Inderesin kahvihuone (Osa 7)

"Puolen litran pullossa myytävän juoman hinta pyörii noin 14,90–17 euron tuntumassa. TikTokissa ”Hrakauppias” vastasi näin kysymykseen, tuleeko Prime myyntiin hänen liikkeeseensä.

– Joku raja pitää olla. En myy mitään 15 euron maustettua vettä."

Tuolla tuotteella ei kukaan tee mitään. Ei kofeiinipitoisella eikä myöskään toisella versiolla. Lapsille lisäksi tuo Prime energy aiheuttaa haittaa enemmän kuin hyötyä. Siinä on erittäin paljon kofeiinia ja jokaisen vanhemman pitäisi kieltää tämmöisten käyttö lapsiltaan. Lapsissa on tarpeeksi energiaa itsessään ja jos ei ole niin lastenlääkäri on oikeampi osoite. Nuo kaikki energiajuomat on muutenkin epäterveellisiä. Ihminen ei tarvitse kuin vitamiinipitoista, riittävän proteeiini/rasva/hiilihydraattipitoista ruokaa säännöllisillä rytmeillä ja vettä ruokajuomaksi.
Ja kannattaa välttää myös kaikkea keinotekoisesti makeutettuja tuotteita jos ei halua itseään sairaaksi. Sokerikin on parempi valinta.

16 tykkäystä

Juu se on varmaan myös kohtuullisen tahallista, että ovat ”loppuneet”. Vaikka onkin 40milj. tilaajaa, ei tuo julkisuus hetkessä rakennu ja ehtisi jo jonkinlaista tuotantoa rakentamaan.

Juu… Hienosti Paul Logan ja kumppanit vetäneet. Itse ihailen näitä hienoja vetoja. :blush:

1 tykkäys

No tätä just, en ole ihan vielä toipunut täällä palstallakin esiintyneestä lentoitkupotkuraivoamisesta mitä tuo on muutos on nostattanut.

Ja btw SASsilla just pari viikkoa lensin ja siinä mun (halvimmassa mahdollisessa lipussa tietenkin) ei ollut kyllä käsimatkatavaraa myöskään.

1 tykkäys

Mulle sitten taas oli joku ottanut viime viikolla ruumalaukunkin, mutta raahasin silti tavaroitani käsimatkatavaroissa mukana, kun oli vaihto.

Mulla oli mystinen lentoreissu Saksaan alkuvuodesta, kun olin ottanut lennon yhdellä lentoyhtiöllä, sitten vaihto oli toisella, saavuttuani Köpikseen huomasin taululta, että lentoyhtiö oli vaihtunut kolmanteen ja kauhea kiire oikealle portille. Oikea portti ei oikein olisi selvinnyt muutakuin lentotunnuksella, kun useampi lento oli samaan kaupunkiin ja lähtökin oli eri. :sweat_smile:

Piti vielä portilla tehdä check-in ja sain paperiset liput, mitä en muista hetkeen tehneeni.

Kauhean mielelläni pidän käsimatkatavarat mukanani. Jos olisi ruumaan mennyt, olisi saattaneet laukkuporukka olla ihmeissään.

Enemmän kävi sääliksi kanadalainen vaihtolentäjä, jolla oli tiedot lennolle sähköpostissa, mutta portin tädillä ei ollut hänen tietoja.

3 tykkäystä

Tuosta palasi mieleen kun ehkä kymmenkunta vuotta sitten olin lähdössä Prahaan, liput olivat tsekkiläiselle lentoyhtiölle. Portille päin kävellessä kuulin muutaman hengen poppoon juttelevan, että olivat ostaneet kalliimmat liput Finnairille, kun eihän noista tsekkiläisten koneista voi tietää. Koneessa tuo poppoo istui muutaman penkkirivin päässä meistä.

9 tykkäystä

En tiedä huomasitko jo itse tekstikohdan alleviivausta tehdessäsi, mutta onko tuossa tarkoitus lukea “vuosein 2024-2026”, kun kuulostaa joltain murteelta tai 1800-kuvun Suomelta :cowboy_hat_face:

Juu… Tuossa koneiden vaihdossa meni ainakin kaikki yhteiskumppanuudet ja allianssit iloisesti sekaisin. :sweat_smile:

Varmaan optimoivat koneet täyteen yhteistyössä toistensa kanssa nyt, kun matkustusvirrat on hieman epävarmoja. Siksi kaiketi sellainen sekametelisoppa.

Valistunut arvaus vain…

Kiinnostavaa nähdä mitä mallisalkku tekee Duell:n suhteen jos lasku jatkuu, nyt kun näkymät ovat selkeästi muuttuneet.

  • Ostetaan lisää nyt kun ”halvalla” saa ja katse pitkällä.
  • Johonkin ne tappiot on rajattava ja otetaan -30% turskat, jotta voidaan seurata hetken sivusta.
  • Hyväksytään tappiot. Ei tehdä mitään ja kärsitään vaikutuksista pitkään tai mahdollisesti palaudutaan joskus tulevaisuudessa.
  • Jotain muuta?
16 tykkäystä

Mitä noita liputtelemaan. Kyllähän sinä jossain vaiheessa olet oikeassa, pörssillä kun on taipumus aina silloin tällöin laskea. Viime vuonna lasketeltiin ja seuraava lasku odottelee jo vuoroaan läheisessä tai kaukaisessa tulevaisuudessa.

Toki perustelut ovat aina tervetulleita.

4 tykkäystä

Rahallisesti kyllä mutta kun huijaa jatkuvasti fanejaan niin moraalisesti ei ehkä mikään roolimalli.
Esimerkkinä vaikka tämä kryptopeli.

6 tykkäystä

Tämä vaihtoehto taitaa olla pois pöydältä niin kauan, kun analyytikolla on positiivinen suositus päällä. :slight_smile: Ja milläs se suosituksen vaihdat, jos kurssi vain laskee :grin:

3 tykkäystä

Eipä ole enää positiivinen.

1.6 ja vähennä.

3 tykkäystä

My god! No nyt on piru merrassa, Gostowski kääntänyt moottorikelkkansa!
Luin kommentinsa: toivottavasti varastolla ei pala muuta kuin varoitusvalo.

3 tykkäystä

Ja itselläni löytyy tietysti tuota Duellia. Eipä ole ensimmäinen kerta kun minulla ei valinta onnistu, eikä varmasti viimeinen. Jotenkin nuo korona-ajan hyötyjät olisi pitänyt vain huomata, mutta kun ei.

Florida ja Carolina vetäneet nyt 6 erää putkeen ja vielä jatkuu. Veikkaus-tvstä näkyy ilmaiseksi jos haluaa aamukahvin kanssa katsoa väsynyttä NHL-kiekkoa. Ite mietin et kuinka pitkään psyyke kestää jatkaa täysillä ja missä vaiheessa alkaa miettiä et ihan sama kumpi voittaa kunhan pääsee lepäämään.

14 tykkäystä

Olen kyllä aidosti hämmentynyt. Luulin, että nimeltä mainittu analyytikko menee kunniakkaasti saappaat jalassa nollaan asti, kun kyse on kuitenkin niin laadukkaasta arvoyhtiöstä. Positiivisia luonnehdintoja raporteissa ei säästelty, ja mahdollisuudet olivat huikeat. Tämä siis silloin, kun kurssi oli noin nelinkertainen nykyiseen nähden. Itsekin oli hyvin lähellä sijoittaa tähän vielä 4 euron yläpuolella, mutta jokin dissonanssi aina kiusasi, että “jotain mä en nyt selvästikään tajua, miksi tämä on niin hyvä yhtiö”. Ostamatta jäi.

Itselleni siis vähän sama kuin Qt:n kanssa, että kun ei ihan ymmärrä, niin jättäydyn sitten ulos. Joskus hyvä niin, vaikka ei toki aina :joy: . (En osta kuuttia vaikka alle 40 eurolla saisi…)

1 tykkäys

Kun karhuna ei ole ostellut osakkeita, niin suurin osa “tuotoista” on tullut kun vain holdailee dollareita. =P

Tavallaan toivoo että dollari vahvistuisi, mutta miten sitten jatkossa jos haluaa sijoittaa palkasta dollariosakkeisiin. Toki dollarin vahvistuminen myös huonoa osakkeille. Emt. Olen ihan pihalla markkinan liikkeistä. Omat odotukset aivan vastakkaisia. Jatkan siis vanhalla tutulla. “Jos et tiedä mitä tehdä, älä tee mitään”. Kunhan tätä nyt ei enää montaa vuotta pitäisi jatkaa…

1 tykkäys

Kiitos vinkistä!

Kiekot tippuu lavasta, eikä monella ole näköjään voimia laukoa enää kunnolla. Hyvää tekemistä. :smiley:

EDIT: Tkachuk ratkaisi. Florida kyllä olikin vaarallisempi viimeiset 10 minuuttia ja tolppaakin kilisi että oikea varmasti voitti tämän pelin. Kuudenneksi pisin pelikö se oli NHL:n historiassa.

5 tykkäystä

Huomasin joo. Hienosti onnistuttu copypasteemaan sama typo vielä kolmeen muuhinkin kohtaan :sweat_smile: Mutta kun kyse on 170-sivuisesta pienellä fontilla, kohtuullisen tiukassa aikataulussa laaditusta ja täynnä juristijargonia olevasta prujusta, niin näitä nyt vaan jää sinne :man_shrugging:

11 tykkäystä

Ei kovin usein tapahdu, mutta en sanoisi harvinaiseksikaan jos oletetaan että Inderesillä on on yleensä noin 15-30 osta-suositusta (150 yhtiötä suunnilleen seurannassa) ja niistä oletettavasti ihan jokainen ei voi osua. :smiley: Jos vähän yli 50 % osuu pitkässä juoksussa se on supersuoritus, eli voisiko olettaa 14 tapaukselle käyvän noin jatkuvasti. :smiley:

Siitä hatunnosto analyytikolle, että huolimatta tapauksen kovasta näkyvyydestä ja paineesta myönnetään (suosituksen muutoksen kautta) virhe ja käännetään takkia.


Vähän laajemmin aiheesta. Olen aina kokenut Inderesin brändin rakentamisessa haasteena, miten analyysi on varmaan ainoa tuote, missä asiakaslupaus on huippu jos se toimii 51 % ajasta.

Kuvitelkaa vaikkapa ravintolaa, jonka annokset epäonnistuvat 49 % kerroista? :smiley: Tai kodinkonekauppaa, jonka imureista 49 % ei käynnisty? :smiley:

Toki Inderesin muut tuotteet, kuten nettisivut, foorumi, IR-palvelut, webcastit (super kriittisiä oikeasti asiakkaille ja ne tuovat merkittävän kokoisen osan Inderesin nykyliikevaihdosta) toimivat hihalukuna ~99 % ajasta, ja analyysissakin toimii yleensä kaikki muu paitsi suosituksissa tulee tätä heittoa. Harvemmin kuitenkaan firman bisnestä käsitetään väärin, vaan virheet liittyvät sen tulevaisuuden ennustamiseen ja sen käyvän arvon määrittämiseen (mikä meillä valitettavan usein ei ole mielestäni niinkään käyvän arvon määritystä vaan osakkeen hinnoittelua 12 kk päähän).

Tietysti myös sijoittajat tiedostavat asian, että analyysissä 51 % osumatarkkuus vastaa muiden alojen 99,9 % tarkkuutta. Siksi toisaalta virheiden avoin myöntäminen ja niiden käsittely ovat avaimia luottamuksen rakentamiseen yhteisön kanssa.

59 tykkäystä