.
Voisi ajatella:
Joo-o… Mitäs sitten… Hieno juttu, mutta onhan sitä aina nyt sen verran aikaa venailla hissiä.
No joo… Ja voihan siihen viereen rakentaa toisenkin hissin, jotta enemmän immeisiä pääsevät matkaan. Korkeassa rakennuksessa alkaa kuitenkin olemaan väkisinkin enemmän trafiikkia ja ettei tarvitse ihan joka kerroksen kohdalla venailla. Toki kun hissi kulkee nopeammin, hissejä tarvitaan vähemmän.
No mites se kallis tontti maa?
Noo… jos nyt kumminkin rakennettaisiin silti, kun tuskin kukaan nyt huvin vuoksi niistä yläkerran tiloista maksaa. Monissa maissa palomääryksetkin edellyttävät, että rakennus tulee saada tyhjennettyä tietyssä ajassa. OK. Sehän on kieltämättä selvä.
Noh… Sitten seuraavaan kilpailuvalttiin…
Jos hissisi nousee korkeammalle kuin kaverisi hissi. Pääset yhdellä nousulla ilman hissin vaihtoa maankamaralta ylimpään kerrokseen asti. Nopeampaa hississä kulkijoille, säästää tonttimaata ja rakennuskustannuksia.
En ihan nopealla silmäyksellä nähnyt konehuoneesta mainintaa esitteessä, mutta muistelisin, että Ultra Ropen hissin konehuoneen sijoittumisella oli myös merkittävä ero pilvenpiirtäjän rakennuttajan kustannuksiin tai no…
Kaikki muu melkein pilvenpiirtäjässä maksaa prosentuaalisesti enemmän. Hissien kohdalla niiden on parasta vain toimia.
Tällaiset tekniset spekit loivat KONEen asiakkaille lisäarvon, joka erotti KONEen kilpailusta. Jos arkkitehti suunnitteli rakennuksen siten, että sinne tarvittiin KONEen hissi, asiakkaat maksoivat hissistä sen, mitä KONE hissistään pyysi. Sen ei tarvinnut polkea hintojaan.
Huomautan, että tarinan kertoja ei ole ollut koneella töissä, joten löytyy varmasti parempikin referoija Ultra Ropesta. Lohjan kaivoksilla pääsee myös testaamaan KONEen hissiä. Taisi olla Suomen korkeimpia hissejä ja opas siellä käydessäni kertoi KONEen tekevän siellä tuotekehitystä.
Ollaanpas me taas oltu ylivoimaisen hyviä.