Tottakai arvonmäärityksen pieleenmeno on myös riski. Mutta hyvillä firmoilla on sentään mahdollisuus palautua, joskus pitkän aikavälin kanssa. Harvia kävi kyllä kunnon kuplassa joten tätä saanee odottaa tovin.
“Luuserit” eivät palaudu ja siksi ne tulevat superkalliiksi: pääoma on menetetty pysyvästi.
Voi niihin luottaa ja niitä voi hyödyntää vertailussa, mutta muuta virkaa niillä ei oikein ole.
Jos autonvalmistajat itsekin toteavat, ettei näitä toimintamatkoja saavuteta oikeasti, niin siitä voi vetää jotain johtopäätöksiä.
Euroopassa kaikkien sähköautojen toimintamatka testataan standardisoituja mittareita käyttäen. Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP) -testimenetelmässä auton toimintamatka mitataan 46.5 km/h keskinopeudella kesälämpötiloissa 100 prosentin varaustasosta 0 prosenttiin. Vaikka sertifioitua WLTP-toimintamatkaa ei ole aina todellisuudessa mahdollista saavuttaa, se auttaa vertailemaan eri sähköautomerkkejä ja -malleja.
Harvoin täällä Suomessa pystytään ajamaan tasaisesti 45 km/h Kalifornian lämpötiloissa ja kun huomioidaan, että sähköautojen lataustasoksi suositellaan normaalissa ajossa max 80% , niin todellinen toimintasäde jotain ihan muuta kuin vertailuarvo, varsinkin talvella. Täyteen lataaminen 100% tasolle on suositeltavaa vain pitkiä matkoja varten.
30-40% voi laskea pois WLTP arvosta, kun pakkanen siellä -10C ja enemmän luokkaa. Useita talvitestejä tehty Norjassa. Teslalla on ihan ylivoimainen sähköinen voimalinja muihin valmistajiin nähden ja kulutus (kw/h) on lähimpänä sitä mitä ilmoitettu. Harmi vaan että Tesloissa olisi muuten paljon parannettavaa. Paljon korjaisi jo sekin, että ovissa olisi normaalit karmit ikkunoiden yllä
Tämä uutinen toistuu mielestäni aina, kun kruunu on halpa. Joskin ei tuo “less hostile” kovin paljoa lupaakaan.
Olen vankkumaton EU:n ja euron kannattaja, mutta sen sanon, että Ruotsi selviytyy talouden tiukoista paikoista kadehdittavan hyvin kruununsa avulla. Ei muuta kuin annetaan valuutan devalvoitua aina, kun taloutta pitää kiristää. Kansa ei ehdi edes itkemään – ja yhteiskunnan ja ulkomaankauppaa käyvien yritysten ongelmat korjaantuvat kuin itsestään. Todella ison kaulan ovat vetäneet Suomeen taloudessa ja tässä on varmuudella yksi iso syy.
Youtuben automaattinen toisto toi vastaan tämän videon neljän vuoden takaa. Hyvin pitää tarinassa ja pääosin ruoskitaan PE ja VC firmoja. Esittää myös hypoteesin, että nämä alternatiiveihin siirtyneet varat voivat vähentää IPO:ja ja erityisesti kasvuyhtiöiden osalta. Lopussa myös ajaton viisaus diskonttokorosta.
Tässä on Henri Heikinheimon kirjoitus hajauttamisesta.
”Hajauttaminen on sijoitusmarkkinoiden ainoa ilmainen lounas”, ”Kaikkia munia ei kannata laittaa samaan koriin”, ”Hajauttaminen laskee sijoitussalkkusi riskiä.” Näitä lauseita kuulee sijoitusmaailmassa toisteltavan usein kuulijoiden nyökkäillessä. Osaatko arvata, miten hyvin suomalaisten sijoitukset on hajautettu?
Uskomatonta kyllä, mutta Aalto yliopistossa tehdyn selvityksen mukaan 46 prosenttia suomalaisista osakesijoittajista omistaa vain yhtä osaketta ja 16 prosenttia vain kahta osaketta. Miltä oman sijoitussalkkusi hajautus näyttää?
Mielenkiintoista! Mutulla kuitenkin sanoisin, että nuo jotka omistaa 1-2 osaketta eivät laske itseään oikein osakesijoittajiksi, vaan ovat jotain kautta päätyneet omistajiksi. Kysely foorumin väelle. Älä vastaa, jos et koe itseäsi suoriin osakkeisiin sijoittavaksi sijoittajaksi.
Montaako eri yhtiötä sinulla on salkuissasi yhteensä suorina sijoituksina?
1-2
3-5
6-10
11-25
26-50
51-100
0äänestäjää
Pitääpä itsekin laskeskella…
EDIT: Huomasin, että en tehnyt mitään ylivuotoluokkaa, joten jos jollain sattuu olemaan yli 100 kohdeyhtiötä, niin vastatkaa vaikka tuo 51-100. Lisäksi: Miten helkkarissa pysytte kärryillä niin monesta…?
Eikai sitä s&p500 indeksiä voi ostaa kuin ostamalla ne 500 yhtiötä
Ps. Russelissa onkin sitten enemmän tekemistä
E: Vastataan nyt jotain järkevääkin. Varmaan tuo suuri määrä vain 1 tai 2 yhtiön omistajista johtuu ainakin osittain puhelinosakkeiden siirtymisestä ao-järjestelmään
Olenko ymmärtänyt oikein, että Mikko tekee kohtalaisen lyhytaikaista kauppaa, mutta perusteet ostoille perustuvat kuitenkin arvostuskuvaan ja yritystoiminnan tulevaisuuden näkymiin ? @Mikko_Makinen
Fundamenttiteesin toteutuminen vaatii hieman pidempään kuin parin viikon holdin.
Mikä on Mikko minimiaika, joka pitää holdata, jotta voi edes sanoa, että teesisi oli oikea?
Jos kurssi on 6kk päästä matalammalla, mutta arvostus on entistä houkuttelevampi ja tulevaisuuden näkymät entistä paremmat, kerrotko että olet hankkinut tätä lisää vai onko mahdollista että möit kahden viikon pidolla ja teit kuitenkin voittoa vaikka kurssi onkin nyt laskenut?
Hmm, itse joskus käytin Frankfurtia, mutta siellä kurssi näytti ihan jotain muuta kuin oikeaa. Ero oli huomattavasti isompi kuin esim. valuuttamuunnoksesta (Frankfurt näyttää euroissa).
Tässä esimerkiksi OmniCar, josta muistelen ihmetelleeni aikoinaan. Juuri nyt Frankfurtin kurssi on 0,0052 €
Mutta oikea kurssi valuutta mukaan lukien pitäisi olla jotakuinkin 0,142 SEK → 0,0121 €
En tiedä sitten koskeeko se vain jotain tietyn tyyppisiä papereita, vai onko jokin systemaattinen ero.
Pari vuotta sitten norjalaiset kasvuraketit pisti rahaa haisemaan. Nyt jäljellä on (ainakin parissa tapauksessa) enää tuhnu. Nordic Unmanned oli lähellä päätyä omaan salkkuun, “kun oli jo laskenut niin paljon”, mutta rahahanojen kuivuessa ei droneilun seksikkyys auta. 6 kk, -70% taulussa. Alla olevan kaltaisia lausuntoja nähdään varmasti lisääkin.
Significant historical fleet investments, and a relatively aggressive growth strategy, continues to strain the company’s liquidity. … the board of directors and the auditor noted that there were material uncertainties related to going concern, and therefore the announced strategic review is actively ongoing.
Kuten eräs liigavalmentaja joskus sanoi, “ei ole mitään väliä kuinka nopea olet (kuinka nopeasti kasvat), jos et juokse kohti maalia”.