Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Ei ole Kiinan mielenosoitukset laantuneet. Tätä henkeä voi olla hankala työntää takaisin pulloon. :slight_smile:

Mielenosoituksia on Kiinan tärkeissä valmistuksen keskittymissä, joten laajetessaan ja pahentuessaan mellakat saattavat näkyä meidänkin pörssissä.

5 tykkäystä

“Edistystä” on tuntunut uutisten perusteella tapahtuneen säännöllisesti jo kuukausia, ilman että mitään on kuitenkaan tapahtunut :grinning:

Ruotsi: “Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyys edistyy” (msn.com)**

2 tykkäystä

Kiitos paljon! Ja kiva saada palautetta myös kirjan kannesta ja nimestä. Nimeen olin itsekin erittäin tyytyväinen ja oli ensimmäisiä työstönimiäkin jo kirjalla, mutta kansi jännitti!

8 tykkäystä

Katsoin vihdoin itsekin tuon videon ja tykkäsin.

Jos vertaa Suomea ja Ruotsia, niin löytää helposti useitakin syitä eroille. Ruotsi on lähempänä isoja markkinoita fyysisesti ja myös kielellisesti, helpottaa kaupantekoa kummasti. Pitkässä yhteisessä historiassamme, me olemme olleet se köyhä syrjäseutu, josta kunnianhimoisimmat ja tarmokkaimmat lähtivät Tukholmaan uraa luomaan. Edesmennyttä Seppo Heikinheimoa vapaasti mukaillen; ruotsalaiset ovat eläneet kalustetuissa huoneissa pidempään.

Ruotsissa on pitkät perinteet yritteliäisyydelle ja pääomaa on ehditty kerätä pidempään. AGA, Alfa Laval, L.M. Eriksson jne. Menestyksekkäitä yrityksiä jo kauan.
Jakoavainkin on ruotsalainen keksintö:

Ja huolimatta pitkästä takamatkastamme, nälänhädistä ja sodista, ero ei ole valtava. Hetkeksi pääsimme jopa lähes tasoihin. Ei meillä ole mitään syytä ripotella tuhkaa päällemme, tuo ero on hyvinkin kiinniotettavissa taas kerran. Tämän maailman mittapuulla olemme edelleen menestystarina. ja jos jokainen meistä tekee omat hommansa hyvin, myös pysymmekin sellaisena.

Kuten joku on joskus sanonut: Lukekaa tavoitehint… eikun analyysejä ja tehkää hyviä… :wink:

17 tykkäystä

Ei kannata kukkoilla mahdollisen NATO -kumppanimme rahan arvolle suhteessa omaan valuuttaan:

Edit:

Videon perusteella varmasti kuitenkin ollut aihe viedä poliisilaitokselle ja selvittää, mistä on kysymys.

1 tykkäys

Hauska nosto, mikä kuvaa hyvin miten herkästi uusia teknologioita yliarvioidaan ja halutaan olla väkisin mukana. Amazonin kavereiden kriittinen tarkastelu ei löytänyt oikein mitään konkreettista :sweat_smile:

30 tykkäystä

Näinpä.

Ruotsilla on myös isompi ja keskittyneempi väestö mikä antaa etumatkaa (enemmän ihmisiä, enemmän keksintöjä) taloudelle. Muistaakseni eräs ekonomisti arvioi että jos Suomeen muuttaisi yhtä paljon työvoimaa olisi erot vielä pienempiä, toki meillä on myös tuottavuuden kasvu jätättänyt.

Ruotsalaisten varallisuutta on saattanut myös isosti inflatoida tuo asuntokupla, saa nähdä kun se sihisee paljonko se vaikuttaa.

14 tykkäystä

Pitää hehkuttaa tätä kun edes yksi IPO ylimerkittiin ja toteutuu tän vuoden H2:lla :grinning:. Vaikken osallistunutkaan :smiling_face_with_tear:.

10 tykkäystä

Terveiset foorumille Teneriffalta,tehkää hyviä sijoituksia,itse pidän loman sijoituksista ja kaikesta netti sähläämisestä vähäksi aikaa!

44 tykkäystä

Siellä on hyviä baareja missä on toimintaa…ei kannata katsoa jos ei halua nähdä idioottien riehumista, ainoa hyvä asia, että takovat toisiaan…silti tulee melkein surulliseksi.

12 tykkäystä

Onnea Jaakko-Teppo!

Koko kansan kup­let­ti­mes­ta­ri, kan­san­tai­tei­li­ja Jaakko Teppo pal­kit­tiin 15 000 euron Suo­mi-pal­kin­nol­la

19 tykkäystä

Moi. Mulla on Arvo-osuustilillä eri indeksirahastoja. Onko järkevää tehdä niin, että myyn vuoden loppuun mennessä 999 eurolla parhaiten tuottanutta rahastoa, koska sen verran saa myydä verovapaasti? Sitten voin taas ensi vuoden aikana tankkailla sen summa takaisin.

Kannattaa, mikäli uskota saavasi samat osuudet ensi vuonna halvemmalla takaisin. Tuon kokoisissa kaupoissa kannattaa myös muistaa huomioida kaupankäyntikulut.
Tuota veivausta olen itse käyttänyt nyt pari vuotta siinä tarkoituksessa kun olen halunnut siirtää aot:lta osakkeita ost:lle. Olen myynyt alle tuhannella eurolla parina vuonna voitollisia osakkeita ja näistä saadut rahat siirtänyt ost.

1 tykkäys

Juu itseasiassa ajatuksena oli mahdollisesti siirtää juurikin OST:lle. Ja jep kaupankäyntikulut täytyy huomioida.

Olisikohan tässä päässyt käymään niin, että jossain isossa etelän maasa on merkittäviä keraamisten lautasten ja kuppien valmistajia, joten tulkoot pesuaineet ja menkööt pahviset astiat?

1 tykkäys

OST on vain osakkeita varten. Sinne ei rahastoja saa laittaa/laitettua.

2 tykkäystä

Juu. Tarkoitus onkin siis mahdollisesti siirtyä ostamaan myös suoria osakkeita.

1 tykkäys

Hyvä kirjoitus palkitsemisjärjestelmistä mitkä saavat omistajan nukkumaan hyvin.

3 tykkäystä

Siirrän parempaan paikkaan…

On nämä bitcoin ‘asiantuntijat’ kyllä erikoista sakkia. Vaikuttavat enemmän käärmeöljykauppiailta kuin hajautettujen tietokantojen (mitä bitcoinikin on perimmäiseltä luonteeltaan) asiantuntijoilta.

26 tykkäystä