Inderesin kahvihuone (Osa 6)

Mulle tietysti on helppo rasti jutella itseäni fiksumpien kanssa, tyhmempien löytäminen voisi olla haastavampaa.

Omasta mielestäni pitää ja täytyy perehtyä yrityksen liiketoimintaan ja ymmärtää kuinka se tavoittelee asemaansa markkinoilla. Mikäli ymmärrät tuon ja olet samaa mieltä, niin sitten kannattaa perehtyä siihen kannattaako hinta maksaa. Mielestäni on järkevää pohtia jo ostovaiheessa millä hinnalla on valmis luopumaan omistuksesta osittain tai kokonaan. Itse olen narahtanut useamman kerran viime vuosikymmenten aikana turhaan ahnehtemiseen järjen käyttämisen sijasta. Kuitenkin olen suhteellisen tyytyväinen kun olen saanut muutamaa poikkeusvuotta lukuunottamatta noin 20 prosentin tuoton ilman suurempia riskejä.

7 tykkäystä

Se on jännä, miten tämäkin on muuttunut sanotaan… parin kymmenen vuoden aikana.

Netin tullessa varoiteltiin kovasti, miten kaikki, mitä laitat nettiin jää sinne ja voi pilata tulevaisuutesi. Sen vuoksi yleistyi, ettei netissä oma ikäpolvi kovin herkästi paljasta omaa henkilöllisyyttään. Ikinä ei tiedä, kuka tarkkailee ja kuka käyttää kaikkea sanomaasi sinua vastaan.

Nykyään tosiaan me olemme kasanneet lastemme tarinaa Facebookkiin ja muille some-alustoille. Itseltäkin löytyy 14-vuotias lapsi, jonka tarinaa voi etsivä seurata aina ensimmäisestä ultraäänestä, syntymään, ensimmäisiin askeliin, kouluaikoihin, poikaystäviin jne asti. Aika paljon iloja ja suruja tullut jaettua. Pääasiassa iloja.

Silloin kun aloitin lapsistani postailun, en jostain syystä ajatellut jakavani heidän elämää lupaa kysymättä nettiin. En niistä asioista silloin puhuttu vanhemmille. Viestithän menivät vain ystävilleni, mutta todellisuudessa ovat nyt ja aina kaikkien saatavilla.

Nykyajan nuoret esiintyvätkin hyvin avoimesti omina itsenään netissä, toisin kuin oma ikäpolvi. Ihmiset tuntuvat tosiaan vauhdittavan ja luovan uraa yksinomaan somessa.

Nykyajan some on kuitenkin pirstaloitunut. Ei ole vain yhtä Facebookkia, vaan on lukuisia some-alustoja. On myös tunnistettu @Kale-possu:n mainitsema vielä tautiluokittelematon ”some-riippuvuus”. Kiina on jo puuttunut peliriippuvuuteen. Länsimaissa ollaan puututtu mm. alkoholiriippuvuuteen.

Lähes joka asiassa historiassa ilmiöt seuraavat toisiaan heiluriliikkeen tavoin. Tällä hetkellä tubettajat ovat samassa asemassa kuin oman nuoruuteni rokkitähdet ja rokkitähdistäkin on tullut striimaajia. Heilureilla on tapana heilahtaa ääriasennosta toiseen ja kohta ihminen taas kaipaa kosketuksiin oman itsensä ja todellisuuden kanssa.

Sen minkä ajan kuluessa tunnistaa on heilurit.

Luulen kyllä, jos nykyisyys jatkuisi samanlaisena junaefektin tavoin, olisit oikeassa. Suurin osa ihmisen kokemasta elämästä olisi virtuaalista.

8 tykkäystä

Suosittelen lukemaan esim.

Jokaisella ihmisellä, myös lapsella, on oikeus yksityisyyteen.
Vanhempi ei omista lapsensa yksityisyyttä.
Jos lapsi on niin pieni, että hän ei voi itse arvioida, haluaako hän kuvansa tai tietonsa julkaistavan vaiko ei, kuvaa tai tietoa ei tulisi julkaista.

16 tykkäystä

Täytyy tähän vähän sanoa, että ennen korona-aikaa Helsingin pörssissä oli vain kourallinen yrityksiä, jotka pieksi indeksit. Ne olivat jatkuvasti ”kalliita”.

Näitä olivat mm. Neste ja Kone. Itsekin luopunut niistä aina välillä vain ostaakseni myöhemmin kalliimmalla takaisin. Riippuu strategiasta, miten ajattelet yrityksen liiketoiminnan muodostuvan. Pysyykö se sellaisena kuin se on vai muuttuuko se, jollain tapaa ajan kanssa.

Itse oppinut, että jos yrität itse arvioida yrityksen arvoa, hyvien yritysten kanssa jää herkästi paitsi ostotarjouksista, spinnauksista, yrityskaupoista ja muista hyvän yrityksen omistaja-arvoa jatkuvasti luovista asioista. Osakkeen hinta saattaa ajoittain kuplautua, mutta koska on haastava ennustaa, kuin pahasti kupla puhkeaa, osakkeen hinta painuu alas, keskityn mieluiten itse myös pohtimaan, miten yrityksellä menee. Sen sijaan, että kauheasti yritän ennakoida markkinoita.

Rauhallisuus markkinoilla on pidemmällä aikavälillä tuottoisaa.

Peli on pitkä.

Itseäni viisaammilla ihmisillä viittaan itse ihmisiin, joilla on jokin erikoisosa-alue, josta he tietävät minua enemmän. Heillä on kokemusta tuosta osa-alueesta tai työskentelevät sen parissa.

Sinänsä itseeni on vaikea tehdä vaikutusta titteleillä tai asemilla. Samanlaisia ihmisiä me kaikki ollaan omine vahvuuksine ja epävarmuuksinemme. Toiset vain peittää epävarmuutensa paremmin.

Jorma Ollilaa lainatakseni:

Ketään ei tarvitse katsoa ylöspäin,
Eikä ketään saa katsoa alaspäin.

19 tykkäystä

Nykyään tosiaan olen näistä tietoisempi ja kysyn heiltä luvan asioihin. Jos he haluaisivat minun poistavan jotain. Tekisin sen heti. He itseasiassa nykyään tykkäävät postailuistani ja poikani itsetunto sai aikamoisen buustin, kun nykyään hänet tunnetaan häntä vanhempienkin oppilaiden keskuudessa ”vissymiehenä”.

Luulen, että hänen saamansa huomio viime kesältä muutti hänen elämänsä positiiviseen suuntaan pysyvästi.

Mutta niinkuin sanoin…

Silloin kun tulin vuonna 2009 äidiksi näitä asioita ei vielä tunnistettu, eikä niistä puhuttu. Jakamasi teksti on vuodelta 2020 eli aika myöhässä itselle. Kun tällaisiin asioihin havahdutaan, on se ensimmäisiä merkkejä heilurin kääntymisestä toiseen suuntaan.

14 tykkäystä

Tämän Marimekko-ketjussa esitetyn kysymyksen voi laventaa muotoon miksi vastuullisesti toimiva kuluttaja, tai ylipäänsä kukaan valitsisi muualla kuin Suomessa valmistetun tuotteen Suomessa valmistetun tuotteen sijasta?

Tässäpä lauantai-illaksi pohtimista. Joitain syitä saattaisin jopa itsekin keksiä.

disclaimer: Oletuksenani on, että kasvavista pörssiyhtiöistä puhuttaessa sijoitusfoorumilla fokus ei keinotekoisesti rajoitu Suomeen.

disclaimer2: Itse kannatan kyllä periaatteessa tuotannon pitämistä lähellä ja kotimaisen työn suosimista, mutta en silti ole aina kaikissa tilanteissa valmis maksamaan siitä preemiota.

:exploding_head:

7 tykkäystä

Markkinaraadissa keskusteltiin mm. osinkoaristokraateista. Juttu ei ole maksumuurin takana eikä siinä oleva 8 minuutin markkinaraatipätkäkään. Jutussa on mainittu mm. Huhtamäki, Capman, Scanfil ja Valmet.

Markkinaraadissa puhutaan tällä viikolla osingoista. Kannattaako sijoittajan juosta osinkojen perässä? Entä mistä yhtiöistä saa parhaan osinkotuoton ja mitä osinko kertoo yhtiön tulevaisuudesta? Markkinaraati pohtii myös, miten toimii suomalainen osinkoverotus.

Muuan muassa näihin kysymyksiin ovat vastaamassa Nordean senioristrategi Hertta Alava, sijoittaja ja kirjailija @Karo_Hamalainen Karo ja Aktian salkunhoitaja Paavo Ahonen.

Lähetyksen juontaa toimittaja Minna Karkkola.

1 tykkäys

Meikäläinenkin vastaa nyt tänne, kun en tiedä liittyykö suoraan tuohon yhtiöketjuun.

Marimekolla on vahva brändi ja sen takia itsekin haluaisin sijoittaa kyseiseen lafkaan. Suurena riskinä nään kuitenkin yhtiön brändiarvon tippumisen ja tämän perustan siis vain omien tuntosarvien värähtelyyn, josta tietysti jokainen saa tehdä omat päätelmänsä. Itse kuitenkin ota huomioon kuitenkin sen, että Suomi on vieläkin Marimekon päämarkkina ja tätä kautta juuri suomalaisten mielipiteet vaikuttavat yritykseen.

Olen kuullut ja toki todennut itsekin, että tuotteet eivät vastaa enää sitä mihin brändi perustuu. Marimekkoa on pidetty lähipiirissäni laadukkaana, kotimaisena brändinä, jolta voi odottaa vastuunkantoa eettisissäkin asioissa. Näistä kuitenkaan mikään ei enää toteudu. Tällöin mielikuva muuttuu ja tilalle ei välttämättä saadakaan luotua enää mitään fiksua syytä, jonka vuoksi Marimekon vaatteita kannattaisi ostaa. Jos vihreät arvot ja eettisyys vielä nostavat päätään, ei riitä, että nettisivuilla lukee jotain hömppää arvoista ja ekologisuudesta. Silloin joudutaan oikeasti toimimaan niiden eteen. :slight_smile:

2 tykkäystä

Jos joku on investoinut amerikkalaiseen mediaan, nimeonmaisesti FOXiin, kannattaa harkita sijoituksesta irtautumista. Dominion oikeudenkäynnin lähestyessä loppuaan, osakekurssi saattaa kärsiä. Siihen voi toki mennä vielä aikaa, mutta mikäli Dominion voittaa oikeudenkäynnin, Foxin kannalta vielä huolestuttavampaa on mahdollinen MAGA katsojajoukon menetys, kun ei voi salaliittoteorioita julistaa ihan miten vain.

But thanks to Dominion Voting Systems, which is pursuing a $1.6 billion defamation lawsuit against Fox, we now know that the network’s sense of crisis was even more intense than it appeared from outside. With the case careening toward trial, a court filing yesterday revealed some of what Dominion found during the discovery process, including eye-popping messages from Sean Hannity, Tucker Carlson, and Fox’s senior management.

Whether or not Dominion prevails in court, and many experts believe it will, the lawsuit is already forcing an ethical reckoning over Fox’s disrespect of its audience.

1 tykkäys

Minä valitsen tuotteen ainakin ensisijaisesti laadun ja hinnan mukaan. En ole valmis maksamaan hyve signaloinnista, sertifikaateista, kotimaisesta, luomusta, brändistä tai oikeastaan mistään muustakaan asiaan liittymättömästä.
Jos kaikki suosisivat vain kotimaista olisi Suomalaisile yrityksille todella pienet markkinat.
Laivakuljetuksen ympäristöjalanjälki on niin minimaalinen että se ei todellakaan ole merkitsevässä roolissa lopputuotteessa.

1 tykkäys

Ennen osakepoiminnan aloittamista, ja myös sen jälkeenkin, sijoittamisesta lukeminen on kuin laittaisi rahaa pankkiin.

Seppo Saarion tuotannon lisäksi aloittelijalle suomalaisesta tuotannosta voisin vinkata Oksaharjun ja Random Walkerin tekemät Laatuguru- ja Arvoguru-teokset. Löytynee sekä kirjastoista että kirjakaupasta.

6 tykkäystä

En välttämättä ole eri mieltä, mutta kerro missä lajeissa se on niin helppoa, jotta voisin noita lasten lapsia ohjata niihin…kun ollaan lyhyttää sukua :smiley: ja ettei mene ihan yleistämiseksi.

1 tykkäys

Legendaariselle Commodore 64:lle julkaistiin juuri uusi peli. Miksiköhän siitä tulee mieleen joku tämän foorumin hahmoista :thinking:

4 tykkäystä

Osaakohan tuolla vielä pelata? Isoveljellä oli aikanaan tuollainen ja junnuna tuli pelailtua sillä.

Ei ollut vielä tuohon aikaan kuvakkeita, joita vaan klikataan ja kaikki alkaa toimimaan. Ensimmäinen Windows taisi myös olla mallia 3. jotain, johon tuli näpyteltyä silloin pojankloppina komentoja

Mahtaisi tämän päivän diginatiivi olla ihmeissään, vaikka väitetysti jokainen peruskoululainen koodaa tätä nykyä :grimacing:

3 tykkäystä

Kävin alkossa ja maksoin preemion, että sain kotimaista viskiä Isokyröltä, ei kannattanut. Toivottavasti kohta alkava suomalaisten NHL-peli yle tv2:lta ei oo yhtä iso pettymys kuin juoma.

9 tykkäystä

Sain YV-viestejä siitä, että viestini (esimerkiksi Voxturista) koetaan halventaviksi tai ylimielisiksi. Haluan nyt korjata muutaman asian.

  1. En ole iloinen siitä, jos moittimani yrityksen markkina-arvo laskee ja henkilöt tällä foorumilla menettävät rahojaan. Päinvastoin! Toivon vilpittömästi menestystä jokaiselle tälle foorumilla tallaavalle. Miksi? Yhteiskunnan tasolla rahan tehokkaampi allokaatio johtaa paremmin toimivaan yhteiskuntaan. Lisäksi toivon, että juuri suomalaiset sijoittajat (joita tällä foorumilla on suurin osa) menestyvät paremmin kuin sijoittajat muista maista. Tämä parantaa sen maan kilpailukykyä, jossa itse elän (Suomi).

  2. En kritisoi yritystä siksi, että pääsisin besserwisseröimään tai naljailemaan. Jos näen puliveivauksen tai keisarin ilman vaatteita en vain pysty olemaan hiljaa. Moni täällä foorumilla ei jaksa näitä asioita haastaa. He näkevät kyllä, että keisarille ei ole vaatteita, mutta eivät jaksa lähteä vänkäämään tästä uskonlahkolaisten kanssa, joiden mielestä keisarilla on kuin onkin vaatteet.

  3. En pidä itseäni näihin firmoihin sijoittaneet henkilöitä älykkäämpänä. Olen itsekin tehnyt lukuisia virheitä ja sijoittanut sekä väärään aikaan, että vääriin firmoihin. Jos näen tietyn firman kohdalla lukuisia punaisia lippuja haluan tuoda tämän jotenkin ilmi - usein paras lääke tähän on musta huumori ja meemit. En jaksa väitellä asiasta X firman Y ketjussa, jos firmassa on fundamentaalisesti niin monta punaista lippua, että on parempi tiivistää koko puliveivaus yhteen meemiin.

  4. Firma X (kuten Hyzon) saattaa menestyä kaikesta huolimatta. Tässä piilee henkilökohtainen riskini - näytän tällöin idiootilta ja fanilauma tulee minut julkisesti ristiinnaulitsemaan. He tulevat hukuttamaan minut lukemattomiin kurssinousuviesteihin tagaamalla ja siteeraavat vanhat viestini nauruhymiöiden kera. Tämä on ok! Tällöin vetäydyn luolaani tutkimaan aiemmat sijoitusteesini ja miettimään kuinka pahasti olin väärässä. Pidän kuitenkin aivoni sopukoissa mahdollisuuden siihen, että olin vain osittain väärässä ja kyseessä oli epätodennäköinen skenaario joka kuitenkin toteutui.

  5. Jos viestini ärsyttävät kannattaa kysyä itseltään miksi? Mikä firman X kritisoinnissa menee niin ihon alle, että se suorastaan suututttaa. Olen itse sijoittanut esimerkiksi Stonksmanniin. Kun kurssi laski ja foorumille ilmestyi kuvia kuolleista sammakoista, oli tämä mielestäni aivan hemmetin hauskaa!

  6. Mitä enemmän firmasta X huudellaan foorumilla ja mitä enemmän pidän sitä puliveivauksena sitä aggressiivisemmin tulen hyökkäämään sitä vastaan meemeillä.

  7. Jos edes yksi poloinen, joka on johonkin näistä firmoista roposensa lykännyt, tulee järkiinsä, ovat meemini kantaneet hedelmää.

Kieltämättä nyt ei enää elätä vuotta 2021, jolloin puliveivauksia oli huomattavasti enemmän. Lopetan siis viestini Kiplingin Mandalay runoon, jossa mies kaipaa takaisin rintamalle taistelemaan näitä huijauksia vastaan:

69 tykkäystä

Ei kai siinä muuta eroa nykyiseen ole kuin joystickilla hankalasti ohjattavat pelien hahmot ja grafiikka sekä äänet ja…
Googlaamalla löytyy ohjeet kuinka kytkeä laitteet ja ladata pelit.

Ainahan googlettamalla löytyy. Entisaikaan piti luottaa perimätietoon tai siihen, että kaverin kaveri tunsi jonkun joka tuntee jonkun

Itse ainakin opettelin VIC-20:n käytön manuskasta lukemalla.
Kaverien lisäksi vinkkejä sai myös lehdistä mm. eräs Mikrobitti-lehti kertoi paljon ohjeita. Modeemilla pääsi “purkkeihin”, joissa oli myös vinkkejä kavereille.