Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Ei ole. Juuri sijoittajien tunteet, pelko ja ahneus, saavat kurssit heilumaan.

Muuten :+1:

18 tykkäystä

Ihmismieli on mielenkiintoinen.

Itse olen ottanut tässä turpaan lähes jokaisella omistamallani osakkeella tämän kuluvan vuoden. Inhoan osavuosikatsauksia, kun ne lähes poikkeuksetta tarkoittavat kaksinumeroisia laskuprosentteja. Päässäni toistan otsasuoni sykkien mantraa “olet pitkäaikainen omistaja”. Käsi hamuaa vuorotellen osto- ja myyntinapille mutta useimmiten saan hillittyä itseni. “Kun et tiedä mitä tehdä, älä tee mitään”, muistan jonkun sanoneen.

Tulen Inderesin foorumille. Täältä saan vertaistukea ja turvaa, kun muillakin menee heikommin. Yhtiöketjussa alamäen syitä pohditaan pääosin asiallisesti. Olen kateellinen niille, joiden vuosi on mennyt nappiin. Muistan kuitenkin, että internetissä kehenkään ei voi luottaa ja omia tuottoja on helppo vääristellä.

Vierailevat tähdet eri yhtiöketjuissa tulevat kertomaan kuinka näkivät tilanteen jo kaukaa ja olisihan kaikkien muidenkin tämä tuleva lasku pitänyt osata ennakoida. Pieni naputtava ääni päässäni kuiskaa: “he ovat oikeassa, miten saatoinkaan olla niin tyhmä”.

Sitten muistan, millaisia ihmiset ovat. Kateellisia ja itsekkäitä. Suuri osa ihmisistä saa nautintoa siitä, kun he saavat potkia maassa makaavaa. Nostaahan muiden epäonnistumiset aina heidät itsensä sille korkeammalle jalustalle.

Toivoisin ihmisiltä tässä tilanteessa hieman myötätuntoa. Yhtiöiden huonoja suorituksia saa ja pitääkin kritisoida. Sillä kritiikillä voidaan pelastaa ihmisten rahat. Kritiikin voi kuitenkin antaa rakentavasti ja v*ttuilematta.

Toivoisin, että ennen viestin julkaisua käytettäisiin edes hieman aikaa ajatusta sille, millaisessa tilanteessa sijoittajat voivat olla. Osalla voi olla talous oikeasti tiukassa ja menetetyt rahasummat elämänlaatuun vaikuttavia. Osa viettää unettomia öitä miettien sitä, mistä saa rahaa maksaa laskut ja lapsille ruuan pöytään. Olen itse onnekas, kun en tarvitse salkkuni sisältöä toivottavasti vuosikymmeniin. Kaikilla näin ei ole.

80 tykkäystä

Tarkoitin markkinan olevan neutraalin siinä suhteessa sijoittajan tunteille, että jos minä paniikissa haluan myydä osakkeeni -10% alle käyvän arvon tai ostaa +10% preemiolla, niin se on mahdollista. Kukaan tai mikään instanssi ei ole eväämässä mahdollista kaupankäyntiä sanomalla ”Onkohan tämä nyt ihan viisasta?”

4 tykkäystä

Ei ole tarkoitus olla ilkeä eikä viestini toivottavasti vaikuta siltä. Jokaiselle sattuu huteja, joista itselläni pahin on kiinalainen osake nimeltä Alibaba. Olisi pitänyt muuta heti alkuun huonoihin uutisiin eikä ajatella, että myös Charlie Munger osti tätä ja lopulta fundamentit voittaa. Aliarvioin Kiinan poliittisen riskin täysin ja sen, että huonot uutiset yleensä ruokkii huonoja uutisia.

312

Koska en pidä itseäni erinomaisena sijoittajana ja pelaan pitkää peliä, on osa omaa strategiaa koostaa osa osakesalkusta etf-tuotteista ja rahastoista. Tänä vuonna nuo suorat osakeomistukset on tuottaneet paremmin kuin indeksirahastot ja etf-tuotteet, mutta koen tämän olevan riskienhallinnan kautta parempi ratkaisu pidemmän päälle. Kirjoitushetkellä noin 60 % on suorissa osakkeissa ja 40 % etf-tuotteissa ja rahastoissa. Tarkoituksena on kasvattaa tuota etf- ja rahastosalkun kokoa. Yksi syy tähän on yksinkertaisesti oma riskienhallinta ja paremmat yöunet.

15 tykkäystä

Tesla ketjullakin vois olla monta vaihtoehtoista hyvää nimeä :grinning_face_with_smiling_eyes:

“Tesla - rahat tai henki” (kyse FSD:stä)
“Tesla - seuraa johtajaa” (Elon…)
“Tesla - täältä tullaan isot” (Isot autovalmistajat)

Tosi vääräleuka keksis vaikka mitä :face_with_hand_over_mouth:
Nää oli sieltä loivemmasta päästä
Foorumin luonteeseen kuuluu hassuttelu, sopivassa määrin

6 tykkäystä

Fear and Greed-indeksi palasi neutraalille tasolle ensimmäistä kertaa sitten huhtikuun.

35 tykkäystä

Vaikka olen viime aikoina T-puuta ostanut ja harmittaa kurssin lasku, niin eikö aiemmin ole puhuttu kymmenien miljoonien liikevaihdolla miljardiarvosta ja nyt jos puhutaan vähän ehkä pienemmillä myyntisaamisilla miljardisaamisista, niin onko tuo nyt iso rikos…?

Mun mielestä ihan hyvä läppä ja vaikka miinuksella nyt T-puun kanssa ja vaikka olen kritisoinutkin yhtiötä, niin silti tällä arvostuksella pidän yritystä omistamisen arvoisena. Ymmärrän, jos joku on hypen seurauksena ostellut reilusti yli eurolla, niin ahdistaahan se mutta kyllähän siinä on enemmän jokaisella peiliin katsomisen paikka ja miettiä miksi on ostanut tätä osaketta ja missä vaiheessa. Ei kannata siis IMO Ekan pienestä herjasta mieltään pahoittaa, vaan miettiä ennemmin miksi se herne sinne nenään menee.

Tämä osake toki on tarjonnut parhaimmat tuotot itselleni treidaamalla silloin kun osake alkoi suurta yleisöä kiinnostamaan sitä 5-10 senttiä sai nostella per osake aika kauan, kunnes sitten hinta karkasi niin kovaksi, että en uskaltanut enää treidata. Ehkä tämän vuoksi minun on Ekan läppä helpompi sulattaa mutta olen kyllä vahvasti sitä mieltä, että aikuisten ihmisten pitää itse kantaa vastuu omista teoistaan, eikä alkaa tyhjästä kiukuttelemaan muille sen takia, mitä on itse tullut tehtyä…

Eikö tämä ollut siis kohdistettu mitenkään sinua vastaan tai kohtaan Seppo, vaikka sinulle vastasin. Enemmän siis yleisesti kaikille ja eikö tuollainen yleinen pieni huumoripläjäys nyt pitäisi vain sulattaa, vaikka sitten vähän ärsyttäisikin, jos rahaa on menettänyt. Mielestäni siis ihan asiallinen ja hauska pieni piikki Ekalta ja itse toivon, että tuollaiset sallitaan täällä.

6 tykkäystä

Jos talous olisi noin tiukilla, silloin ei kannattaisi osakkeisiin sijoittaa. Osakkeisiin voi sijoittaa vain ylimääräistä eli sen verran kuin pystyy (kokonaan) häviämään.

18 tykkäystä

Murjaisuhan oli hauska varmaan aika monen mielestä. En kuitenkaan pidä tästä asenteesta, että vitsin johteeksi joutuvien pitäisi vain niellä reaktionsa ja ”kantaa vastuu omista virheistään” jos kyrpii moinen haudoilla tanssiminen. Kyllä läpänheittäjälle kuuluu myös vastuu mahdollisista negatiivisista reaktioista(vastuu, joka ei häviä anteeksi jos -alkuisilla lauseilla). Naurahdin otsikolle, tein turskaa tecnotreellä, otsikonvaihdon jälkipuinti saa musta jo aika kiusaamismaisia ulottuvuuksia.

4 tykkäystä

Tecnotreehen liittyen tulee mieleen että jos Padman ~10M€ kaupat peruuntuvat - syystä tai toisesta - tulee muuten tämä lappu tonttiin kuin meteoriitti katastrofileffassa.

Rauhaisaa ja stressitöntä päivänjatkoa kanssaomistajille :slightly_smiling_face:

30 tykkäystä

Hauska läppä oli, mutta toisaalta ymmärrän ongelmallisuudenkin jos otsikon muuttaja tavallaan kävi pistämässä naapurin puskan leikkaukset uusiksi vaikkei vieraissa muutoin kävisikään.

Yleisesti jos otsikointia katselee nettikulttuurin puolesta niin ei ole tullut muualla vastaan / käynyt mielessäkään että myös toisten otsikkoja voi muuttaa kuka vain. Voisi siihen jotain rajaa laittaa, koska esimerkiksi minunlainen uudempi (ehta sijoittaja-alokas) saattaisi hämääntyä hassun hauskasta läpästä otsikossa.

Se on myös hankala lukea uutta ketjua, jos otsikko on mallia “Miljoonasti turpaan - Mokia” ja sitten se ei matsaa ollenkaan varsinaisten kommenttien kanssa, muuta ku että Mokiasta puhutaan (nimi muutettu, tarkoitus ei ole bashata mitään firmaa). Herkästi tietämätön saattaa ajatella otsikosta että ko. firma on tuhoontuomittu foorumin taholta.

Ja toisaalta sitten kun kuitenkin ollaan tarkkana kommentointien moderoinnissa ettei “turhia” viestejä laiteta tai liikaa röllätä (mikä on oikein), niin otsikko on toisaalta miltei vapaa mikä on vähän hassuhkon kuuloinen yhdistelmä. :slight_smile:

Ei kyllä toisaalta maailman isoin juttu, saatan saada nukuttua ensi yönäkin jos oikein kokkelia vetelen pannulle (siis kananmunaa). Se on harmikin että kirjoittamalla (ehkä tarkoituksellisesti tai tarkoittamatta) mielipiteet polarisoituu rankasti aina suuntaan tai toiseen ja sitten se on tivoli ja kaikilla paha mieli.

Tässä minun viisi senttiäni, sitten kadulta etsimään uutta viiden sentin kolikkoa menetetyn tilalle.

10 tykkäystä

Naurahdettiin ja naarattiin turskaa täälläkin :whale:

1 tykkäys

Olet kauhistellut ainakin Evon, Qt:n, Talenomin ja Revenion arvostuksia, varmaan muitakin. En ole huomannut, että olisit ehdottanut mitään tilalle. Mitkä kymmenen kovemman kasvun laatufirmaa nappaisit pörssistä salkkuun? Minua ainakin kiinnostaa mikäli näitä parempia löytyy hyvin hajautettu salkullinen.

21 tykkäystä

Ei ole nyt muutamaan viikkoon postannut mitään Voxturista ainakaan :smiley:

2 tykkäystä

Tai ketjuun sukellusvene meemejä?

2 tykkäystä

Voisikohan tämän “Mestari” tittelin vaihtaa vaikka “vaki luuta” tms. Nyt kyseinen titteli antaa ymmärtää että henkilö oikeasti olisi mestarisijoittaja, mikä ei voisi olla kauempana totuudesta (minä itse hyvänä todisteena asiasta).

18 tykkäystä

Eka osaa räväyttää, enkä tätäkään tyylikkäänä otsikointina kyllä pidä. Mutta aidosti ilkeä vaihtoehto olisi ollut “Tecnotree - kohti miljoonan markkina-arvoa”. Faktasisältö olisi parantunut tuolla muutoksella, mutta SE olisi ollut silkkaa kettuilua. Nyt sentään huomio kiinnittyi ajankohtaiseen liiketoimintanäkökulmaan. Olen periaatteessa Ekan kanssa samaa mieltä, että värikkäätkin otsikot ovat hyvästä ja elävöittävät keskustelua. Toteutus ei kuitenkaan nyt ollut tyylikäs.

9 tykkäystä

Kohti miljardin myyntisaamisia voi ollakin iha relevantti tieto. Kyllähän Modulight alaskirjasi myyntisaamisensa ja haave miljardin saamisista hautautui :frowning:

7 tykkäystä

Hui, ei saa noin pelotella herkkiä yksityissijoittajia. Saattavat vielä pelästyä ja horjahtaa, jolloin laput katoaa kyydistä yli laidan… :grimacing:

5 tykkäystä

En tiedä olenko ainoa ketä on ruvennut hieman närästämään yhden nimimerkin huutelut että kaikki on kallista ja kauheat arvostuskertoimet ja sit postataan yhtä meemikuvaa kun ”oma” osake noussut 1%

Kukin tosiaan tallaa tyylillään. Toivon kaikille onnistumisia koska se tietää myös hyvää omalle salkulle

Hyvää torstaita! :beers:

23 tykkäystä