Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Varmaan hyvin pitkälti samat asiat on kirjoitettunakin, kun on kyseessä tärkeät ei-viihteelliset asiat. Esimerkiksi Instagramissa on sitten usein samoista tärkeistä asioista vielä lyhyet videotkin, jotka sopivat joillekin ehkä paremmin, mutta siis tärkeät asiat taitavat löytyä lähes aina kirjoitettunakin. :slight_smile:

Itse tykkään lukea ja sitten kuunnella/katsoa vielä lyhyt videokin samasta asiasta, niin iskostuu itselle paremmin päähän. :slight_smile:


Anteeksi, nyt on ehkä lapsellinen kysymys :grimacing:, mutta @Juha_Kinnunen, mitä tekee Inderesin osakestrategi? Sinähän olet sellainen, on minulla kai jonkinlainen käsitys asiasta, mutta en ole ihan varma, mitä Inderesin osakestrategin tehtäviin kuuluu. :slight_smile:

Puhdistukset alkavat.

https://twitter.com/pwnallthethings/status/1589432770266136578?s=20&t=PdAszKj_J7hLsdwcJaqHrw

Elon Musk

Todellisuus

Musk has repeatedly sought control over what journalists, bloggers, analysts and other researchers say about his businesses, their products, and himself.

16 tykkäystä

Ensin ihmiset valittivat, että tuo 8 dollaria kuussa on sinisestä merkistä on ihan perseestä, kun sitten kuka tahansa voi esittää olevansa joku toinen henkilö. Ketkäs sitten ovat itkemässä, kun joku Kathy Griffin saa bannit, kun vaihtaa nimekseen Elon Musk?

Ottamatta kantaa Muskin henkilöön, niin on täysin normaalia, että toisen henkilön esittäminen johtaa banneihin ja kaikki nekin, jotka noista banneista itkevät ovat olleet aiheesta samaa mieltä ennen kuin pilkka osui omaan nilkkaan. Ja se raja on tosiaan pakko vetää siihen, että kaikista tulee bännit eikä alkaa arpoa, että onkohan tämä nyt huumoria vai ei. Tosin Musk taisi antaa poikkeuksen, jos nimessä lukee perässä, että on parodiatili.

12 tykkäystä

Myönnän, että olet aivan oikeassa. Toisen henkilön impersonointi ei ole asiallista. Tässä tapauksessa ei nähtävästi ole levitetty rikollista tai vihapuhetta Muskin nimissä, vaan kehotettu ihmisiä äänestämään USA:n tiistain vaaleissa. Twitter olisi tilin poistamisen sijaan voinut tehdä jonkin kombinaation ao. toimista:

a) Ensin antaa varoituksen
b) parin päivän suspendin
c) muistutuksen säännöistä

Sen sijaan Musk tiettävästi poisti koko tilin ilman etukäteisvaroitusta. Ok. Hänen alusta, hänen säännöt ja hänellä on diktaattorin valta siellä. Ei kahta sanaa. Hän voi alustallaan tehdä aivan kuten haluaa. Postaukseni tarkoitus olikin tuoda ilmi Muskin tekopyhyys absoluuttisen vapaan puheen puolesta, hänen omat toimensa sellaisen kanssa, sekä hänen hurskasteleva käytöksensä vapaan puheen advokaattina.

3 tykkäystä

Tämä menee vähän siihen kategoriaan mistä puhuin viestin loppuosassa. Parodiatilit on ihan kivoja, mutta on ihan ok vaatia, että tiedät aina, että profiili ei ole aito. Mielestäni mennään aika vaikeisiin vesiin, jos aletaan pohtia, että mitä on ok sanoa toisen nimissä. Mielestäni, jos on riski, että lukija kuvittelee mielipiteen olevan minun, niin ei mitään. Vaikka olisin asiasta samaa mieltä. Kun on kuitenkin aika helppoa ja harmitonta vetää se raja siihen, että kielletään yksinkertaisesti esiintymästä toisena, niin että lukija voi erehtyä luulemaan, että jokin viesti onkin toisen tekemä. Muuten aletaan sitten pohtimaan, mikä on väärä mielipide. Ei kuitenkaan ole kovin vaikeaa olla esittämättä jotain toista henkilöä. Tältä osin sillä, mitä Kathy twiittasi Elonin nimissä ei ole mielestäni oikein merkitystä.

En ole ihan varma Twitterin TOS:sta, mutta melkein kaikilla sivuilla impersonation on suoraan kielletty, eikä siihen vaadita mitään aiheuttaa haittaa perusteita. Mielestäni tämä on ihan järkevä linja. Ja twitterin feedi kun toimii miten toimii, niin on ihan hyvä, että parodiatilit pakotetaan kertomaan aiheesta suoraan nimessä.

Käytännössähän Griffininkin tili vain laitettiin jäähylle ja olen aika varma, että Kathy saa sen takaisin (näin Musk itsekin totesi), jos haluaa, mutta ihan mahdollista, että ei halua. Tältäkin osin ymmärrän, että tili laitetaan heti suspended-tilaan, mikä varmaan osittain piilottaa automaattisesti tilin viestien näkyvyyttä, kun henkilön nimi tai profiili on harhaanjohtava. Tuo on kuitenkin peruutettavissa oleva toimenpide.

Muskia voi kritisoida ihan oikeistakin aiheista liittyen sananvapauteen, mutta jotenkin en näe nyt tässä oikein mitään tulokulmaa.

1 tykkäys

@kapteeni_indeksi Death cross S&P:ssä? Mikäli ennusmerkit pitävät paikkansa ja historia toistaa itseään, on mahdollista että indekseissä nähdään vielä 40-50% laskettelua.

2 tykkäystä

image

GS aika varovainen suosituksen kanssa, vaikka tavoitehintaan on vielä matkaa yli 1000% :open_mouth:

47 tykkäystä

16 tykkäystä

Carvana toteuttaa nimen taustalla olevaa strategiaa. Yhtiö saavuttaa pyhän sammumisen tilan ja vapautuu yhä uudelleen toistuvan kvartaaliraportoinnin ikeestä.

Vastaa osaketutkimuksen isosta kuvasta yhdessä pääanalyytikkojen kanssa. Pitää sisäisiä ja ulkoisia markkinakatsauksia, pyrkii havannoimaan kriittisiä makrotekijöitä ja tukee analyytikoita niiden huomioimisessa, kommunikoi ekonomistin kanssa, sparrailee analyytikoita heidän halutessa (ja joskus muutenkin) ja höpöttelee välillä markkinasta myös ulospäin, kun siitä kysellään (olen ollut tällä saralla kyllä laiska). Ei nämä ole ihan “normaalin” strategin tehtäviä, kun ollaan keskitytty vain osakkeisiin ja suppealle markkina-alueelle, niin ei kauheasti tarvitse allokaatioita eri omaisuusluokkiin pohtia. Mutta tarkoituksena on tuoda tietoa ja ymmärrystä siihen, mitä isossa kuvassa tapahtuu.

Jospa se tuosta avautuisi :sweat_smile: Tämä on kuitenkin aika pieni osa omaa työtä, paljon enemmän minä olen omaan seuraantaani keskittynyt, jos työajan jakautumista miettii. Yleensäkin rooli on vähän murroksessa, kun olen itse paljon täällä landella ja siten poissa erilaisien esiintymisien parrasvaloista, mikä sopii minulle mainiosti. Onneksi on noita pääanalyytikoita ja erityisesti Sauli levittämässä ilosanomaa :+1:

41 tykkäystä

Kiitos Juha, erinomainen vastaus.

Haastattelen teitä indeläisiäkin enemmän jossain vaiheessa , niin ehkä mulle (ja muillekin) tulee työnne entistä tutummaksi. :slight_smile:

Tässä yhteydessä pitää kehua sun työtäsi erityisesti Optomedin osalta, loistavat raportit + kommentit ja hienosti vastailet meidän foorumilaisten kysymyksiin. Hiton hankala yhtiö varmasti analysoida, mutta hienosti olet selvinnyt siitä.

Lisäpisteet tulevat sun haastattelutaidoista; saat erinomaisesti asiaa irti haastateltavista. :muscle:

14 tykkäystä

Tälläinen artikkeli talouselämässä

Kaisa Kuritulla oli vielä äsken 85 000 euron osakesalkku, nyt hän ei halua edes nähdä saldoa: ”Ei kiinnosta” | Talouselämä (talouselama.fi)

hieman pisti silmään kommentti:

Kaisa Kurittu punnitsee sijoituskohteita valitessaan yhtiöiden vastuullisuutta yksinkertaisella menetelmällä. ”Öljy-yhtiöt porskuttakoot, minä en halua niitä tuottoja itselleni.”

Jokainen tekee omat valinnat, mutta niin kauan kuin öljyä tarvitaan ja itsekin käyttää niin miksei siihen voisi sijoittaa? Eikö ole parempi sijoittaa tälläkin alalla vastuullisin toimijoihin kuin ei-vastuullisiin?

Jos kategorisesti emme sijoita tähän toimialaan, niin arvostustaso jää alhaiseksi ja joku toinen saa ylituoton.

Haluan maailman olevan öljyriippumaton mahdollisimman pian, jolloin saadaan valtaa erilaisilta diktatuureilta pois ja samalla ympäsristö kiittää, mutta tämä ei ole realismia vielä-eikä sijoittaminen öljyalaan kuitenkaan sinänsä hidasta kehitystä.

Vaikka sijoitan öljyyn, voin sijoittaa myös uusiutuviin. Uusiutuvat saavat rahoitusta helpommin mitä kalliimpaa öljy on.

26 tykkäystä

Kaisa on kirjakauppias ja sanoo sitä, mitä lukijat haluaa kuulla.

15 tykkäystä

Justiinsa kun mieli alkoi valua apatiaan ja miettiä kuoppaisko osakesäästötilin kokonaan, alkoi viikko vihreällä ja muistutti että se arvonnousukin on mahdollista.

Jos tässä vain talven yli selviäisi…

Tää on ollu kyllä saksamainen vuosi. :poop:

4 tykkäystä

No, olen ollut huomaavinani että teot eivät useinkaan vastaa puheita eivätkä periaatteita.

Hyvänä esimerkkinä turska-maa Norjan valtio. J**sustelevat vastuullisella sijoittamisellaan, mutta fyrkka tulee likaisella öljyllä ja maakaasulla. Myös lohi on mukava vientituote.

Lohella ei nyt kuitenkaan mene kivasti norskien vankina MOT:n poikkeuksellinen kuvamateriaali paljastaa, millaisissa oloissa Norjan lohi kasvaa – suomalaisten suosikkikala kärsii sydänoireista ja stressistä (yle.fi)

9 tykkäystä

(En tosin tiedä miksi tuossa meemissä ei ole nastoja :D)

23 tykkäystä

Joni Nietos ei tarvihe nastoja, kun velhotar kuitenkin pystyy tuomaan sen takaisin kuolleista. :stuck_out_tongue_closed_eyes:

6 tykkäystä

Jon Snow ajaa laadukkailla kitkoilla, koska hän on lukenut tutkimuksen, jonka mukaan Westerosin asukkaiden kollektiivinen eliniänodote ja hyvinvointi paranisi, jos kaikki toimisivat näin. Liikenneonnettomuuksien määrä kasvaisi jonkin verran, mutta ne hyödyt, jotka pienhiukkasten vähenemisestä tulisivat, kääntäisivät nettovaikutuksen positiiviseksi. Tuossa kuvassa hän vie kitkoja Night Kingille, joka kuulemma vetelee muurin takana nastoilla ympäri vuoden, vaikka useat zombit ovat reklamoineet asiasta.

49 tykkäystä

Tämän Oy Suomi Ab osaa. Paljon muuta ei osatakkaan.

Jospa kokeiltaisiin joskus jotain muuta. Ajetaan pöhöttynyt julkinen sektori alas. Kevennetään verotusta siten että työn tekeminen on motivaattori. Se että on aina järkevää ottaa työtä vastaan. Ehkäpä ihmiset tekisivät vaikka toistakin duunia jos siitä ei maksettaisi 50% veroa…

Onkin tosi hyvä lääke tähän inflaation kurittamaan kansaan… Tätä odotellessa.

63 tykkäystä

Nyt se on virallista. Karhut ovat siirtyneet talviunille. :point_down:

“Karhut ovat kerryttäneet rasvavarastojaan syksyn mittaan, joten ne voivat nukkua usean kuukauden ajan, tiedottaa eläintarha.”

:rocket:

65 tykkäystä