Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Vuoden isoin sijoitusvirhe tuli tehtyä eilen. Ostin Nasse longia aika mehevällä vivulla n.1500e arvosta. Tuote kävi lähellä knokkia joten möin sen pois. Tänään tuossa tuotteessa olisi +2500e tuotto.

Oikeasti, tämä vituttaa suoraan sanottuna enemmän kuin rahan häviäminen pörssissä. Tiedän, että jossittelu ja jälkiviisaus on syntiä mutta silti, joskus pitäisi uskaltaa luottaa omaan näkemykseen.

27 tykkäystä

Toivottavasti foorumin lempparifirmoja fomottava Pipsa ei lopulta hermostu, kun Alokas kiertelee karhuilemassa yhtiöketjuissa :thinking:

25 tykkäystä

Mua kiitellään mun karhuilusta. :sunglasses: Ostoksistani ei kyllä ikinä kiitellä. :frowning:

14 tykkäystä

Oisko sulla jotain kommenttia heittää myös muista mun omistuksista? Wulff valitettavasti pienin, mutta kiitos tästäkin :pray:

4 tykkäystä

Haluatko, että tulen kauhistelemaan esimerkiksi Rush Factorya? :thinking:

5 tykkäystä

Sijoittaja-alokas voisi saada lisähommia Inderekseltä ns. bear-on-demand -palvelulla, jossa maksamalla nimellisen 4,95€ kertamaksun voisi tilata alokkaan karhuilemaan haluamansa yhtiön ketjuun. Itse ainakin mielelläni kuulisin karhuisia kommentteja esim Evolution AB:sta tai QleanAir AB:sta, mutta ne eivät taida toistaiseksi kuulua Sijoittaja-alokkaan valikoimiin :thinking:

19 tykkäystä

Jos te viel kiusaatte mua niin menen kohta kirjoittamaan megahärkäisen kommentin Pörssien suunta -ketjuun ja sitten ostan härkävivulla Maailman ETF:ää!

:rage:

90 tykkäystä

Heh, “härkävipu” on muuten lähes sananmuunnos, niin lähellä että laskettakoon!

6 tykkäystä

Onnittele itseäsi, että kykenit pysymään stoploss-tasoissasi. Kurssihan olisi yhtä hyvin voinut mennä allekin siitä. Luulisin, että säästät tai tienaat kokonaisuudessaan enemmän rahaa sillä, että pitäydyt etukäteen asettamissasi rajoissa, vaikka se joskus sattuukin. Täydellinen ajoittaminen on sattumasta kiinni. Ja totta kai tuollainen harmittaa.

21 tykkäystä

Musk on näemmä “onnistuneesta” Twitter-diilistään voimaantuneena päättänyt käyttää diilintekijän kykyjään “yhteiseksi hyväksi”. Onnistuneessa diilissähän pyritään usein hakemaan win-win-tilannetta, jossa molemmat neuvotteluosapuolet saavat jotain ja voivat olla tyytyväisiä diilin syntymiseen. Näin ollen sopimusehdotusta laadittaessa täytyy ottaa huomioon molempien osapuolten intressit ja tavoitteet sopimukselle. Muskin rauhanehdotuksessa osapuolten tavoitteita on huomioitu seuraavasti:

Venäjän tavoitteet:

  • Neutraali vyöhyke Venäjän rajalle - Musk tekisi Ukrainasta neutraalin ja antaisi Krimin Venäjälle

  • Putin säilyttäisi kasvonsa - Musk antaisi Putinin varastaa edes jotain ilman rangaistusta (Krim)

Ukrainan tavoitteet:

  • Sodan loppuminen

  • Venäläiset pois Ukrainan alueelta

Muskin ehdotuksessa on epäilemättä hiukan viilattavaa, joten päätin hahmotella oman rauhanehdotukseni, joka ottaa huomioon sekä Venäjän että Ukrainan tavoitteet.

Koska Venäjälle näyttää olevan hyvin tärkeää, että sen rajoilla on ns. neutraali vyöhyke, joka ei kuulu Natoon, on tämä otettava huomioon rauhanehdotusta laadittaessa. Koska Ukraina ei halua luovuttaa itsemääräämisoikeuttaan Venäjälle saatika luovuttaa maitaan, muodostettaisiin neutraali vyöhyke tietenkin Venäjän puolelle:
image

Tämä neutraali vyöhyke julistettaisiin tarvittaessa itsenäiseksi, mikäli Venäjä on ehdottomasti sitä mieltä, että rajalla on oltava nimenomaan neutraali valtio. Tästä päättäminen jätettäisiin kuitenkin Venäjän sisäiseksi asiaksi.

Toisekseen mikäli Venäjä on sitä mieltä, että Putinin on tässä sotkussa säilytettävä kasvonsa, on se otettava rauhanehdotuksen peruselementiksi. Putin säilyttäköön siis kasvonsa, mutta annettakoon reiluuden nimissä Zelenskyille mahdollisuus muovata niitä hiukan:

Kun Venäjän tavoitteet on otettu huomioon, Venäjä huolehtikoon omasta osuudestaan eli

  • Poistuu Ukrainan alueelta Krimiä myöten

  • Korvaa täysimääräisesti aiheuttamansa tuhon

  • Tuo sotarikolliset kansainvälisen oikeuden eteen

Uskon, että tämän tyyppinen sopimus voisi hyvinkin kelvata myös Ukrainalle, ja lopettaa sodan :slight_smile:

25 tykkäystä

Itseasiassa kirjoittamasi pointti oli erinomainen. Auttoi ajattelemaan asiaa aivan eri tulokulmasta. Ehkä olenkin alkanut pikkuhiljaa kehittymään sijoittajana(uhkapelaajana). Todennäköistä on, että jatkossa omien stoploss tasojen yms kunnioittaminen tuottaa paremman tuoton. Ainakin pitkällä tähtäimellä.

Kiitos. Ei ärsytä enää lähellekkään niin paljon.

5 tykkäystä

Hammassäryssä työnteko takkuaa. Musk tuo kuitenkin hymyn huulille…
Tesla2

25 tykkäystä

Mahtaisiko jatkuva tuhon ennustaminen ja karhuilu lyödä edes leiville? Tietysti kerran tarvitsisi olla oikeassa… Itse nään, että omat sijoitukset markkinoilla parantaisivat ennusteita. Sitä kun tuppaa ajattelemaan laajemmin kun omat rahat ovat pelissä. Näin ainakin itse olen huomannut.

14 tykkäystä

Sijoittaja-alokas vois nyt ostaa rajulla kädellä kaikkia yhtiöitä. Eihän tämän laskettelun pitänyt nimittäin vielä loppua, käteispaino salkussa vielä n.60%. Vielä sais monet firmat laskee sen 20% :heart_eyes:

6 tykkäystä

Korot laskeekin? Ettei vaan olis fomo?

5 tykkäystä

Onko osaketutkan tilalle tullut uutta palvelua joka tarjoaa saman sisällön? Jos ei, niin voisiko tässä olla tilaa vaikkapa Inderesille uuteen Premium-tuotteeseen?

13 tykkäystä

Minua on monesti mietityttänyt foorumin jäsenten maantieteellinen jakauma. En muista, että tätä oltaisiin ihan viime aikoina kyselty.

Eli mistä käsin sijoitusmagiikkanne tapahtuu? (yk = ympäristökunnat)

  • Helsingistä, Espoosta, Vantaalta, … (pk-seutu)
  • Tampereelta (+yk)
  • Oulusta (ja siitä pohjoiseen)
  • Turusta (+yk)
  • Jyväskylästä (+yk)
  • Kuopiosta (+savo)
  • Lahesta (ei Heinolasta)
  • Porista (ei Raumalta)
  • Lappeen rannasta (Lappeenranta/Imatra jne.)
  • Muualta Suomesta
  • Suomen ulkopuolella Euroopasta
  • Euroopan ulkopuolelta

0 äänestäjää

10 tykkäystä

Olisipa voinut valita useamman, nyt tyydyin laittamaan pääasiallisen asuinpaikan :slight_smile: Toki en tiedä, onko maagiset sijoitukset tapahtuneet kaikki tämän pääasiallisen asuinpaikan ulkopuolella :thinking:

2 tykkäystä

Mun salkkuun alkoi ilmestyä plussatuottoiset rivit tänään, pitäis varmaan ilmoittaa Nordnetille että onko bugi.

Noh, syyskuussa tuli lisättyä n. 10% salkun arvosta, odotan ensin sitä matalampaa CPI MoM -lukua ennen kun innostun pohjista liikaa.

2 tykkäystä

Epäilen itselleni iskeneen akuutin puna-viher-käänteisvärinäön, sillä tunnun näkevän punaisen vihreänä ja päinvastoin :grimacing:

2 tykkäystä