Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Petersonin isoin kontribuutio omasta mielestäni ihmiskunnalle on, miten luovat tubettejat saavat hänen videoista erinomaisia leikkauksia lapsuuden peliini Red Alert 2:seen.

17 tykkäystä

“Haetaan iloista ja ihmisten kanssa hyvin toimeentulevaa työntekijää Peräaukon murskaamolle.”

image

48 tykkäystä

Ne jotka missasivat 2020 koronarommit, saavat nyt nautiskella samasta hidastettuna versiona :slight_smile: Toki arvostukset olivat viime vuonna pilvissä, mutta prosentuaaliset laskut hakkaavat jo kevyesti 2020 laskut. Jotkin firmat ovat jo päässeet koronapohjiin ja jotkut jatkaneet siitäkin läpi, vaikka liiketoiminta joissain tapauksissa on kehittynyt huomattavasti tässä 2,5v aikana.

17 tykkäystä

Ei oo helppoa hommaa… hälyjä paukkuu ties mistä firmasta (QT, remedy, KCR) että “nyt mies, tältä tasoltahan olet luvannut ostaa”. Mutta en osta.

Konecranes isoin houkutuslintu tällä hetkellä, mutta tuollaisessakin “perusfirmassa” tulevaisuuden kassavirtojen arviointi on parhaillaan enemmän jatsia kuin marssimusiikkia.

EDIT1: (juuri tästä epävarmuus-syystähän firmojen lapuissa voi alkaa löytymään karkeita hinnoitteluvirheitä, turvamarginaalia ja mahiksia tehdä isoa fyrkkaa)

En osta, kun ei löydy aikaa tehdä laskelmia uusiksi ja kontrollifriikkinä ei vain voi ostaa jotain perusteella että “näyttäisi järkevältä ja eiköhän tämä tulevaisuudessa nouse”.

EDIT2: (vaikuttaa entistä enemmän siltä, että ETF/indeksisijoittaminen on sitä meikäläiselle sopivinta puuhaa ja keskittäisi tarkan-markan laskelmat sitten ihan muutamiin lafkoihin vain)

11 tykkäystä

En nyt ala mitenkään laajasti tähän vastaamaan nyt, koska olen ulkona vesisateessa leikkimässä vesileikkejä pojan kanssa. Tuli ihan esterin persiistä vielä hetki sitten. :joy:

Voin myöhemmin palata asiaan, jos tämä nyt jotenkin suuremmin on mielestäsi keskustelun arvoinen. Mä kuitenkin alleviivaisin tota mun alkuperäistä pointtia siitä, että hänellä on myös ihan hyviä oivalluksia. Ja mua enemmän kiinnostaa niistä syntyvä (laadukas)keskustelu. Katsoitko tuon Twitter-videon? Eihän siihen millään tavalla liity nuo mainitsemasi asiat. Ei kaikkea tarvitse politisoida, päinvastoin tuntuu että aina sen politiikan tuominen kaikkeen älylliseen keskusteluun lähinnä mädättää avoimen ajatusten vaihdon kulttuurin. Ainakin minä olen todella epäkiinnostunut politiikasta nykyään. Savuverhoja, manipuloimista, ärsyttämistä, intressejä, se on semmoinen sekametelisoppa mitä en tarvitse elämääni.

3 tykkäystä

Suomi, tammikuu 2021. 25-vuotisen asuntolainan kiinteä korko 1.15 %.

Tarttis varmaan lähteä torille :face_with_hand_over_mouth:

P.S. Tämä on siis typerä aiheen ohi ampuva one-liner kommentti huomattavan syvälliseen pörssien suunta -ketjussa käytävään keskusteluun.Siksi tänne kahvihuoneeseen.

3 tykkäystä

Olen katsonut jokaisen Pörssisijoittajan viikon “yhtiöesittelyn”, toki osaa en ole seurannut niin tarkkaa kuin toisia ja suurinta osaa olen vain kuunnellut. Mielestäni jokainen on esiintynyt hyvin, mutta jotkut silti nousivat tästäkin kovasta joukosta hienosti esille.

Pakko kehua erityisesti Harvian Tapsaa, koska hän puhuu sopivan maanläheisesti, mutta ei kuitenkaan puhu mitään turhaa. Esitys oli aito ja sisältörikas eikä ollut sellaista ikävän ällöttävää markkinointipuhetta, vaan firmastaan ja sen työntekijöistään ylpeän toimitusjohtajan puhetta. Tässäkin Haastattelussa tuli ilmi hänen sanavalmius sekä hyvät sosiaaliset taidot, mitkä ovat omasta mielestäni todella tärkeitä firman toimitusjohtajalle.

Harvialla on omien päätelmieni ja mielikuvieni mukaan hyvä johto, mitä vahvisti myös Tapion eilinen esitys. :slight_smile:

18 tykkäystä

Nythän tuo Kamuxin 7€ vaikuttaa järkyttävän korkealta nykyiseen kurssiin nähden ja Harviassa on itselläkin pilkki gap filliä silmällä pitäen samoilla seuduilla, mutta jos Qt saa vielä tuohon hintaan, niin sitten ollaan kyllä Valkeudelle isot bisset velkaa :slight_smile:

1 tykkäys

Edellyttäen että kurssin vajoaminen ei johdu yhtiön toiminnasta. Siihen nähden tuo bissen tarjoaminen kuulostaa reilulta tuotto-odotukseen nähden :wink:

1 tykkäys

Tosin Valkeus on tässä se, joka on ansiokkaasti koostanut noita kuvakaappauksia. Provokatiivisen tavoitehintalistan kirjoittajana taas näkyy kuvakaappauksessa mystinen vihreä L. Kun näin kuvakaappauksen, olisin voinut vaikka vannoa että sen kirjoitti nimimerkki Hajauttaja1, jolla oli tapana karhuilla provokatiivisesti ja ajautua välillä sanasotiin Kahvihuoneessa.

Kun etsin Hajauttaja1:tä, en löytänyt mitään, mutta jäljet johtivat arvoitukselliseen nimeen @Laatumies , joka ei ole kirjoittanut yhtään viestiä foorumille, vain avannut yhden ketjun – tai siltä se ensinäkemältä vaikuttaa. Tapahtumien kulku vaikuttaa seuraavalta:

  • Hajauttaja1 kirjoittaa provokatiivisen tavoitehintalistauksen kahvihuoneeseen.
  • Myöhemmin hän vaihtaa kaikessa hiljaisuudessa nimensä Laatumieheksi.
  • Valkeus ottaa kuvakaappauksen Laatumiehen nimissä nyt olevasta viestistä.
  • Laatumies poistaa kaikki viestinsä foorumilta.

Edit: kiitos selvennyksistä Vodel ja Valkeus :grinning:

21 tykkäystä

Yksinkertainen ja tehokas keino:

  1. Irroita tietokoneesta kiintolevyt ja paukauta vasaralla muutaman kerran, jotta ei ole enää “tiivis”. Puhelimille riittää pikku paukautus vasaralla.
  2. Upota ne vesiastiaan 30 minuutiksi.
  3. Laita pakastepussiin ja pakkaseen. Anna olla yön yli.
  4. Seuraavana päivänä kierrätykseen.

Miksi näin? Vesi menee magneettilevyjen ja elektroniikan sisään. Jäätyessään vesi laajenee ja rikkoo kaiken hienoelektronisen rakenteen, mukaan lukien magneettilevyjen magneettisen säilöntämekanismin. Tämän käsittelyn jälkeen saattaa CIA saada jotakin irti elektronimikroskoopilla, mutta vähemmällä vaivalla ei dataasi niistä juuri lueta.

11 tykkäystä

Vastaan omalta osaltani. Tässä on esimerkiksi erinomainen haastattelu, joka jäänyt mieleen linkki Youtubeen

Sekä kirja: 12 elämänohjetta - Käsikirja kaaosta vastaan. Ovat tehneet vaikutuksen itseeni.

Uskon että, jos et kovin pidä miehen jostain mielipiteistä niin tunnin mittainen haastattelu tai paksu kirja on aika välittömästi No go ja ymmärrän täysin. En itsekkään jaksaisi käyttää noin paljon aikaa johonkin joka ei itseä kiinnosta.

On useampi kohta jotka on jääny mieleen Jordanin puheista, hän on mm. selventänyt sitä miten menestys - tuo menestystä (raha löytää rahan luo) sekä selkeyttänyt miksi kurjuus tuo kurjuutta. Isällisesti saa lukijat ajattelemaan omia tekemisiään ja ottamaan vastuuta omasta elämästään. Kannustaa ihmisiä tekemään hyviä asioita, koska kaikilla meillä on suuri merkitys. Yksi ihminen vaikuttaa elämänsä aikana useampaan ihmiseen, joka vaikuttaa useampaan joka useampaan yms ymmärrätte sen domino efektin. Itse koen että olen saanut positiivisa asioita omaan elämääni Jordanin puheiden ja kirjan kautta.

Nyt täytyy sanoa etten ole aktiivisemmin herran sanomisia lukenut tai kuunnellut lähiaikoina joten nämä maga jutut josta aikaisemmin mainittiin on mennyt ohi, sekä aborttikeskusteluakaan en ole kuunnellut. En varmasti ole samaa mieltä joka asiasta, mutta monesta olen. Osaatko sinä kertoa punaviherkuplassasi mistä se viha häntä kohtaan siis konkreettisesti kumpuaa ja katson kyllä lähteetkin jos linkkaat.

5 tykkäystä

Tuo kuvakaappauksen viestinhän on siis alunperin tosiaan kirjoittanut Hajauttaja1, joka karhuili täällä alkuvuodesta ja välillä vähän karkasi mopo käsistä. On siis täällä nykyisin tuolla Valkeus nimimerkillä ja kaikki vanhalla nimimerkillä kirjoitetut viestit on poistettu.

Ottamatta kantaa alkuperäisen viestin provokaatioon helmikuussa, niin hyvin kuitenkin tuon hinnat on jo ainakin Kamuxin osalta osuneet ja ei se Harviakaan enää kaukana ole, eli propsit siitä ja tosiaan Hajauttaja1/Valkeudelle bisset, jos Qt vielä tippuu tuonne ennustettuun 15€ :beer::slight_smile:

6 tykkäystä

@Kale-possu Juu Hajauttaja-nimimerkillä poistin kaikki viestit, vauhdoin nimen Laatumieheksi ja poistin käyttäjän ja loin Valkeus-nimimerkin.

6 tykkäystä

Huh GIF - Huh GIFs|262.5x190.9090909090909

83 tykkäystä

Onko tämä kohuttu viesti kokonaisuudessan tuo “ostopilkit laitettu…” ?

Jos on, niin mitä informaatioarvoa tästä on kenellekkään?

Jos itse nyt julistan koneelle 9,3e ostopilkin ja nesteelle 234e myyntipilkin, niin eipä näillä paljoa ole arvoa toteutui tai ei?

Ps. Toki saa referoida toteutuessaan ja vaikka kaljankin tarjota.

6 tykkäystä

On kohuttu viesti @Johnnyboy . Tarkoitus tuolloin oli ehkä herättää mielipiteitä senhetkiksistä arvostustasoista ja niiden kestävyydestä. Itse lähestyn yhtiöiden arvostusta perinteisemmällä tavalla (3-5v ajalta toteutunut keskiarvotulos) x sopiva p/e-luku.

3 tykkäystä

Jordan Petersonilla taitaa olla sama ongelma kun Joe Roganilla. Molemmat puhuvat julkisesti paljon ja 99,999999% heidän puheistaan ei juuri kiinnosta “ketään”. Sitten he sanovat yhden lauseen josta lähtee hirveä paskamyrsky eteenpäin. Vielä vähän asiasta irrotettuna, niin soppa on valmis. Sitten jos ei ole ikinä kuunnellut miesten puheita niitä klikkiotsikoita enempää, niin tulee aika yksipuoleinen kuva.

En ole kumpaakaan herrasmiestä kuullut hetkeen sen jälkeen, kun Rogan meni spotifylle ja itse pääsääntöisesti boikotoin yksinoikeus podcasteja. Silloin tällöin saatan kuunnella jonkun jakson.

Jos Suomen paras vatsakirurgi vastustaa abortteja, niin tekeekö se hänestä paskan vatsakirurgin?

16 tykkäystä

Mikä on tällaisen operaation perimmäinen idea? :wink:

15 tykkäystä

Tämä alkoi jo kello 12.00! :open_mouth: Teemana on tänään teollisuus ja konepajat, Fortumin esitys on peruttu.

Perjantain teemana toimivat Teollisuus ja Konepajat.

PERJANTAIN 16.9.2022 OHJELMA:

Pörssisijoittajan viikko | Teollisuus
12:00 Tervetuloa! Johdatus teemaan: Laura Lähdevuori, Ahti Terhemaa & @Petri_Gostowski
12:10 Outokumpu – Osinkopolitiikan päivitys ja strategian toinen vaihe: Pia Aaltonen-Forsell, talousjohtaja
12:35 Sitowise – The smart city company: Heikki Haasmaa, toimitusjohtaja
(Fortum – PERUTTU)
13:00 Makrotalous – miten suhdanteet vaikuttavat konepajayhtiöihin: Lasse Corin, pääekonomisti, Aktia

Pörssisijoittajan viikko | Konepajat
15:00 Johdatus teemaan: Ninni Myllyoja, Maija Vehviläinen & @Antti_Viljakainen
15:10 Wärtsilä – kohti hiilivapaata merenkulku- ja energia alaa: Hanna-Maria Heikkinen, sijoittajasuhdejohtaja
15:35 Metso Outotec – Matkalla alan johtavaksi yhtiöksi: Juha Rouhiainen, sijoittajasuhdejohtaja

3 tykkäystä