Inderesin kahvihuone (Osa 7)

Ymmärränkö oikein että Nvidia lisä ostaa omia osakkeita suuremmalla summalla kun koko ensimmäisen vuosipuoliskon liikevaihto?

Tesla olisi tässä vaiheessa printannut lisää.

1 tykkäys

Usein tällä foorumilla tulee vastaan väitteitä, että esimerkiksi Nokia ja Sampo tuhoavat omistajien pääomaa omien ostoilla. No aika pientä on tuho, jos vertaa mihin hintaan nvidia omiaan ostelee. Sais aika paljon halvemmalla ostettua yrityskaupoilla jotain muuta.

12 tykkäystä

Tuolla hinnalla Nvidia saisi vaikka Nokian. :smiley:

… ostelee mielummin palasia itsestään.

7 tykkäystä

Omien ostoilla pörssiyhtiö siirtää arvoa taskusta toiseen. Mikäli osake on aliarvostettu, myyjät häviävät ja hodlaajat voittavat ja toisin päin.

Mutta itse arvo luodaan liiketoiminnassa. Jos liiketoimintaan sijoitetun pääoman tuotto ylittää sijoittajien pääoman tuottovaateen, se luo arvoa. Ja päinvastoin.

Omien ostot voivat olla hupsuja mutta ne eivät vaikuta yhtiön arvoon, kuten osingotkaan ei vaikuta. :stuck_out_tongue:

12 tykkäystä

Entä jos yrityksen osakkeen arvo onkin osakkeelle kohdistuvien diskontattujen tulevien kassavirtojen arvo?

Kiitokset @Harri_Sieppi - omasta mielestäni tj voi kyllä vastata päivän myöhässä jos riittävän kova nuha on :wink:

Oli hyvä läpikäynti, ihmettelit jaksaako kukaan katsoa 50min videota - ei, koska tuntuu aika stalkkaukselta tuijottaa ruudulta sua 50min putkeen. Mutta kuuntelin kyllä alusta loppuun ja iso käsi täältä :+1:

8 tykkäystä

Otin kuvakaappaukset listan loppuosasta äxättömiä varten. :slight_smile:


image

9 tykkäystä

Tästä tuli mieleen, että Nokia oli vuonna 2000 parhaimmillaan #9 silloisella listalla, nykyisen Teslan kohdalla. Silloinen markkina-arvo 223Beur.
Mikä voisi olla seuraava Suomesta kasvanut yhtiö, joka pääsee listalle? Itse veikkaan, että sitä yhtiötä ei ole vielä listattukaan.

7 tykkäystä

@Juha_Kinnunen on onnellinen, kun joku vihertää. :grin:

41 tykkäystä

Mitähän The Helsinki Indicator sanoo osakkeista juuri nyt? :thinking:

Usein julkisesta velasta keskusteltaessa velanotto nähdään löperöiden poliitikkojen tuhlailuna eikä asiaa pohdita laajemmalta kantilta. Tarjoaahan toisen velkaantuminen toiselle tilaisuuden säästää.

Vastasin Yhdysvaltain velkaantumisesta Q&A:ssa täällä USA:n liittovaltion velka | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus

9 tykkäystä

Kempower? Kysyntä yhtiön tuotteille on rajaton…

2 tykkäystä

Onneksi tuokin bugi korjaantui ennen päätöstä :wink:

11 tykkäystä

Tietääkö joku, millä logiikalla Martinin Titaanitaistoon valitseman Etf Worldin kärkipää näyttää tältä :thinking:

12 tykkäystä

Ei taida olla hetkeen tasapainotettu. Tulee mieleen tämä mun omistama pohjoismaat etf cn1g.de, jossa novo nordisk ottanut hiukan painoa.

IMG_2304

10 tykkäystä

Kyseessä ei ole ainoa maailma-rahasto, josta muun muassa maailman arvokkain yhtiö Apple on skriinattu pois. Perusteista en tiedä. :thinking: Huomasin kuitenkin saman asian maailma-indeksirahastovertailua blogiin tehdessäni.

1 tykkäys

Se lukee tuossa otsikossa.

ESG - Pienempien tuottojen puolesta

12 tykkäystä

Koska koko maailma luulee tietävänsä siruista, ajelee sähköautoilla, tekee duunit excelillä, korjailee sitä sitä kaulaan asti vivutettua kämppäänsä, siihen menee tietty sitten vähän pillereitä, sekä AI tekovälineitä &limsaa. Limsaa tarvitaan aina. Lopuksi pomolle se pdf mikä piti lähettää, ja samalla miettii että enkö minä muka itse yrittäjänä pärjäisi, jos vain salesforce olisi kumppaninani :man_shrugging:

21 tykkäystä

Katsoin äsken Areenalta mielenkiintoisen dokkarin mikrosiruista. NVIDIA mainittu.

Kiista mikrosiruista | Yle Areena

9 tykkäystä

Ei tuohon viimeiseenkään vihreään vaadita enää kuin reilu -40%.