Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Mitä tässä pitää tehdä, kun nousupäiväkin tuntuu kusetukselta? Eiks nää markkinat nyt osaa enää ees laskea loputtomiin niinku oli sovittu

4 tykkäystä

Pörssikuplan jälkeisessä markkinassa koko turvamarginaalitermi on hiukan kyseenalainen. Arvioihan ihan analyytikkokin esim. Solteqin kanssa 6,5€ kohdalla olevan vielä hyvä turvamarginaali hinnassa :slight_smile:

4 tykkäystä

Miellän arvopappana riskiseksi pelkästään sen, että pääosa yhtiön arvosta tulee kasvusta :smiley:

Millä todennäköisyydellä minä muka osaisin arvioida kasvua 5 vuoden päähän? Riski väärästä arviosta nousee ja siksi turvamarginaalin pitäisi nousta.

Lisäys: Kiitos vielä vastauksesta. Tuosta oli paljon apua mietintöihin.

5 tykkäystä

Voisitko kysellä tuota joku toinen vuosi :cry: :sweat_smile:?

2 tykkäystä

Pitäisiköhän sitä hankkia nyt?

1 tykkäys

Näitä tulee joka päivä ja useamman kerran, enkä kaikkea välttis edes aina huomaa, jos ei oo tägätty. En mä tiedä, mikä mussa on vikana, mutta naurattaa joka kerta (+ itken sisälläni). :smiley:


Olen aiemminkin puhunut hieman sijoittamisen aiheuttamasta stressistä, mutta sijoittamisessa(kin) olen pitkäjänteinen ja mietin tosi pitkälle. Aiemmin maksoin asuntolainaa kiivaasti pois ja nyt vuodesta 2018 olen vasta sijoittanut.

Olen tappiolla koko sijoitushistorian aikana, mutta tykkään ajatella ja pohdiskella, mitä mulla on viisikymppisenä tai kuusikymppisenä. Toki elämä on tässä ja nyt sekä mietin tätä päivää tai mitenköhän sijoitukset ensi vuonna menee.

Puskuria on pankkitilillä ja jos sijoitukseni tippuisivat vielä tästä 90 pinnaa, niin en olisi hädässä. Sijoittaminen on itselleni vain harrastus, en tavallaan tarvitse ylimääräistä rahaa mihinkään, mutta on tietysti kiva ajatella, miten vakaalla pohjalla oma talous on. Etten siinä mielessä ole surkeiden sijoitustaitojeni ja -tietojeni takia vaarassa.

Uskon, että tulen tekemään pitkään ja paljon töitä, mutta on kiva ajatella, että on mahdollisuuksia ja turvaa. On kiva myös ajatella ja leikkiä ajatuksella, että sitä voisi jäädä hyvinkin aikaisin pois työelämästä, mitä en varmasti tule tekemään, ellei elämä ja ajatukset totaalisesti muutu.

Sijoittaminen tuntuu tosi kivalle harrastukselle, kun siinä ei ole “liikaa” kiinni sillä tavalla, että oma tulevaisuus olisi vaarassa, no ajallisesti olen tässä ehkä liikaa kiinni. :smiley: Kusetus_markkinoita ja kriisejä saatana tulee sekä menee, mutta en nyt kauheasti hätäilisi, jos on tässä oikeasti pitkällä tähtäimellä mukana eikä tarkoituksellisesti sekoile. Ajan myötä tulee tietoa ja kokemusta, niin suorituksetkin rupeavat siitä sitten paranemaan, vaikka virheitä tulee vielä paljon pieniä sekä isoja… ne kuuluvat asiaan.

Pörssi vihertää ja Alokas ei nyt ennustele mitään, että kenenkään viikonloppu ei mene pilalle. :smile:

22 tykkäystä

Täytyy olla tarkkana termistöjen kanssa, kun en ole rahoitusalan ammattilainen, mutta onhan noita indeksirahastoja / ETF:iä erilaisia, ja samoin tavat miten ne rebalansoi vaihtelee? Ja puhuin siis nimenomaan indeksirahastoista ja ETF:istä - en itse indekseistä. Suurin osa indeksirahastoista pyrkinee seuraamaan sitä indeksin tuottoa mahdollisimman tarkkaan ja päästäkseen siihen tavoitteeseen täytyy niiden suorittaa nuo rebalanssoinnit mahdollisimman nopeasti. Se taas hoituu joko ostamalla/myymällä osakkeita.

Sitten toki voi olla sellaisiakin rahastoja, joissa painotukset ei muutu, mutta silloin ne eivät seuraa enää indeksiä.

Esim. tässä jotain juttua rebalanssoinneista:

Itse jutun pointti noista kustannuksista (0,1% vuositasolla) ei liene kovin merkittävä saati “silent killer”. Yksi lainaus kuitenkin:
“In fact, Li found the median rate of portfolio turnover in US-listed ETFs tracking US equities was 16% in 2020”

Joku totesikin niin, että ns. passiiviset indeksirahastot onkin todellisuudessa varsin aktiivisia rahastoja, joiden takana vaan sattuu olemaan erittäin yksinkertainen algoritmi (=seuraa indeksiä). Yksi räikeä esimerkki missä näistä puhuttiin oli, kun Tesla tuli mukaan indeksiin.

Vai tarkoititko jotain muuta, tai olenko ymmärtänyt näissä jotain mahdollisesti väärin?

Solteqin 19 vuoden kurssikäyrä näyttää nyt tuotoksi sellaisen ±0% eli itse taidan jättää vielä tämän rivakan nousijan hyllyyn. Katsellaan uudelleen sitten 2030 paikkeilla :smiley:

3 tykkäystä

Suunnittelin aiempina päivinä haastattelua iltaisin ja öisin, niin sain lähetettyä kysymykset eilen yöllä ja sain vastaukset tässä iltapäivällä, joten uusin haastattelu olisi nyt ulkona tässä ketjussani:
https://keskustelut.inderes.fi/t/alokas-haastattelee/

Sain ihan mahtavat vastaukset upealta tyypiltä! :fire:

11 tykkäystä

Rasittaako iso sähkölasku, ei huolta voltenergy pelastaa :rofl:

(ja vielä disclaimerina älkää vaan ostako, ihan kunnon kusetusta tuo, mutta vaivaa on nähty kyllä :laughing:)

3 tykkäystä

Jos indeksistä ei poistu tai sinne ei lisätä yhtään yhtiötä niin mitään tarvetta rebalansoinnille ei ole(pois lukien painorajoitetut indeksit kuten omxh25).
Se että yhtiöiden ja sektoreiden markkina arvot muuttuvat hoitaa automaattisesti painotuksen.

Helpoin tapa selventää tätä olisi indeksi jonka paino on 50% Sampo ja 50% Neste. Sattumalta osaakkeet on tällä hetkellä 44.40e joten indeksi rahasto joka seuraa tätä indeksiä ostaa molempia osakkeita saman verran.
Puoli vuotta eteenpäin ja Sampo on edelleen samoissa hinnoissa mutta Neste keksi uuden menetelmän tuottaa biodieseliä turskasta ja osake on raketoinut 88.80 euroon. Nyt indeksin painot on 2/3 Nestettä ja 1/3 Sampoa. Silti indeksi rahastot jotka seuraavat tätä indeksiä eivät ole joutuneet tekemään yhtään kauppaa.

10 tykkäystä

68 tykkäystä

Kiitokset tästä ketjusta! Todella loistava idea ja tätä kautta oppii tuntemaan ihmisiä nimimerkkien takana edes hivenen. Ja erilaisia sijoitustyylejä sekä niiden tuloksia.

Noin muutenki täällä ollut todella laadukasta keskustelua viime viikkoina eri tavoista lähestyä markkinoita ja tätä kautta ainakin itselle on markkinoiden toiminta auennut ihan uudella tavalla.

17 tykkäystä

Kiitos todella mukavasta palautteesta! :pray:

Paljon se ottaa aikaa, mutta antaa paljon enemmän. Ensimmäiset haastateltavat Verneri ja Timontti vastasivat todella nopeasti kysymyksiini sekä pirun hienosti. Oman osuuteni teen parhaani mukaan, vaikka ei se silti timanttia ole, mutta erinomaiset haastateltavat tekevät näistä todella mielenkiintoisia ja mukavia luettavia!

Pääpaino on foorumilaisissa, mutta tulen haastattelemaan vielä lisää indeläisiäkin.

19 tykkäystä

Kiitokset Alokkaalle näistä stooreista! Vernerin yllättävä harrastuskokeilu kuvaa myös sijoittamista paremmin kuin hyvin.

Olen kokeillut vikeltämistä, mikä on siis voimistelua liikkuvan hevosen selässä.

7 tykkäystä

Itsenäisyyspäivä ei ole vielä täällä, mutta se ei ole syy olla tuntematta ylpeyttä maastamme, jota me kaikki olemme rakentamassa. Talvi tulee olemaan pimeä ja sähkö kallista, mutta muistetaan, mitä me rakennamme täällä. Joka päivä. :+1:

20 tykkäystä

Ihan taas mielenkiinnosta eilisen jäljiltä yleinen mielipide

  • Pohjat nähtiin
  • Pohjat ei nähty, mutta hetkellinen ralli tulossa
  • Pohjia ei nähty vielä ja matto vedetään ensiviikolla alta

0 äänestäjää

1 tykkäys

Cramer on nykyisin tietoinen Inverse Crameristä :smiley:

Vastaus ylempään:

13 tykkäystä

Terveystalo negaili → kurssi rommas.

Eikö pohjat vielä ollutkaan tässä? Negatiiviset uutiset jaksaa vielä laskea kurssia…

Mutta mites sitten Kone. Kone negaili → kurssi ei rommannut. Negatiiviset uutiset ei jaksanut laskea kurssia. Eli riippuu kai se yhtiöstäkin, tähtien asennosta ja kenties kusetusmarkkinoistakin!

Pohjista en kuitenkaan osaa sanoa mitään :smiley:

5 tykkäystä