Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Läjä 12V akkuja, yksi kanttiaalto-invertteri, yksi siniaalto-invertteri, varavirta-UPS, oma vesikaivo josta saa käsipumpulla vettä, lisäksi pihalampi ja toinen kaivo josta saa vettä tarvittaessa, ruoka lämpiää puuliedellä tai leivinuunissa, 100% puulämmitys puukattilassa, joka kytkettävissä vapaakierrolle ja neljän vuoden puut varastoituna.

15 tykkäystä

Mielenkiintoinen tilanne kyllä Britanniassa nyt pääministerin vaihtumisen myötä.

Oli selvää että Trussin, jonka pääministerin uran tössäämiselle edes Jäätteenmäki vedä vertoja, talousesitys ja jo toteutuneet seuraukset oli aika fiasko. Nyt saarivaltiolla on riesana inflaatio, tolkuton velka, talousnäkymien heikkeneminen ja energiavarastotkin ammottavat tyhjyyttään. Lisäks uusi pääministeri Rishi Sunak lähtee kuromaan 40 miljardin alijäämää kiinni investointien karsimisella ja veronkorotuksilla. Huh heijaa mikä työmaa. Kaiken kukkuraks britit ottivat hatkat EU:sta eli sieltäkään suunnilta apuja ei tule. Todella mielenkiintoista seurata mihin tilanne johtaa ja mitä pääministeri saa aikaiseksi.

20 tykkäystä

Onko tossa futuurimarkkinaa? Yhdistät sadetutkaan ja vedät hirveät voitot.

5 tykkäystä

Tässä tapauksessa Alokas oli vain ystävällinen ja imarteleva :smiley:

Mutta kiitos Alokkaalle, että pääsin haastateltavaksi. Tämä oli suuri kunnia.

31 tykkäystä

Sun vastaukset ovat saaneet jo kehuja. :slight_smile: Vastauksistasi on kuulemma saatu jotain uutta ajateltavaa ja opittavaa sekä sun huumorikin on selvästi uponnut.

Kiitos nimenomaan Sinulle, kun suostuit haastateltavaksi - oli kunnia myös tänne suuntaan! :pray:

6 tykkäystä

Onnea haasteeseen. :joy:

Yksi rakenteellinen alijäämien syy on UK:ssa ja USA:ssa niiden finanssimarkkinoiden syvyys ja säästämispoliitiikka muualla maailmassa, eritoten Kiinassa.

UK ja USA ovat muiden säästöjen dumppauspaikka.

Vaikka valtion budjetti saataisiin ylijäämäiseksi, joko yritykset tai kotitaloudet saa alkaa velkaantumaan ellei tuo makrotason dynamiikka muutu jollain tavoin. :eyes:

14 tykkäystä

Kiitos @Musti nopeasta vastauksestasi!

Innostuin vielä kysymään Nordnetistä, miten heillä delistauksen jälkeen toimitaan ja tässä foorumillekin vastaus (heidän luvallaan) tiedoksi:

"Delistaus uhan yhteydessä voit joko pitää osakkeet, tai myydä ne markkinalle ennenkuin delistaus tapahtuu.

Delistaukset ovat aina tapauskohtaisia, joten on mahdotonta sanoa etukäteen varmasti kuinka prosessi etenee.

Yleisesti kuitenkin jos yritys delistataan esimerkiksi NYSE:stä etkä myy omistuksiasi ennen delistausta, jäävät osakkeet inaktiivisena salkkuusi. Riveistä tulee palvelussa harmaita, eikä niitä voi ostaa eikä myydä itse, eikä niille ole saatavilla hintadataa. Joissain tapauksissa myyminen voi olla mahdollista meklareiden kautta esimerkiksi OTC markkinalle. OTC markkina toimii kuitenkin hieman eri toimintaperiaatteella kuin pörssi, ja joskus voi kestää pitkiäkin aikoja että myyminen OTC markkinalle onnistuu.

Yritykset eivät lähtökohtaisesti erikseen informoi välittäjiä delistauksesta, joten etenkin ulkomaisten osakkeiden yhteydessä meillä ei ole tilaisuutta etukäteen informoida asiakkaita delistauksesta. Omistusten mahdollista delistausta tulisi siis yleisesti itse pitää silmällä, mikäli on tiedossa että tälläinen tapahtuma saattaa olla tulossa."

5 tykkäystä

Kale ja muut töpselikärsät ovat tyhjentäneet salkkunsa ajat sitten ja nauttivat nyt Bahaman lämmöstä…

34 tykkäystä

Hauskoja nämä kesken päivää pudotettavat osarit, kun voi “reaaliajassa” seurata kurssin heilahteluja :smiley:.

Kuutin EPS yli ennusteen, mutta putoaa kuin kivi.

12 tykkäystä

Eilen Konecranes +15%. Optomed +13%.

Tänään Qt -12% ja Optomedilta negari.

Näin se juna mahtavasti kääntyy. Kyllähän tää sijoittaminen oli mukavaa taas sen kaksi viikkoa.

Kiva omistaa @Sijoittaja-alokas kanssa samoja lappuja. Ei tule tylsää. :partying_face::partying_face:

Pystyisitkö @Sijoittaja-alokas tekemään mulle samantapaisen profiilikuvan?

4 tykkäystä

Odotin kyllä et qt varmaan laskee mutta nyt ihan tälläistä taas tullut odottaneeksi tuntuu että jokainen salkun osake joko laskee tai nousee sen 10+ pinnaa tulosjulkistuksen myötä

4 tykkäystä

Kyllä tämä tuloskausi on tällaista toimintatragikomediaa. :smiley:

Tässä saa jännittää jatkuvasti omia yhtiöitään ja sen lisäksi, kun seuraa kaikki Inderesin seuraamia yhtiöitä sekä monia muitakin, niin aivot käy sellaisilla kierroksilla, että huh. :exploding_head:

Ostan joka kuukausi lisää osakkeita entistä parempana sijoittajana, niin eipä tässä mitään hätää ole. Olen varhaiskeski-ikäinen, niin kyllä tässä ehtii kymmeniä vuosia taistelemaan markkinoilla. :sunglasses:

9 tykkäystä

Onkohan kolmas kerta vuoden sisään, kun sattuu koevalvonta samaan aikaan Qt:n osarin kanssa.

Edit. Kokeen tekijöiden ilmeet näyttävät aikalailla yhtä vakavilta kuin oletan Qt:n omistajien ilmeiden näyttävän tällä hetkellä.

28 tykkäystä

Ja aina tullut kylmät luvut osarissa? Sattumaako, epäilen. Q4 aikaan ilmoita jo hyvissä ajoin osuuko sinulle koevalvontapäivä, niin osaa tehdä liikkeitä.

10 tykkäystä

Jos oikein muistan, niin aikalailla näin:

15 tykkäystä

Qt:n tilinpäätöstiedote näyttäisi olevan to 16.2. Mun koekalenteri näyttää tyhjää siinä kohtaa, joten voit alkaa järjestelemään vipua.

3 tykkäystä

Valtion media kertoo Valtion tutkimuslaitos tutkimuksen, että Valtiossa kaikki 100% hyvin.

Hieman Kafkamainen fiilis.

52 tykkäystä

VATT toki itse valinnut tuon otsikon, mutta kaiketi klikkejä hekin tällä hakevat. Itse jutussa lukee:
“Väestötasolla varsin vähän.Vaikutus on löydettävissä, mutta se on hyvin pieni.”
Lähde: Suomen tuloverotus ei johda maastamuuttoon - Valtion taloudellinen tutkimuskeskus (vatt.fi)

Eli taas klassinen, riippuu mistä kulmasta asiaa tarkastellaan. Jos valtaosa väestöstä ei ole korkeatuloista, niin silloin väestötasolla katsottuna ongelma koskee hyvin harvoja :roll_eyes:

Totuus lienee mutkikkaampi, eiköhän lähtemisen syinä yleisimmin ole enemmänkin kiinnostavat työtehtävät jne. Toki joitakin verotuksen takia maastamuuttajiakin löytyy (ja nimenomaan Ruotsiin, koska perintövero - heh osuva nimimerkki otti asian esille).

3 tykkäystä

Sinä aikana kun olen sijoittanut, olen saanut oppia että pahimmat virheet tekee hätäilemällä. Vaikka tänään tuntui iltapäivällä pahalta katsoa Qt:n kurssia niin onneksi en tehnyt mitään.

30 tykkäystä

Yksi ihan hyvä sääntö on, ettei tee lainkaan kauppaa osarien ympärillä. Silloin menee toki monet isot liikkeet pois pelipöydältä, mutta useimmat meistä todennäköisesti tekisi hätähousuilulla ja reagoinnilla mieluummin turskaa kuin tuottoa. Ja kun tämä on etukäteen päätetty, ei sitä tarvitse arpoa etukäteen jokaisen osarimän ympärillä. Voi vaikka katsoa kurssireaktiot vasta viikon päästä julkaisusta.

Tuloskaudella tutkimus ja niiden välissä kaupat.

Jos olet oikeasti etevä osari-treidaaja, niin tämä vinkki ei ole sinulle. Meille lopuille 98-prosentille tämä varmaan toimii kohtuullisesti.

34 tykkäystä