Inderesin kahvihuone (Osa 6)

Toivotaan huomiselle nousu päivää :rocket:

30 tykkäystä

Ehdit hyvin vaikka huomenna siirtämään säästötililtä sinne käyttötilille sen puuttuvan 40k. Sehän veloitetaan oikeasti vasta ylihuomenna…

6 tykkäystä

Säästötililtä ei löydy 40 kiloa kun 120-130% sijoitusasteella mennään vuodesta toiseen. Pankin virheeksihän tuon on mentävä jään mielenkiinnolla odottamaan miten aikovat asian ratkaista.

17 tykkäystä

Jos huomenna kurssi nousee niin myyt pois ja naurat matkalla pankkiin. Jos huomenna kurssi laskee niin luuria käteen ja puhut tappiot pankin piikkiin.

65 tykkäystä

Näin se varmaan täytyy menetellä :cowboy_hat_face:

7 tykkäystä

Howard Marks ei ole kuullut Bull triangel head and shoulderista :frowning: :rocket: :rocket:

EDIT: Onkohan myöskään nähnyt JÄTTIMÄISEN isoa resistanssitasoa ikinä muodostuvan?? ? :thinking: :thinking:

34 tykkäystä

Näin varmaankin on mutta onneksi Stanley Druckenmiller, joka syö Soroksen kanssa Marksit ja Marxit aamupalaksi, kertoo miten asiat oikeasti toimivat :cowboy_hat_face: :chart_with_downwards_trend: :chart_with_upwards_trend: :money_mouth_face:

image

19 tykkäystä

To the moon :rocket: :rocket: Druckenmiller on siis varmasti nähnyt joskus jättimäisen resistenssitason muodostuvan :thinking: :thinking:

2 tykkäystä

Kiitos @Pohjolan_Eka kerrankin tulee arvostusta TA:n osalta (for timing) ja vielä funda-joukkueen johtajalta. Pääset vasempaan laitaan puolustajaksi.

25 tykkäystä

En ehkä noin kovaa titteliä itselleni antaisi :sweat_smile:

Mä oon muutenkin pääsemässä vihdoin yli tästä lähes koko elämän kestäneestä puhtaan fundasijoittamisen vaiheesta ja yritän nykyään sijoittaa paljon holistisemmin, yhdistäen fundaa, teknistä analyysiä ja makroa. Tässä rankasti ylispesialisoituvassa maailmassa DCF-mallin tekemisestä tai yksittäisten indikaattorien tutkimisesta lienee hankala löytää merkittävää ja laajamittaista kilpailuetua, mutta moderneista renessanssi-ihmisistä tai niiksi pyrkivistä tuntuu aina vain olevan pulaa.

Vielä on hirmuisesti tekemistä oman osaamisen kanssa ja vaatii useiden vuosien työtä, että pääsee lähellekään sitä tasoa millä pitäisi olla, mutta vauhti ja suunta ovat toistaiseksi olleet mielestäni lupaavia. Kiitosta pitää tietysti antaa kaikille niille, jotka ovat mua viime aikoina valistaneet ja kaikista säännöllisesti tehdyistä typeryyksistä haastaneet :chart_with_upwards_trend: :partying_face:

60 tykkäystä

Täällä toinen renesanssi-ihminen huomenta. Olen oppinut yhdistämään fundaa,makroa, teknistä analyysiä ja teelehtiä.

Muistutan, että jotta voi edes yrittää tavoitella poikkeuksellisia tuottoja, täytyy pyrkiä tekemään asioita toisin kuin muut. Ajattelemalla ja tekemällä eri tavalla voi tietysti käydä varsin huonosti (ja yleensä käykin), mutta aina silloin tällöin muutama yksilö löytää jonkin hieman erilaisen lähestymistavan sijoittamiseen, jolla kykenee saavuttamaan markkinoilta ylituottoa.

Osa tietysti kysyy onko tästä jotain näyttöää tai evidenssia, johon vastaan, että olisi hirveän mukavaa jos sijoittamiseen liittyvän suuren epävarmuuden voisi päihittää jollain tavalla ja löytää sen varmasti toimivan tavan tehdä tuottoja, esimerkiksi lukemalla muutaman hyvän sijoituskirjan ja noudattamalla niiden oppeja dogmaattisesti. Valitettavasti sijoittamisessa ei ole kovinkaan montaa kovaa sääntöä, sillä pörssipeli muuttuu jatkuvasti ja pitääkseen pään pinnan yläpuolella on sopeuduttava virtojen liikkeisiin eikä kuluttaa voimiaan taistellakseen luonnonvoimia vastaan. Teelehdet muuttuvat aina, eikä niiden toimimattomuutta voi tietenkään mitenkään todistaa vääräksi. Sanoisin, että teelehdet eivät kuitenkaan yksinään ole tae ylituotosta, vaan niitä pitää holistisesti yhdistellä lukemattomiin muihin indikaattoreihin saavuttaakseen ylituottoa.

Tämän aamun ennuste:

28 tykkäystä

Itse en aamuisin niinkään tuijottele teenlehtiä vaikka teetä tuleekin juotua. Mutta teetä juodessa tulee luettua ja mietittyä erilaisia asioita ja joskus harvoin saattaa syntyä jotain oivalluksia tästä maailmasta. Nämä oivallukset synnyttävät sitten tuottoja, joko pörssin puolella tai muilla tavoilla.

Nyt tosin olisin kiinnostunut kuulemaan mitä niistä teenlehdistä voi nähdä ja olisiko niiden tulkitsemiseen jotain hyviä vinkkejä? Haluaisin kehittyä renesanssi-ihmisen suuntaan…

5 tykkäystä

Mä oon tästä hyvin pitkälti samaa mieltä, tottakai johto on optimistinen busineksestaan. Kun nyt osui mun seuraaman firman toimarin naama tuohon, niin täytyy tosin sanoa, että Pajuharju ei missään nimessä puhunut lähiaikojen näkymästä tossa (sehän olisi jo tiedottamisrike) ja itseä saa syyttää jos sen sellaiseksi tulkitsi. Silti siinä on aimo annos optimismia kun yhtiön oma tavoitekin on yli 20 % ja taisi mies itsekin myöntää että 27 % ei ihan nykyrakenteella taivu :slight_smile:

44 tykkäystä

Minun kommenttini perustuu työtuntien vähentämiseen. Monessa kokeilussa työpäivät pysyivät saman pituisena, palkka samana ja kannattavuus pysyi virkeiden ja tehokkaiden tekijöiden ansiosta samalla tasolla.

1 tykkäys

Jos olisin tehtaanjohtaja (tehdas, jossa tehdään vain 1 vuoroa), voisin antaa suostumukseni “lyhyemmän työajan kokeiluun” seuraavalla tavalla:

Katsoisin historiasta, mikä on ollut “täyden kapasiteetin output” tehtaalla. Ilmoittaisin työntekijöille, että työviikon voi lopettaa siinä vaiheessa, kun tämä output on saavutettu ja saavat silti täyden palkan. Toki laadunvalvontaan olisi kiinnitettävä enemmän huomiota, ettei tehtäisi kiireessä sutta ja sekundaa.

Voisi tulla mielenkiintoinen kokeilu, että nopeutuuko tuotteiden valmistus jos porkkanana on lisää vapaa-aikaa :thinking:

10 tykkäystä

Itse olin aikoinaan kesätöissä terästehtaalla (useampana kesänä putkeen) ja senkkamuurausyksikössä tuollaista tehtiin usein, varsinkin juhannuksen alla :slight_smile: Vuoromestarilta pyydettiin porukalla, että tehdään senkka valmiiksi urakkana ja sitten kotiin.

Ko. paikka on maailman suurin ruostumattoman teräksen integroitu tehdas (eli rautaromusta lähtien valmiiksi rullaksi samassa paikassa). Eli kai sellainen toimisi myös pienemmässä skaalassa :smiley:

5 tykkäystä

Varmasti joissain tapauksissa. Olen ainakin yhdestä työstä (kesätyö) kuullut, jossa piti manuaalisesti tositteita käsitellä. En nyt muista olivatko tavoitteet henkilökohtaisia vai kaikille samat, mutta tämä kaveri sai oman tavoitteensa täyteen iltapäivällä muutamaa tuntia ennen töiden loppumista ja sitten piti vain vapaata työpaikalla. Ei kannattanut tehdä enempää, koska sitten tavoitetta olisi vain nostettu, mutta palkkaa ei ollut tiedossa lisää. Eli kiusaus olisi työnantajalle “kokeilun jälkeen” nostaa tavoitteita ? Ja työntekijälle kiusaus hutaista minimillä hommat nippuun. Eli tavallaan koko kesätyö oli vähän sellaista “urakkahommaa”, mutta ei kuitenkaan.

Edit: lisään vielä, että tälle kaverille sopi tämä tyyli, että “urakoi” oman osuutensa pois alta, ennemmin kuin yritti jakaa tasaisemmin koko päivälle.

2 tykkäystä

Meidän Sijoittaja-Midas on näköjään liittynyt myös Twitteriin. Ottakaahan seurantaan, jos on joltain mennyt ohi :point_down:

29 tykkäystä

Ei ollut ainakaan siellä lähettämössä “ennen vanhaan” vastaavia kannustimia.

Kymmeniä ellei jopa satoja tunteja siellä maleksineena.

Mitä lie mainosjonoa pitivät aina n. Klo 16 saakka😏

2 tykkäystä

Tässä vähän taustaa miten tuollainen huijaus toteutetaan. Laitetta ei tarvitse fyysisesti manipuloida ja silti sen toimintaa voi koneellisesti ennustaa. Apuvälineiden käyttö on kiellettyä mutta onko se laitonta?
Tuomio pitäisi lukea kokonaan että voisi ottaa tarkemmin kantaa perusteluihin. Osaa yksityiskohdista eivät varmasti tarkoituksellakasn halua julkaista.

3 tykkäystä