Inderesin kahvihuone (Osa 7)

Kiitos mietteistä kokonaisuudessaan.

Tähän pitää heti tuumata, että ymmärrän pointin, mutta kotivakuutus on 100-110e luokkaa pienimmällä (=150e) omavastuulla. Vanhassa diilissä on 200e omavastuu ja kun kysyin hintaa 150e omavastuulle niin se on 6e enemmän vuodessa. Tässä on siis mielestäni päivänselvä minimiomavastuun paikka. Tarkoitus on kuitenkin, että jos jotain hajoaa niin vakuutuksesta saisi edes jotain.

Kasko taisi olla 40e:n luokkaa eli siinä sama periaate. Harkinnan arvoista on toki se, että tarviiko sitä ollenkaan. En tiedä autohommista juuri mitään.

Tämähän se eniten kismittää. Lapsivakuutuksen ehdot eritoten kiinnostaa, koska se on kallein. Joutuu lukemaan ehtoja sieltä täältä. OP:lla näyttää olevan omat täppäykset jokaiselle lisäturvalle. Lähitapiolan vakuutus ei korvaa fysioterapeuttia ja IF korvaa. Ei jaksaisi käydä joka helv hoitoa erikseen läpi, mutta pakko kai se on hoitaa kerralla asia mahdollisimman hyvin.

OP:lle laitan seuraavaksi tarjouspyyntöä. Muistaakseni olin jo laittanut, mutta hieman huonosti näistä on kuulunut vastauksia. Lapsivakuutus vaikuttaa äkikseltään edukkaalta.

Pienenä huomiona: lapsivakuutukseen tarjotaan tapaturmaiseen kuolemaan aina minimi, joka on monesti 5k. OP:lla minimi on 10k. Se maksoi noin 7e/vuosi. Kokeilin nostaa maksimiin (500k) ja hinta pullahti vain 20 euroon. 3x maksulla saa 50x korvaussumman.

Vähän sama huomio LähiTapiolalta maksimikorvaus per tapaturma on 20k. Jos tämän puolitti niin säästää 300e vuosimaksussa 4e.

Kannattaa siis tosiaankin vähän napsutella lukemia eri kohtiin, että näkee missä kannattaa säästää ja missä ei. Tietenkin ikävä ajatella, mutta jos lapsi menehtyy turmassa niin onhan se vähän eri asia tuleeko korvausta Lähitapiolan 5k vai OP:n 500k, kun eroa maksussa on tyyliin reilu 1e/kk.

4 tykkäystä

Eritoten jos ajaa useammilla laitteilla. Esim mp, auto jolloin yksi autoliiton vuosimaksu käy kaikissa ajoneuvoissa joissa on kuskina tai kyytiläisenä.

1 tykkäys

Noh, miten sen nyt ottaa… minulla on erinäisiä teknisiä vekottomia ja päristimiä autoista moottorikelkkoihin, ja kun kilpailutin kaikkia vakuutuksia (koti, matkat, terveys, vekottimet ym) keväällä, kävi ilmi, että nimenomaan kannattaa poimia rusinat pullasta: pelkästään autovakuutuksen hinnoissa oli useamman satasen eroja, ja mm. koti- ja matkavakuutusten ehdoissa selkeitä eroja eri vakuutusyhtiöiden välillä. Eli se halpa hinta ei välttämättä kerro kaikkea. Sikäli ristiriitaista, että sain autoon kaskon ylivoimaisesti parhailla eduilla, vaikka hinta oli pari sataa euroa halvempi kuin lähimmällä kilpailijalla. No, tähän pakettiin tosin kuului pari muutakin vakuutusta, mutta silti terveysvakuutus on eri yhtiöstä (ei läheskään halvin, mutta paras kattavuus) ja matka- ja mökkivakuutus vielä eri yhtiöstä. Ja moottorikelkat IF:ltä, josta ne sai ylivertaisen halvalla - kelkkailua harrastavat tietävät, että vakuutusmaksut ovat järkyttävän hintaisia, pahimmillaan useita tonneja per huristin.
Mutta sisältöjen vertailu on hankalaa! Siksi itse teen niin, että laitan tarjouspyyntöihin maininnan, että haluan puhua vakuutusmyyjän kanssa, joka sitten soittaa innokkaana luullen saavansa nopean kaupan, mutta päätyykin minun ristikuulusteltavaksi, kun olen opiskellut vakuutusyhtiön manuualit ulkoa… :smile:

4 tykkäystä

Melkoista kikkailua nämä on, Lähitapiolassa sai vielä jonkun 5% lisäalen jos omistaa heidän sijoitustuotteita vähintään 1000eurolla, joten ostin korkorahastoa tonnilla joka tuo alennusta 63euroa, eli rahasto tuottaa tässä tapauksessa riskittömän 6% verottoman tuoton korkotuoton päälle.

Eikö lapsivakuutuksessa riittäisi pienemmätkin korvaussummat niin ei olisi noin kallis 50 000euroakin jo auttaa vahingon sattuessa.

Monet vakuuttaa turhaan koti-irtaimistoa joissa korvaussummat takuun loppumisen jälkeen ikävähennyksillä ja omavastuulla vähennettynä max kymppejä, meillä kotivakuutuksessa vain palo ja muut isot vahingot vakuutettuna(Omakotitalo).

Autossa täyskasko, autovakuutuksissa 80% bonus, 17% keskittämisalennus ja 5% sijoitusalennus ja 5% S-bonukset. Eli noin 1500euron kaskovakuutuksesta maksu noin 240e. Mutta tosi korkealla on kaskossa lähtöhinta.

Yleensä jos jaksaa vuosittain kilpailuttaa saa uutena asiakaan etuna 100-200 euron ylimääräisen alennuksen vuodeksi.

1 tykkäys

Mahdetaankohan Seligsonin rahastot laskea, kun kuuluu nykyään LähiTapiola konserniin :thinking: Global Top 25 Brands on mun all time favorite rahasto :grin:

4 tykkäystä

Jos lapset itkisivät ympäri maailman joulupukilta uusinta Nokian verkkoa, eikä missään nimessä sitä viimevuotista. Silloin meillä ei edes olisi Suomessa vähäosaisia. Analyytikot laskisi omilla puhelimillaan ennusteita tarvittaessa ja random vihtahousut käyttäisi jotain Erkkiä.

spanky-telephone

Joulupukille tiedoksi, että Suomeen voisi tällä vuosikymmenellä tuoda yhden globaalisti vahvan kuluttajabrändin. Ei väliä onko kova vai pehmeä paketti tai mikä PE tai mikään muukaan boomerhämäysluku.

P.S. oikeasti hiiteen kiinarauta

4 tykkäystä

Mitä hyötyä tuosta on kaskoon liittyen? Halvin jäsenyys maksaa 73e/vuosi eli reilusti enemmän kuin osakasko meidän kohdalla.

3 tykkäystä

Lasketaan, mutta ne pitää olla LähiTapiolan kautta ostettu.

2 tykkäystä

Seligsonin rahastot voi siirtää LähiTapiolalle. Seligsonin asiakaspalvelu tekee siirron.

2 tykkäystä

Niin ne ajat muuttuvat…

67 tykkäystä
8 tykkäystä

Tapaturmille on 20k/tapaturma LT:ssa ja Turvassa. Summan pudottaminen puoleen laskee 300e vuosimaksua noin 4e eli ei mitään järkeä.

Sairauksiin taisi olla minimi tuo 60k. Sen nostaminen → 200k on harkinnassa, koska se nostaa vuosimaksua 300e:sta 340e:oon ja on tietenkin erittäin kaivattu muutos jos 60k sattuu ylittymään.

Mietin tuota asiaa vähän niin, että nämä ehtojen parantamiset vaikuttaa loppusummaan niin vähä, että sama ottaa joko kerralla kunnollinen vakuutus tai sitten jättää koko sairauskuluosuus pois, joka on merkittävä säästö maksun pudotessa 300-340e:sta 40-50e:n tienoille.

Toistaiseksi on ollut onneksi vain sellaisia myyjiä, jotka myy pysyvillä alennuksilla. Toki on pitänyt aina varmistaa, että onko tietty alennus jatkossakin, ettei tule heti yllätystä. Jatkossa on kuitenkin helpompi kilpailuttaa kun on valmis paketti olemassa.

Juu yksi kategoria täyttyy sillä.

Lisätuumailu: Myyjiä on monenlaisia. Arvostan eniten sellaista, joka kertoo suoraan hinnat, mutta ei mainosta niitä mitenkään halvoiksi tai kalliiksi. Sellainen on arvostettavaa, että kertoo mitä heiltä ei kannata ottaa ja jos ehdoissa on jotain huonompaa kuin muilla.

Trustpilotissa LähiTapsa 1,6 tähteä ja IF 4,5 tähteä. Alkaa hiukan näyttämään, että IF voisi viedä voiton silloin jos vahinko sattuu.

Lähitapiola on saanut paljon palautetta nimenomaan siitä, että lapsivakuutuksen maksuja ollaan muutettu merkittävästi tai irtisanottu yksipuolisesti koko sopimus. Samoin nettisivujen tökkimisestä. Myyjäkin valitti samaa puhelimessa, kun järjestelmä ei meinannut antaa hintoja. :smiley: Tämän aamun lukemiset ovat tuoneet sellaisen päätelmän, ettei S-bonukset taidakaan painaa vaakakupissa kovin merkittävästi.

5 tykkäystä

Erittäin pieni kommentti aiheeseen liittyen: olin muutaman vuoden ajan Lähitapiolan asiakas. Hinta oli kilpailukykyinen ja ainoan tänä aikana tapahtuneen vahingon korvauskäsittelykin sujuva. Kuitenkin tuo nettisivujen / ”oman kansion” esillepano oli niin epäselvä, että päätin palata IFin asiakkaaksi. Vakuutusten vertailu oli käytännössä erittäin vaikeaa, kun en saanut vakuutuskirjoista oikein yksiselitteistä tietoa minkälaisten vahinkojen varalta vakuutukset oli voimassa ja mitkä vahingot vakuutusten ulkopuolella.

7 tykkäystä

Jossain siinä kolmenkympin jälkeen osalle ihmisistä alkaa ilmestyä semmoinen kummallinen tauti nimeltä kaavoihin kangistuminen. Tämä ihmisen sisällä tapahtuva petrifikaatio lamauttaa ihmisyyteen luontaisesti kuuluvan uteliaisuuden ja vaikeuttaa rutiineista irrottautumista, kunnes sairastuneesta tulee täydellinen tapojensa orja. Helppojen ja toimivien ratkaisujen sijaan asiat tehdään mahdollisimman vaikeasti ihan vaan, jotta kaikenlainen muuttuminen voidaan välttää. Vakavasti sairastunu muistuttaakin elävää kuollutta, joka ulkoisesti hengittää ja toimii kuin ihminen, mutta on oikeasti vain biologinen ohjelmistoaan toteuttava robotti.

(Lähde)

Mene app storeen lentokentän/hotellin wifissä, lataa HSL-appi. Osta lippu. Helppoa ja aikaa menee korkeintaan 5 minuuttia. Oliko tämä nyt sitten maailman hankalin puzzle-peli?

Tämän vuoksi Bernerin erinomainen taksiuudistuskin epäonnistui, kun ihan periaatteen vuoksi halutaan että maailman ja kehityksen pitää pysähtyä sitä varten, että kaiken voi tehdä niin kuin ennenkin, eikä minkäänlaista henkistä joustoa löydy sieltä oman pääkopan sisältä :man_facepalming:

32 tykkäystä

Ennen oli kunnollista. Nyt kaikki on mahdotonta. :frowning:

Nykyään kaikki on niin vaikeaa, että en varmasti liiku pois ruutukaava-alueelta ellei ole pakko. Joskus joutuu lähtemään, niin tarvitaan aina tukea ja apua sekä saattajia.

Aina, kun poistun 0100-alueelta, niin tää alkaa soimaan:

13 tykkäystä

Lol, nää nyt on näitä. Ei oo tainnut tuon kirjoittaja ladata esim. Berliinin vastaavaa - tai ostaa UK:n lippuautomaatista lippuja. Tuo sovellus on kids-versio niistä.

5 tykkäystä

Todellakin verrattuna esimerkiksi siihen että matkan voisi maksaa maksukortin lähimaksulla.

15 tykkäystä

Ylityörahat, kertaerät ja seuraavat palkat menevät myös boomerisektorille. :cowboy_hat_face:

Kesän lopul saatan ostaa jotain bumtsibumimpaa. :rocket:

7 tykkäystä

Appi on loistava tuohon satunnaisesti mutta kuitenkin varsin usein julkisia käyttäville.

Niille, jotka julkisiin astuvat kerran viidessä vuodessa pakon edessä tuon appin lataaminen ja lipun siitä saaminen on sen verran pitkä prosessi että yhden bussin todennäköisesti missaa ja siinä mielessä on perusteltua hieman kritisoida että jos ei ole appia tai muutoin etukäteen (automaatista) ostettua lippua, bussin ovella ei ole mitään tehtävissä, kuski on vain kuski ja bussin oma hieno lukulaite osaa vain lukea matkakortteja ja vain niillä voi maksaa kertalippua.

Nykyteknologialla kuvittelisi että sama hökötin söisi lähimaksua ja osaisi tuutata ulos lipun, mutta tällaista ei aikoinaan tähän speksattu kun rakennettiin tankkia muistuttavia vekottimia tuon matkakortin lukulaitteeksi. Jälkikäteen voisi sanoa että suunnittelupuolella olisi voitu miettiä asiaa vähän pidemmälle, mutta nykysysteemillä mennään ja tosiasia on että joko opettelet ja latailet käyttämiesi alueiden julkisen liikenteen appit, tai sitten julkisten käyttö menee haastavaksi.

Eli ymmärrän kritiikin tavallaan, mutta maailma on muuttunut matkalla. Kun minä olin nuori niin vanhemmat kertoivat historiasta jossa ratikoissa oli erikseen rahastaja jolta lippu käytiin ostamassa ja ihan käteisellä… :astonished:

13 tykkäystä

Lippusysteemin monimutkaistamisella on kuitenkin hintansa ja siitä saatava hyöty on hyvin kyseenalainen, koska äppi on käytännössä asiakkaille pakollinen jotta näkee reitit, saapumisajat ja tiedotteet. Itse luopuisin kokonaan kalliista erillislippujärjestelmästä, antaisin HSL-lippupisteiden työntekijöille ja automaateille kenkää ja säästyneillä kustannuksilla alentaisin lippujen hintaa tai parantaisin palvelun kattavuutta (erityisesti Espoon suunnalla).

Onhan se surkuhupaisaa että me muut joudumme maksamaan siitä, että änkyrät ei vaan suostu lataamaan sitä appia vaikka se on tehty kuinka helpoksi ja yksinkertaiseksi. Tämä on kai nyt sitä käytännön sosialidemokratiaa :face_with_monocle:

11 tykkäystä