Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Juuri saapui postia sähköyhtiöltä. Toistaiseksi voimassa oleva sopimus 0,11 nousee 0,29 senttiin ajalle 15.10-31.12. Sitten tarkastetaan ja varmaan tuplataan ylöspäin. Onneksi on maalämpö ja viime vuoden sähkönkulutus 7900kw/h kokonaisuudessa.

1 tykkäys

Tietokoneen kohdalla kiintolevyt irti, jos ne ei päädy omaan seuraavaan koneeseen, niin poralla ja/tai rälläkällä kappaleiksi.

Puhelimet ja tabletit on kaikki vielä tallessa, niitä en ole kierrättänyt. Vanhat sim kortit olen silpunnut saksilla tms ja heittänyt roskikseen.

@Kaisa_Vanha-Perttula on tehnyt mainion jutun Sijoituskouluun rinnakkaislistatuista osakkeista. :slight_smile:

6 tykkäystä

Taisit maksaa vähän ylihintaa :thinking:

12 tykkäystä

Tuli pikku mulkkaus kirjoittaessa ainakin sai hyvät naurut😁

2 tykkäystä

Kansikuvasta päätellen hän tietää jo mitä sijoitukselle tulee käymään:

25 tykkäystä

Me muut vielä odotellaan sitä 30 eur/osake tasoa… Tai no laitoin 30,60 tasoon pikku oston

9 tykkäystä

Ja joidenkin veikkaukset siitä, että tämä olisi 10, 15 tai 16 euron osake, niin ei ollutkaan läppää, vaikka niin luulin. Tuleekohan tästä “P/E kymppi-osake”, kuten jossain meemissäni taisin pohtia. :grimacing:

5 tykkäystä

nousuvaiheessa olin aivan yhtä epävarma / eksyssissä kilpailutilanteesta Qt:n kohdalla kuin rymylaskussa. nyt nähdään onko markkina tällä kertaa näin paljon johtoa fiksumpi.

1 tykkäys

Huomaa hyvin esimerkiksi Harvian ja QT:n ryhmästä miten erilaisella fiiliksellä ihmiset on nyt liikkeellä mitä vuosi sitten.

Vuosi sitten enemmän ja vähemmän intoiltiin ja haettiin merkkejä melkein huuhaa-ennustajiltakin että voidaan intoilla lisää.

Nyt pelätään, pelätään lisää ja jos ei ole aihetta pelätä, ruvetaan kyseenalaistamaan lukuja, analyytikoita ja tulevaisuutta jotta voidaan pelätä lisää.

24 tykkäystä

Jos oletetaan, että Qt:n kasvu jää tänä vuonna ohjeistuksen alalaitaan +20 %:iin olisi liikevaihto 144 MEUR.

Oletetaan, että ebit normalisoituu 25 %:iin. Siitä verot niin saadaan karkeasti kassavirta.

Oletetaan, että se kasvaa 5 % vuodessa seuraavat 9 vuotta ja terminaalissa 1 %.

diskonttokorko 10 % olisi arvo 14 EUR per osake.

Kymppiin pääsee jos laskee kasvun tämän vuoden jälkeen nollaan.

:smiley:

Lisäys: Fiksattu laskelmia!

34 tykkäystä

Muistitko ja otitko huomioon, että mä ostin tätä just?

:thinking:

14 tykkäystä

Totta anteeksi…

Oikea muoto olisi "varmaa on, että tämä on ennusteiden ylälaita… alalaitaa ei ole ". :smiley:

12 tykkäystä

Vuos sitten Harvia ketjussa oli myyty jo jokaiselle Amerikkalaiselle 3 kiuasta!

11 tykkäystä

Joo, aloin 8 päivä tätä kuuta tankkaan QT:ta, liian aikaisin kuitenkin :face_with_head_bandage:. Ajattelin, että jos vielä (-kin) laskee, tankkaan jokaisella laskevalla eurolla lisää -niin kauan kuin lasku jatkuu (jos laskee). Tuossa:

- 8.9  21x 48,14 €
- 8.9  22x 47,62 €
- 8.9  20x 48,18 €
- 9.9  21x 48,48 €
- 9.9  32x 47,91 €
- 9.9  23x 46,95 €
- 12.9 21x 45,90 €
- 13.9 23x 45,39 €
- 13.9 25x 44,90 €
- 13.9 23x 43,90 €
- 13.9 24x 43,40 €
- 14.9 22x 43,85 €
- 14.9 24x 42,92 €

Tässä kohtaa nostin lopulta kädet ylös, eihän tälle tunnu pohjaa löytyvänkään, huhh. :face_with_spiral_eyes:
Mutta laitaankaan en enää laita, vaan ostot jatkuu siinä vaiheessa, kun ensimmäinen merkki todellisesta käänteestä ilmenee, ei ennen. Tähän syytää nyt rahat aivan kuin kaivoon :sweat:
tuplataan positio sitten kun pohja löytyy, kait se jostain vastaan sekin tulee. Jollei sitten sijoittaja-alokaskin ala tankkaamaan tätä lisää -silloinhan ei pohjien löytymisestäkään ole mitään hajua :rofl:
No vitsi vitsi, mutta olet kyllä foorumin ylivoimaisesti paras ja hauskin kaveri, kummasti elävöität foorumia, jatka samaan malliin! :+1: :+1:

26 tykkäystä

Joku voisi kysyä mikä, että niiiiin mitkä eurooppalaiset tekno-osakkeet?

No joo jätetään kettuilu sikseen, kyllä Euroopassa niitäkin on. Ne eivät vain saaneet FAANG tyyppistä hurmiota aikaan, vaikka tuottavatkin A-luokan huipputeknologiaa.

Itse kyllä näen pankkisektorin vielä kammottavampana Pohjois-Eurooppaa lukuunottamatta.

3 tykkäystä

Mukavaa miten Tecnotreen arvostuksen tervehtyminen on muodostanut sille oikeasti sopivan osuuden salkustani. Taisi ollakin vähän liian korkealla painolla aiemmin, mutta nyt homma kunnossa ja ilman kaupankäyntikuluja! :star_struck:

34 tykkäystä

@Mauri osaa kirjoittaa upeasti, mutta myös tiivistää asiat:

32 tykkäystä

Miten niin “ilman kaupankäyntikuluja”? Missä se sellainen välittäjä on?

Sattu tulemaan uutinen vastaan, niin ajattelin linkata. Kai se tämä robotiikkateknologia sitten vaan kehittyy niin fiksuksi että osaavat itse toimia liikenteessä.

Ihteä hirvittää ajatuskin, kun muuttujia on liikenteessä niin paljon, mutta ainakin kulut vähenee kun bensa vaihtuu sähköön, raskaat autot kevyempiin vermeihin ja palkkakulut olemattomiksi… “Sillo ku minä olin nuori, ei kotiin tuotu ku postia laatikkoon joka aamu”.

2 tykkäystä