Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Tuo on totta ja itse mutuilin että kyseessä olisi Lepikön aiemmin pyörittämä treidihuonefirma. Joka tapauksessa mielenkiintoinen tapahtuma :disguised_face:

8 tykkäystä

Näin kesäaikana voisi laittaa esille karhun ja härän sijasta leijonan ja mursun, Suomen virallisten kesä-eläinten kunniaksi. :laughing:

1 tykkäys

Toki se on (iso) puute, jos kilpailutuksen jälkeinen valvonta on heikkoa, mutta enemmän kuin kilpailutusta, syyttäisin yhtiöitä, jotka eivät noudata sopimuksia vaan huijaavat.

Trump oli tässä Saksan arvostelussa harvinaisen oikeassa. Kotimainen media toki oli Merkelin ja Saksan puolella ja piti Trumpin puheita älyttöminä.

7 tykkäystä

Itse tykkään sijoittaa pelifirmoihin ja isoimpana näistä Embracher. Ehkä se johtuu vain siittä että ala on jotenkin kiehtovin mitä pörssissä on tarjolla ja toinen on että tykkään pelata itsekkin, jopa näin kesällä. Embracher on lopulta niin iso sekasotku että en tiedä onko se edes halpa ja hyvä sijoitus mutta jos tätä ei olisi salkussa niin se olisi huomattavasti tylsemmän oloinen. Toki vähän aikaa tämäkin kävi pois salkusta johtuen kummallisesta noususta mitä pörssin muut osakkeet eivät seuranneet. Nyt tämä on kuitenkin jäänyt pysyvästi.

2 tykkäystä

Tämä onkin hyvä ilmapuntari, että missä markkinalla mennään. Onko huomenna taulussa miinusta vai plussaa.

3 tykkäystä

Mietin samaa :+1: posiitivisesti yllättynyt täällä

3 tykkäystä

Hyviä ja huonoja puolia on kummassakin monopoli vs. vapaa kilpailu. Laitetaan nyt pari huonoakin puolta kilpailutukseen liittyen:

Taksien kpl-määrä moninkertaistui. Ajoa ei riitä kaikille, provisiopalkatut kuskit ovat kk-tasolla moni nälkäpalkalla notkumassa taksiasemilla ilman asiakkaita. Autoja ja kuskeja moninkertainen määrä tuottamattomassa työssä, resurssien tuhlausta. Palkkaongelman ratkaisemiseksi osalla kuskeista bisnesmalli on ollut pakko rakentaa mummeleiden ja turistien kusettamiseen, näiltä voidaan ottaa ilman kuittia tuplahinta entiseen verrattuna jos epähuomiossa erehtyvät istumaan taksiin, jonka takalasissa lukee tarrassa “matka x hinta-arvio 90 euroa”. Aiemmassa sääntely-yhteiskunnassa monopolitaksa olisi ollut esim. 40 euroa hintakaton määrittelemänä. Myös laatu romahti, nyt asiakkaan pitää usein osata englantia, jotta pystyy itse opastamaan “ammattitaitoisen” taksikuskin perille kohteeseen. Joo, taksin saa nykyään helpommin, mutta vaatii asiakkaalta tietämystä, että kuka taksikuskeista ei ole kusettaja. Eläkeläismummolta ei onnistu eikä turistilta.

Nykyään minulle tulee kirjeitä kotiin klo 03 yöllä, herään usein postiluukun ääneen. Siellä on töissä joku jakelufirma, joka on suostunut jakamaan kirjeen perille 0,01 euroa halvemmalla kuin Posti. Sitten iltapäivällä tulee Postin työntekijä ja tuo loput kirjeposteista ym. Ennen oli 1 jakaja, nyt on palkattu 2 jakajaa tuomaan samat postit. Ennen oli Postin työntekijällä jakelulaukku täynnä postia, nyt 2 jakajalla on kummallakin puolityhjä jakelulaukku. Posti on menettänyt ison osan jaettavasta kirjepostista, koska heillä on lain pakottama jakeluvelvoite syrjäkylille ja nämä kustannukset on otettava huomioon hinnastossa. Kilpaileva jakelufirma taas saa keskittyä kermankuorintaan isoissa kaupungeissa ja pystyy hinnoittelemaan itsensä siten aavistuksen Postia halvemmaksi. Tehokkuus on kärsinyt valtavasti. Suurelta osin tästä johtuen kirjepostimerkin hinta on ollut pakko nostaa n. 1,00 eurosta 1,95 euroon. Asiakas maksaa siis kustannuksen siitä, että nyt 1 työntekijän sijaan samaa kirjepostipinoa jakaa 2 palkattua eri firman työntekijää. Tässä ainakin on selkeä epätehokkuus rakennettu kilpailutuksen avulla.

Tilasin ulkomailta tavaraa, tuli pakettina Suomeen, maksoin 10 euron lisämaksun, jotta tuodaan kotiovelle asti. Jakelufirma X ei sitten kuitenkaan jaksanut tuoda pakettia ovelleni vaan merkkasi lähetyksen tietoihin “asiakas ei ollut kotona, tule noutamaan itse noutopisteestä”. Olin koko päivän kotona. Valitussoiton jälkeen selvisi, että jakelufirma ei jaksanut lähteä ajamaan lentokentältä minun kotiini, koska olisi ollut vain 1 paketti kyydissä samaan suuntaan ja pitkä ajomatka, ei kannata tuhlata bensaa, joten laitettiin vain noutopisteeseen… Olisi liian epätehokasta tuoda yhtä pakettia asiakkaalle. Toisaalta Postin jakeluauto käy pihassani joka päivä, mutta heille ei pakettia tietenkään voinut antaa toimitettavaksi, koska eri firma ja eri jakeluverkostot ja yhteiskuljetuksia ei kilpailusyistä ole.

6 tykkäystä

Alkaa Mallisalkun Harvia positio näyttämään jo melko rumia lukemia.

8 tykkäystä

Harvia osoittaa miksi minun äärimmäisen vulgaari jopa barbaarinen strategia toimii.

50% nousun jälkeen myydään 20% pinkasta

Ei sillä jackpottia saa edes luontoarvasta mutta kummasti salkun saldo vaan kasvaan.

Toki Stonkmann on eriasia, koska olenhan ihminen ja tunteiden vietävissä :face_with_hand_over_mouth:

Ostin muuten lennot Chicagoon ja viikon risteilyn karibialle, kokonaisuudessaan parin viikon matka. Vielä vähän saa Stonkmann spurtata että tämä on kuitattu, mutta Vauhti kiihtyy

33 tykkäystä

Tässä tuli sellainen mieleen, että nyt kun Harvian liikevaihto alitti vahvan vertailukauden, niin “innolla” odotan QT:n tulosvaroitusta, jossa kertovat liikevaihdon laskevan, johtuen vuodentakaisesta kertadiilistä, ja markkinan reaktiota siihen :grinning: (Harvian tapaan myyty jo suurin osa pois ja vain "ikuisuus"positiot jäljellä, joten hintojen lasku entisestään kelpaisi.)

9 tykkäystä

20% laskun jälkeen ostetaan 50% salkusta ei ole samalla lailla turvallinen strategia.

17 tykkäystä

Joo nyt mä ymmärrän kun Harvian sisäpiiri ei ole ostanut aikoihin lapun lappua, vaan päinvastoin. Jos nytkään eikukaan sisäpiiriläinen tee ostoksia, niin myös Q3 on heikko.

7 tykkäystä

Juurikin tämäntyyppisiä tilanteita/ongrlmia varten avasin keskustelun. En ole siis kommunisti, mutta tietyillä aloilla/sektoreilla sääntely on kyllä tehokkuden, maalaisjärjwn ja ympäristön kannalta ehdottomasti järkevintä, mielestäni. Riittävän hyviä perusteluja en ole toisinajattelijoilta vielä saanut.

Harvia tuntuu olevan sellaInen tunteita nostattava osake. Alkuun itse jokaiseen romahdukseen ostin lisää kunnes -36-37€ kohdilla kevensin kolmanneksen pois.

Alle 30€ muistaakseni yhden lisäyksen tehnyt.

Kyllähän se alkuvuodesta v*tutti kun ostin ekat 50€ Ja päätin että myyn jos menee päälle 60€ ja sitten oli jotain prkleen hässäkkää duunin/lasten/whatever kanssa että jäi tekemättä eikä sitten enää kehdannut alle 60€ kun päätös mikä päätös :smile:

Nyt tuntuu että olen vähän saanut aikaperspektiiviä kohdilleen. Jos firma jatkaa hyvää tekemistä ja payday on kaukana tulevaisuudessa niin saatanpa lisäillä vaikka kerran kvartaaliin. Tai vuoteen. :sunglasses:

Aasian ja USA:n markkinoiden kehitys minua enemmän jännittää, tällä hetkellä Euroopan talousongelmat lähinnä järjestävät minulle enemmän aikaa seurata niitä kurssin pysyessä edullisena. Hopeareunus, nääs :wink:

15 tykkäystä

60 tykkäystä

Lainaan itseäni 13pvän aiemmin

… Harviaakin tekisi mieli ostaa… Hintaan 23€.

Lienee pakko vain nauttia kesästä siis ja jättää ostot tuonnemmaksi.

Katos pirua, lähellä ollaan jo position avaushintaa vaikka oma DCF laskelma sanookin ostohinnaksi 19,99€.

Onneksi Olvia on. Salkussa ja kaapissa

13 tykkäystä

Se on kuukausi ja yksi päivä kun karhujahti alkaa. Pohjat alkaa olla käsillä. Ja mikään ei voita karhukäristystä perunamuussilla ruokana :bear:
Nyt sain myös oikeuden tulla vuoden, tai vaikka viiden päästä tulla kertomaan olleeni oikeassa :index_pointing_at_the_viewer:

15 tykkäystä

Siis KARHUJAHTIIIN JAHUUUUUUUUU!!! *Yllyttää hevosensa villiin laukkaan

*Nostaa winchesterin ja tähtää

BANG BANG BANG

kuva

12 tykkäystä

Siinä laatuyhtiö jota minulla salkku täynnä ja @Pohjolan_Eka:n suosima roskafirma jakelemassa iloisesti tiedotteita peräkanaa.

Ja näiden pörssikurssit samalta ajanjaksollta (ja tämän päivän muutos vielä lisämausteena).

Ei mulla muuta. Hyvää yötä.

96 tykkäystä