Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Mitähän mielenkiintoista tänään nähdään Inderesin tuloslähetyksessä :grinning: (Muutakin kun ennusteet alittavat luvut). Vai taannuttiinko viime kerran kommenteista sen verran, että vaihteeksi tylsä ja tavallinen tuloslähetys? :rofl:.

Myös analyytikko on käynyt läpi @Tollo_Hilppa :n sijoittajakoulutuksen. Rehellisyys uppoaa nyt hyvin otolliseen sijoittajakuntaan. Parhaat sijoittajat ovat nyt tarkkaan kuulolla ja syväkairaavat yhtiöanalyysit luetaan tarkkaan. :smiling_face:

Tämä on totta, kiperä pulma analyytikolle ratkotavaksi. Analyytikko kyllä voisi nostaa osakkeen riskiluokkaa ja kirjoittaa disclaimerin, että markkinasentimentin vuoksi osakkeelle hyväksytään nyt koholla olevia kertoimia, joka korjautuessaan vaikuttaa osakkeen hintaan.

3 tykkäystä

Kyllä se nousukausi oli mukavaa aikaa. Oli Kajaanin Petri analysoimassa monia meikäläisen suosikkeja sekä Rautanen Revenion ja Qt:n puikoissa. Kauaksi se aika jäänyt, syksy tullut on.

43 tykkäystä

on.

mutta oliko jotenkin jostain mahdollisuutta saada sähköpostiin ilmoitusta negareista tai posareista seuraamiltaan yhtiöiltä?

onnistuuko premiumilla?

Tuntuu että muuten on aina myöhässä… :face_with_peeking_eye:

2 tykkäystä

Kyllä minä oikeasti vähän yllätyn, jos pörssien lasku oli tässä ja kaikki on priced in :sweat_smile: Kohta vedetään taas matto alta?

6 tykkäystä

Taitaa jokaiselta pörssiyhtiöltä saada tilattua pörssi- ja muut tiedotteet suoraan sähköpostiin. Näin saa ainakin tiedotteen samalla hetkellä kun se julkaistaan. Eli ei muuta kuin valitsemiesi yhtiöiden sijoittajasuhde-sivuille ja sieltä tilailemaan tiedotteita sähköpostiin.

14 tykkäystä

Nyt ku on kauhisteltu QT:ta ja Harviaa ja mitähän muutakin niin itse olen kauhistellut jo kuukausia Kempowerin arvotusta. Ja yhä nousee vain.

Katselin samalla tapaa QT:ta ja Harviaa tyyliin vuoden ettei uskalla hypätä mukaan. Jännä nähdä miten Kempower vetelee tulevan talven, taitaa olla Helsingin pörssissä suurin oikaistu P/E (982,1). Haluaisi hypätä siihenkin tarinaan mukaan, mutta arvostus on aivan törksysen pilvissä ja jos joku meniskin mönkään niin kosahtaa.

16 tykkäystä

Kasvuyhtiö vaatii kunnon kertoimet, muutoinhan meno ei vakuuta - sellasilla Teslan kertoimilla käy hyvin kaupaksi, ei muuta kuin ämpärillä salkkuun.

20 tykkäystä

Tilaat yhtiöltä pörssitiedotteet sähköpostiin. Etukäteen Niitä ei valitettavasti saa.

Sellaiset ottaisin muuten itsekin mielellään… :sweat_smile:

2 tykkäystä

Jessus

Nyt lensi kahvit ja pää meinas jysähtää näppikseen ku repesin :grinning:

5 tykkäystä

Onneksi Inderesin reaaliosinko jaetaan kvartaaleittain.

49 tykkäystä

Pakko tänne hieman avata sydäntä, kun muita kuuntelijoita ei nyt mieleen tule. Juttelin eilen isäukon (vajaa 60v, peruskoulun käynyt duunari) kanssa koroista ja sijoittamisesta. Hän neuvoi jo ajat sitten minulle, että kun korot on niin matalat, niin kannattaa maksaa asuntolainaa mahdollisimman paljon pois. Itse yritin siinä selittää, että kun korkomenot mitättömät, niin järkevänpää on maksaa vähemmän ja esim. sijoittaa ne “ylimääräiset”, ja niillä sitten tarvittaessa maksella kun korot nousee. Siihen ukko totesi, että “älä pe**le poika lähde sinne sijoitusleikkeihin mukaan, siinä menettää rahansa ja järkensä”. Hänellä siis sijoittamisesta kokemus ihan tasan 0.

Nyt sitten kerroin, että olen jo n. 5v ajan sijoitellut säästöjäni ja kun tuo euribor tuosta hyppäsi sopivasti (meillä 22.7. koronmääräytymispvä), niin maksoin lainaa pois10000e verran ylimääräistä, pelkillä sijoitusteni tuotoilla. Ukko suutahti ja sanoi, ettei minulle tai lapsille (hänen lapsenlapsille) varmaan tarvitse enää synttäri- tai joululahjoja tuodakaan, kun rikastutaan vaan sijoittamalla, eli vie niidenkin edestä sitten sisaruksilleni ja heidän lapsilleen (jotka ovat ottaneet ukon neuvoista vaarin eikä tiedä sijoittamisesta mitään).

Tällaista täällä, onpas mukavaa syntyä perheeseen, jossa ei arvosteta pätkääkään esim. korkeakoulutukintoani eikä sijoittamistani.

Koko jutun pointti ehkä se, että kaikki me emme todellakaan ponnista ainakaan taloudellisesti samalta viivalta; perheidemme varallisuuksissa ja myös talouskasvatuksissa on isoja eroja. Älkää antako sen lannistaa, jos et eri viivalta sentään voittajaksi ehdi, niin pidemmälle kuin moni muu!!

262 tykkäystä

Näinpä. Kun miettii näitä klassikkolauseita kuten “never lose money”, täytyy taputtaa itseään päähän, että ymmärsi omalla osaamisella siirtyä pitkälti takaisin indeksien pariin.

5 tykkäystä

Aika sama tausta täälläkin molempien sukujen puolelta. Ensin maksettava lainat pois ja sitten voisi miettiä sijoittamista. Mitäs sitten kun talon arvo tippuu nollaan syyn x takia ja koko varallisuus oli kiinni siinä? Pelkästään sijoittamalla 300€/kk 40 vuoden ajan olet kuitenkin 8% vuosituotolla teoriassa miljonääri, joka antaa ihan eri tavalla mahdollisuuden käsitellä tuollaisia yllätyksiä.

Toki ymmärrän myös toisenkin näkökannan. Kun lainojen korot ovat olleet yli 10% ja yhtäkkiä molemmilta lähtevät työt alta, niin ei sellaista kellekään muulle toivo. Tämän päivän talous kaatuisi saman tien, jos tuo toistettaisiin. Ei kukaan normaalituloinen maksa 10% korkoja 200k€ lainasta varsinkin kun asuntolainan korkovähennys on ajettu nollaan.

20 tykkäystä

Tämä lie oikea paikka juuri avautua tämmäisestä. Ikävä kuulla ettei ymmärretä, mutta hyvin olet tehnyt ja pärjännyt kuitenkin.

Samat lähtökohdat täälläkin, tulot tosin reilusti pienemmät mutta peruseriaate sama. Olen suosiolla sitten jättänyt puhumatta tuloista ja/tai sijoittamisesta kokonaan. Lainoista kyllä kehtaa puhua että on kurjaa. Suomalainen small talk. :smiley:

Meilläki arvostetaan lähinnä sitä että jaksaa olla mehtähommissa 12 tuntia putkeen ilman taukoja ja seuraavana päivänä uudestaan. Muu on humpuukia. :smiley:

Ei se auta kuin asennoitua vaan sitten oikealla tavalla ja ymmärtää niitä näkökulmia mistä porukoitten mietteet tulee. Toisia ei voi muuttaa, mutta pienin kompromissein voi tulla loistavasti toimeen keskenään mikä on tärkeintä.

43 tykkäystä

Joo kyllä se 90-luvun lama on muokannu visusti normaalin työläisen ajatusmaailman varmasti olemaan varuillaan. Jatkuvasti ainakin täällä kuulee miten ennen sitä oli rahhaa ja kaikki maassa paremmin. Sitä myöten ymmärtää että sijoittaminen ja lainat on sen kokeneelle punainen vaate.

11 tykkäystä

Muutama miete keskustelukulttuurista

Foorumilla ollut usein puhetta tason laskusta tai sen muutoksesta. Yhä useampi entinen “nimekäs” kirjoittaja on vähentänyt postailujaan, ja ketjukohtaisesti asiapitoisuus vaihtelee suuresti. Aiemmin ajattelin, että en kyllä itse huomaa mitään eroja.

Nyt, kun pitkä nousukausi näyttää olevan taittuneen, ja ollaan syöksytty mukavasti alaspäin, alkaa huomio väkisinkin kiinnittymään siihen niin perisuomalaiseen, ja tyypilliseen internetkeskusteluun, jossa toisen epäonni aiheuttaa toisessa iloa, ja jos vielä pääsee asiasta hieman nälväisemään kivalla meemulla tai “mitä minä sanoin” kommentilla, on hekuma taattu. Voin olla myös täysin väärässä, ja tulkita vain kuivalla huumorilla varustettuna asian eri tavalla!

Tämä huomattavissa etenkin foorumin (ex-)“hypeosakkeiden” kohdalla, kuten Hyzon, Nikola, Harvia, Qt ja vaikkapa Tesla. Ketjuja, ja muita keskusteluja selatessa vähän väliä tulee esiin kommentti, jossa selvästi joku saa nautintoa siitä, että toisella on käynyt huonosti. Tämän voi toki kätkeä hienosti ja hellävaraisesti loppuun laitettavalla “monet yritti kyllä varoitella :grimacing:” - lauseella.

En ota kantaa siihen, onko tässä mitään väärää, elämmehän ainakin toistaiseksi sananvapauden luvatussa maassa. Jos joku saa kiksinsä siitä, että minä, tai joku muu epäonnistuu sijoituksessaan, annan sen kaikin mokomin! :slight_smile: Ilmiö kiinnostaa etenkin siksi, että työskentelen peruskoulussa, ja siellä vallitsee aivan sama kaava. Kun onnistuja epäonnistuu, tuntuu se melkein paremmalta, kuin oma onnistuminen - se tuo myös itelle tasavertaisuuden tunnetta. Omassa työssäni pyrin tilanteet ratkaisemaan taitavan piilovittuilun/ nälvimisen sijaan neuvomalla tai opastamalla, omien taitojeni mukaan.

Internetkulttuuri on erilaista, ymmärrän sen. Toisaalta se voisi olla myös vahvuus: jokainen voi netissä olla ihan mitä vain. Omassa ihannemaailmassa pyrittäisiin olemaan enemmän sitä, että huumori väännetään omista, eikä muiden epäonnistumisista.

Asia, jota olen pohtinut, ja ollut vahvasti havaitsevinani :slightly_smiling_face:. Tämä ei ole kritiikkiä kenellekkään, vain omia keloja.

ps. Olen Harvian ja Qt osakkeenomistaja, mutta en katkera sellainen! Edelleen varsin tukevasti ollaan omien tavoitteiden yläpuolella :ghost:

92 tykkäystä

Jep tässä on elämän kiertokulun makua. Harmi ettei Nordeassa voi piirrellä nuolia noiden listojen väliin

1 tykkäys

On tullut jo parissakin ketjussa uhottua, että oma DCF sanoo Harvian ostohinnaksi 19,9€.
Aijai tänään käyty VASTA 20,00€ hinnassa… Oikein jännittää!

Mutta whoops muutin pari numeroa laskelmistani ja ostohinta onkin nyt 16,05€, eli pidätän oikeuden muuttaa mieleni :smile:

edit: karkeana esimerkkinä kertonee jotain osakkeiden arvostuksen ennustamisen vaikeudesta
Verneri, se menee juurikin noin myös omalta osalla :grin:

13 tykkäystä