En ole lukenut kyseisen henkilön viestiä, enkä koe tarvetta sille. Näen tässä vain tappelun. En sanomaa.
Olet oikeassa, että Kanadan markkinat on loistava paikka esimerkiksi peliyrityksille testata pelin suosiota. Sitä pidetään mineatyyri länsimaina ja antaa kuulemma kohtalaisen hyvän näkemyksen, onko tuotteesta tulossa ”flop or not”.
Lisäksi se on loistavapaikka harrastaa yritysshoppailua yrityksille, jotka tähtäävät vientiin Yhdysvaltojen markkinoille. Yhdysvallat harrastavat innokasta markkinoidensa protektionismiä, vaikka samaan aikaan huutavat muulle maailmalle vapaan kaupan puolesta. Usein on halvempaa eurooppalaiselle yritykselle ostaa kanadalainen vientifirma, jonka kautta lähteä viemään omia tuotteitaan, kuin opetella itse, miten Yhdysvaltojen markkinoille päästään. Todennäköisesti opettelemalla ja henkseleitä paukutellen, sieltä tultaisiin häntä koipien välissä takaisin kuten sijoittajatkin yleensä tulevat.
Kanadalaisilla on myös hyviä kaivosyhtiöitä ja osaamista sillä sarallla. Katselin useamman vuoden kun discordista ja e-sporttauksesta tuttu ”kokki” teki hienoa tiliä mm. Touchstonella ja Mahalla. Molemmissa yrityksissä vaikuttavat samat tekijät. Touchstonesta tuli hänelle mm. tenbaggeri. Hän myös sattui vähentämään ja lisäämään hyviin aikoihin. Hän korosti usein ihanan sympaattisesti näiden olevan hänelle lotto-osakkeita ja ettei hän niistä oikeastaan kunnolla tiedä, vaikka ymmärrystä yhtiöistäkin loppujen lopuksi tuntui olevan enemmän kuin niillä, jotka ilmoittavat tietävänsä. Kyseiset yhtiöt vain onnistuivat poraamaan, mitä lupasivat samalla kun sijoittajat tiirailivat satelliittien avulla, puskeeko savua ilmaan vai ei. Nämä sijoittajat olivat kanadalaisia. Heillä on näköalaa ja ymmärrystä kanadan sijoittajaympäristöön. Niin toki on tällä Voxturin Colinillakin.
Näistä seikoista huolimatta…
Se, mitä itse olen yleisesti huomannut Kanadan pörssistä, se sijaitsee liian kaukana meille. Kanadalaiset varmaan tuntuvat meille eurooppalaisille samankaltaisilta. Hehän ovat länsimaalaisia, puhuvat pääosin ranskaa ja englantia ja näyttävätkin tutun oloisilta.
Tosiasia on, että täältä käsin on haastava ymmärtää kanadalaista sijoittajasentimenttiä. On myös haastava ymmärtää, miten kanadalainen yritysmaailma toimii. Jos et ymmärrä jotain, älä sijoita. Jos olet ymmärtävinäsi ja sijoitat, sitten herkästi tapahtuu kauheita. Jos haluaa sijoittaa, on hyvä myöntää itselleen, ettei ymmärrä.
Turhan usein kuitenkin törmännyt siihen, kun joku sijoittaa Kanadaan asiat menevät pieleen. Vaikka on jotkut Kanadan pörssissä rahaa tehneet, suurimmalla osalla ne tuntuvat menevän Kankkulan kaivoon. Itse olen sen verran realistinen, etten edes yritä leikkiä parempaa kuin muut vaan oppia muiden virheistä. ![:hugs: :hugs:](https://emoji.discourse-cdn.com/facebook_messenger/hugs.png?v=12)