Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Helpointa on kun käyttää verkkokauppaa.Ellei tiedä mitä tarvii,niin todennäköisesti se on turhaa,jos ottaa kotiovelle toimitettuna ei tarvi juuri edes kävellä,voi kahlata läpi stockmannin,puuilon,tokmannin,clas ohlsonin,rustan ja mitä näitä onkaan,välillä voi käväistä ulkona tai hörpätä kahvit,ei tarvi tapella autoilusta.

En ole varmastikaan oikea henkilö vastaamaan liikennesuunnittelusta, mutta en usko tuon kokeilun kauhean ratkaisevasti vaikuttavan liikenteen sujuvuuteen. Ihan oikeassa olet varmaan siinä, että vaikea tuota liikennettä on lähteä hirveästi muualle ohjaamaan. Eli matka-aika keskustaan tuota E75:n kautta varmastikin pidentyisi jonkin verran. Kannattaa kuitenkin huomioida, että tuo yksi kaista lähtee pois vain Espan kohdalta. Eli huomattavan lyhyt osuus kokonaismatkasta, tuskin montaa minuuttia lisää tekee matka-aikaan. Loppupeleissä ei siis varmaan ole mitään hyötyä edes vaihtaa pois Rantatieltä ja yrittää oikoa mistään Hakiksen tai Krunan kautta.

Näistä vaikutuksista matka-aikaan on varmasti kaupungin toimesta tehty laskelmia, mutta en enää jaksa lähteä kaivelemaan, sillä en usko että se edistää tätä keskustelua enää mihinkään.

Kysymys on varmasti kuitenkin siitä, että aiheuttaako nämä kohtuutonta haittaa autoilijoille. Siinä määrin haittaa, että nämä autoilijat eivät saavu enää keskustaan ollenkaan joko autollaan tai sitten muulla kulkuneuvolla. Kuinka paljon keskustan vetovoima sitten kärsii tästä versus keskustan viihtyvyyden parantuminen tuo sitten paikalle lisää ihmisiä muilla kulkutavoilla? Näihin kaikkiin kysymyksiin saadaan varmasti paremmat vastaukset sitten, jos tämä kokeilu toteutuu.

Kyllähän sen voi varmaan ihan suoraan arvata, että varmasti näillä kokeilulla on myös tarkoitus kannustaa ihmisiä entistä enemmän käyttämään julkisia. En minä silti koe, että tässä ollaan tahallaan autoilijoita kiusaamassa. Mielenkiintoista on nähdä mitä esim. Pariisissa tapahtuu, jossa suunnitellaan mahdollisesti yksityisautoilun kieltämistä laajoiltakin alueilta keskustasta. Nämä Helsingin toimet ovat siihen nähden mielestäni aika kevyitä ja fiksuja.

edit: Joo täydensin @DayTraderXL vielä hieman mielipidettäni tuohon tekstiin. En siis tarkemmin ajatellen myöskään usko, että kannattaa tosiaan lähteä mistään oikomaan. Oleellista on, että kuinka paljon matka-aika mahdollisesti pitenee E75:n kautta.

2 tykkäystä

Yle on siirtynyt tekemään näitä rasittavan ja naurettavan välimaastossa olevia minuutti minuutilta-seurantoja käsittääkseni yle-lain muutoksen takia. Tällä laillahan rajoitettiin ylen tekstimuotoisia sisältöjä koska medialiitto ja sanoma etunenässä kantelivat EU:lle ylen vääristävän kilpailua. Ongelma oli siis siinä, että ylellä oli liian laadukkaita tekstimuotoisia uutisia, jotka söivät tilaa sanoman ja kumppaneiden klikkiotsikko-roskauutisilta. Nyt siis ylen uutisten pitää olla näitä live-seurantoja tai liittyä ylen tv- tai radiouutisiin. Ikävä kyllä, tässä kansalaiset hävisivät ja kaupallinen media voitti. Itse en pysty näkemään positiivisena kehitystä, jossa kaupallisesti riippumatonta mediaa ajetaan alas, vaikkei yle toki ongelmaton ole itsekään.

8 tykkäystä
17 tykkäystä

Kommenttien perusteella Stocka-ketjussa Esplanadin suunnitelmia olisivat kommentoineet maalaiset. Selvennettäköön, että ainakaan Freddie ei ole mikään maalainen vaan ihan Helsingin ratikkakaupungissa asuva keski-ikäinen lihansyöjä. Mutta ei anneta tän faktan mennä tunteisiin!
Helsingille tekee hyvää että Tampere kirittää tätä kaupunkia parempaan kaupunkitilan suunnitteluun. Vertailukohtina toki pitäisi olla Köpis tai Amsterdam.

5 tykkäystä

Kiitos @Sijoittaja-alokas! Varsin hieno löytö ja mainio poiminta! :slight_smile: Kiitos @Markku_Kurtti analyyttisesta ja erinomaisesta data-analyysista liittyen eri sijoitustyylien tuottoihin korkean inflaation ympäristössä. Tärkeä ja ajankohtainen aihe. Olisiko kenties mahdollista, että jakaisit tutkimuksesi Twitterin lisäksi myös täällä foorumilla? :slight_smile: Faktorianalyysisi on erinomaista ja inspiroivaa opiskelumateriaalia nykyisessä inflaatiokontekstissa. Lämmin kiitos! Erinomaista työtä @Markku_Kurtti! Super-cool! :slight_smile:

P.S. @Markku_Kurtti:n aikaisempaa oivaltavaa analyysia löytyy esimerkiksi seuraavasta keskusteluketjusta: Inderes mallisalkku – kvantitatiivinen analyysia - Yleinen - Osakesijoittaminen

5 tykkäystä

Lähinnä jäin miettimään, että mistäpäin pk-seutua on järkevää lähteä Espalle autolla? Aikoinaan Helsingissä (ja Espoossa) asuessa ei tullut kyllä mieleenkään, että voisipa lähteä sunnuntaiajelulle Marimekon Esplanadin-liikkeeseen ja jättää auton suoraan oven eteen. Ilmeisesti joillain on tällaista intentiota kuitenkin?

Monessa Suomen kaupungissa vetovoima laskee, koska autoista ei osata päästää irti. Sitten ehdotellaan miljardiluokan hankkeena keskustatunnelia, ikään kuin ne fyrkat tulisi jostain taikaseinästä. Samaan aikaan Töölössä maksaa asukaspysäköinti parikymppiä kuussa ja kevyen liikenteen väyliin budjetoidaan pullanmuruja.

Tulee mieleen keskustelut kasvisruoasta ja homoliitoista joskus 2000-luvun alussa. Silloinkin taisi status quo olla “realismia” ja kaikki muut ehdotukset “ideologisia” :smile:

10 tykkäystä

Niin siis eihän kukaan realistisesti odota saavansa Espalta kadunvarsipaikkaa kun sinnepäin lähtee ajamaan. Tai varmaan voisikin jatkossa odottaa jos kadunvarsipysäköinnin hinta nostettaisiin asialliselle tasolle - eli sellaiselle että paikkoja olisi aina saatavilla. Samat tyypit jotka pitävät markkinoita kaikkivoipina eivät muuten usko markkinahinnoitteluun kadunvarsipysäköinnissä. Jos joku muuten haluaa kerrata markkinaehtoisen pysäköinnin periaatteet niin täältä löytyy selkokielellä asiantuntijoiden kirjoittamana:

4 tykkäystä

Saisikohan samalla markkinahintaisen joukkoliikenteen? Voisiko ajatella, että edulliset kadunvarsipaikat ovat hyvinvointiyhteiskunnan tarjoama etu.

1 tykkäys

Olet oikeassa, joukkoliikenteen subventio ei ole optimaalista. Parempaa olisi suoraan verottaa autoilua rutkasti enemmän, ja nostaa joukkoliikenteen hinnat omakustanteisiksi.

Sitähän ne nykyään tosiaan edelleen ovat. Kuten puoli-ilmaiset Hitas-asunnot ja muut yhteiskunnan tuet.

1 tykkäys

Niin kyllä näissä poliittisissa keskusteluissa pitää muistaa, että asiat ovat vastakkain. Halpa pysäköinti johtaa siihen, että on vähemmän tilaa kahviloille, lähipalveluille, kulttuuripalveluille, ulkoilureiteille, pyöräilijöille jne. Asuinympäristössä on myös enemmän katupölyä, meteliä ja rauhattomuutta.

Suurimmassa osassa Suomen kunnista on järkevää ja perusteltua autoilla, Helsingissä ei niinkään. Ratkaisu on markkinamekanismin lisääminen, eli laitetaan kuluttaja maksamaan aiheuttamistaan negatiivisista ulkoisvaikutuksista muille kuntalaisille. Jos auton ulkona köllöttely alkaakin maksaa satoja eikä kymmeniä euroja kuussa, autoilu vähenee, kun ihmiset myyvät niitä kärryjään tai muuttavat jonnekin Korsoon. Tilalle löytyy kyllä tulijoita, myös autottomia.

6 tykkäystä

Tapahtui tuossa muutama tunti sitten.

Poika 18v, tuli alakertaan ihmettelemään, notta miksi iskä 46v huutaa ja kiljuu. Kysyi, että voititko pörssissä? No en, pörssi on jo kiinni. ( tai itseasiassa tänään oli niin vihreä päivä, että Ohisalokin olisi kateellinen) Huusin siksi, että tunnin tahkoamisen jälkeen päästiin piikuveljen 15v kanssa Super Mario 3 3-2 kenttä läpi :smile: Maailman paras konsolipeli. Ostin viime jouluna retroversion. Marioon ei kyllästy koskaan.

44 tykkäystä

-Kun se ei vaan toimi. Keskustassa tyhjiä liiketiloja kun maksukykyiset ja perheelliset ihmiset autoilee automarketteihin ja kauppakeskuksiin kun keskustassa ollaan niin autovihamielisiä.
Keskustoissa on tarkoituksellisesti hankaloitettu autoilua ja etuoikeuksia muille, mm liikennevalojen ns vihreä aalto on muutettu joukkoliikennekatuja suosivaksi ja jalankulkijoita. Pyöräilyn ja auton väistämissäännöt tehtiin sekaviksi tarkoituksella jotta autoilija joutuu pysähtymään joka risteyksessä ja väistämään pyöräilijöitä. Osin tuota typerää muutosta nyt korjataan liikennemerkeillä joilla ilmoitetaan pyöräilijän etuoikeudesta tietyissä paikoissa, joka entisestään pilaa systeemin kun niitä merkkejä ei ole kaikissa paikoissa joissa autoilijan täytyy väistää pyöräilijää.
Keskustat kuihtuu, nuoret hengailee baareissa ja kahviloissa mutta itse kaupankäynti siirtyy autojen perässä muualle.

Oikein. Lisään myös tärkeän näkökulman että jos on koskaan ollut armottomassa kännissä jossain muuallakin kuin Helsingissä niin ymmärtää kuinka saakelin vaikeaa Helsingissä on päästä yöllä baarista kotiin. (Pisteet sen sijaan Turku, Jyväskylä, Oulu)

Ja koko ikäni Helsingissä asuneena painotan ulkopaikkakuntalaisille, että siellä keskustassa ei siis asu yhtään Helsinkiläistä, vaan muualta muuttaneita jotka luulevat että stadilaiset asuvat siellä ja ovat siksi ajautuneet itse asumaan sinne ylihintaisiin luukkuihin.

8 tykkäystä

Ei kannata täällä julkisesti tätä mahdollisuutta mainostaa. :shushing_face: Tulee iso ryntäys ja kysynnän ja tarjonnan lain mukaisesti tulee pian sunnuntaille parkkeeraukseen tuplamaksut arkipäiviin verrattuna.

No niin Harvian omistajat, YLÖS JO! Kohta nähdään onko meidän firmasta kaluksi, vai meneekö kurssi vielä kurkkaamaan kympin alapuolelle…

2 tykkäystä

Eiköhän se JPow jo suolannut harviankin kurssin punaiselle tälle päivälle osarista riippumatta :smiley:

11 tykkäystä

:smile: :smile: :smile:

53 tykkäystä

Suomalaiset yritykset ovat poistuneet Venäjältä vauhdilla. Moni muu ei ole ollut yhtä innokas. Nokian Renkaiden kilpailija Continental on päin vastoin palannut Venäjälle samoin kuin venäläisten energiahankkeiden osakas Mitsubishi ja vaatebrändi Reebok.

Kauppalehden juttu maksumuurin takana. Suomalaiset ovat pakanneet tavaransa vauhdilla, mutta monen EU-maan yrityskenttä jatkaa häpeilemättä Venäjä-bisneksiään – Näin ruplakoukku puree eri maissa | Kauppalehti

Harva monikansallinen yhtiö edes selittää syynsä jäämiseen. Loppukesästä vain kaksi kymmenestä jäävästä yhtiöstä oli antanut edes jonkinlaisen ulostulon ratkaisustaan ja ainoastaan yksi kymmenestä selityksen. Osa niistäkin on kuultu vasta julkisen painostuksen jälkeen. Jos bisnekset jatkuvat, täysi hiljaisuus on selvästi suosituin vaihtoehto – ja kenties kohteliain tapa ilmaista, että syyt ovat puhtaasti taloudelliset.

Voi myös olla, että sotataloutta ylläpitävä virkavalta on painostanut tiettyjä yhtiöitä pysymään maassa huoltovarmuuden nimissä.

6 tykkäystä

Ilmankos Orthex on keulinut viime aikoina. Täsmäosake.

3 tykkäystä