Inderesin kahvihuone (Osa 5)

… ja jos olet tehnyt vähintään yksi kauppa viimeisen kvartaalin aikana

Tuli tuosta kuolemattomasta markkinaraadin neuvosta, “Putoavat puukot kannattaa jättää väliin”, mieleen, että parhaat jutut lukee nykyisin Inderesin foorumilta. Olen itse asiassa, juuri nyt, poikkeuksellisesti lähes kaikkien suomalaisten talouslehtien tilaaja, mutta en koe saavani rahoille vastinetta. Täältä saa tiedon aina nopeiten ja tuoreiden kommenttien kera. Ja kommentitkin on yleensä kirjoittanut sijoittaja, jolla on ns. oma lusikka sopassa.

Olin jossain vaiheessa luopumassa osallisuudesta foorumin keskusteluun kokonaan, mutta ruoho ei ole vihreämpää aidan toisella puolella – en oikeastaan tiedä, missä voisi paremmin kohdata sijoittajien kanssa, joilla on yhteneviä kiinnostuksen aiheita – tai jakaa omia ajatuksiaan muiden puitavaksi. Muiden näkemykset ovat auttaneet itseäni monessa sijoituspäätöksessä sen – kohta neljän vuoden – aikana, kun OldFeki on täällä pyörinyt.

Viikko soljuu mukavasti, kun Verneri jakaa käppyröitään ja tiivistää markkinatilanteen varttiin. Marianne kaivaa tilastoja lähtöön kuin lähtöön ja purkaa monimutkaisia rahapolitiikan kiemuroita ymmärrettävään muotoon. Inderesin muut analyytikot osallistuvat keskusteluun yhtiöketjuissa ja tuovat julki näkemyksiään.

Anonyymien kanssakeskustelijoiden kirjoitukset ovat lisääntyneet huomattavasti 3,5 vuoden aikana. Valinnanvaraa riittää vaikka ja kuinka. Yha_musa_soi kirjoittaa aina juttunsa faktojen ja käyrien kera. Jos on jättänyt yhdenkin Kale-possun kirjoituksen väliin tietää jääneensä paitsi jostain mielenkiintoisesta tai tärkeästä. Pohjolan_eka tykittää tyylillänsä asiaa, Lexus avaa teknistä analyysiä ja syväluotaa Nokiaa, Jarnikselta kääntyy juttu kuin juttu ymmärrettävään muotoon. Jnivala, Warren_Fyffet, Cadel, ruuki, Opa, Daytrader_XL ja kymmenet muut haastavat, kertovat näkemyksiään ja jakavat uutisia yhtiöistä.

Politiikkanurkkauksessa voi käydä kuin hajottamishuoneessa konsanaan purkamassa poliitikkojen ja erityisesti suomettujien aiheuttamia patoutumia. Kahvihuoneessa voi jakaa kyseenalaista huumoria ja mielipiteitä ajankohtaisista aiheista muiden näkösälle. Niko_naakka, Karibu ja kumppanit päivittävät Ukrainan sotatilanteen aggressioketjussa ja meemitkin ovat saaneet oman ketjunsa, jossa voi käväistä synkkyyden hetkillä nauramassa vaikka Spaddun erinomaisille taideteoksille.

Moni käyttää paljon aikaansa sen eteen, että foorumi on muutakin kuin eipäs/juupas -areena, josta ei jää kenellekään mitään käteen. Hyvä väittelyhän on toki aina tervetullutta etenkin, jos sitä käydään faktojen tukemana eikä puukot kädessä.

Summa summarum. Onhan tämä varsin mainio paikka pysyä perillä maailman menosta, erityisesti sijoittajalle. Meissä vaikuttaa olevan hyvin heterogeenista porukkaa eri taustoilla ja nuoresta vanhaan. Kiitos tästä mahdollisuudesta kuuluu Inderesille. Olisihan tämän koko jutun voinut tiivistää vain kahteenkin sanaan, mutta tällaista tällä kertaa. Pitäisiköhän sitä tehdä tänään vielä jotain järkevääkin…

154 tykkäystä

Tämä oli uutta, ainakin minulle. Huge if true. Kenestäköhän tulee Kuolan niemimaan hyvinvointialueen johtaja? Varmaan jostakin kepulaisesta taas :man_facepalming:

39 tykkäystä

Onko kukaan laskeskellut kaasun hinnan tai sen laskemisen vaikutuksia tuleviin inflaatioprosentteihin? Öljy ja kaasu laskeneet jo mutta alkaako näkymään konkreettisesti seuraavassa inflaatiokatsauksessa?

1 tykkäys

Allekirjoitan, mitä sanot. Paitsi hyvä ettet jättänyt kahteen sanaan, sillä mainio kirjoituksesi toi hyvin erityisesti esille sen, kuinka paljon tällä Foorumilla on annettavaa eri tavoin. Kirjoituksesi on myös sellainen, joka olisi hyvä pitää mielessä minun, Inderesin, foorumilaisten jne.

Joku varmaan miettii sitä, että onko meillä runsaasti aikaa täällä viettävillä muutakin elämää tai edes läheisiä ihmisiä. :smiley: Tosin täältä Foorumilta ja Inderesiltä olen saanut paljon ystäviä sekä työn… tässä yhdistyy hyvin harrastus ja työ.

Jatkuvasti tai ainakin usein Foorumin ulkopuolellakin palavereissa ja indeläisten kanssa ihastelemme foorumilaisten kirjoituksia ja asiallista menoa. Foorumilaisten ja indeläisten kanssa on helppo tehdä töitä ehkä siksi(kin), koska mehän vedämme samaa köyttä. :slight_smile:

16 tykkäystä

Koodarimme Jesse teki tällaisen muutoksen, josta on varmasti monille iloa. :slight_smile:

Olen tälläkin viikolla palautellut muutamia vahingossa poistettuja viestejä, joten tämä tulee varmasti tarpeeseen. Viestejä tosiaan pystyvät palauttamaan ainakin me moderaattorit sekä koodarit. Jos olette hartaudella tunnin pari kirjoittanut viestä, niin mielellämme palautamme sen, jos näitä vahinkopoistoja vielä jatkossakin käy.

8 tykkäystä

Muistan kun pohdit lähtöä foorumilta, ainakin aktiivisena kirjoittajana. Upeaa ettet sitä tehnyt, teksteihisi huomaan paneutavani aivan eri tasolla kuin isoon osaan muita kirjoituksia! Kiitokset sinulle ja mukavaa ja kirjoitteluntäyteistä syksyä.

21 tykkäystä

Tässä on vähän laskettu mitä tapahtuisi, jos venäjä laittaisi NS kaasuhanat nyt täysille.

2 tykkäystä

Maanantaina raketoidaan?

25 tykkäystä

Ei olisi enään suomineito vaan hirvi

Briteillä on skalpellin tarkka ote kodittomuuden hoitoon.

43 tykkäystä

Kuvakkeita kun vertailee, niin ei taida olla ihan tasavertaiset opponoijat.

6 tykkäystä

Onko pörssi historia datasta nähtävillä miltä tasoilta kapitulaatio vaihde yleensä lähtee liikkeelle? Varmaan joku myyntivolyymin kasvaminen indikoida tälläisestä.

2 tykkäystä

Kaikki varmasti tajuaa ettei aito, mutta varulta heitetään krediitit Foka Wolfille kenen satiirimainos kyseessä.

Taitaa olla aika haasteellista tälläistä sanoa kun itsessään kapitulaatiolle ei ole mitään absoluuttisia lukemia tms. Moni täällä povaa pohjien olevan lähellä, mutta itse olen positioitunut niin että koko kapitulaatio on näkemättä. Ja uskon kyllä että se nähdään tälläkin kertaa, this time is not different. Pohjat on varmasti (lue: todennäköisesti) lähempänä kuin huiput.

21 tykkäystä

Tyhmä kysymys, mutta eikö sitä kaasua voisi jollain suppilolla kerätä talteen?

10 tykkäystä

Mobiili 4,65/kk jos olet "normaali"asiakas.0€/kk jos “Premium/Aslaina/riittävän nuori” asiakas.

@Wallet_Nahlroos VIX-indeksin lukema yli 50? Toimi finanssikriisissä ja koronadipissä.

3 tykkäystä

Tässä karhumarkkinassa tuo VIX 32pts(?) ylitys on toiminut aika hyvänä tasona ottaa pomppua alaspäin. Jännä nähdä ensi viikon tilanne.

3 tykkäystä

Oma veikkaus credit suisse. Mitäs muut veikkaa?

4 tykkäystä