Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Olipa mielenkiintoinen kohu, vaikka en shakkia pelaakkaan. Kiitos, pidä meitä ajan tasalla miten tämä etenee! :pray:

edit: kävispä ilmi anustappi-huijaus siinä oltaisiin menty jo next levelille

edit edit: miettiikää jos tulee ilmi että se ei oo huijannu, äijä pelannu elämänsä pelin ja nyt kaikki väittää että et voi olla noin hyvä, sulla ollu sensori persiissä

35 tykkäystä

Tänä vuonna 20 eniten nousseesta SP500-osakkeesta 13 on ÖLJY-YHTIÖITÄ
Noiden kurssinousujen päälle vielä dollarin +13% vahvistuminen euroon nähden. Nousu alkoi jo yli kaksi vuotta sitten koronamontusta.

ESG:n ja ehkä muidenkin syiden vuoksi ei varmaan näitä kovin monen foorumistin salkusta löydy. Ainakaan ei suuresti ole näitä hehkutettu. Omani myin pois ja ennusteeni on, että noiden huiput meni jo ja ovat huonoja sijoituksia seuraavat vuodet. Ainakin TA näyttäisi huonolta, mm. tuplahuippuja, RSI divergenssiä.

7 tykkäystä

Tossa on se ongelma että shakki ei ole kovinkaan tunnettu satunnaisesta kohinasta. En sano etteikö tuo voisi olla ihan puhdas matsi jonka Magnus vaan hävisi, mutta todennäköisyydet moiselle yllätykselle on minimaaliset.

2 tykkäystä

Kai sitä jonku sensorin vois persauksiin ottaa jos se värähtäis aina tietyn osakkeen kohdilla päivää ennen raketointia tai romahdusta,kunhan ei muuten haittais elämää.

20 tykkäystä

Kiitos paljon hienosta tiivistelmästä ja analyysistä.

6 tykkäystä

USAn asuntomarkkinat haasteista pari tweettiä. Korreloiko asuntojen hinnat miten pörssikurssien kanssa?

3 tykkäystä

”Suomi on vuoden kahden sisällä sähköomavarainen. Siitä saamme kiittää investointeja kotimaiseen sähköntuotantoon.”

aika kunniahimone tavote lintilällä. ite oon ymmärtäny et tohon on vielä aika pitkä matka, varsinki talvisin.

4 tykkäystä

“Vuoden sisällä” on ollut asiantuntijoiden keskuudessa varsin suosittu veikkaus.

On tietenkin oma lukunsa, miten “sähköomavarainen” määritellään. Yleinen määritelmä on, että kotimainen tuotanto riittää kattamaan kulutuksen kaikissa olosuhteissa. Sähkömarkkinassa sieltä ostetaan, mistä halvimmalla saadaan, joten tuonti ei lopu niin kauan, kuin Ruotsi toimittaa halpaa vesivoimasähköä Suomeen. Vastaavasti Suomi vie vajaan gigawatin teholla sähköä Viroon joka päivä.

Suomella on jo nyt riittävästi sähköntuotantokapasiteettia lukuun ottamatta talven mahdollisia kulutuspiikkejä. Tuulivoiman määrä kasvaa ensi vuonna gigawateissa ja OL3 käynnistyy joulukuussa (toivottavasti). Eiköhän Suomea voi kutsua sähköomavaraiseksi jo ensi vuonna.

8 tykkäystä

Hyvin kerrottu tarina, @Kale-possu , kun osalla foorumilaisista ei välttämättä ole kokemusta puupalikoiden siirtelystä🙂 Itsellekin tämä “myrsky vesilasissa” tuli ihan uutena tietona, kun en enää nykyään seuraa päivittäistä uutisvirtaa, mitä tulee shakkimaailman uusimpiin käänteisiin.

Carlsen ei välttämättä ole aina ollut paras häviäjä ja lisäksi hän on voinut olla ennen peliä tietoinen Niemannin huijaushistoriasta netissä, mikä ennestäänkin on nostanut tunteet pintaan, kun itsellä on ruutulaudan ääressä huonompi päivä ja vastustaja pelasi vahvaa shakkia. Monet huippupelaajat ovat melko egosentrisiä ihmisiä, ainakin mitä tulee ruutulaudan tapahtumiin pelin aikana, varsinkin häviö etukäteen alemmaksi rankatulle pelaajalle voi aiheuttaa melko vahvoja tunneperäisiä reaktioita. Edellämainittu koskee ehkä vähemmän yllättäen myös monia alemmalla tasolla kilpashakkia pelaavia.

Nykyisillä metodeilla pystyy kyllä saamaan selville, onko peli pelattu kokonaan tietokoneavusteisestl. Kokenut, riittävän vahva pelaaja voi kuitenkin tukeutua sääntöjen vastaisiin keinoihin vain muutamassa pelin kriittisessä kohdassa, jotka hän pystyy kyllä tunnistamaan jo pelin aikana. Kokonaan toinen asia on, miten tämän pystyisi toteuttamaan huipputurnauksen äärimmilleen viedyissä valvontaolosuhteissa.

Vaikka olenkin viime vuodet “jäähdytellyt” kyseessä olevan lajin suhteen, voinen pitää itseäni edelleen jonkinasteisena ex-Perttinä(:slightly_smiling_face:). Katselin tuon pelin Carlsen - Niemann pikakelauksena läpi äsken ilman tietokoneanalyyseja, Niemann pelasi avauksen riittävän hyvin selvitäkseen hengissä keskipeliin, jossa kuningattaret(arvokkain nappula) olivat jo vaihtuneet pois laudalta. Loppupelin Niemann käsitteli kekseliäästi, tämähän pelin osa-alue vaatii äärimmäisen tarkkaa laskemista ja siirtojen ennakoimista nappuloiden vähyydestä huolimatta, usein 10-15 siirtoa eteenpäin, harvinaisia eivät ole edes yli 20 siirron muunnelmat. Carlsen(s.1990) ei ole toki vähiten tunnettu ilmiömäisestä laskutaidostaan, mutta huippushakinpelaajana hän mahdollisesti alkaa jo lähestymään uransa loppuvaihetta ja Niemann(s.2003) on vasta nousemassa kohti täyttä potentiaaliaan.

Netin shakkikeskusteluissa aihe herättää intohimoja ja muut huippupelaajat työntävät myös lusikkaansa soppaan, hämmentäen sitä lisää. Mitään konkreettisia todisteita siitä, että Niemann olisi huijannut, ei kerta kaikkiaan liene olemassa tällä hetkellä. Olen itse enemmän taipuvainen uskomaan Carlsenin ylireagointiin. Aika näyttää(toivon mukaan), kuka on oikeassa.

Tässä oli oma kontribuutio aiheeseen, onhan shakki ollut minulle vähintäänkin rakas harrastus, välillä enemmänkin, vuosikymmenten ajan🙂

47 tykkäystä

Älä sano näin. Oon jo nyt ylityöllistetty tuulivoiman takia ja pitäs ehtiä keskittyä muuhunkin kuin tuulivoimaan… Pahoittelen jos hidastan tätä kehitystä. Pienydinvoimaloita anyone?

3 tykkäystä

Niin minäkin sähköomavaraisuuden ymmärsin, että jos pistetään kaikki sähkölinjat poikki vieraisiin valtioihin, niin tuotanto riittää kattamaan kulutuksen kaikissa olosuhteissa. Myös tilanteissa, kun sähköä tarvitaan eniten, eli kun ulkona on -25 astetta eikä tuule.

Lisäksi pitää ottaa huomioon, että suomi on sitoutunut ilmastosopimuksiin. Joten hiiltä ja turvetta pitäs polttaa vaa kysyntäpiikeissä.

2 tykkäystä

Salaiset agentit ovat Inden foorumin kuumimman salaisuuden jäljillä. Kuka on Kale-Possu? Paljastuuko salaisuus, vai jääkö mysteeri kiertämään foorumia aikojen loppuun saakka?

23 tykkäystä

Mutta livenä minua on turha kenenkään lähestyä, minä sanon " murrrrrrr…"

Uskaltaako enää ulos mennä? Mitä jos olen vain kassajonossa, mutta edessäni onkin tämä henkilö ja hän alkaa murisemaan? Heitänkö Harvian osakkeita maahan harhautukseksi ja juoksen karkuun? Voiko tästä tilanteesta selvitä naarmuitta?

6 tykkäystä

Itse kuljen ulkona suojautuneena:

25 tykkäystä

Miten Inderesin foorumiyhteisö on ajatellut onnitella kuningas Charles III:tta? Ehdottaisin tällaista mukia kruunajaislahjaksi:

52 tykkäystä

Terveisin, :service_dog::lion::fox_face::frog::t_rex:

Selkeästi @Pohjolan_Eka signeeraus tuo, eli Inden foorumin vahtikoira, leijona-sijoittaja, vanha kettu, stokka-sijoittaja ja arvo-sijoitus dinosaurus :smiley: Vain majava puuttuu tuosta listasta :slight_smile:

10 tykkäystä

Tuo on edelleenkin pointti jota en ymmärrä tuon nordpoolin toiminnassa. Itse pörssisähkösopimuksen omaavana en ymmärrä kuinka tuo Suomen aluehinta määräytyy. Jos Suomi ostaa halvempaa sähköa letkun täydeltä pohjois-ruotsista ja pohjois-norjasta pitäisi sen laskea suomen aluehintaa - eikö?? No ei vaan sähköä valutetaan sen verran viroon että joudutaan ostamaan hieman kalliimpaa sähköä etelä-ruotsista joka muuttaa suomen aluehinnan samaksi kuin etelä-ruotsissa. Järjen mukaan sen hinnan pitäisi olla jotain tältä väliltä vaan ei. Liian vaikea yhtälö omalle koulutustasolleni.

2 tykkäystä

Tuossa on 45 minuutin kohdilta keskustelua pohjoismaisesta sähkömarkkinasta, saattaa avata lisää.

Samaa mieltä mutta kuvien merkityksestä eri mieltä. Noihan on @Pohjolan_Eka tupakantumppeja. Lion E-Mobility ja Stockka on helppoja. Muut pitää ratkaista itse jotta pääsee taattuihin 100% vuosituottoihin kiinni.

6 tykkäystä

Hmm, tickereillä MUSTI, FOX ja DINO ei ainakaan taida päästä 100% tuottoihin, eli pitääpä miettiä lisää :grin:

2 tykkäystä