Inderesin kahvihuone (Osa 7)

Ei se jenkeissäkään ole ketään hidastanut :smiley: Varsinkin Pelosi on kunnostautunut tuossa, että tyyliin ostaa Nvidiaa kaksin käsin päivää ennen kuin tekee myönteisen päätöksen ko. firmalle :wink:

3 tykkäystä

@Heikki_Keskivali:n mielenkiintoinen tviitti tältä aamulta:

2 tykkäystä

Tässä on Salkunrakentajan muutamassa minuutissa luettava juttu Truspilotissa. Jutussa on lainattu Danske Bankin analyytikko Poul Ernst Jessen ajatuksia.

Lontoon pörssiin listattu tanskalainen Trustpilot on vuonna 2007 perustettu pörssiyhtiö, jonka visiona oli kehittää riippumaton tapa mitata luottamusta. Kyseessä on digitaalinen alusta, joka tuo yritykset ja asiakkaat yhteen kehittämään luottamusta. Trustpilotin käyttö on ilmaista, ja alusta on kaikkien saatavilla.

4 tykkäystä

Tämä on tietenkin vain oma näkemys, jota ei missään nimessä pidä tulkita minään sijoitusneuvona. Mutta jos itse olisin tilanteessa, että alla lähes velaton kämppä, ei muita lainoja ja sivussa hyvä määrä likvideiksi muutettavaa arvopaperia, harkitsisin ehdottomasti maltillista, johdonmukaista vivuttamista siihen päälle jossain muodossa. Käyttää vaikka osakkeita vakuutena oman välittäjän kautta tai keskittää saman pankin alle, mistä otettu asuntolaina, kaikki raha- ja osakeasiat ja neuvottelee siellä hyvät ehdot ottaa vaikka kämppä vakuudeksi. Vielä kun on oma talous viritetty helposti kassavirtapositiiviseksi, tulot ovat hyviä sekä säännöllisiä ja muutenkin kaikki paperit puhtaita niin ei mitään ongelmaa lähteä lisäämään riskiä ja solmimaan jotain hyvää diiliä, vielä kun sijoittaminen on muutenkin tuttua ja johdonmukaista työtä.

Tietenkin jokainen sijoittaja on erilainen eikä velkasijoittaminen sovi kaikille, ja rumaa jälkeä se voikin aiheuttaa. Sekä tietenkin jos on muutenkin hyvin pääomaa eikä tarvetta kasvattaa sitä suunniteltua nopeammin ja homma toimii, ei mitään. Mutta itse ajattelen, että pelkästään velaton asunto, joka tavallaan lepää “tuottamattomana”, sitä voisi/kannattaisi helposti käyttää hyödyksi taloudellisissa asioissa. Pelkästään jo luottolimiitin hakeminen tai väliaikainen käyttäminen jos likvidit on lopussa ja osakemyynneistä ei ole palautunut vielä rahoja, ei ole mitään gamblaamista. Tai sitten jos markkinoilla kunnolla rytisee niin hakee jonkun remonttilainan omasta pankista bullet-tyyppisesti tms. Ihanne olisi, jos olisi jatkuvasti velkaa eikä pääsisi velkasaldo loppumaan. Sijoitusasunto seuraavaksi kun viimeinen lyhennys on maksettu?

20 tykkäystä

Hyviä ajatuksia ja kiitos niistä! :slight_smile:

Pidän itseäni huonona osakepoimijana, joka on vielä aloittelijatasolla, niin vähän vierastan vivutusajatusta. Toki en ole perehtynyt tuohon aiheeseen, eli en tietenkään tietämättömänä suoralta kädeltä ole tyrmäämässä tällaista ajatusta, mutta just nyt en ole tällaista tekemässä. Toki asiaa pitää tutkia enemmän ja perehtyä aiheeseen, mutta mun tiedoilla ja taidoilla vierastan ajatusta - tällä hetkellä.

Olen viikoittain tekemisissä ihmisten kanssa, jotka tekevät asuntosijoittamista ja olen aina ollut kiinnostunut asuntosijoittamisesta, eli olen sitäkin vuosien mittaan aika paljon pohtinut sekä aiheesta kuunnellut ja lukenut. Sijoituskämppä voisi olla jossain vaiheessa mahdollinen ja jatkuvasti seuraan asuntomarkkinoita, lisäksi sain siihen apuja eri asuntosijoittajilta ihan kivasti.

Toistaiseksi tosin menen näin, mutta on pidettävät silmät ja korvat auki sekä olla tyrmäämättä suoralta kädeltä mitään. Vastaukseni oli nyt vähän sisällötön ja ympäripyöreä. :slight_smile:

9 tykkäystä

Tilaisin yhden annoksen vahvaa deflaatiota ja reippaan annoksen korkojenlaskua kiitos :smiley:. Laman toki voi jättää tarjoilematta, vaikka tuskin se minun yhtiöihini isommin osuisi ( ovat osumat jo melkein kaikki ottaneet) kun en omista teollisuusyhtiöitä :sweat_smile:

2 tykkäystä

Tapahtunut lähipiirissä. 18 vuotta täyttänyt nuori. Opiskelee. Ei tuloja. Velkaantunut vikavipeillä ym kyseenalaisilla järjestelyillä useita tuhansia euroja. Luulen, ettei todellakaan ole ainoa. Taustalla ymmärtämättömyys rahan merkityksestä ja mistä se tulee. Kukaan ei ole opettanut.
Rahan saanti on liian helppoa. Muutama klikkaus ja sitä on tilillä. Miten ihmeessä tämä menee näin ja tämän on annettu mennä tähän pisteeseen? Kun nuori velkaantuu heti täysi-ikäiseksi tultuaan osin tietämättömyyttään osin hölmöyttään ‘hienot’ ovat seuraamukset.
En siis puolustele tätä nuorta vaan ihmettelen pikavippifirmojen ahneutta sekä etiikan täydellistä puuttumista.

42 tykkäystä

Taitaapa tuo Nordeakin heti tyrkyttää luottokorttia ottamaan, mikäli on opiskelija. Tämä herätti itsessä ihmetystä viime vuonna.

2 tykkäystä

Joskus 2000-luvun alkupuolella oli ainakin ihan ilmiö, että luottotietojen menetykseen suhtauduttiin joidenkin nuorien keskuudessa löysänä “ilmaisena” rahana. Luonnollisesti pikavippifirmat hyödynsivät kohderyhmän kulutustottumuksia markkinoinnissaan.

Aina tulee uusi firma joka tämän löysän rahan ottaa pois, mutta niiltä nuorilta, muilta sopivilta ja käytännössä yhteiskunnalta. Etiikkalla ei asiaa saa liiketoiminnan puitteissa ratkaistua, siihen on pakko lain pykälän puuttua jos puuttua halutaan. Vanhempien vastuusta saa aina nettikeskustelua toki syntymään liiketoimintaetiikkaakin kiihkeämmällä palolla.

Kiitos @Ibidem tarkennuksesta. Muistan että firmoja pistettiin onneksi ruotuun aikoinaan. Muuten oma kuva pikavippiongelmasta on suppea. Tämä oli tosiaan vain viittaus männä vuosiin ja että lain kirja siihen toimii jos mikä.

12 tykkäystä

Olen varmaan viimeisen puolen vuoden ajan siirtänyt kaikenlaisia rästitöitä eteenpäin, tarkoituksena lomalla hoitaa ne pois. Tämän parin viikon loman aikana, en saanut aikaiseksi mitään. Okei paikkasin tänään sisäkumin fillarista ja sekin vain pakon sanelemana, että pääsen sillä töihin huomenna. Onhan sekin jotain.

Eli onnistunut loma kaikin puolin.

35 tykkäystä

Täysin sama tilanne täällä. Sillä erotuksella että tuo aikaansaatu hommani on hajulukkojen putsaus. Noin 9/10 vielä jäljellä… Tai no 8.5/10 jos huomioidaan se että googletin jo sopivat aineet joilla freesaan kylppärin laattojen saumat…

3 tykkäystä

Olen huomannut että kaikki rästihommat takaraivossa aiheuttavat suurta alutajuista kuormaa.
Itse olen rehellinen itselleni ja joko teen asiat heti tai tunnustan itselleni että en tule sitä koskaan tekemään. Ja mieli lepää.

51 tykkäystä

Niin. Onko se sitten sitä paljon puhuttua ‘näköalattomuutta’, ettei edes tajuta mitä luottotietojen menetys aiheuttaa. Perusta siinä sitten perhe ja hanki asunto kun lainaa et saa…

2 tykkäystä

Tämä on kyllä niin totta. Oon huomannu, että sillon ku motivaatio, aikaa ja halu tehdä jotain, niin silloin on listattava pienet asiat ja hoitaa ne kerralla. Juurikin esim. hajulukot, ilppien imuroinnit, keskuspölkkörin tyhjennys, metallien ja lasien vienti ja tiskikoneen tai mikron putsaus. N. 10min nakkeja kaikki ja kun urakalla tekee ni menee tumnin verran.

Jos joka ilta miettii yksittäistä hommaa, niin se vaan rasittaa. Helpompi kerätä ja tehdä kerralla sitten, kun jaksaa

14 tykkäystä

Tässä syy on kyllä vanhempien. Yhteiskunta ja lainsäädäntö vapaassa maassa voi suojella kansalaisia vaan tiettyyn pisteesseen. Syy on yksinomaa vanhempien, jos nuorella ei halua hajua rahan arvosta ja siitä kuinka korko toimii.

Aina on ollut ja tulee aina olemaan tahoja, jotka saavat elantonsa hölmöjä petkuttamalla.

16 tykkäystä

Onneksi takavuosien kaltaista pikavippiä ei enää saa. Kai muistatte ne lainat joissa saattoi saada yöllä baarissa suoraan tilille 100 e, kun lähetti firmalle tekstarin. Takaisinmaksu oli 120 e viikon päästä.

Nykyisin pahin lainatyyppi, mitä laillisista paikoista saa, vastaa pankkien iät ja ajat tarjoamaa joustoluottoa. Ei sitä oikein voi pikavipiksi kutsua.

15 tykkäystä

Yritin muistella mitä aikoinaan vuonna viis koulussa opetettiin talousasioista. Ei mitään tule mieleen, liekö asia muuksi muuttunut…
Itse on pitänyt oppia ja opetella. Ja oppimiseen tarvitaan motivaatio.
Musta Leijona ihan oikeassa tuossa, että rahat otetaan hölmöiltä tavalla tahi toisella pois.

6 tykkäystä

Ei meillä koulussa juuri opetettu mitään talousasioista. Rahasta puhuminen on ilmeisesti opetussuunnitelman laatioiden mielestä hankalaa. Jos rahasta ja taloudessa puhuttaisiin koulussa, niin sitten jouduttaisiin kohtaamaan se keskustelu ja tosi asia, että toisilla on enemmän kuin toisilla. Lisäksi opettajien taloustaidot voivat ovat myöskin todella kuralla.

20 tykkäystä

Tähän saumojen ja kylppäri kaakelit puhdistukseen accukone ja sopivasti kierroksia niin paras lopputulokseen pääsee hikoilematta kun käyt motonetista hakee harja ja rustallla paras aine… (paras keksintö ikinä tämä oikea puoleinen harja uusien perunoiden pesuun. Ämpäri vähän vettä ja hylsysarjan jatkokappale)


29 tykkäystä

Ei luottokortissa ole mitään pahaa kunhan ei käytä sitä luotto-ominaisuutta. Nordean osakkeenomistajat tietenkin toivovat, että käyttää.

8 tykkäystä