Inderesin kahvihuone (Osa 7)

Kiitos tästä koosteesta!

Mielenkiintoinen pohdinta oman ammattini puolesta tuo kommentti uusiutuvasta energiasta “En voinut olla ajattelematta, mikä sukupolvikuilu on olemassa elämä edessä olevalla, ilmastosta huolissaan olevalla, 14-vuotiaalla versus 90-vuotiaalla fossiilikapitalistilla.”

Itse oto opoillessani pyydän oppilaita (n.15-18v) vastaamaan ryhmissä tehtäväpatteristoon hävinneistä, säilyneistä ja tulevista ammateista.

4 tehtävän patteristo pyytää listaamaan

  1. Ammatteja joita oli ennen, muttei ole enää.
  2. Ammatteja joita on nyt, mutta ei tule kohta enää olemaan.
  3. Ammatteja joita on nyt, eikä tule koskaan häviämään.
  4. Ammatteja joita ei vielä ole, mutta tulee olemaan.

Viimeisen tehtävän evoluutio on ihan mielenkiintoinen. Olen tehnyt tätä kyselyä nyt 8 vuotta. Ennen vastaukset koskivat pääasiassa robotiikkaa, avaruusmatkailua tai tekoälyä. Tässä hauskimmat:

  • robottipsykologi/-terapeutti
  • alienkirurgi
  • antimaterian kerääjä
  • planeetan keisari
  • virtuaalimaailman huoltaja
  • avaruusturistiopas
  • teleporttaajamies

Mitä enemmän nykyhetkeä lähestytään, vastaukset koskevat enemmän juurikin ilmastoa:

  • Hiilidioksidin kerääjä
  • Ilman tekijä
  • Veden tekijä
  • Hyönteisviljelijä
  • Ilmastokriisistä selviytyjien tukiryhmän johtaja

Sinänsä ihan mielenkiintoinen harjoitus, että siinä nuoret itse hahmottelevat millaiset taidot ovat häviämässä, mitä tarvitaan ja mitkä säilyvät. Oppii samalla itsekin heidän ajatuksenjuoksusta.

46 tykkäystä

Mä vähän toivoinkin, että joku tietäisi paremmin tästä Ruotsin musiikin tuotantohommasta kokonaisuutena.

Kiitos tästä!

2 tykkäystä

Ruotsissa on vähän kuuluisampaa popparia kuin härmässä:) Vaikka Abba, Roxette, ace of Base, Avicii, Dr Alban, Pandora, Tove Lo, Robyn, gardigans, Europe, Swedish house Mafia, Rednex etc… … onhan noita hittinikkareita Ruotsissa.

Suurin osa ollut omassa nuoruudessa:)

2 tykkäystä

Niin, mitä ruotsalaisten kanssa jutellut, niin niillä on paljon niitä musiikkikouluja, ne on ilmaisia ja tähtäävät siihen, että olisi mahdollisuus menestyä kotimaan ulkopuolellakin. Ymmärtääkseni musiikkiharrastuksessa opiskellaan monipuolisesti muutakin.

Aika kallista musiikin harrastaminen Suomessa. Onhan musiikkiluokkiakin, mutta joissain kaupungeissa niihinkin on jonoa, eikä kaikille paikkoja. Lapsista on loppujen lopuksi vaikea sanoa, kuka jaksaa isonakin sen kanssa puurtaa.

1 tykkäys

Onhan se näin mutta veikkaan myös että Ruotsista lyödään paremmin läpi. Paremmat kontaktit markkinoille. Musiikkia tehdään myös enemmän kansainväliselle yleisölle. Suomessa menestyjät ovat monesti ihan kotimaan kamaralla olevia artisteja suomenkielellä.

Moi Hapzu!

Olen itsekin nyt muutaman päivän tutustunut Lapwalliin ja alku fiilikset ovat jopa yllättävän positiiviset. Pieni yritys joka tuntuu olevan vähän tutkan alla. P/e ja EV/EBITDA maltillisia, tase hyvä ja oman pääoman tuottoaste jopa yllättävän korkea. Miinuspuolena itsestäänselvyytenä rakentamisen syklisyys.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, mitä ajatuksia Lapwall herättää sinussa lyhyen tutkailun jälkeen? Ja varsinkin, mitä uhkakuvia näet vähän pidemmällä aikavälillä?

Edit. tietysti myös muutkin saavat Hapzun lisäksi kommentoida jos yritys on seurannassa! :smiling_face:

(Saa liputtaa tai siirtää oikeaan ketjuun tarvittaessa)

Mieli tekisi laitella tuonne ”ostin, myin” -ketjuun mutta kun historia on osoittanut että ne liputellaan pois, niin laitellaan tänne.

Tuli maksettua (pieni) ylimääräinen köntti asuntolainaa pois, sai uudelle kymmenluvulle lainan määrän mikä on kiva juttu.

Vähän huolestuttaa kyllä suomalaisten ostovoima lähitulevaisuudessa. Eurolla ei saa sitä minkä ennen sai ja tuntuu aika kestämättömältä että yritysten tuloskunto pohjautuu hinnankorotuksiin. Samalla palkat nousee luokkaa 2-3% millä ei kateta noita nousseita kustannuksia.

Enpäs tiedä. Omaa mutuilua vain, eikä itsellä mitään hätää ole kun olen aina elellyt aika ”pienellä”. Tai itse en koe että tekisin kamalasti myönnytyksiä arkielämässäni rahallisesti. Mutta voin kuvitella, että tarkempaa on, jos on esim pari nälkäistä suuta ruokittavana ja molemmat mediaanipalkkahommissa. (Itsekin kuulun tähän mediaanipalkkalaisten kerhoon).

6 tykkäystä

Alkaneet suorat sijoitukset kasvaa suhteessa indeksirahastoihin aika paljon ja viime aikoina olenkin kasvatellut taas indeksipainoa. Hemmetin ärsyttävät nuo Nordnetin kulut, kun tekisi mieli ostella joskus vähän pienemmilläkin summilla. Voisi tietenkin alkaa ostamaan pikkuostokset OP:lle, mutta seurannasta tulee vaikeaa. Ärsyttävää.

Kiva kun kesä on tullut ja on päässyt pihalle puuhastelemaan. Hyvä vastapainoa koodaushommille vaikka urheilujuttuja ei kyllä toisaalta ole ehtinyt harjoittamaan. Tänään öljyän vähän terassia ja jatketaan omenapuiden istutusta. Jospa ehtisi vielä heittämään lenkin maantiepyörällä.

Mieli on kyllä niin paljon parempi kuin syksyn ja talven alhossa, kun elämässä kaikki vastusti ja teki mieli heittää kirves kaivoon muutamankin jutun kanssa. Näin se varmaan sitkeys taas palkitaan vaikka tukka kasvaakin harmaata. Pitkäjänteisyyttä tarvitaan muuallakin kuin salkunhoidossa!

Hyvää viikonloppua kaikille :coffee: :sunglasses:

14 tykkäystä

Ellinooran liiketoimintaa en tarkemmin tunne, mutta tiedän Apulannan ja Tähkän pyörittävän keikkabisnestä kokonaan omien firmojensa kautta. Myös kulut kiertävät siis tätä kautta - toki näinhän se bisnes toimii muillakin aloilla. Apulanta teki aikoinaan viisaasti lähtemällä mukaan asuntosijoitusbisnekseen. Vaikka yhtyeen keikkapalkkiot pyörivätkin varmasti 20-30k tienoilla edelleen, veikkaan varsinaisen tuoton tulevan osakkaille suurimmalta osin tästä. Molemmilla todennäköisesti myös merkittävästi muuta myyntiä (merchandise, sponsoridiilit jne) liikevaihdossa. En siis tietenkään tarkoita etteikö musiikilla voisi Suomessa tehdä rahaa, mutta arpa osuu suhteellisen pienelle joukolle eikä ole aina riippuvainen siitä miten kovasti töitä uran eteen tehdään. Hieman karvat tahtovat nousta pystyyn aina kun keikkapalkkiot esitetään klikkiotsikkomaisesti menevän lyhentämättömänä artistille ja halusin oikaista tätä puolta.

13 tykkäystä

Tarpeeksi kun leikkailee niin se fadekin onnistuu ihan hyvin. Itse en noita “talloja” käyttänyt ollenkaan, nykyään käytän niitä parran kanssa. Taika on sormissa, niillä kun ohjailee konetta kallon muodon mukaan niin hyvä tulee. Enää se ei taitaisi onnistua kun tahtoo jäädä antenneja, vaikka leikkaa nahalle. Saampahan ainakin vaimon nauramaan aina leikkuiden jälkeen, kun kallosta löytyy milloin mitäkin muistuttavia töyhtöjä.

1 tykkäys

Ei ole faktaa tai lähdettä, mutta oma uskomukseni on, että nykyajan artistit ja urheilijat tekevät suurimmat tilit mainostuloilla (enimmäkseen sosiaalisessa mediassa) tai sponsori-diileillä.
Seuraajia tarpeeksi Youtubessa/Instagramissa/TikTokissa/Twitchissä, ja mitä näitä nyt on, niin voi laittaa mikrofonin ja luistimet naulakkoon ja elää muilla tuloilla kuin keikka/kisa-tuloilla.

Korjatkaa joku tietävämpi jos olen aivan hakoteillä.

4 tykkäystä

Kyllä tuossa perää on. Tapauskohtaista tietysti mikä on yhteistyösoppareiden suhde keikkailusta saatavaan tuloon. Artistien nimiä tässä mainitsematta, joidenkin kohdalla voi hyvinkin olla yli puolet kokonaistuloista.

Mary Ellen lurkkaillu Inderesin foorumia jo 1800-luvulla. :face_with_raised_eyebrow:

12 tykkäystä

Sain aikanaan älynväläyksen, että minäpä ajelen niskan ihan pelkällä terällä vaan.

No, ensinnäkin oli lähes mahdotonta saada niskaa leikattua suoraan, joten oli koko ajan vaan otettava ylempää ja ylempää, jolloin hiukseton osuus nousi takaa aivan liian korkealle.

Toiseksi pelkällä terällä ajaessa kaikki vähäisetkin virheet näkyvät karulla tavalla. Lopputulos oli kuin olisi jotain kypärää pitänyt päässä - oikein kunnon pottakampaus, mutta lainehtivalla rajalla :grin:

Tilannetta sai onneksi hieman pelastettua häivyttämällä 3mm terällä niskan ja muiden hiusten äkkijyrkkää rajaa.

Tämän koettelemuksen jälkeen olen leikannut niskan suosiolla 3mm terällä.

3 tykkäystä

Youtubea pläräillessä se suositteli minulle tällaista pläjäystä:

image

Nostalgia-trippi syksyyn 2018 siis. Saattoi tuoda hymynkaretta tämä :smile:

45 tykkäystä

Tässä on Kauppalehden muutamassa minuutissa luettava juttu Walmarista ja muutamasta muusta jenkkifirmasta, jutussa käsitellään myös mm. hieman amerikkalaiskuluttajia. Ei maksumuuria.

Etenkin halvoista hinnoistaan tunnettu Walmart hyötyy, kun amerikkalaiskuluttajat harkitsevat ostoksiaan aiempaa tarkemmin. Walmartin myynnistä Yhdysvalloissa suurin osa tule elintarvikkeista, joita ostetaan taloustilanteesta riippumatta.

Sen sijaan harkinnanvarainen kulutus ottaa takapakkia. Esimerkiksi grillit ja terassitarvikkeet käyvät kaupaksi aiempaa nihkeämmin, samoin kuin muu kodintavara ja vaatteet.

3 tykkäystä

Vääräleuat voisivat sanoa, että nyt on taas puheenjohtajalla paremmin aikaa pörssiyhtiöiden johtamiselle :smirk:

Aika jäätävä. Meemiainesta. Vernerille vielä puhekupla tyyliin: “Mitä v#…a tuo sekoilee?”. Ilme onkin jo paljonpuhuva.

7 tykkäystä

Meneekö vähän asiattomuuksien puolelle? En ole lehtoon sen kummemmin perehtynyt kuin että sillä menee nykyään todella huonosti. Mutta miten se oli tuolloin? Todella pikaisella vilkaisulla meni ihan hyvin. Jälkiviisastelu meemejä on ihan todella typerää tehdä

19 tykkäystä

Minä ainaki olin huumorilla liikkeellä. Innostun liikaa Lehdon nähdessäni, joten kommentti meni vihkoon. Ei ollut tarkoitus kuitenkaan analyytikkoa moittia. Tuskin siinä alkunousun aikana kovin monella oli ennusteissa, että suuri romahdus on tulollaan. Toki tuotannossa tuli nähtyä melkoista puuhastelua ja lisää puheita kuului työmailta. Firma oli yleinen vitsin aihe jo nousun aikaan, mutta eipä se pörssimenestyksestä mitään kerro monen muunkaan kohdalla.

1 tykkäys