Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Luulin jo hetken ettei professori professorin silmää noki, mutta onneksi olin väärässä, suoraselkäisyyttä havaittu.

Rothovius ei ole nyt ihan kartalla, ensin kertoi a-studiossa kuinka monta terawattia enemmän fortum tuottaa kuin myy itse, mutta sitten samaan hengenvetoon väittää että kasvaneet vakuusvaatimukset olisi keinottelun seurasta. (vaikka todellisuudessa erotus myydään siis futuuripörssissä, jonka vakuusvaatimukset ovat nousseet)

tässähän on waara että wasan yliopisto joutuu naurunalaiseksi kohta

myöskään konkurssi ei seuraa heti akuutista kassakriisistä, silloin järjestetään joko anti tai myydään voimaloita, mutta se aiheuttaisi suomessa paljon häiriötä jota hallitus nyt kalliilla lainalla estää.

11 tykkäystä

Ei voi pitää relevanttina. Sijoitusfoorumilla ollaan kuin lehmät laitumella ja iloitaan kohentuneista tulevaisuuden tuotto-odotuksista “:smiley:” (:face_vomiting:)

4 tykkäystä

Totta, eikä ainakaan minulla ole mitään oireita ollut.

Eat Ass GIF - Eat Ass Oral GIFs|262.5x181.36363636363635

5 tykkäystä

Eihän noita punaisia rivejä mielellään katsoisi, mutta isossa kuvassa, en haluaisi osakekurssienkaan karkaavan (talouskasvun tukemana tai ilman). Surkea sentimentti on paras paikka markkinahäiriöihin ja virhehinnoitteluihin. Korkeintaan rauhalliset liikkeet ylöspäin indekseihin ja palkkatuloista jatkuvaa tankkaamista.

4 tykkäystä

Perin kummallista, jos teillä päin ei onnistu.

Itse käytän käteistä enää hyvin harvoin. Ostokset/hankinnat netissä, tai kaupassa maksan pääsääntöisesti kortilla, tai jollain tilisiirrolla (jolloin numerot siirtyvät paikasta A paikkaan B bitteinä).

Mut ei siinä, jotkuthan saattaa vielä maksella vaikka oravannahoilla… se Teille sallittakoon.

4 tykkäystä

Tarkenna nyt edes, että kyse on Suomessa maksamisesta. Muovinen läpyskä sirulla ja viivakodilla kun ei tuppaa toimivan kovinkaan vakuuttavasti Pohjoismaiden ulkopuolella osassa Euroopassakaan.

Mäkin olen harkinnut tätä. Ootko miettinyt miten toi sillisalaatti pitäa arvottaa? Tossa on tältä viikolta joku kirjotus aiheesta. Warner Bros. Discovery: Value Based On Content Quality, Not Distribution Woes (NASDAQ:WBD) | Seeking Alpha

Toisaalta en diggaa velasta juuri nyt enkä osaa arvottaakkaan sektoria😑.

1 tykkäys

Kyllä nettiostokseni on myös Suomen, Pohjoismaiden ja Euroopan ulkopuolelle ajoittain… tosin pääsääntöisesti kyllä EU:n alueella (koska tullit).

Mites se ilman bittejä Teillä hoidetaan, kirjekuorilla?

2 tykkäystä

Heh. Jos ei halua ymmärtää, niin ei ole pakko ymmärtää. Kyse ei ollutkaan nettiostoksista.

Ps. Kirjekuorikin on hyvä, kun sisällä on seteleitä :wink:

1 tykkäys

Jeps, mutta minähän vastasinkin kohtaan: “bittirahalla ei voi ostaa yhtään mitään yhtään missään.”

…ja kerroin muutaman esimerkin miten itse käytän, olkoon sitten vähän rajoittuneempaa tuolla muoviläpyskällä, kuin teillä pelkän käteisen käyttäjillä.

Eli mielestäni muutamia käyttökohteita on mahdollista löytää myös muoviläpyskää/sirua näyttämällä, tai vaikkapa tilisiirrollekin. Kaikille nuo tietenkään ei sovi…

3 tykkäystä

Mitä olet ostanut Bitcoineilla? Puhehan oli niistä.

Mistähän olet tämmöistä nähnyt? Itse olin juuri viime viikolla kyselemässä tarjouksia volkkarilta ja ID.3 fastlanet pyörii siellä 8-12kk toimitusajalla. Paremmilla varustetasoilla mentiin vieläkin pidempiin toimitusaikoihin, jopa 16-18kk oli puhetta. Joitain noita voit saada ostettua, mutta toimitusajat tehdastilauksille ei todellakaan tule viikoissa. Netistäkin löytää nopeasti, että toimitusaika fastlanelle on 9kk.

1 tykkäys

Sijoittamisessa saa kyllä seurailla samoja eurolukuja todella kauan, kun päivittäin katsoo salkun kehitystä ja yrittää puristaa sitä tuottoa. Minulla on vielä sen verran alkuinnostusta, että kun uusi kymmenys tuhansissa euroissa on lähellä poksahtaa, niin päivittelen sivua ja sitten kun se luku vilahtaa hetkellisesti ruudulla “mä näin sen, mä näin sen!”. Tämän jälkeen tuntuu, että samaa lukua saa katsella 100 vuotta eikä mikään auta eikä se koskaan kasva. Sitä summaa ei pidä enää yhtään minään, kun sitä on tuijottanut niin kauan.

Joo, pitäisi ottaa vähän vapaata, kävellä luonnossa ja katsella oravia, miten ketterästi ne siirtyvät puusta toiseen, haistella kuusimetsän tuoksuja. Se on vaan kun puhelin kulkee mukana ja on niin helppoa vähän vilkaista. Päivän aikana tulee paljon tylsiä luppohetkiä.

7 tykkäystä

Ainakin muutama viikko sitten oli laajalla skaalalla fastlane malleja tarjolla lyhyellä toimitusajoilla. Voi olla että tilanne on muuttunut nopeastikkin mut mut… Pistä talvella tilaus sisään niin varmasti saat nopeasti auton alle. Mark my word :wink:

Sillä ehdolla toki, että tuotantolaitokset pysyvät talvella toiminnassa.

Oman nimimerkkini puolesta allekirjoitan tämän @Vodel1 :n julkaiseman meemin sisältämän väitteen.

20 tykkäystä

No esim. Nexon kortti käy samoissa paikoissa kuin muutkin Mastercardit. Onko jengi nyt oikeesti vielä tosiaan näin kivikaudella?

Mitäs nyt oisin viimeksi ostanut, autoon pari rengasta rengasliikkeessä ja netissä jotain muistaakseni äänikirjoja.

Mitä Sinä olet viimeksi ostanut käteisellä netissä? (yhtä tyhmä vastakysymys).

2 tykkäystä

Kun kysytään, niin pakko se on kai vastata, mutta menee lähinnä tajunnanvirraksi, kun omat muistiinpanot ovat toisaalla ja töitäkin olisi vielä jäljellä…

WarnerBrosille voisin tehdä tälle viikonloppuna ihan oman ketjun, jos on aikaa, mutta alun perin oma sijoituscase perustui siihen, että yhdistyminen Discoveryn kanssa aiheuttaa kovan myyntipaineen ja osakkeen arvo romahtaa hetkellisesti.

Näin myös tapahtui, ATTn osakkeenomistajat saivat mergerin yhteydessä uuden yhtiön osakkeita, mutta kun ovat arvosijoittajia, jotka osinkojen perässä, laittoivat osakkeensa laitaan heti kun se oli mahdollista ja osakkeen hinta romahti. Michael Burrykin hyppäsi tässä kohtaa mukaan.

WBD on hankala tapaus arvottaa, kun suurin osa taseesta on aineettomia hyödykkeitä ja toimintaa organisoidaan uudelleen. Miten ylipäänsä käänneyhtiötä tulisi arvottaa kun muutos käynnissä?

Taseesta löytyy assetteja 140B arvosta. Market Cap kuitenkin vain 30B. Siitä voi vapaasti laskea mukavan P/B luvun. Vaikka suuri pitkäaikainen velka 50B huomioidaan, niin kyllä tätä voi sanoa edulliseksi. Lisäksi kannattavuus paranee tulevaisuudessa kun säästöohjelma toteutettu.

Kyseessä mediajätti, jolla lonkeroita vähän siellä sun täällä. Itse näen arvoa IP portfoliossa, kokonaisuudessa ja sen hallinassa, en yhdessä segmentissä. Moni analyytikko arvottaa pelkkää Streaming palvelua ja tekee ennustuksensa sen mukaan miten huonosti Netflixillä menee. Oma näkemykseni on se, että viihteen kuluttaminen monimuotoistuu, striimaus on varmasti merkittävässä roolissa tulevaisuudessa, mutta elokuvateatterit ja perinteinen TV ei ole minnekään katoamassa. Warnerilla on kaikki eväät olla mukana kaikessa ja tarjota kuluttajalle koko viihteen ruokaympyrä.

WBD on siis paljon muutakin kuin vain HBO Max. Kuten totesit niin voi tätä kutsua sillisalaatiksikin.
Löytyy perinteistä TV bisnestä, mainosmyyntiä ja lisensointia mm. HBO, CNN, Eurosport, Discovery.
On klassista elokuvabisnestä ja Batmaneja ja arkivihollisia trikoissa.
Pelipuolella tuotetaan aikuisille Mortal Kombatia ja samaan aikaan lapsille Lego pelejä.
HBO Max ja Discovery+ tarjoavat eri markkinointisegementeille vähän sitä sun tätä ja toimintaa uudelleenorganisoidaan parhaillaan.

Yksi lähestymiskulma voisi olla liikevaihto ja vapaa kassavirta. Tässäkin haasteena se, että yhdistymisestä tulee kustannuksia, verokikkailut/säästöt/synergiat näkyvät viiveellä.
Q2 liikevaihto ~10 Miljardia, FCF ~ 800 miljoonaa. Yhtiöllä yhteistä historiaa puoli vuotta, joten yksi kvartaali ei varmasti kerro koko totuutta. Tärkeintä on seurata mitä toimitusjohtaja Zaslav tekee seuraavaksi ja miten velan määrä kevenee.

Joka tapauksessa tuo korkea velkamäärä (50 miljardia) vääristää kaikkia mahdollisia tunnuslukuja ja vertailuja. Yhtiö on kuitenkin vähentänyt velkaa viime kvartaalilla 3 miljardia ja säästöohjelman ansiosta tämä ei tule olemaan jatkossakaan ongelma. Tulos kääntynee positiiviseksi kuitenkin vasta vuonna 2024.

13 tykkäystä

Olipa mukava naurahtaa oikein makeasti!

13 tykkäystä

Tuolla Nexon kortilla voi itse päättää milloin kuittaa maksun, eli ei tartte välttämättä siellä pahimmassa kuopassa niitä maksella pois (olettaen, että vakuudet (“salkun” määrä) on vielä tarpeeksi suuri).

Vastaavasti sitten voi mahdollisilla voitoilla kuitata taas credit linen tyhjäksi/tyhjemmäksi.

2 tykkäystä

Tämä lakikirjan lukeminen Pirun lailla on aina ketuttanut kuin pientä oravaa. Joskus olisi vaan niin kutkuttavaa, jos tehtäisiin päätös joka on oikein, mutta lakien vastainen. Espanjassa koronan rallatellessa pahimmillaan päätettiin sakottaa tottelemattomia kaupungin rajojen ylittäjiä tuntuvalla 10 000 € sakolla. Ei ollut paljon ylittäjiä. Myöhemmin todettiin, että sakot olivat laittomia. Rahat maksettiin muutamalle uskalikolle takaisin, case closed. Ei Suomesta pidä Espanjaa tehdä, mutta välillä voitaisiin vain toimia hivenen nopeammin. Nykyinen oikeusvaltiosysteemi ei ole kriisitilanteessa täysin omiaan.

9 tykkäystä