Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Twitterillä ei ole tainnut olla aiemmin sellaisia palveluita joista laskutetaan. Nyt Musk on sellaisia tehnyt.

1 tykkäys

Kohta sitten varmaan ihmetellään, miksi ruuan hinta nousee Euroopassa :clown_face::clown_face:

47 tykkäystä

Hesarissa juttua, kuinka Ruotsi meinasi jo #swexitiä ruveta tekemään, kun nuuskan hintaa uhattiin korottaa EU:n toimesta.

”Tarjolla on yli 500 erilaista nuuskamakua. Kovin menekki on nyt uudella ”vitt snusilla”, valkoisella nuuskalla, jossa on nikotiinia, mutta ei enää tupakkaa. Sen suosio kasvaa vauhdilla Suomessakin.”

Nuoret miehet taitavat tykätä nuuskasta. Hesarin onneksi tuohon oli jäänyt kirjoitusvirhe, kirjain oli pudonnut pois nuuskan nimestä :face_with_peeking_eye:

6 tykkäystä

Huomaan olevani tavallista ihmistä useammin väärässä, erityisesti jos tilanne tulee nopeasti vastaan.

Tavallaan hyvin usein tunnen oman rajallisuuteni, mutta usein nopeasti vastaan tulevissa asioissa ja varsinkin yksityiskohtien muistamista vaativissa tilanteissa olen “onneton”, joten tulee sanottua väärin tai tehtyä vääriä valintoja tahattomasti. Tosin olen muutenkin usein vähän ajatellut hassusti ja tehnyt kehnohkoja ratkaisuja… en siis vain näissä nopeissa “käänteissä”.

Onneksi sijoittamisessa ei useimmiten ole kiire tehdä päätöksiä eikä asiat toki usein ole mitään oikein tai väärin tilanteita suoranaisesti. Mulla on aika nopea mieli ja huono muisti, joten tiedostan olevani usein väärässä ja olen opetellut hiljalleen väkisin pysähtymään hetkeksi sekä vähän järkeilemään. Toki silti tulee hassuuksia kirjoiteltua ja sammakoita suusta.

Sijoittaminen on itselle ollut hyvä siinäkin, että olen oppinut tuntemaan itseäni ja ominaisuuksiani paremmin. Olen oppinut tunnistamaan tarkemmin heikkouksiani ja tietynlaisia tapojani sekä olen oppinut toimimaan ja ajattelemaan hieman fiksummin, toki edelleen mieli käy nopsaan, mutta entistä paremmin pystyn kontrolloimaan omaa ajattelua sekä päätöksiä sijoittamisessa.

Olen toki kehittynyt sijoittamisessa, mutta tuntuu, että sijoittaminen olisi muutenkin auttanut kehittymään eri osa-alueilla, jotka helpottavat muutakin elämää.

Tässä oli tällaista tiistai-illan keittiösijoituspsykologiaa. :upside_down_face:

20 tykkäystä

Pitäisikö sinun jo pikkuhiljaa vaihtaa nimimerkkiäsi?

Itselläni tuo Sijoittaja-alokas antaa vahvan mielikuvan sioittelijasta :metal: :heart:

8 tykkäystä

Jotkut ne osaavat sijoittaa sen verran pienen osan omaisuudestaan, etteivät turskasijoitukset heikennä yöunia.

67 tykkäystä

Henryn krypto juttuja on mielenkiintoista seurata. TikTokissa erittäin aktiivinen herra. Onkohan tämä kolme miljoonaa miinusta vain tästä “julkisesta” salkusta mistä hän aina sanoo puhuvansa. :thinking:

12 tykkäystä

@AnttiM mietteitä Das indexistä? Minusta osoittanut yllättävää vahvuutta alkuviikon. Tuossa ois 150x vivulla oleva longi auki. Perkele ei taida olla Cojones jättää yöksi auki :white_flag:

:heart:

Yks tuttu sanos, että olen aina Elämän Alokas, vaikka aikuinen. :thinking:

Viittasi kai siihen, että olen vähän koheltaja ja lapsenmielinen. :upside_down_face:

9 tykkäystä

Oot kuitenkin kehittynyt varmasti foorumillaoloaikanasi. Jokin ylennys aikanaan tukee, niin mikähän sinusta sitten tulisi? Sijoittaja-Kenraaliin on vielä matkaa mutta miten olisi: Sijoittaja-kokelas?

11 tykkäystä

Nasdax ja sepe poraavat uutta reikää parin tunnin välein, niin eiköhän tuo Dax:kin seuraa viimeistään huomenna perästä ja tästä saadaan ihan oikea korjausliike. Muutaman viime viikon ajan oli jo sellaista ylilyönnin makua indeksissä, että olisi toisaalta jo aikakin. Itsellä shortit vielä auki, joten suolan kanssa :smirk:

5 tykkäystä

Hauskaa aihetta pohdit @Antti_Jarvenpaa ja muutenkin kovaa kamaa noi sun videot kyllä. :+1: Tykkään.

Asiaa sen tarkemmin tutkimatta olen aina ajatellut länsinaapureilla menneen jokseekin paremmin juurikin tuon historian vuoksi. Esimerkiks ww2 skippaaminen mihin Suomi taas joutui ja maksoi vielä aikamoiset sotakorvauksetkin (vissiin ensimmäinen maa joka oikeasti maksoi kaikki sovitut :grinning:). Tietenkin sotaan ajautuminen ja osin korvaukset vauhdittivat ja kehittivät meidän konepajoja, mutta ei sekään kaikkea kompensoi. Sitten kaikki suurvalta-ajat tietenkin. Toinen on ehkä mitä olen ajatellut on kevyempi verotus Ruotsissa mikä näkyy kukkarossa, ja mikä hullunkurisesti on käsittääkseni silti nostanut valtiolle tulleita veroja, koska ihmiset ovat toimeliaampia jne. On toki myös selvää että suurimmat yritykset ovat Ruotsissa keskimäärin paljon menestyneempiä kuin Suomessa. Joku Assa Abloykin “hävittiin” Ruotsille 90-luvulla ja nyt sekin yritys on pyöreästi Koneen kokoinen mastodontti. Meillä taas itse Kone on tyyliin ainoa oikeasti menestynyt ykköspyssy melkein nykyään. :grinning: Sitten kaikki Ericsson vs Nokia, Sandvik vs Metso, HM, Volvo, Ikea jne jne.

Mutta hyvä video ja avas hyvin tuota varallisuuseroa ja sen syitä, joka on ollut ei edes kovin kauaa sitten hyvinkin tasainen.

11 tykkäystä

@Antti_Jarvenpaa pohti varallisuuseroja, mutta epäselväksi jäi, mikä osuus eläkevarallisuudella on vertailun lopputulokseen. Ruotsissako osa siitä lasketaan heidän hyväkseen, mutta Suomessa ei. Kuka tekisi ”oikean” vertailun, jossa omenoita verrataan omenoihin?

Lämpimät onnittelut, on varmasti mahtava tunne! Ehdottomasti lähtee kirja tilaukseen, luulen että tulen nauttimaan todella paljon tämän opuksen sisällöstä. Pitkästä aikaa pääsee taas lukemaan sijoituskirjaa, ja tällä kertaa varmasti hyvin mielenkiintoista sellaista. :slight_smile: Ps. Todella onnistunut sekä tyylikäs kansikuva ja kirjan nimi mun mielestä. :ok_hand:

7 tykkäystä

Älkää vaan katsoko jalkapalloa :clown_face:

24 tykkäystä

Jokaiselle joka jaksaa luentoja kuunnella. Howard Marks “The most important thing”

1 tykkäys

Taas kerran EU säätelemässä ongelmaa jota ei ole. Tämä ei nyt ole yhtä järjetön kun pillien ja vanupuikkojen kielto mutta paljon vahingollisempi.

EU:n pitäisi käyttää lihaksiaan jäte- ja kierrätys sektorin sääntelyyn. Edelleenkin ”kierrätys” muovia rahdataan laivalasteittain aasiaan jossa ne sitten dumpataan paikalliseen jokeen joko suoraan tai muutaman välivaiheen jälkeen.
Jos jotain Suomessa osataan niin se on jätehuolto. Jos jotain ei saada järkevästi kierrätettyä materiaaliksi niin jokatapauksessa siitä saadaan tuotettua energiaa. Kaatopaikalle ei mene kuin poltettu kuona-aines. Toisin on vielä muualla euroopassa.

30 tykkäystä

Olisiko tässä saumaa vientiin, viedä tietotaitoa, koneita ja laitteita jne. vähemmän kehittyneisiin EU-maihin… Meillä tosiaan on hyvää osaamista, jota voisi hyödyntää isossakin mittakaavassa.

8 tykkäystä

Lueskelin uutista Rapalan tuotannon siirrosta Viroon, ja kyllä taas korpee tällaiset uutiset. Pienillä paikkakunnilla ympäri Suomen ei muutenkaan liikaa työpaikkoja ole, ja lopulta ne näivettyy. Jos muuallakin, niin Suomessa tätä tapahtuu aivan liian paljon. Tähän päälle vielä yritysten myynnit ulkomaalaisille omistajille. Eikä varmasti parempaan suuntaan mennä, mikäli teollisuuden ja kauppojen pyörittäminen maksaa entistä enemmän, nousevien energiahintojen muodossa. Itse kuluttajaa houkuttelee hankkia tavaroita halvemmalla ulkomailta netin kautta, vaikka saman saisi lähempää ihan oikeasta kaupasta. Tämä vain sen vuoksi että säästetään muutama kymppi, parhaimmillaan/pahimmillaan muutama euro. Nämä asiat on varmasti sanottu miljoona kertaa ja todettu että jotain pitäisi tehdä. Varmaan tehdäänkin, mutta se ei riitä. Pitää tehdä enemmän! Tähän loppuun muistutus foorumin lukijoille. Tulevana perjantaina 2.12 on Osta työtä Suomeen -päivä. Mitäpä jos hoidetaan ainakin foorumin porukalla oma osuutemme, ja ostetaan Suomalaisia tuotteita. Edes perjantaina, mutta saa ostaa muulloinkin.

31 tykkäystä

Tänään MSCI Small Cap -indeksistä siirtyy Micro Capiin Harvia, Kamux, Remedy, Spinnova ja Withsecure. Uutena Micro Capiin nostetaan myös Asuntosalkku sekä Toivo Group.

Saattaapi olla kyseisissä lapuissa meininkiä tänään tai sitten ei sen ihmeempää :face_with_monocle:

6 tykkäystä