Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Vastailen tänne sumppihuoneen puolelle ettei Haarumi puuroutuisi yhtään enempää.

Mutta asiaan. Samaa mieltä, että suomalaiset firmat tyypillisesti ovat keskittyneet liikaa tuotteiden ominaisuuksiin jättäen myynnin, markkinoinnin ja erityisesti brändäämisen liian vähälle huomiolle. Tai sanotaan niin, että ovat hoitaneet tuotekehitystä ”väärästä” tulokulmasta / eivät ole sisällyttäneet markkinointia ja asiakaskokemusta tuotekehitykseen. Valitettavan usein Suomessa markkinoinnin nähdään olevan mainostamista / hakukoneoptimointia tms. digimarkkinointia, vaikka todellisuudessa se sisältää myös aika paljon muuta. Suomessakin pitäisi ymmärtää markkinoinnin strateginen rooli yritysten toiminnassa. Markkinoinnin tulisi olla mukana ihan ylimmän tason strategisista päätöksista alkaen, siirtyen markkinatutkimukseen, tuotesuunnitteluun ja -kehitykseen, kaupallistamiseen, myyntiin ja tukeen, and repeat.

Siitä olen eri mieltä, ettei tuotteen laadulla ja ominaisuuksilla olisi isoa merkitystä (mikäli ymmärsin pointtisi oikein). Loppujen lopuksi tuotteen laatu, ominaisuudet, odotukset ja niistä muodostuva käyttö- ja asiakaskokemus on se, jonka perusteella tehdään päätöksiä jatkosta. Markkinoinnin keinoin voidaan yrittää luoda tiettyä kuvaa tuotteesta/palvelusta, mutta kokemukset ovat lopulta ne, jotka ihmiset muistavat.

Muuan Steve Jobs loruili aikoinaan näin:

”Customers don’t form their opinions on quality from marketing, they form their opinions on quality from their own experience with the products, or the services. And so one can spend enormous amounts of money on quality. One can win every quality award there is. And yet, if your products don’t live up to it, customers will not keep that opinion for long in their minds.

And so I think where we have to start is with our products and our services. Not with our marketing department. And we need to get back to the basics and go improve our products and
services.

Now, again, quality isn’t just the product or the service; it’s having the right product. You know, knowing where the market’s going and having the most innovative products is just as much a part of quality as the quality of the construction of the product when you have it.”

2 tykkäystä