Inderesin kahvihuone (Osa 7)

Tunnen säännöt ja sen lisäksi autoilen ja pyöräilen. Autoilijana ongelma on se, että pyöräilijöiden ajatuksia ei osaa lukea eikä tiukkoja pyöräilyshortseja haluaisi, poikkeuksia lukuun ottamatta, zoomata konepellillään. Lisäksi ongelmana on se, että moni pyöräilijä ei tunne sääntöä ja tilannenopeus on usein liian suuri. Ja kun nyt autoilijana on kerran jo jarruttanut, voi samantien päästää kiireisen pyöräilijän yli.

Pyöräilijänä pysähdyn yleensä kauemmas suojatiestä jos/kun olen liian laiska nousemaan pyörän selästä. Se tuntuu tepsivän autoilijoihin, jotka uskaltavat mennä silloin ohi.

12 tykkäystä

En itse raaski ajaa liikennesääntöjä ymmärtämättömän pyöräilijän yli, vaikka pääsääntöisesti en halua antaa perusteetonta ylikulkua pyörälle. Fillaristit usein kuvittelevat olevansa verrattavissa sekä jalankulkijan että ajoneuvoon kumpi heille enemmän etua tuo.

Pari viikkoa sitten oli metka tilanne, ajelin ruuhkassa noin 20 kmh vauhtia kun näin pyöräilijan tulevan vasemmalta suojatielle ihan rapsakkaa vauhtia. Kun pyöräilijä huomasi etten aio päästää sitä edestäni, (itselläni oli tuolloin matkaa suojatielle noin 10 metriä) pyöräilijä hyppäsikin vauhdissa satulasta ja juoksi pyörää taluttaen suojatien yli.

17 tykkäystä

Aivan totta. Mutta kyseinen sääntö on niin tuntematon sekä pyöräilijöille että autoilijoille, että kumpikaan osapuoli ei pysty ennustamaan toisen käytöstä tilanteessa ja molemmat pelaavat herkästi varman päälle, johtaen kanadalaiseen standoffiin, mene sinä - eikun sinä. Säännöllisesti jäisi itselläni pyöräilijöitä alle, jos käyttäisin etuajo-oikeutta.

10 tykkäystä

Toimistolla devaajien huoneen ovesta löytyi tällainen :sweat_smile::sweat_smile::sweat_smile:

86 tykkäystä

Mistäs sitä beta-sivua pääsi kokkaa? :nerd_face:

Olen silmät ja korvat levällään odottanut sitä sysimustaa joutsenta mitä Nordean kurssiin on hinnoiteltu ja sitten tämä uutinen käänteisen Midaksen palkkaamisesta osui okulääriin.

Well played, kusetusmarkkinat :joy:

6 tykkäystä

Tööttäilen myös. Hyvissä ajoin torvella pieni merkki kun näen pyöräilijän ja tiedän ohitustilanteen olevan edessä. Sama myös taajamassa risteysalueilla. Maantiellä tätä toivoisin myös muilta autoilijoilta. Kovaa polkeva pyöräilijä ei kuule tuulen suhinalta autoa, kun vasta kohdalla. Saamari kun tulee säikähdettyä välillä.

Mieluummin keskaria kuin tuulilasiin levinnyttä pyöräilijää.

Tykkään ajatuksesta. Otan kokeiluun.

Road Rage Car GIF by A24

11 tykkäystä

Sitten kun töötin perään saa katsella keskisormea, niin tietää että viesti on mennyt perille. :smile:

5 tykkäystä

… keskisormi on yllättävän tehokas monella tavalla. Pysähtyisin kyllä fillarilla suojatien eteen, jos tällä tavalla “varoitettaisiin” jo etukäteen.

Fuck Fuck You GIF - Fuck Fuck You Fuck Off GIFs|262.5x219.54545454545453

20 tykkäystä

Siis tööttäilet pyöräilijöille ohittaessasi heitä? Missä on toisten tielläliikkujien kunnioittaminen? En kyllä yhtään ihmettele jos keskisormet nousee. Fiksut autoilijat ja törpöt pyöräilijat. Joopajoo

2 tykkäystä

Kiva kuulla että jotkut jopa noudattavat liikennesääntöä äänimerkin osalta:

47 §

Ääni- ja valomerkki

Ajoneuvolla ajettaessa on annettava ääni- tai valomerkki taikka muulla tavalla on kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota, jos se on vaaran välttämiseksi tarpeen. Muutoin äänimerkin saa antaa vain taajaman ulkopuolella ohitettaessa. Äänimerkki ei saa kestää pidempään kuin on tarpeen.

Itse olen lähinnä nähnyt ja kuullut sitä käytettävän laittomasti mielenilmausvälineenä.

8 tykkäystä

Ymmärsitköhän oikein. Maantiellä hyvissä ajoin ennen ohitusta annan merkin, jotta pyöräilijä kuulee auton tulon. Varsinkin hiljaisemmilla tieosuuksilla auto voi tulla yllättäen. Olen aloittanut tämän sen jälkeen kun aloitin pyöräilyn taas tosissaan. Teen siis niinkuin toivon itselleni tehtävän.

Edit: Pyöräilyn harrastajat ovat lähes poikkeuksetta ottaneet tämän positiivisesti vastaan.

Aktiivipyöräilijät valitsevat reitiksi usein lenkkejä, jotka ovat hiljaisilla päällystetyillä tieosuuksilla. Tiet ovat usein mutkaisia ja kapeita. Autoja tulee vain joitain kymmeniä takaa ohi koko lenkin aikana. Kapealla tiellä se ohitustilanne on aina jokseenkin epämielyttävä. Sähkisten aikaan jopa pelottava. En usko mielipiteesi kestävän yhtään lenkkiä tälläisellä tiellä. Mutta kukin tavallaan.

3 tykkäystä

Kuinkakohan moneksi päiväksi autoilusta riittää keskusteltavaa. On kyllä mielipiteitä herättävä aihe. Itse en viitsinyt eilen edes aloittaa aiheesta uudet autot ja ajovalot (Toki vanhatkin jossain määrin). Mukavaa viikonloppua kaikille! :partying_face:

2 tykkäystä

Tööttäilyssä tarkoitus voi toki olla hyvä, mutta Suomessa äänimerkin käyttö mielletään useimmiten negatiiviseksi luki laissa mitä hyvänsä. En muista koska olisin viimeksi äänimerkkiin koskenut.

Omasta puolestani tööttäyskulttuuri saa myös pysyä poissa. Etenkin aasiassa mökä on käsittämätön, mutta kuuluu asiaan. Intiassa rekkojen perässä on kyltti, joka kannustaa käyttämään äänimerkkiä ohitettaessa: “Please honk!”.

9 tykkäystä

Ok. Hyvä jos näin. Oli uutta tietoa minulle. Itse en varmaan pitäisi tööttäilyistä jos olisin aktiivipyöräilijä.

Tuohon pyöräilyn ja suojatien ongelmaan (ts. autoilija ja/tai pyöräililjä ei tiedä, kummalla oikeus mennä ensin) olisi helppo ratkaisu: laitetaan siihen pyörätien ja suojatien nurkkaan liikennemerkki, joka kertoo väistämisvelvollisuudesta. Ja sen merkin pitää näkyä sekä pyöräilijälle että autoilijalle, koska jos yksikin arpoo väärin, luita rikkoontuu. Ja me kaikki maksamme lisääntyneinä hoitokuluina.

Itse pyöräilen kesättalvet ja siinä välissäkin, ja ihmetyttää suuresti, miksi pyöräilijöille ei ole väistämisvelvollisuudesta kertovaa merkkiä. Ei ole kyllä autoillekaan vastaavissa kohdissa, eli jokainen joutuu aivokurkiaisesta kaivamaan liikennesäännöt, ja jos siellä on yksikin synapsi solmussa, ongelmia aiheutuu.

Ratkaisu olisi helppo. Ei luoteta siihen vajavaisin tiedoin ja ylipulskein egoin liikkuvaan bemarikaahariin tahi spandexmieheen, vaan lisätään risteyksiin selkeästi väistämisvastuun kertova liikennemerkki.

6 tykkäystä

Poliiseilla ei ole mitään tekemistä nopeusrajoitusten kanssa, muuta kuin valvonnan osalta. Jotta poliiseille soittamalla ei varmasti saa muutoksia nopeusrajoituksiin.

Itse väistän pyöräilijänä aina jos vähänkin vaikuttaa siltä, että auto ei sitä (epähuomiossa?) tee. Ihan mukavasti on pärjännyt vaikka joskus muutaman sekuntin on joutunut odottamaan vaikka olisi ollut etuajo-oikeus. Ei mielestäni ole mitään tarvetta lisätä merkkejä…

2 tykkäystä

En muista mihin soitti sen verran aikaa siitä, mutta rajoitus kuitenkin muuttui, joka oli se olennaisin viesti, kiitos oikaisusta :sweat_smile:

1 tykkäys