Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Tämä on todella tärkeä seikka. Vaikka olen sijoittanut jo 20 vuotta osakkeisiin, niin ei ne isoimmat laskut silti miltään upealta tunnu salkun arvon huvetessa.
Ok, ymmärrän hyvin että laskumarkkinoilla voi pitkäjänteinen sijoittaja tehdä hyvää tiliä. Aikaperspektiivin tarvitsee vain olla tarpeeksi pitkä.
Nuorempia ja kokemattomampia sijoittajia ajatellen tämä 2020-luvun sijoitusilmasto hieman huolettaa. Ei ole helpoin aika aloitella osakesijoittamista, kun mediat täyttyy kriisiotsikoista ja YTD on roimasti miinuksella. Paljon pitää olla ymmärrystä sijoittamisen fundamenteista, että pysyy pää kylmänä.
Yhdessä toinen toistamme tukien tästäkin selviydytään. :pray:

20 tykkäystä

Ehkä tällainen bumtsibumi olisi konkassa, jos olisin hommannut tätä. :thinking: Luin eilen aamupäivällä tämän firman yhtiöraportin, joten ehkä se vaikutti hieman asiaan. Tosin olen nykyään lukenut kaikkien firmojen laajat raportit ja yhtiöraportit läpi. :slight_smile:

Jos @timontti:lla on midas touch, niin mulla on vastaavasti ruoste touch. Tai ehkä on enemmänkin siitä kyse, että toisella meistä on järkeä, taitoa ja tietoa. :face_with_monocle:

Mulle on kaikki ihan selvää ja siksi olen superanalyyttisena ostanut kaikkea järkevää hyvin ajoittaen, mikä on näkynyt mm. prosenteissani. :upside_down_face:

9 tykkäystä

Mulla ei ole mitään hajua mitä markkinalla tapahtuu :smiley: En ole ollut näin vaikealukuisessa markkinassa vielä aikaisemmin. Siksi nyt aika varovaisena…

38 tykkäystä

Sijoittamista tuli harkittua kauan ja samalla tuli tankattua mahdollisimman paljon oppia sijoituskirjallisuudesta. Lähdin mukaan heinäkuussa rahastoilla sekä muutamalla tarkkaan harkitulla suoralla osakehankinnalla. Vähän olen osakkeita tässä matkan varrella lisäillyt, mutta pitänyt sijoitussuunnitelmasta tiukasti kiinni. Toisaalta tuntuu hämmentävältä kun rivit paistaa punaisena suurimman osan päivistä.Koitan kuitenkin pitää focuksen pidemmällä aikajänteellä. Olen koittanut rauhoitella itseäni sen varjolla että hyvä saada kunnon tulikaste samantien alkutaipaleella kun sijoitetut summat on suhteellisen pieniä.Nyt on osakkeissa ja rahastoissa kiinni 20% ja aion pitää käteisposition reippaana siihen asti että olen saanut tarpeeksi luottoa omiin valintoihin.

16 tykkäystä

Muistan jostain lukeneeni että laadukkaat ja kasvavat yhtiöt pärjäänät laskumarkkinassakin kohtalaisesti. Samaa toitottivat Redeye Top picks salkusta. Pärjännyt kuulemma laskukuukausina reilusti indeksiä paremmin. No tältä se sitten todellisuudessa näyttää.
Ost tilin nousu ja tuho. Tätä ei ole sotkemassa vivut, ipot, treidit, korot tai verot. Brutaalia.

96 tykkäystä
5 tykkäystä

Turpaan tulee päivästä toiseen ja välillä tulee sellaisia tuntemuksia, että kaikki on paskaa ja nollaan painuu jokainen lappu. Eikä niillä voi edes hanuria pyyhkiä. Tyhmähän tässä on tullut oltua ja kaikki myyntiin. Sama ilmeisesti käynyt muillakin mielessä kun myydään ihan reippaasti.

Toinen aivolohko, jolle varmaan on tehty lobotomia, sanoo vähän kuolaa valuen, että malta nyt vielä 5 vuotta niin kyllä se siitä. Mulla tämä lobotomia puolisko on dominoivampi ja saa mut varmaan pitämään niistä kiinni vaikka nollaan asti. Ihan vaan piruuttaan. Olenhan kuitenkin huolehtinut, että nämä on lopulta jonkun sortin hupirahaa eikä pois pakollisista elämän menoista.

22 tykkäystä

Hyvää Yrittäjän päivää kaikille yrittäjille! :slight_smile:

Minulla on lähipiirissä paljon erilaisia yrittäjiä laidasta laitaan ja on todella vaikeaa sanoa mitään “yleistävää” näin kirjavasta porukasta. Sen haluan sanoa yrittäjistä, että useimmiten yrittäjät taitavat olla keskimäärin aika ahkeraa ja monipuolista porukkaa. Itse olen vain sivutoiminen yrittäjä enkä ole monipuolinen, mutta ahkera minäkin olen. :slight_smile:

Omat kokemukseni yrittämisestä on vain lähinnä Inderesin laskuttamista, mutta kyllä tässä omassa toiminnassakin olen jotain (siis pikkuriikkisen) oppinut yrittämisestä ja yrityksen pyörittämisestä. Kivaa on ollut ja kaikki on mennyt hyvin + kaikkien kanssa on kuviot menneet hyvin. Esimerkiksi Ukko.fi:n, Varman ja Verohallinnon kanssa kaikki on mennyt tosi hyvin sekä nopeasti, toki suurena vaikuttajana on se, koska olen vain pieni toiminimiyrittäjä.

Inderes on ollut minulle hyvä asiakas kaikin tavoin, toisaalta kuulun mielestäni samaan porukkaan inderesiläisten kanssa… toivottihan itse toimitusjohtaja minut tervetulleeksi tiimiin. :slight_smile:

Yllättävän hyvin tavalliset ihmiset ymmärtävät yrittämisestä ja samalla tavalla yrittäjät ymmärtävät palkansaajia; kyllä ihmiset normaalisti useimmiten ovat fiksua ja toisia kunnioittavaa porukkaa. Aina on ääripäitä, jotka pitävät määräänsä enemmän ääntä.

Sitä ei jotkut yksittäiset ihmiset ehkä ymmärrä, että jos näkevät laskuni, jossa loppusumma on 100 markkaa ettei siitä jää käteen mulle 100 markkaa tai 75 markkaa, vaan noin 33 markkaa ihan kaikkien kulujeni jälkeen tai jopa vähemmän, jos mun tarvitsee tehdä erillisiä hankintoja. Tulee myös huomioida se, että olen sivutoiminen toiminimiyrittäjä, jolla on vielä hyvin kevyt kulurakenne eikä ylimääräisiä kuluja. Tämä kaikki on minulle hyvin ok ja tuntuu reilulta, koska suurempi osa ansioista tulee palkkatöistä, eli valitettavaa ei ole… paitsi itse aiheutetut kommellukset. :slight_smile: Mutta olen halunnut muiden yrittäjien puolesta joskus sanoa, että välillä suurilta tuntuvien yrittäjien laskujen takana on hyvät syyt ja lopuksi yrittäjälle ei usein jää läheskään, niin paljoa käteen kuin jotkut yksittäiset ihmiset luulevat.

Toivottavasti joskus voin tehdä enemmän ja monipuolisemminkin yrittäjähommia, voisin esimerkiksi myydä Hesarille tai Wall Street Journalille meemejäni :upside_down_face: tai tehdä joitain muitakin hommia toiminimelläni. :slight_smile:

35 tykkäystä

Perus suomimeininkiä on se että nousukauden lopulla on kaikenlaista treidaajaa, mähkää ja pähkää neuvomassa kuinka suomalaisten kannattaa sijoittaa ja kuinka se nostaa kansankapitalismia yms… sitten kun osakkeet -50% niin otsikot on vaan synkistelyä ja pelottelua jokaisessa talouslehdessä… tälläkö sitä kansan kapitalismia nostetaan.

Sanoisin että nyt on 100kertaa parempi tilanne tulla jokaisen “mähkän” pois sikiöasennostaan kotipoterosta ja alkaa julistamaan kuinka hyviä ostopaikkoja on nyt markkinassa ja kuinka nyt löytyy kohtuu hinnoilla ostettavaa…

Tuntuu että tämä Suomi on täynnä idiotismia jota ei voi vaan ymmärtää… nyt niitä hyviäostopaikkoja tulisi rummuttaa siihen asti kuin karhuilu päättyy…

Montako uutista olette nähneet että nyt on hyvä paikka ostaa? Ja kuinka paljon niitä juttuja oli silloin kun kurssit olivat +30%…

Sama pässinpää meininki ollut ainakin 90-luvulta asti mitä olen seurannut… saadaan suomalaiset ostamaan huipulta ja myymään pohjilta…

78 tykkäystä

Mun toinen aivolohko sanoo että nyt ois aika hakea sijoituslainaa. :sweat_smile:

25 tykkäystä

Tiedän tunteen. :sweat_smile:

Omaan sijoitusstrategiaan kuuluu varsin pieni vivun käyttö normaalitilanteessa. Toistaiseksi (absoluuttisella kurssitasolla mitattuna) osakkeet ei vielä ole maassa makaavia satasen seteleitä. On tässä ihan aitoa riskiä korkojen/inflaation pitkäaikaiselle nousulle, toimitusketjujen ja talouden dynamiikan isoille häiriöille, valtioiden velkakriiseille energiamarkkinan myllerryksessä, lännen välirikolle Kiinankin kanssa jne. Mielestäni markkinoilla on kyllä pelkoa mukana, mutta ei paniikkia. “Veri virtaa kaduilla” -sanonta ei vielä toteudu. Toki sijoitusmeemi-ketjussa taitaa välillä jo sydämet vuotaa verta (täysin ymmärrettävästi).
Ostelen kyllä palkkatuloilla ja sijoitan kaikki osingot takaisin, mutta en näe vielä lisävivun olevan omaan riskiprofiiliini nähden tarpeen. Varmaan joku itseäni rohkeampi laittaa jo enemmän vierasta pääomaa kehiin. Itse olen toistaiseksi tyytyväinen melko marginaaliseen vipuun.

Jos en näkisi makrotaloudessa näin paljon potentiaalisia kompastuskiviä, houkutus olisi merkittävästi suurempi.

11 tykkäystä

Hienosti kirjoitettu! Olen itse huomannut ihan saman asian toistuvan jatkuvasti, juuri nyt kun pitäisi tehdä niitä osakeostoksia niin vaietaan ja painetaan pää pensaaseen. :rofl:

Huvitti vähän aikaa sitten kun joku “guru” en nyt muista nimeltään kuka oli niin hehkutti Qt:stä jossain minkälie kauppalehden sivuilla että tämä on jokaisen osakkeenomistajan “must have” osake…ja hinta taisi olla silloin 160e kieppeillä. :rofl: :rofl: :rofl: Voi elämän kevät sitä idiotismia.
Itse ainakin sanoin jo silloin että kuka oikeasti suostuu maksamaan 160e kyseisestä osakkeesta.

Tuollaisia juttuja kyllä saattavat aloittelevat sijoittajat kuunnella ja oikeasti vielä työntää ison summan rahaa kiinni sen perusteella, omasta mielestä todella typerää mennä lausumaan lehdessä tuollaisia typeryyksiä, saisivat hävetä silmät päästään, hyi, hävetkää!

5 tykkäystä

En väitä et nyt olisi paras hetki ostaa mutta varmasti parempi kuin +30% (yleisindeksi) sitten… voihan se olla että otetaan vielä 20% alas mutta veikkaampa että ei yhtään positiivista uutista näy tai ole sijoitusammattilaisia puhumassa kansankapitalismin puolesta… nämä aiheet ajoitetaan nousukauden lopulle ja milloin kukakin äkkirikastunut nostetaan podiumille…

On asuntosijoittajia jotka keräsivät 2 vuodessa 100 asuntoa ja ei tarvitse töitä enää miettiä, on treidaajia satumaisine voittoineen, on wall street betsiä, kryptomiljonäärejä jne… vähän hiljaisempaa alkanut olla viime kuukausina…

9 tykkäystä

Laitoin tämän omalle seurantalistalle kun innostuin yhtiöstä Nomadien Q2/21 jälkiviisasteluista. Harmitti kun kurssi oli karannut siitä 30 kruunusta noin 40:neen. Laitoin kurssihälytyksen 30 sek. Onneksi en ostanut silloin. Tässä näkee kyllä kuinka sokealla peesillä olisi päässyt noin 85% tappioihin.

30 tykkäystä

Arvon @kelkka

Vastaan tänne kahvihuoneeseen, sillä nollapostit eivät oikein kuulu mihinkään lankaan, eivät edes politiikkanurkkaukseen. Katsoin kuitenkin, että on kohteliasta vastata jotenkin. Kerran.

Ajattelin siis ensin jatkaa keskustelua politiikan puolella, mutta asiaa hetken tuumattuani tulin toisiin aatoksiin.

Jos laadit tilaston, jossa luokittelet esim. Merkelin CDU:n oikeistopuolueeksi, ja käytät tätä tilastoa perustellaksesi väitettä, että Eurooppa on kuluneella vuosituhannella ollut varsin “oikeistovetoinen”…

Käsityksemme asioista ovat niin kaukana toisistaan, että poistun tästä ilman suurempaa älämölöä miettien onkohan Angela itsekään tajunnut edustavansa oikeistoa :thinking:

8 tykkäystä

Wikipediasta (huomaat varmaan että listattu poliittiseksi oikeiston puolelle):

Edit. Kuuluu myös EU parlamentissa samaan puolueryhmään Suomen kokoomuksen ja KD:n kanssa.

1 tykkäys

Nuo kaikki on keskusta puolueita.

Edit: @kelkka ainakin minä luotan faktoihin perustuviin totuuksien.

4 tykkäystä

Aaaah, elämme eri-totuuksissa ilmeisesti. Ja yhden puoluekartan liittäminen ei hirveästi auta kun kaikki muut samanlaiset kertoo erilaista totuutta:

Tämä viimeinen on ehkä paras:

2 tykkäystä

Sen enempää tähän keskusteluun kantaa ottamatta haluaisin kuitenkin muistuttaa, että puolueiden keskenään vertaaminen eri maiden välillä on aika hankalaa. Esim meidän oikeistopuolue voi olla jossain toisessa hyvin konservatiivisessa massa taas hyvin vasemmalla.

11 tykkäystä

Nyt jo tuontilohikin tekee turkaa.

32 tykkäystä