Inderesin kahvihuone (Osa 7)

Mä en noista kanttiksista enää niin välitä. Kyllä ne menee, mutta täysin yliarvostettu sieni. Metät väärällään noita keltaisia. Ei jaksa edes kerätä kaikkia. Herkkutatti on the sieni😋 Heti korvasienen jälkeen kakkosena.

7 tykkäystä

Varhaisperunoita, jauhelihapihviä ja kanttarellikastiketta…

En edes oikeestaan keksi parempaa ruokaa.

7 tykkäystä

Mä keksin. Loimulohi ja kermaviili-tilli-sitruunakastike.

Makuasioista VOI väitellä ja mä voitin😄

17 tykkäystä

Lohi oli yksi vaihtoehdoista. Sitä vaan tuppaa olemeaan saatavilla ulkomaillakin. Graavilohivoileivät maistui ravintolassa eilenkin näin ulkomailla.

Loimu- ja savulohi on erinomaisia… en vaan ymmärrä sen pilaamista kastikkeilla :wink:

4 tykkäystä

Saako kysyä, mistä päin Suomea tämä saalis tuli? En siis kysele tarkkaa paikkaa, vaan vain suuntaa, koska toisin kuin osakepoiminnassa, ei sienten kanssa saalis kasva sitä isommaksi, mitä useampi poimii samasta paikasta.

Milloin muuten tapahtuu Inderesin sieniretki?

3 tykkäystä

Onneksi foorumiltakin löytyy ihan oma sieniapaja, josta voi ammentaa ympäri vuoden.

3 tykkäystä

Sienestys & marjastushommista joku sananen vielä.

Olen intohimoinen molemmissa lajeissa. Oon tässä viimeisen 15 vuoden aikana kerännyt varmaan satoja ämpärillisiä puolukkaa, mustikkaa ja sieniä. En kuitenkaan ole mikään iltapäivälehtien megakerääjä, mutta paljon tuolla on tullut konttailtua. Mä tykkään siitä hommasta vaan niin älyttömästi. En sitä muuten tekisikään, sillä olen aika laiska ja mukavuudenhaluinen jannu.

Oon myynyt mummoille marjoja varmaan tuhansilla euroilla. Puolukka 20-30€ ja mustikka 50€ putsattuna. Ammattiostajille en ole koskaan myynyt marjan marjaa, enkä myy. Ennemmin annan vaikka ilmaiseksi jollekin, ammattiostajien hinnat on ihan vit… kettuilua. Helpommin tekisi rahaa, jos kävisi heittämässä töissä pari ekstravuoroa, mutta raha ei olekaan ainut motiivi.

Etenkin syksyinen puolukkametässä konttailu. Siinä on jotain ihan käsittämättömän hienoa, kuin jotain elokuvaa tai taidetta. RadioSuomi tai joku podcast kännystä hiljaa taustalle. Keli mieluisa, ei hyttysiä. Samalla yrittäen imeä auringosta kaiken mitä irti saa, ennen puolen vuoden loputonta pimeyttä.

Semmosta. Tulipahan taas vähän runoiltua.

50 tykkäystä

Kyllä saa kysyä ja vastaan mielelläni. Kyllä tässä maassa mettiä riittää.

Keski-Suomessa. Sanotaan vaikka Jyvässeudulla. Viime viikolla ei näkynyt tatin tattia. Yhtäkkiä olivat nousseet ja kasvaneet jopa ylisuuriksi ja pilaantuneet.

Mustikkaa on paikoitellen hyvin / kohtalaisesti ja sitten on myös tyhjiä paikkoja jonne Halla(-aho😉) iski alkukesästä.

4 tykkäystä

Kuha voissa paistettuna korvasienikastikkeella. Lisäksi uusia perunoita ja jotain vaimon tekemiä rehuja kylkeen.

4 tykkäystä

Nämä vaaleat kalat on omaan makuun niin yliarvostettuja. Tänään söin ravintolassa Niilin ahventa. Eipä se oikeen maistu juuri millekkään. Voissa paistettuna nyt menee vaikka vaahtokarkit.

En pidä kaloja huonoina, mutta en mitenkään erikoisinakaan. Kalaa tulee syötyä liian vähän, niin tartun monesti ravintolassa kalavaihtoehtoon… jo vaihtelun vuoksikin. Varsinkin näillä ulkomaan hinnoilla, kun ravintola-annoksen lohifile on 10€

Itse en käytä suolaa sellaisenaan mihinkään. Sitä on mausteseoksissa jo valmiiksi seassa, niin kyllä sitä tulee aina väkisinkin mukaan. Ravintola-annoksiin laittavat mitä laittavat, mutta en sitä kaipaisi juuri mihinkään. Luonnolliset maut on paljon parempia.

1 tykkäys

Makuasioista kiinnostuneena suosittelen tekemään itse poronkäristystä. Lihana voi käyttää myös hirveä tai peuraa jos ei poroa ole käsillä. Silloin tietty taitaa olla kyse riistakäristyksestä, mikä ei ole pääasia tässä…

Sulatetaan jäätynyttä paistia senverran että pinnasta saa vuoltua lihasiivuja paistinpannullisen. Kuullotetaan ensin kuitenkin sipulit pannulla, ja lisätään kohmeiset lihasiivut. Maustetaan vain suolalla ja pippurilla kevyesti. Paistellaan/haudutellaan miedolla lämmöllä ja lisätään alkuvaiheessa haudutusta vajaa puoli tölkkiä olutta sekaan. (Muistetaan imeyttää myös kokkiin pari vastaavaa kylmää olutta prosessin aikana.) Satsi on kypsä suurinpiirtein kun on saatu neste haihtumaan. Syödään lohkoperunoiden ja puolukkahillon kanssa, ja ruokajuomana vielä yksi olut.

Toinen bravuurini on itse tehty lasagne, jossa valkokastike on tehty itse sulattamalla valkohomejuustoa maitoon, ja sakeuttamalla jauhoilla. On vaan senverran “työläs” että harvemmin tulee tehtyä

16 tykkäystä

Ei kai ole musta torvisieni vielä löytämättä, tai kehnäsieni? Suosittelen tutustumaan. Tosin kelpaa herkkutatti ja kanttarelli Juurikillekin, ainakin paremman puutteessa. Korvasienen syönti loppui, kun se viime vuosituhannella julistettiin Ruotsissa myrkylliseksi vielä viiden ryöppäyksen jälkeenkin.

6 tykkäystä

Tässä on Helsingin Sanomien juttu tuloskauden alkuvaiheesta, juttua varten on haastateltu OP:n Henri Parkkista ja @Antti_Viljakainen-nimistä analyytikkoa. Ei maksumuuria.

”Sekä yhtiöiden kommentit että uusien tilauksien kehittyminen ja muut ennakoivat indikaattorit ovat tehneet hyvin selväksi sen, että tilanne on tällä hetkellä haasteellinen. Loppuvuodenkaan osalta laajemmassa mittakaavassa mietittynä merkittävää käännettä parempaan ei ole havaittavissa”, OP:n Parkkinen toteaa.

Inderesin Viljakaisen mukaan tulokset olivat odotuksiakin heikompia.

”Pörssiyhtiöiltä on tullut yleisellä tasolla odotuksia pehmeämpiä raportteja, joka oli odotettavissakin, kun katsoo tulosvaroitusten määrää, joita kesä–heinäkuussa tuli”, Viljakainen sanoo.

1 tykkäys

Kokeilepa lisätä käytettyihin mausteisiin katajanmarjoja ja/tai yrttejä esimerkiksi rosmariinia.

2 tykkäystä

Kehnäsieni on ehkä ihan paras. Helppo, hyvä, runsas ja madoton. Lisäksi erinomaista, kun niitä ei kukaan muu näytä keräävän.

6 tykkäystä

Ryöppäsiköhän ruotsalaiset aina samassa vedessä?

5 tykkäystä

Mustatorvisieni. Jahtasin ja metsästin vuosikausia. Kaverit postasivat instaan kuvia ja sanoivat että noitahan löytyy jokapaikasta. Ihan samaan tapaan kuin ite löydän kanttiksia. No viime kesänä vihdoin ja viimein osui kohdalleen. Äkkiä paikka ylös kännyn karttasovellukseen. Hienon ja hienostuneen aromikas sieni.

Kehnäsieneen en ole tutustunut. Kaveri niitä keräilee. Sanoi, että haisee ihan kuselle, mutta maistuu hyvälle😀

5 tykkäystä

Kempowerin meno on ollut sellaista että sen ostaminen ei ATH-hinnan tuntumasta samalla missaamatta seuraavaa asemaa on varmaan ollut todella vaikeaa pitkän aikaa. Siinä mielessä “nyt tää varmaan romahtaa kun ostin” fiilis on ollut varmasti monella. Toistaiseksi kuitenkin menoa korkemmalle jatkaen.

Yhden yhtiön kohdalla on ollut kuitenkin edelleen mahdollisuus “ostella nouseviin kursseihin” kuin koronabumtsibumissa konsanaan.

Hyvä kuitenkin muistaa että elämme aikoja joissa ei lopulta rakennettu maailmaa jonka kattaa min. 60km tiheä saunaverkosto.

8 tykkäystä

Miksi olet 90% käteisessä? Sikäli samoilla linjoilla, että vaikea perustella järjellä korkeimman mkt capin jenkkiyhtiöitä, mutta onhan maailmassa paljon yhtiöitä, jotka käteisen/koron biittavat.

6 tykkäystä

Perunamuussin kanssa :point_up:

4 tykkäystä