Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Kysynpä sijoittaja tovereiden mielipidettä. Tosiaan pääsin poliisikouluun sekä pelastusopistoon ja tässä yrittänyt päänsä puhki miettiä kumpaan lähtisi. Tällä hetkellä kallistunut pelastajaan ihan vaan kiinnostumisen puolesta.

Pelastajan plusana: koulu on lyhyt 1,5v mittainen jossa paljon käytäntöä. Kun taas poliisikoulu on 3v. Minua ei kiinnostaisia lukea hirveästi mitä poliisikoulussa joutuu tekemään. Pelastajan työrytmi on miellyttävämpi. 1 vuorokausi töitä ja 3 päivää vapaata eikä sitä keikkaakaan paineta koko vuorokautta, kun taas poliisi paahtaa 12h putkeen töitä paskalla työrytmillä alkoholistien perässä. Toki tutkintapuoli asia erikseen mutta en nää itseäni istumassa toimistossa. Toki itsellä erikoisjoukko kokemusta josta apua vatiin ja karhuun mutta en laske sen varaan kun tosi vaikea päästä. Pelastaja saa myös perustason ensihoitajan koulutuksen jota voi hyödyntää sivutöissä kun sitä vapaata on ihan kiva määrä. Poliisi ei sivutöitä saa tehdä eikä edes pysty. Poliisikoulu toki amk mikä olisi hyvä ja uran kehitysmahdollisuuksia rajattomasti. Kun taas pelastajalla oikeastaa vaan alipäälystö ja päälystökoulutus. Toki sielläkin mahdollisuuksia. Palkat on suhteellisen sama mutta pelastajan sivutöiden ansiosta palkkapuolikin menee pelastajalle. Pelastaja saa/joutuu urheilemaan päivänaikana mikä on hyvä plussa itselle. Poliisissa lisäksi mietityttää se että olet sitten aina poliisi. Mietit aina voinko nyt tehdä tätä ja tuolle baarissa olijalle annoin juuri sakon…

Tällä hetkellä pelastaja tuntuu vaan omalta jutulta ja itse päätän mihin kouluun menen mutta kuulisin mielelläni aloilla olijoilta omia plussia ja miinuksia ja huomioon otettavia asioita tai muiden mielipiteitä.

Kiitos

22 tykkäystä

En ole itse alalla, mutta käsittääkseni kaikkialla pelastajilla ei ole käytössä tuo mainitsemasi työrytmi, jolloin vapaita ei olisi niin paljoa. Tämä vain oma huomio, kun pohdit plussia ja miinuksia.

3 tykkäystä

Enpä yhtään tiiä, enkä todella ole alalla, mutta rankkoja ja tärkeitä hommia molemmat. Rispektiä vaan kumpaan sitten ikinä päädytkään.

4 tykkäystä

Tutulta poliisina toimivalta olen kuullut, että työ on käynyt sietämättömäksi kun kaikki tekemisesi kuvataan ja pahimmass tapauksessa trendaat Youtubessa tai Ylilaudalla livestreamissa kun paimennat häiriköiviä mopojonneja, roudaat elokapinalaisia tieltä jne.

Tämän ottaisin itse huomioon.

14 tykkäystä

Jos aiot pelastajaksi Helsinkiin niin puolet vuorosta vietetään ambulanssissa, semi raastavaa hommaa kuulemma. Muualla Suomessa vissiin vähän eri käytännöt. Itse en siis ole alalla.

2 tykkäystä

2,2-metrinen Houdini päätti itse palata takaisin kotiinsa eikä tarvinnut siihen mitään etsintäpartioita. :slight_smile:

Kuvassa ei ole itse Houdini, vaan hänen lajitoverinsa:
image

4 tykkäystä

Vallan vahtikoira on nielaissut hampaattomasti ja kokonaisena Finnwatchin raportin listaamattomien osinkoverotuksesta. Kriittinen suhtautuminen vallankäyttäjiin - minä lasken Finnwatchin tähän joukkoon - loistaa poissaolollaan.

Verotus antaa toisinaan aihettakin kateuteen - Pääkirjoitus | HS.fi

Eikö keskeinen tavoite silloin aikanaan kun lakia tehtiin, ollut tavoite pienyhtiöiden taseiden vahvistamisesta. Muistissa välttää konkurssien ketjuuntuminen, mitä nähtiin 90-luvun laman aikana.
Koronan aikana yritykset kestivät iskun hyvin, eli tavoite saavutettiin?

Muistaakojoku muu, oliko tämä yksi tavoitteista, vai muistanko ihan omiani.

7 tykkäystä

Moi @JuhaS ,
Inden Tanskan foorumi näyttää auenneen viikko sitten. Ja sinne on muutama ketju jo aukaistu. Löytyisiköhän sieltä lisää noita etsimisiäsi yhtiöitä? HCA Capitalilta saattaisi löytyä analyysiäkin.

8 tykkäystä

Eikös ne palopelastajat ole aina stereotyyppisesti naisten unelmissa, mutta poliisit ehkä ei?

4 tykkäystä

Nyt kun Sammossa käännyttiin VÄHENNÄ puolelle, niin aika vahvasti on kyllä kieltämättä itsellänikin sellainen kutina, että Sammot lähtee luiskaan mallisalkusta. :face_with_monocle:

Tuotto nojaa lähinnä osinkoon ja sehän ei mallisalkulle taida riittää. :thinking:
Pelkästään osingon takia mallisalkun ei tarvitse Sampoja säilyttää, kun onhan salkussa muitakin osinkoa maksavia puljuja: Capman, Kamux, Digia, TietoEvry… Noista taitaa kilahtaa jo rapiat 5k€ osinkoa taas ensi vuonna, mikäli ei maailmankirjat mene ihan sekaisin. Eli kyllä sitä pelirahaa kertyy, vaikka Sammot hukkaisikin. :man_shrugging:

5 tykkäystä

Onneksi olkoon! Mielestäni ei kannata lähteä poliisiksi, mikäli olet ns. herkästi tulistuva luonne (kuten eräs iltapäivälehden toimittaja). Kysyy kyllä hermoja olla poliisi, kun paljon joutuu työssä olemaan humalaisten kanssa tekemisissä, mutta ne nyt vain kuuluu ammattiin, ei mahda mitään. Suomi kyllä tarvitsee poliiseja, jotka osaavat olla ammattimaisia, mutta ei liian tosikkoja. En tiedä sitten sopiiko liian tulistuva luonne palomiehellekään. Palomiehiä mielestäni arvostetaan enemmän, ja tämä on varmaan yksi seikka, miksi moni valitsee ennemmin tämän ammatin. Monelle tuntuu poliisin kohtaaminen ottavan luonnon päälle, vaikka todennäköisesti on itse rikkonut lakia, eli saat v-tuilut kiitokseksi, olitpa sitten tehnyt vain työsi kunnolla. Tämä voi pitkässä juoksussa syödä miestä, ja saa osan lähtemään muihin hommiin. Palomies saa työstään todennäköisesti usein sydämelliset kiitokset ja arvostuksen päälle. Tee sellainen valinta, mikä tuntuu mietinnän jälkeen oikealta. Itse arvostan molempia ammatteja, ja täysin näitä ei pysty vertaamaan. Molempiin ammatteihin varmasti tarvitaan tekijöitä, jotka pitävät oikeasti työstään. Muutoinhan meillä ei olisi tälläkin hetkellä iso joukko ihmisiä tekemässä työtään, ja pyytettömästi hoitamassa virkaansa mihin kellonaikaan tahansa.

9 tykkäystä

Tunnustaudun myös @Contrafun `in kirjoittelujen faniksi.

Itse asiassa nuo muistiinpanot tulee nykyään yllättävän nopeasti. Qt:n muistiinpanot (ja muistaakseni myös Talenomin) kirjoitin suoraan livestä. Liven päättymisen jälkeen käytin ehkä 15-30 minuuttia muistiinpanojen läpilukemiseen, parin asian tarkastamiseen tallenteelta ja julkaisuun.

Incapin muistiinpanot kirjoitin tallenteelta ja niiden kanssa pysäyttelin videota muutamaan otteeseen ja kuuntelin joitakin kohtia kahdesti. Mutta alle tuntiin nekin varmaan tuli tehtyä. Incapissa hommaa helpottaa se, että Q&A-session kysymyksistä useampi kysymys oli minun lähettämä, joten kysymysten teemat oli hyvinkin tuttuja.

Näiden yhtiöiden tonkimiseen on toki mennyt vuosien saatossa vähintään satoja tunteja, joten ehkä hyvät perustyöt helpottaa webcast-litterointia. Vieraista yhtiöistä kirjoittaminen olisi varmasti moninkertaisesti vaikeampaa, mutta pitää ehkä sitäkin joskus testata.

26 tykkäystä

Jos et olisi puhunut sadoista tonkimistunneista, niin olisin kysynyt, että eikö Qt ole alansa puolesta haastava tutkittava ja siten webcastin muistiinpanoissakin menisi tolkuttomasti aikaa, mutta nyt ymmärrän paremmin, kun mainitsit tuon työmäärän. Toki tiesin tai oletin hyvin vahvasti, että käytät paljon aikaa varsinkin tiettyjen firmojen tutkimiseen.

Voisin itsekin kokeilla tehdä muistiinpanot jostain firmasta, jonka alan tunnen ja jota olen tutkinut paljon.


Näin tuloskautena olen laittanut herätyskellon aikaisemmin soimaan, jotta ehdin aamulla tutkimaan tarpeeksi Inderesin tarjoamia materiaaleja. Odotan jo kauhulla, jos muista maista alkaa tulemaan suomenkielisiä materiaaleja, että pitääkö jo aamuyöstä alkaa heräilemään. :scream:


Tänään aamulla oli tutkimusvuorossa taas peliyhtiöt, mutta niihin en ole vielä sijoittanut ja osin kai siksi, koska en harrasta pelaamista. Olen pelannut aktiivisesti Amiga500:n kultakaudella ja silloin, kun Wolfensteinit, Doomit sekä Duke Nukemit olivat voimissaan. No… olen mä noidenkin aikojen jälkeen vähän pelaillut mm. Max Paynea ja Grand Theft Autoja.

3 tykkäystä

Tämä on aika kova ja positiivinen juttu. :point_down: Alla oleva on “tiedote”, joten se on kaikkien luettavissa.

Omakustanteina julkaistujen kuuden teoksen yhteenlaskettu myynti on nyt ylittänyt 100 000 kappaletta. Sijoita kuin gurun Oksaharju on kirjoittanut yhdessä kirjailija-toimittaja Karo Hämäläisen kanssa. Muissa gurukirjoissa Oksaharjun ja Hämäläisen rinnalla kolmantena kirjoittajana on toiminut sijoittaja Jarkko Aho.

Tiedotteessa on Oksaharjun ajatusten lisäksi myös mm. Kim Lindströmin ja Seppo Saarion kommentteja.

3 tykkäystä

Aika nopeasti häviää tatsi jostai. Yhtiöstä jos jättää pari kvartaalia vähemmälle.

Vähän kiireitä elämässä vauvan hoidossa jne. Niin ei jaksa tehdä priimasti hommia.

Esim. Qt olisin jossain vaiheessa osannut heti sanoa oliko ylitys odotuksiin vai miten, tosin kävin aina casen läpi etukäteen kertauksena.

Tällöin saattaa tulla intuitio ostaa tai myydä heti kun oäinffo on saatu, joskus sillä voi vähän tienata.

3 tykkäystä

Aaaah. Pink Floydin legendaarisesta Animals-levystä on julkaistu noin kuukausi sitten uusi versio.

Menee työpäivä mukavasti ja kotiin ostetut hifikuulokkeet pääsee oikeuksiinsa :coffee:

11 tykkäystä

Jokainen joka on paininut isojen yritysten pakollisten koulutus-kliksutus-ohjelmien kanssa varmasti nauraa tälle:

(Twitterin HR-järjestelmissä lisätty Elon Musk ja merkattu että on johtoa, joten sitten paukkuu automaagisesti johdolle kuuluvat viralliset koulutukset tehtäviksi…)

17 tykkäystä

Tuommoset koulutukset on ihan kauheita aikasyöppöjä ja sisältö täyttä roskaa. Varsinkin kun omassa firmassa ne asiat on kohdennettu kaikille Suomalaisista Intialaisiin. Opetetaan mm. ettei hammasharjaa saa jakaa työkaverin kanssa, miten pukeudutaan pakkaseen jne.

8 tykkäystä

Juuripa näin. Samoin tulee kilo koulutusta tyyliin “lupaathan ettet anna tai ota lahjuksia, tässä hirveän pitkä policy mikä on sallittua asiakkaiden kanssa ja mistä pitää kieltäytyä” sekä vastaavia juttuja monesta muusta asiasta jotka voi lyhyesti kuvata “HR ja yhtiö varmistaa selustansa että jos teet jotain uskomattoman typerää, on todisteet että sinulle on kerrottu että näin ei saa tehdä, ja jos teit niin on helppo antaa kenkää ja pyyhkiä kädet että firma ei tiennyt” vaikka 99% asioista on täysin selvää jokaiselle täysjärkiselle… Osa noista vielä pitää tehdä uudestaan kerran vuodessa. :grimacing:

Naurattaa vieläkin että edes Elon Musk ei voi välttyä tältä tuskalta :smiley:

Tai no, ei taida mitenkään saada kenkää jos jättää koulutukset tekemättä, mutta automatisoituja HRn nalkutusmaileja tuskin pääsee karkuun helposti.

4 tykkäystä

Vinkkinä muuten jos seuraatte jenkkipörssin avausta ja markkinaliikkeitä - tänään ja tämän viikon jenkkimarkkina aukeaa tunnin “etuajassa”, koska tietenkään meillä ja jenkeissä ei voi talviaika alkaa samaan aikaan.

Eli jo 15:30 alkaa päivän heilunta tänään.

46 tykkäystä