Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Toimii myös toiseen suuntaan. Mikäli niiden hinta (ei arvo, price is what you pay, value is what you get) nousisi satakertaiseksi, niin myöskin louhijoiden määrä moninkertaistuisi. Riittäisikö maailmassa sähkö siihen?

1 tykkäys

Tämä oli mielenkiintoinen luettava, vaikka tavallaan ihan perus kauraa! Toivoisin, että Inderesin raporteissa otettaisiin kantaa myös johdon palkitsemiseen. Onko suomalaisten firmojen palkitsemisjärjestelmät normaalisti kuinka läpinäkyvästi avattu? :thinking:

3 tykkäystä

Alla mielestäni erittäin hyvä video, jossa “Profeettaa” haastaa Puttosen Vesa. Heiskanen on lähinnä markkinamies, mutta Puttonen pyrkii älykkääseen pohdintaan.

Jos herää hyviä ajatuksia, niin kommentoikaa ja haastakaa ihmeessä tuonne ketjuun! :point_up::blush:

2 tykkäystä

Itselleni tuli sama, mutta vain 20 prossan alennuksella :face_exhaling: Mutta on minulle hyviäkin uutisia: tuo päivämäärä on typo. Ainakin itselläni oli alennus sovelluksessa käytettävissä. Eli pitäisi kai lukea 27.12.2022

1 tykkäys

Ne pitää olla julkisia ja löytyy usein sijoittajasivuilta ja ihan viimeistään vuoskareista! :slight_smile:

Yleensä toimareilla on jos jonkinlainen rahapalkka ja sitten kannustimet tiettyihin tavoitteisiin sidottuna.

Valitettavasti tavoitteet on usein jotain EBIT plus liikevaihdon kasvu plaabaabplababababa juttuja joten hämäräksi jää paljonko tuon artikkelin toiveita käytännössä toteutetaan. :smiley:

Olen kyllä tullut tulokseen, ettei Suomessa kauheasti mietitä ainakaan liikaa asioita tuon kasvun kannattavuuden kannalta.

9 tykkäystä

Kunnon kryptotalvi-luvut ovat vielä kaukana. Sitä en tiedä päästäänkö niihin, mutta eihän markkina ole juurikaan laskenut esim FTX skandaalin takia.

Is This A Trap Confused GIF - Is This A Trap Confused Thinking GIFs|262.5x157.5

22 tykkäystä


@Joni_Gronqvist - Tiedon uusi rapsa sisältää ristiriitaista tietoa vanhasta targetista ja suosituksesta

2 tykkäystä

Mulla on paljon erilaisia isoja virheitä, mitä olen tehnyt, mutta ehkä viime aikoina useimmiten mielessä on ollut yksi varmaan aika yleinen virhe, eli olen mennyt sijoittamaan asioihin/osakkeisiin, joista en ymmärrä mitään.

Olen sijoittanut esimerkiksi kryptoihin, joista en ymmärrä yhtään mitään. Olen toki niitä ainakin useiden kymmenien tuntien edestä seurannut (mikä on loppujen lopuksi todella vähän), mutta onhan se omalta osaltani ollut lottoamista, kun olen rahojani niihin laittanut. Tosin ei mulla ole niissä paljoa rahaa kiinni koskaan ollutkaan, mutta säästäväisenä ihmisenä mietin, että kyllä niihin silti on aivan liikaa rahoja palanut.

Olen sijoittanut aikanani myös yhtiöihin, joiden toimintaa en juurikaan tuntenut. Tällaistenkin syiden takia tuottoprosenttini eivät ole olleet kovin hyvät.

Jatkossa olen tällaisten juttujen osalta huomattavasti viisaampi ja pitkässä juoksussa se näkynee tuotoissa. Olen koettanut ottaa keskiöön sijoitustoiminnassani sen, että en tekisi enää poskettoman suuria hölmöjä virheitä, niitä tekemällä menettää paljon rahaa ja loppujen lopuksi pääosin aika ison osan tällaisista virheistä saa maalaisjärjelläkin helposti torpattua. :slight_smile:

6 tykkäystä

Sen voi päätellä siitä, että sijoitusyhtiön lukujen käyttämisessä ei olisi mitään järkeä, kun taas omistusten luvuissa on :wink:

3 tykkäystä

Näinhän se on, mutta valitettavasti tämä ei ole peruasia kaikille, meille oman elämämme salkunhoitajille toki on :smiley: Facen sijoitusryhmästä ei varmaan olisi valtaosa hoksannut että mistä Sievin konsernitason tuloslaskelma muodostuu.

3 tykkäystä

Khyyllä se oli kontekstissaan ihan selvä, että kohdeyrityksen tuloksista oli JHeiskanen laskenut :wink: . Ei mulla ainakaan käynyt mielessäkään mikään muu, kun oli kysymyksen heittänyt miten sarjayhdistelijämallissa pitäisi arvottaa. Sori :smiley: .

4 tykkäystä


Nonnih, ei tarvitse enää miettiä mitä seuraavaksi kehystetään seinälle!

71 tykkäystä

‘Mitä se sano’?

1 tykkäys

Suoraan näköjään myös konkariksi. Toiset ne vaan osaa, kun itselläni tuo on kestänyt 3 vuotta ja 1000 viestiä.

2 tykkäystä

1. Neste: Oppikirjaesimerkki laatuyhtiöstä

2. Sampo: Mukava cocktail sijoittajalle

3. Konecranes: Paljon kasvumahdollisuuksia

10 tykkäystä

Nordnet vois heittää jonkun kampanjan osakesalkun siivoamiseen. Ostin aikoinaan Cencorpia (nykyinen Valoe) 15 eurolla. Taisi olla ensimmäinen osakesijoitus 10-15.v sitten. Silloin sillä sai muutaman kymmentä tai sataa osaketta. Noh nyt näiden vuosien ja splittien jälkeen tilanne on kuvanmukainen :smile:

Capture

En haluais millään maksaa kuluja tän salkusta siivouksesta :joy:

92 tykkäystä

Nyt on kyllä Thumbnail Game noussut ihan uudelle tasolle! Chapeau, @Verneri_Pulkkinen!

39 tykkäystä

Näitä on myös itsellä muutama arpalappu, ostettu joskus IT-kuplan jälkimainingeissa :grin:

Tarttis varmaan kysäistä suoraan Nordnetin porukoilta…

3 tykkäystä

En ole perillä siitä, mitä “kiistattomia merkkejä” Bloomberg tarkoittaa, mutta en silti epäile uutista. Kiinan johto haluaa säilyttää kasvonsa ja kansa vapautensa rippeet, joten jonkinlaista Kiinan hiljaista hyväksyntää Covidille voi pitää todennäköisenä.

Kiinassa asetelma on hyvin samankaltainen Venäjän kanssa. Valtio ei pelkää mitään muuta kuin omia kansalaisiaan.

(Bloomberg TV+ hetki sitten)
image

Edit. 12:01

MTV kertoo taustoista.

Näillä kevennyksillä ei pörssejä vielä viherretä, mutta positiivisia askelia.

3 tykkäystä