Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Eikös se jenkkilästä käsin vedetä matto suomipojan alta aina perjantaisin vasta :grin:

1 tykkäys

Healing with heat, eli kiimalla parantamista :stuck_out_tongue:

4 tykkäystä

Kai ne verot maksetaan oikeasti vaa kerran vuodessa? Ellei tossa kestä 1000 vuotta, nii jos laskelmassa verot vähennettäisiin vaikka 100 kaupan jälkeen, niin mikä olisi silloin lopputulema?

1 tykkäys

Oli niin ihanasti muotoiltu lause, että tää pitäis kertoa entiselle äikän opettajalle :smile:

13 tykkäystä

Tulee mieleen se kuuluisa nyrkkeilijä Pasi Fisti

8 tykkäystä

:smile:

Voisin esitellä tuota mulle tukiopetusta antaneelle opettajalle tai mun yhdelle lukion opettajalle, joka sai lukea erityisen paljon mun sekavia ja kirjoitusvirheitä viliseviä aineita. Tälle lukion opelle ei varmasti tullut yllätyksenä, että sain äikästä ekalla kerralla kirjoituksista improbaturin. En tiedä, kumpi oli aineissani pahempaa kirjoitusvirheet tai sisältö. :smiley:

Mun elämäni ja juttuni ovat usein tahattomasti aika viihdyttäviä, vaikka en usein sitä itse heti tajuakaan. :upside_down_face:

EDIT: Ja nauran toistamiseen tuolle hienosti muotoilulle lauseelle. :joy:

6 tykkäystä

Hehe olet täysin oikeassa! Tehdäänpä uusi taulukko huomenna :smiley:

1 tykkäys

Ihmettelinkin joku päivä, että mihin aina niin aktiivinen kirjoittaja @Juurikki on hävinnyt foorumilta. :scream::grin:

9 tykkäystä

@Jukka_Lepikko:n maaginen ennuste jenkkien inflaatioluvusta ja sen vaikutuksesta indeksien kurssiliikkeeseen herätti paljon huomiota Twitterissä ja täällä foorumilla:

image

Laitetaas S&P500 graafilta kuva miten meni oikeasti:

Muuten aika kohdilleen osui mutta lasku oli aavistuksen enemmän kuin -2% joten vähän lisää tarkkuutta jatkossa ennusteisiin kiitos :joy: :rofl:

Edit: Kuvaan korjattu laskun suuruudeksi ennustehetkestä -2.2%. Olihan tuo kyllä hatunnoston arvoinen ennuste

26 tykkäystä

Indeksi kävi enimillään n. 2,2 % laskussa edellisen päivän closesta tai siitä hetkestä kun tein tuon ennusteen 9:15 :wink:

31 tykkäystä

Markkinaraadissa oli @Sauli_Vilen, Danske Bankin pääanalyytikon Minna Kuusisto ja Aktian salkunhoitaja Juuso Kenkkilä. Jutussa ei ole maksumuuria ja noin puolen tunnin markkinaraati on kaikkien katsottavissa. :slight_smile:

Myös Inderesin analyytikko Sauli Vilén pitää kuluttajanäkökulmaa mielenkiintoisena. Toisaalta hän nostaa esille Helsingin pörssin näkökulmasta esimerkiksi suuret konepajat, joiden tilanne antaa vinkkiä maailmantalouden sykkeestä. Yksittäisistä yhtiöistä hän nostaa esiin pankkisektorilta pohjoismaisen pankkijätin Nordean.

“”Varsinkin laatuyhtiösijoittajana nyt pitää löytää hyvää laatua ja katsoa, millainen velkaisuus ja kassatilanne oikeasti on”, Kenkkilä sanoo.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/salkunhoitaja-juuso-kenkkila-odottaa-erityisesti-yhden-sektorin-tulosjulkistuksia-osakkeet-on-hakattu-ja-ihmisilla-on-sellainen-fiilis-etta-ei-tule-mitaan/af7579ee-a140-4b1a-8979-aff6120512c7

4 tykkäystä

Onko muilla fanituksen kohteita sijoitushommissa ? Itse oon tykänny Nordean ekonomisti Tuuli Koivusta,jotenkin kiva ääni ja selkeä ulosanti ja tosissaan aina selostaa.Toissa iltanako se oli kun tuli uus fanituksen kohde eli puoli seiskassa oli Jasmin Hamid,en tiennytkään että sijoitellut jo vuosia,tosi järkevän oloinen ja ihku jos sattuvat olemaan täällä foorumilla niin molemmille 10 pistettä ja papukaijamerkki.

5 tykkäystä

Helmeri Palkkinen tjsp🤔 latailee Youtubeen harvakseltaan, laadultaan materiaali semi ok joten katson kaikki välittömästi

:heart:

3 tykkäystä

Tällaiset itkupotkuraivarit ovat musiikkia korvilleni. Väärin noustu!:blush: Tällaiset kommentit ovat itselleni merkkejä pohjien lähestymisestä.
Alla siis kommentti Pörssien suunta -ketjusta by @Visionary

Eiliselle nousulle ei mitään perusteita. Inflaatioluvut heikensi Fedillä ollutta suunnitelmaa. Eli Fed joutuu nostaa enemmän ja nopeammin korkoa. Näyttäis vievän maailmantalouden nyt jo lamaan eli taantuma on jo liian lievä termi tulevalle.

Ylioptimistiset sijoittajat ja egkä shortti myyjät nostivat pörssiä eilen ilman mitään oikeita perusteita. Eli tälläkin palstalla on ihan turhaa keksiä ja piirrellä kuvaajia pörssinousun tueksi. Ne on pelkkää abstrakti bullshittia ilman konkreettisia todellisia syitä. Sillä niitä ei ole olemassa nousulle tällä hetkellä vaikka katsoisi 6 kk eteenpäin.

Eli kuolleen kissanpomppu mihin ylioptimistiset bullerot menevät

4 tykkäystä

Mä ihmettelen, et millä lihaksilla Jasmin Hamid on saanut “sijoittaja” statuksen… siis alettu pitää asiantuntijana? Hänen tasoisia (possan koko/sijoitusaika/instrumenttivalikoima) sijoittajia on täällä palstalla vaikka hur och mycket. Joo nätti hän on ja kiva ulosanti kun on teatterikorkeakoulun käynyt, mutta että antamassa sijoitusvinkkejä, miellumin sanoisin, että hän voi kyllä kannustaa ihmisiä säästämiseen, mikä on hiukan eri asia kuin sijoittaminen.

13 tykkäystä

Ei kai Hamid sijoitusvinkkejä sinänsä anna vaan rummuttaa kansankapitalismia joka vain hyvä asia. Vai onko sijoitusvinkiksi luettava esim ”aloita laajan hajautuksen omaavilla matalakuluisilla indeksirahastoilla ja anna ajan kulua.”

26 tykkäystä

Ai, että viikon kohokohta tuli koettua; Lidlissä sain ostettua kananjauhelihaa hintaan 5 euroa per kilo! Sitä pitkin sitten ostaa kunnolla, normaalisti tuosta saa maksella noin 8 euroa kilolta. Nyt olen valmis ottamaan vastaan päivän muutamien tuhansien eurojen tappiot!

Tänään on palkkapäivä, mutta en ehkä vielä tänään ryntää kaupoille, mutta ehkä ensi viikon alkupuolella. Viikonloppuna vielä teen ehkä vikat tutkimukset ja sitten päätän, mitä ostan turskamuovipussiini.

Mukavaa perjantaita! :slightly_smiling_face:

44 tykkäystä

Vihdoin. Vihdoin edes yksi salkun ulkopuolinen (ja vieläpä teollisuus) yhtiö antaa negarin :smiley:. Suomalaiseen tyyliin tuli mukavan helpottunut ja iloinen olo :sweat_smile:

KONE Oyj: Sisäpiiritieto: KONE laskee vuoden 2022 näkymiään liikevaihdon ja oikaistun liikevoiton osalta ja julkaisee alustavia taloudellisia lukuja vuoden 2022 kolmannelta vuosineljännekseltä | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus

20 tykkäystä

Mukavaa perjantaita kaikille! Nyt taas sosiaalisessa mediassa sekä täällä foorumillakin jokainen “sijoitusguru” esittää näkemyksiään aiheesta markkinoiden pohjaaminen. Tiedon ahmimisen sijaan (vaikuttaa tunteisiin) tärkeämpää on tiedon suodattaminen. Sijoitussuunnitelman/strategian tekeminen ja siinä pysyminen ei välttämättä olisi haitaksi jos sellaista ei vielä ole :coffee:

18 tykkäystä

Olin juuri tulossa kirjoittelemaan samaa.

Foorumille voisi perustaa tietäjille oman langan, sieltä voisi sitten kätevästi käydä lukemassa tulevaisuutta :grin:

7 tykkäystä